Hulp bij keuze aandrijfcomponenten

Discussie in 'Bouwtips rijdende modellen' gestart door max z, 10 dec 2020.

  1. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.287
    Locatie:
    Boskoop
    Hallo, ik ben Max. Al vele jaren op Modelbouwforum aanwezig, maar voor het eerst in deze subgroep. Je kunt mij voornamelijk vinden als ontwerper/bouwer van vliegtuigen, en af en toe een boot. Maar nu dus ook bij de RC auto's.
    Mijn enige ervaring op dit gebied tot nu toe is het bouwen van een Tamiya Wild Willy, nu zo'n 37 jaar geleden (maar ik heb 'm nog steeds!).
    Ik heb al een lange tijd een zwak voor de DAF Pony (model 1010), een kleine pickup/trekker met de motor en aandrijving van de DAF 44 personenwagen. Op basis van een originele brochure uit 1970 en foto's op het internet ben ik nu begonnen om dit model in 3D cad te zetten. Op termijn zou ik dit in een 1:12 model met aandrijving en besturing om willen zetten, geen racer of crawler, maar gewoon om leuk een stukje te rijden.
    Het model wordt dan ongeveer 28 cm lang en 13 cm breed. De wielen hebben een diameter van ongeveer 50 mm.
    Dit is een afbeelding van mijn 3D model tot nu toe:

    Om met het ontwerp verder te gaan heb ik nu wat informatie nodig over de beschikbare componenten, zoals electromotor met vertraging, cardanas, differentieel en aandrijfassen, wielophanging etc. (nee, ik ga er geen echt werkende variomatic in zetten, hoogstens een dummy). Het is wel de bedoeling om in navolging van het origineel er een ladderchassis in te bouwen, dus ik zoek geen volledige bodemplaat.
    Voor het differentieel heb ik al naar de Reely componenten zitten kijken bij de firma Conrad, maar ik heb geen idee wat nu de juiste grootte moet zijn.
    Het is wel de bedoeling om e.e.a. met een klein budget te realiseren.

    Graag lees ik jullie tips op dit gebied.

    Groeten,
    Max.
     
    verfbrander vindt dit leuk.
  2. Tamaniac

    Tamaniac

    Lid geworden:
    2 aug 2008
    Berichten:
    1.835
    Locatie:
    West-Vlaanderen
    Vergelijk eens met de afmetingen van de 'WPL' 1:12e truckjes, onderdelen zat beschikbaar zowel plastic als alu...
     

Deel Deze Pagina