Hulp bij keuze beitel gevraagd

Discussie in 'Verlijming & constructie' gestart door Fredrich von shtoempf, 6 mei 2019.

  1. Fredrich von shtoempf

    Fredrich von shtoempf

    Lid geworden:
    6 mei 2019
    Berichten:
    3
    Locatie:
    Vorselaar
    Ik zou graag rvs draaien 316l op mijn draaibankje maar vraag me af welke soort beitel ik hier best voor kan gebruiken en welk toerental kan ik best gebruiken voor een diameter van 25 - 18
     
  2. Dunsz

    Dunsz

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    1.189
    Locatie:
    leiderdorp
    Laatst bewerkt: 7 mei 2019
  3. Fredrich von shtoempf

    Fredrich von shtoempf

    Lid geworden:
    6 mei 2019
    Berichten:
    3
    Locatie:
    Vorselaar
    Het is eigenlijk een premitief gerestaureerd draaibankje uit de jaren 70 of 80. Met maar 4 toerentallen beschikbaar. Deze zijn te kiezen door de riem te verleggen, maar de preciese rpm weet ik niet. Ik heb er al standaard rvs mee bewerkt maar mijn widia beitels worden extreem snel bot. En ik heb ook gehard stalen plaket beitels, daar gaat het iets beter mee. Maar nog niet echt goed. Dus ik dacht dat het niet het juiste materiaal beitels is.
     
  4. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    Je beitels zijn goed, maar waarschijnlijk je toerental te hoog. Goed smeren en een laag toerental (200-300) in die richting en handmatig inzetten. Als de boel te heet wordt, gaat ook het rvs harder worden en zul je een nieuwe beitel ook meteen slopen.
     
  5. Dunsz

    Dunsz

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    1.189
    Locatie:
    leiderdorp
    En de beitel(s) zijn ook zuiver op het hart van het werkstuk in/op hoogte gesteld ? Maakt niet uit hoe oud een/de draaibank is............ook daarmee kan je mooie dingen maken. Wat belangrijk is, is de goede beitelhoogte/juiste toerental (of zo dicht als mogelijk) en de juiste (vorm) van de/een beitel. Als je een hard metalen beitel snel bot krijgt is er iets echt iets niet goed ingesteld :eek:
     
    Fredrich von shtoempf vindt dit leuk.
  6. Fredrich von shtoempf

    Fredrich von shtoempf

    Lid geworden:
    6 mei 2019
    Berichten:
    3
    Locatie:
    Vorselaar
    Dankje wel ik denk dat toerental idd het probleem was. draai nu op het 3e hoogste toerental en het lijkt vlotter te gaan. beitelhoogte is ook een kwestie die ik beter ga bekijken want die is niet instelbaar. Dat moet gedaan worden met vul plaatjes. ik ga het centerpunt eens precies uitmeten.
    dan nog een laatste vraag, zijn widia beitels harder dan gehard stalen beitels?
     
  7. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    4.589
    Locatie:
    noord-limburg
    Ik ga het centerpunt eens precies uitmeten.
    Dat kan door een scherp gepunte tegencenter te plaatsen.
    Op de punthoogte staat het snijvlak van je beitel.

    Zijn widia beitels harder dan gehard stalen beitels?
    Stalen beitels (snelstaal hss)
    of met cobalt 5% of cobalt 8% gelegeerd zijn vergelijkbaar met de goede gangbare metaalboren.
    Werktemperatuur voor dit metaal 600 graden celsius.
    Slijpen van HSS kan met een witte steen.

    Widia is een legering van verschillende metalen met onder andere veel wolfram.
    Zeer slijtvast en hoogbelastbaar, toelaatbare max. temperatuur 1000 graden celsius.
    Opgesoldeerde widiaplaatje op stalen schacht of als wisselplaatjes op een houder.
    Widia is per definitie harder en slijtvaster dan hss welke soort dan ook.
    Widia opgesoldeerd slijpen met een groene of met diamant.

    Wisselplaatjes, dat zegt de naam al wisselen als de snijkant bot is, zijn alle snijkante gebruikt, weg ermee,.
    Oude widia plaatjes verzamelen en als schroot verkopen dit is ca. 15 euro per kilo.
    Of zelf een beitel hiermee solderen en steeds slijpen.

    Veel modelbouwplezier
    Willum
     
  8. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.870
    Locatie:
    Hulshout Belgiƫ
    Zelf gebruik ik nog weinig beitels met wisselplaten of opgesoldeerde plaatjes , maar meer en meer tool bits die ik in de gewenste vorm slijp , ook prima te gebruiken bij rvs .
    De leeftijd van je draaibank maakt weinig uit indien ze nog in goede staat is , mijn FSB en Raglan zijn allebei uit de jaren '50 en doen het nog prima .

    Foto van een krukas uit Chroom-molybdeen staal , gedraaid met tool-bits .
    Nova 061.JPG

    Groeten Jef
     
    willum vindt dit leuk.
  9. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    4.589
    Locatie:
    noord-limburg
    Jef,

    beitels met wisselplaten of opgesoldeerde plaatjes ,
    tool bits die ik in de gewenste vorm slijp ,

    Absoluut niets mis mee.
    Goed bezig.

    Mijn beitels:
    Hergebruik van in vorm geslepen frezen en boren als draaibeitel.
    Boedel verkoop, Philips Toolbit beitels waarbij veel profielbeitels.
    Opgesoldeerde widia en hardmetaal via hardsoldeer op eigen schacht.
    Opgesoldeerde beitel zoals van komeetstaal.
    Afsteekbeitels gemaakt uit metaalzaagbladen met widiatanden.
    Afsteekbeitels gezaagd uit metaalzaagbladen co8%.
    Wisselplaatjes.
    De keuze is reuze.
    En dan maak ik toch nog met regelmaat een beiteltje passend aan het werkstuk.
    Zoals zegerring of O-ring groefbeitels , binnen of buiten, lange kamerbeitels etc.
    (Heel veel is mogelijk als je kunt hardsolderen,
    daar doe ik toch vaak mijn voordeel mee.)

    Veel modelbouwplezier
    Wiel
     
    Laatst bewerkt: 10 mei 2019

Deel Deze Pagina