Hulp bij keuze kleine carbon 2.5m glider

Discussie in 'F5J' gestart door Super Lex, 18 mei 2016.

  1. Super Lex

    Super Lex

    Lid geworden:
    12 nov 2009
    Berichten:
    162
    Locatie:
    Utrecht
    Hi,

    Ik was laatst aan het vliegen toen kwam er iemand met een xplorer. Geweldig!

    Sindsdien heb ik besloten dat ik ook graag iets dergelijks wil gaan aanschaffen, liever iets kleiner vanaf 2m. Ik kwam tegen:
    - NAN orion 2.4 e carbon tegen,
    - daarnaast de nymbus f5j-400 voll cfk,
    - verder de sprite thermal van fvk.

    Wat ik zoek;electro, niet te groot, niet te duur (of tweede hands), stevig ontwerp, goed in thermiek maar ook aerobatic/hang. Budget 500-700 euro exclusief electronica.

    Waar kan ik het beste naar zoeken en waar kan ik het beste bestellen? Heeft iemand misschien nog een tweede hands liggen in deze categorie?

    Graag advies, alvast bedankt.

    mvg,
    Alex
     
    Laatst bewerkt: 19 mei 2016
  2. P.L.

    P.L.

    Lid geworden:
    14 feb 2015
    Berichten:
    944
  3. Super Lex

    Super Lex

    Lid geworden:
    12 nov 2009
    Berichten:
    162
    Locatie:
    Utrecht
    Hi P.L.

    Bedankt voor de tips. De respect en de nymbus, zijn die beter dan bijvoorbeeld de sprite thermal? Of maakt het niet zoveel uit?

    groet,
    Alex
     
  4. P.L.

    P.L.

    Lid geworden:
    14 feb 2015
    Berichten:
    944
    Beetje lastig te zeggen Alex, ik heb geen ervaring met deze modellen.
    Om eerlijk te zijn denk ik dat de Respect en Nymbus iets meer op het thermiek deel zijn ontworpen, de Sprite ziet er vanaf het plaatje ook vrij fragiel uit.
    Je wilt een stevig ontwerp, goed in thermiek en aerobatics en helling.
    Dan zou ik (van deze 4) eerder neigen naar de meer allround Orion met zijn F3J genen (en bijbehorende stevigere vleugelconstructie).

    Nogmaals, ik ken geen van 4 maar die andere 3 zie ik dit niet doen:


    Gr.
    Paul
     
  5. Super Lex

    Super Lex

    Lid geworden:
    12 nov 2009
    Berichten:
    162
    Locatie:
    Utrecht
    Hi Paul,

    Dank voor de extra toelichting, maakt de keuze een stuk makkelijker.
    Ik laat het nog wel even weten als ik een keuze heb gemaakt.

    groet,
    Alex
     
  6. Eric R

    Eric R

    Lid geworden:
    29 apr 2013
    Berichten:
    567
    Locatie:
    Drunen
  7. Super Lex

    Super Lex

    Lid geworden:
    12 nov 2009
    Berichten:
    162
    Locatie:
    Utrecht
    Hi Eric,

    Die mibo mini vision ziet er ook supervet uit! Zet ik ook op mijn keuze lijstje. Ook een paar mooie filmpjes op het internet te vinden.

    De keuze wordt steeds moeilijker. Ik krijg de indruk dat er geen simpel antwoord is zoals soms wel; "beginner; koop een easy star", goede dlg voor gevorderde "een blaster van vladimir" goede heli "koop een align". Is dat zo?

    mvg,
    Alex
     
  8. P.L.

    P.L.

    Lid geworden:
    14 feb 2015
    Berichten:
    944
    Dat kan zomaar kloppen.
    Je zit al in een redelijk specifiek afgebakend toepassingsgebied waarbij persoonlijke wensen en voorkeuren ook een heel belangrijke rol spelen.
    De 'simpele antwoorden' die jij gaf zijn m.i. ook al vrij generaliserend.
    Zelfs al zou je op zoek zijn naar een zwever met puur 1 taak (bijv. puur F5J) dan is de keuze al reuze en is er eigenlijk niet 1 ultiem model te benoemen heb ik recentelijk ondervonden.
    Wellicht een kromme vergelijking maar een Volkswagen, Skoda, Kia, etc....het zijn allemaal goede auto's maar toch koop je uiteindelijk de auto waar je zelf het meeste mee en aan hebt. En in je uiteindelijke keuze voor het merk en type heb je ook nog voldoende vervolgkeuzes (station, diesel, uitvoering etc.).
    Wat in je keuze wel meespeelt is dat je natuurlijk geen 2 zitter cabrio moet kopen als je op zoek bent naar een auto waarmee je het hele gezin mee kunt nemen naar de Efteling.

    Als je op zoek bent naar een model die ook wat momentum kan houden voor aerobatics en stevig genoeg is om aan de helling heel te blijven (en wat voor een helling? De alpen en een stukje van 2x2 met grote keien om op te landen of de lokale vuilstort bij 2 bft maximaal met mooi landingsveldje?) dan heb je niet veel aan een ultra licht filligrain zwevertje welke wel uitblinkt in thermiek maar waarbij je al bij stevig beetpakken gaten drukt in de vleugels (bij wijze van spreken).
    Je zult in jouw geval of een specifiekere taak moeten kiezen of een meer allround model (compromissen) nemen.

    Althans, dat is mijn meest recente ervaring.
    Ik heb recent uiteindelijk gekozen voor een F5J zwever maar daarmee sluit ik wel een hoop dingen uit die met een meer allround model wel kunnen.
    Daarmee bedoel ik dat een pure F5J zwever, naar mijn mening, eigenlijk enkel ontworpen is om maximaal te presteren voor iedere keer die 10 minuten.
    En dus niet om hem van een Zwitserse alp te gooien om dan 3 uur rond te blijven vliegen. Heb je een licht model en goed 3 bft wind wordt het bij sommigen al kritisch of je er nog mee kunt gaan vliegen.
    Wederom licht modelletje met een 450 mAh accu zal ook geen goede basis zijn om 4 keer te stijgen op motor en dan nog een uur boven te blijven (gaat je accu waarschijnlijk toch al eerder leeg zijn).
    Daarnaast is er ook een groot verschil in de toepassing van carbon. Is dit gebruikt om een toestel lichter te maken (sterker materiaal maar lichtere constructie) of gebruikt om een model steviger te maken?

    Goed, er zijn heus wel modellen die best goed thermieken en toch voldoende stevig zijn en die hoeven geeneens die genoemde 600 euro te kosten.
    Neem als voorbeeld een F3J toestel, de vleugelconstructie is gebouwd om de grote krachten op te kunnen vangen van een lierstart.
    Hiermee kun je dan ook vrij makkelijk een beetje ronddollen zonder bang te zijn dat de boel stuk gaat of dat bij een onfortuinlijke landing van alles breekt.
    Of gewoon een simpelere zwever met balsa/GFK vleugel.

    Maar het voordeel van een forum is dat er legio lieden zijn met allemaal verschillende eigen ervaringen met diverse zwevers dus ik ga er vanuit dat er vast wel meer en meer bruikbare reacties komen dan de mijne.
    Wellicht is het wel een idee om aan een mod te vragen dit topic in zweefvliegen algemeen te plaatsen voor een groter bereik.
     
  9. Super Lex

    Super Lex

    Lid geworden:
    12 nov 2009
    Berichten:
    162
    Locatie:
    Utrecht
    Hi P.L.,

    Dank voor het uitgebreide antwoord. Je nuanceert mijn generaliserende opmerking (beginner --> koop een easy star) terecht. Daarna geef je een aantal goede indicaties waar ik precies op kan letten. Ook dat deze uit specifieke wensen voortkomen.

    De volgende punten heb ik zelf nog niet aan gedacht, maar speelt wel, bedankt voor de tips dus!

    - carbon = niet altijd sterk, soms eerder licht.
    - f5j = niet alpen en 3 uur vliegen
    - f5j + 3bft = kritisch soms
    - accu/vliegstijl/verwachtte vliegtijd in de gaten houden
    - f3j toestel goede optie qua thermiek versus stevig --> Kun je f3j naar electro ombouwen?

    Ik zal me dus heel wat meer moeten verdiepen in elk vliegtuig en mijn lijstje wensen hiernaast moeten leggen en dan beoordelen ... ga ik doen.

    groeten,
    Alex
     
  10. snoopy

    snoopy

    Lid geworden:
    10 jan 2014
    Berichten:
    28
    Locatie:
    Utrecht
    Hoi Alex,

    Wil je per se 2,5 meter? Of volstaat 2 meter ook? Zo ja, moet je ook echt eens kijken naar een Omega van Nan. Ik vlieg dit kistje zelf ook en sta versteld van zijn vlieg eigenschappen! Thermiekt als een dolle en zijn glijhoek is echt heel erg goed. En met de flaps en ailerons tikkie omhoog, kan je heel snel en lekker stunten. Hij is sterk, compact om mee te nemen en laat zich heel snel opbouwen. Ideale vakantie kist ook. Slope, thermiek (bijna DLG achtig) en lekker raggen, hij doet het allemaal! Ik ben echt heel blij met deze kist. (naast mijn Xplorer voor het rustige zweefwerk. Ik zit in Utrecht en als je hem een keer wilt proberen moet je maar ff pm sturen.
     
    crins vindt dit leuk.
  11. renetl50

    renetl50

    Lid geworden:
    1 jun 2014
    Berichten:
    307
    Locatie:
    Borne (OV)
    Hallo Snoopy.

    Had ook eens gekeken naar een Omega van NAN.
    Waar kun je deze bestellen?.
    Groetjes Rene
     
  12. xat

    xat

    Lid geworden:
    9 mei 2013
    Berichten:
    263
    Locatie:
    FRS tegen de Waddenzee


    WIE VAN DE DRIE ?

    YPSI Daidalos 2,5m F5J-400 on the slope by MrMarek - part 3

    Gepubliceerd op 7 mei 2016
    Spring 2016 and a ride on the slope with e-glider YPSI Daidalos F5J-400. The BL motor was not used at all today  Wing span 2500mm. It´s very light competition model but works on the slope too! Great! The Daidalos is a stable and easy to fly model with very good thermal performance and a reasonable speed range. Model was made in Czech Rep. by Martin B. who is my friend. The wing fitted to the idea of Dr.Mark Drela. The tail is very light and is supplied to bolt on to the rear clever pylon mount. The standard of construction and the quality of the all parts is excellent and the prefabrication is very complete. Well done Martin :)

    Succes met je keuze
     
  13. Super Lex

    Super Lex

    Lid geworden:
    12 nov 2009
    Berichten:
    162
    Locatie:
    Utrecht
    Hi,

    Die omega ziet er ook als goede keuze uit ... pb sent Snoopy.
    NAN models kunnen hier worden besteld heb ik als reactie gekregen van NAN models: http://www.cumulusmodellbau.de/index.html
    Die Daidalos ziet er ook super uit, meer thermiek eigenschappen geloof ik. Nergens kunnen vinden waar je die kunt bestellen trouwens.

    Keuzes keuzes.

    gr.
    Alex
     
  14. Paul E

    Paul E

    Lid geworden:
    6 jan 2008
    Berichten:
    306
    Locatie:
    Wageningen
  15. Paul E

    Paul E

    Lid geworden:
    6 jan 2008
    Berichten:
    306
    Locatie:
    Wageningen
  16. Super Lex

    Super Lex

    Lid geworden:
    12 nov 2009
    Berichten:
    162
    Locatie:
    Utrecht
    Hi Paul,

    Dank je voor deze info!

    Bijna een orion gekocht bij lindinger .. maar deze is niet van NAN maar van "planet-hobby" volgens mij ... een cfk romp ipv carbon en verder ook cfk ... lijkt met een heel ander vliegtuig.

    Ace model lijkt wel goed ... daar heb ik inmiddels contact mee opgenomen.

    groeten,
    Alex
     
    Laatst bewerkt: 22 mei 2016
  17. Paul E

    Paul E

    Lid geworden:
    6 jan 2008
    Berichten:
    306
    Locatie:
    Wageningen
    Hoi Alex,

    Planet Hobby Orion is exact dezelfde kist als de NAN Orion. Alleen de layout kan verschillen. De
    GFK versie is meestal de basis versie./ goedkoopste uitvoering.
    Zowel Xplorer als Omega als Orion staan bij Lindinger met Planet Hobby als fabrikant vermeld. NAN is ook hier de fabrikant.

    Veel succes met je keuze.

    Paul
     
  18. crins

    crins

    Lid geworden:
    21 okt 2005
    Berichten:
    1.583
    Locatie:
    hier en daar
    Ps CFK=carbon
     
  19. FransvH

    FransvH

    Lid geworden:
    4 dec 2011
    Berichten:
    589
    Locatie:
    Amsterdam
    De Orion is GFK vleugel met carbon D-Box en GFK/Kevlar met carbon verstevigde romp.

    Net bij Acemodel een Orion laten reserveren. Er is er nu nog 1 in geel met zwarte details. De volgende serie komt over een paar weken.
    Acemodel is officieel dealer van Nan modellen, waarschijnlijk een paar tientjes duurder dan direct bij Nan bestellen, wel volgende week in huis.
     
  20. Super Lex

    Super Lex

    Lid geworden:
    12 nov 2009
    Berichten:
    162
    Locatie:
    Utrecht
    Hi Frans,

    Gaaf! Ik ben benieuwd wat je ervaring met acemodels wordt.

    groet,
    Alex
     

Deel Deze Pagina