Hulp bij keuze van Gyro en uitleg begrippen...

• Topicstarter Topicstarter Molsonline
  • Startdatum Startdatum
M

Molsonline

Guest
Hi

Ik ben op zoek naar een nieuw gyro voor m'n walkera 36.
De huidige gyro (bijgeleverde) is leuk om te hoveren, alleen deze laat je geen bochten maken.

Verder vlieg ik nog met de orginele zender/ontvanger (6ch).

Nu ben ik zelf al op inet aan het neuzen geweest, en kom zoveel begrippen tegen dat ik door de spreekwoordelijke bomen het bos niet meer zie!

Kan iemand me helpen met m'n keuze en de volgende begrippen?

Heading Hold gyro
Tail Lock Gyro
Piezo Gyro
Dual gain piezo gyro

Verder zie ik gyro' s waar twee stekkers terug gaan naar ontvanger, en waarvan er maar eentje terug gaat naar ontvanger (is wat ik nu ook heb)
Wat houdt dat in?! Werken ze beide ook icm mijn zender/ontvanger?

Ik hoop dat jullie me een beetje kunnen helpen!

mvg

Martijn

Heading Hold gyro
Tail Lock Gyro
Deze zijn hetzelfde. Ze zorgen ervoor dat de gyro de staart niet alleen tegenstuurt maar ook op zijn plek houdt. Dit zijn de betere gyro's.

Piezo is de techniek. vroeger had en een mechanisch tol.... maar tegenwoordig kan je dat niet meer verkopen ;)

Dual gain betekend dat je via je zender 2 of meer standen voor de gevoeligheid kan opgeven. Hierdoor kan je tijdens verschillende toerentallen verschillende gain standen gebruiken. Ook kan je eventueel tijdens figuren de gain lager zetten.

De gyro`s met 2 stekkers kun je vanaf de zender regelen, jij hebt waarschijnlijk de standaard zender en daar lukt dat niet mee.

Een heading lock gyro is een piezo gyro die de neus van je heli altijd de zelfde kant op laat wijzen en dan maakt het niet uit waar de wind vandaan komt.

Een lock gyro is wel wat duurder dan een normale gyro en ik vraag mij af of dat wel nodig is bij jou. Een leuke heading lock gyro kost je al gauw 100 euro. bijv. de Futaba GY 240 .

In jou geval zou ik gewoon voor een goedkope micro gyro gaan.

je hebt ook goedkopere heading / tail lock gyro's maar die worden vaak alleen gebruiken als het echt ultra licht moet. Zelf dan is een GY240 zijn extra gewicht nog waard ;)

Die zal best werken op jou heli, maar ik denk niet dat je er iets mee opschiet. Jou gyro wil geen bochten maken ? bedoel je dat als je vol naar links of rechts op je staart geeft dat hij blijft staan ? of gaat je staart zwiepen ?

neem een GY240, daar vliegt iedereen mee (ik heb er ook 2) en die doen het perfect. Ook in bochten ;)

Rhelie zei:
Die zal best werken op jou heli, maar ik denk niet dat je er iets mee opschiet. Jou gyro wil geen bochten maken ? bedoel je dat als je vol naar links of rechts op je staart geeft dat hij blijft staan ? of gaat je staart zwiepen ?

Ja als je bijv 90 naar links stuurt en je linker stick weer in het midden zet stuur de gyro de heli al weer terug in de orginele positie! En niet in de nieuwe positie zeg maar...
Heeel vaag. Foutje van walkera schijnt, maar schiet er niet veel mee op.

Ok Futaba oid is het beste? Maar wel met HH (of HL) dus?!

Kan je me dan nog eens precies uitleggen wat dat dan precies doet?

Elke futaba heeft heading hold. De 240 is de kleinste in de serie en die heeft alles wat je nodig hebt.

Laurens je vergeet ff 2 dingen.

Futaba heeft in het verleden, voordat de Heading Hold technologie voor heli-gyro's was ontwikkeld door CSM, al behoorlijk wat gyro's op de markt gebracht van mechanische tollen tot piezo.

Verder hebben ze ook recentelijk (09/2005) de G190 piezo Gyro op de markt gelanceerd. In hun eigen (beknopte) spec's wordt nergens gesproken over Heading Hold in de handleiding wordt zelfs gesproken over het toepassen van Revo Mix, dus geen HH. Maar wel licht 7 gram.

Zelf pas ik een Futaba Gy 401 toe op een Hornet X3D in combinatie met een Hitec HS-56HB servo. Tot zover (6-7 vluchten) nog geen problemen gehadt, normale rondvlucht is in ieder geval geen probleem.

Rick

Ok Bedankt voor de reacties!

Weet iemand waar ik deze voor een schappelijke prijs aan kan schaffen?
Heb de futaba online al gezien voor rond de 95 euro ex verzendkosten, en de csm voor rond de 70 euro, alleen levering laat even op zich wachten.
Dus online of offline shops, iemand goede ervaringen? :wink:

Heb het dan over de CSM LW200 of Futaba GY240 :!:

mvg

Martijn

Persoonlijk zou ik de GY240 de voorkeur geven. Enigste nadeel is dat ie wat zwaarder is, niet echt doorslaggevend voor zo'n Walkera 36, 600 gram's heli.

De CSM 200 is toch al wat ouder, latere types (420,540,560,720) bieden meer kwaliteit, maar zijn minder plug&play zoals de Futaba's

Rick

Back