hulp bij kiezen MPX Cargo ESC('s)

Ik ben van plan een Multiplex Cargo over te nemen, en vroeg me af wat nou een goede (en vooral goedkope) keuze is als ESC. Er zitten dus 4 speed400 motoren in dat ding, en ik wil ze niet vervangen voor brushless want dat gaat weer flink centen kosten, aangezien je dan ook 4 ESC's moet hebben.

Nou zat ik te denken om misschien 2 of 4 van deze te kopen (als er 2 motoren op 1 ESC kunnen is dat fijn natuurlijk) Turnigy maar ik weet niet of dit een goede keus is? Ik heb in principe niet zoveel ervaring met vliegtuigen (ben eigenlijk autogek) dus ik dacht, ik vraag het maar hier.

Nou wilde ik qua accu's gaan voor 3S Zippy's. Zou ik dan aan een 5000mah 20C genoeg hebben, of moet ik dan toch voor 40C gaan? (of iets heel anders natuurlijk)

Ik hoop dat er iemand is die me verder kan helpen :)

Laatst bewerkt:
3S is aan de hoge kant. 2S eigenlijk weer net te weinig.
3S en dan voorzichtig aan, anders verslijt je de motoren na 1 vlieguur.
1 30A regelaar voor 2 motoren kan.

Eigenlijk ben je beter af met borsteloze motoren uiteindelijk.

Ja, in mijn auto's heb ik ook alles brushless, maar ik wil het budget voor een vliegtuig zo laag mogelijk houden.

3S is eigenlijk teveel voor de speed400's? Misschien als ik op de zender de boel wat knijp, naar bv. 80%?

Dus 2 van die regelaars moet in principe voldoende zijn? Ik wil niet dat ik ze op de eerste test al meteen doorfik, want dan had ik net zo goed meteen brushless kunnen kopen :)

ik heb er ook ene en geloof mij hij vliegt zo goed met die speeds en trouwens wil je het anders heb je echt geen 4 esc.nodig want je moet opletten dat ze allemaal dezelfde toeren draaien of het vliegtuig trekt naar liks of rechts en wordt onbestuurbaar. Het is ook geen acrobak he. De cargo vliegt fijn echt zoals een vrachtvliegtuig gewoon rustig aan zonder toeren.

maar ik neem aan dat als ik 2 ESC's heb, en de ene aansluit op de 2 buitenste motoren en de andere op de 2 binnenste motoren dat er geen probleem is? aangezien beide kanten dan evensnel draaien, ondanks het eventuele kleine toerenverschil.

maar ik neem aan dat als ik 2 ESC's heb, en de ene aansluit op de 2 buitenste motoren en de andere op de 2 binnenste motoren dat er geen probleem is? aangezien beide kanten dan evensnel draaien, ondanks het eventuele kleine toerenverschil.

Dat is inderdaad een optie maar dan 2 dezelfde esc(zelfde merk enz) en dezelfde batarij

ja tuurlijk, had hierboven toch al gelinkt naar de ESC die ik wilde gebruiken.. en dan gewoon een Y kabeltje erop en maar op 1 accu :)

Laatst bewerkt:
Hoi,

1 ESC zou zelfs kunnen als deze maar de stroom aan kan. Je gaat dan geschat á 60A nodig hebben op safe.

Ik zou voor 2 stuks gaan zoals je zelfs voorstelt. 2 buitenste op ESC 1 en de 2 binnenste op ESC 2. Dan zit je safe qua verschil in toerentallen maar ook als er 1 uitvalt.

En zoals je zelf ook al aangaf kan je het vermogen iets knijpen door de stick curve te beperken tot 80%. Ik zou dit dan wel met een schakelaartje doen. Kan je altijd in geval van nood even naar 100% toe.

Speed 400 6V vind het inderdaad niet leuk om lang op te hoge spanning te draaien of je moet weer iets kleinere props nemen.

Gr. Dennis

60A voor 1 ESC, dus 2x 30A gaat dan inderdaad wel voldoende zijn :)

Heb inmiddels toegezegd voor het vliegtuig omdat ik er wel vertrouwen in heb dat het gaat lukken. Binnenkort ophalen. Nog geen idee waar ik dat ding kwijt kan, maar vast plek zat in de schuur thuis bij m'n moeder :D Heb daar ook plek zat om te vliegen.

Ook al een kleurtje gevonden die ik wil gaan proberen op het vliegtuig
111005-Aerovis-UR-CBG.jpg

Nou nog ff kijken welke accu een goede keus is. Zit zelf te denken aan een Zippy 20C 5000mAh 11.1V pakketje

Heb m inmiddels binnen en kwam erachter dat er geen props op zaten.

@Dennis: Het zijn Speed400 7,2V, dus moet het dan wel lukken op 3S? Kleinere props is mogelijk aangezien ik die toch nog moet kopen. Heb je een bepaald type die je kunt aanraden? Liefst te koop bij Hobbyking.com , dan kan ik het allemaal in 1 keer bestellen :)

En natuurlijk nog een foto
DSC_5956.jpg

Na een jaar maar eens stof van dit topic af blazen. Vorig jaar geen tijd gehad om te gaan vliegen, maar ik heb er inmiddels weer zin in en sta dus op het punt om te bestellen bij HK.

Het zijn dus 4x Graupner Speed400 7.2V motoren die ik wil aansluiten op 2x Turnigy 30A regelaars zoals in de eerste post gelinkt staan en 1 flinke 3S LiPo. Iemand die me kan vertellen of dit gaat werken en wat voor props ik er bij nodig heb? Liefst iets met 3 bladen, want dat vind ik gewoon mooi staan.

edit: O en kan iemand mij vertellen welke adapters ik nodig heb voor de props op die Speed400's. Liefst iets wat te krijgen is bij HK en zo goedkoop mogelijk.

Laatst bewerkt:
Back