Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Ik heb een Graupner MX-12 met bijgeleverde NiMH 1700mA accu.
Daarnaast heb ik een 3 tal Dymond 2S 1350mA 18C lipo accus.
Hoe kan ik deze qua instelling het beste laden op mijn T2M Swallow EQ?
Een snellader is ongeschikt voor langzaam laden. De accu geeft dan namelijk geen duidelijke delta peak spanning, waardoor de lader te vroeg of helemaal niet afslaat. Je moet hiervoor met minimaal 0,5 x C laden. Bij een 1700 mAh accu is dat dus 850 mA. Bij NiMH accu´s is de maximale laadstroom 1 x C, tenzij de fabrikant anders specificeert. Dit komt dus uit op 1,7 Ampere. Dit is weer te veel voor het laadcircuit van de MX12. Dit kan namelijk maximaal 1,5 Ampere verwerken.
Je zult bij deze lader de zenderaccu moeten laden met 0,8 á 0,9 Ampere (erg nauwkeurig luistert dit niet). Het is daarbij wel raadzaam om de accu uit het accucompartiment te halen. Het gaat bij versneld en bij snel laden namelijk wel eens mis en een gesmolten zender is beslist een rotgezicht.
Veiliger is het om de zenderaccu langzaam te laden met 0,1 x C, dus met 170 mA. Hiervoor heb je dan wel een (goedkope) universeellader nodig. Met deze laadstroom kan het nooit mis gaan en leeft de accu het langst.
Als je met 150 mA gaat laden kan de delta peak afslag van de lader niet correct werken. De lader zal dan in de meeste gevallen te vroeg afslaan, maar je hebt ook kans dat-ie helemaal niet afslaat.Een snellader is ongeschikt voor langzaam laden. De accu geeft dan namelijk geen duidelijke delta peak spanning, waardoor de lader te vroeg of helemaal niet afslaat. Je moet hiervoor met minimaal 0,5 x C laden.
Dat had ik al omschreven:
Als je met 150 mA gaat laden kan de delta peak afslag van de lader niet correct werken. De lader zal dan in de meeste gevallen te vroeg afslaan, maar je hebt ook kans dat-ie helemaal niet afslaat.
Wat je hebt ingesteld is de nominale spanning van de accu. Als je de accu oplaad zal de accu tot de maximale spanning oplopen en dat is voor LiPo accu 4,215V per cel. Dat klopt dus helemaal met wat je meet dus is alles in orde.