Hulp bij Laden op T2M Swallow EQ

Ik heb een Graupner MX-12 met bijgeleverde NiMH 1700mA accu.
Daarnaast heb ik een 3 tal Dymond 2S 1350mA 18C lipo accus.

Hoe kan ik deze qua instelling het beste laden op mijn T2M Swallow EQ?

Ik heb een Graupner MX-12 met bijgeleverde NiMH 1700mA accu.
Daarnaast heb ik een 3 tal Dymond 2S 1350mA 18C lipo accus.

Hoe kan ik deze qua instelling het beste laden op mijn T2M Swallow EQ?

Je zender laden met 200 a 300 mah op het nimh programma.
Je lipo op 2s 1300 mah laden met het lipo programma.

Lader slaat automatisch af.

Bedankt, Bij de beschrijving staat ook maar heel summier wat beschreven, en aangezien ik helemaal nieuw ben in laderland en niet de eerste de beste packs wil verliezen leek het me verstandiger om het hier maar even te posten.

Klein vraagje: waarom 1300mA en geen 1350 (lipo is 1350mA)?
Voor lipo laden moet ik dus alleen het juiste aantal mA in stellen ter grootte van de lipopack en de 2S goedzetten (als deze al niet goed staat), dan gaat het laden vanzelf met de juiste laadtijd?
Of moet ik nog ergens anders op letten?

Laatst bewerkt:
Een snellader is ongeschikt voor langzaam laden. De accu geeft dan namelijk geen duidelijke delta peak spanning, waardoor de lader te vroeg of helemaal niet afslaat. Je moet hiervoor met minimaal 0,5 x C laden. Bij een 1700 mAh accu is dat dus 850 mA. Bij NiMH accu´s is de maximale laadstroom 1 x C, tenzij de fabrikant anders specificeert. Dit komt dus uit op 1,7 Ampere. Dit is weer te veel voor het laadcircuit van de MX12. Dit kan namelijk maximaal 1,5 Ampere verwerken.

Je zult bij deze lader de zenderaccu moeten laden met 0,8 á 0,9 Ampere (erg nauwkeurig luistert dit niet). Het is daarbij wel raadzaam om de accu uit het accucompartiment te halen. Het gaat bij versneld en bij snel laden namelijk wel eens mis en een gesmolten zender is beslist een rotgezicht.
Veiliger is het om de zenderaccu langzaam te laden met 0,1 x C, dus met 170 mA. Hiervoor heb je dan wel een (goedkope) universeellader nodig. Met deze laadstroom kan het nooit mis gaan en leeft de accu het langst.

Een snellader is ongeschikt voor langzaam laden. De accu geeft dan namelijk geen duidelijke delta peak spanning, waardoor de lader te vroeg of helemaal niet afslaat. Je moet hiervoor met minimaal 0,5 x C laden. Bij een 1700 mAh accu is dat dus 850 mA. Bij NiMH accu´s is de maximale laadstroom 1 x C, tenzij de fabrikant anders specificeert. Dit komt dus uit op 1,7 Ampere. Dit is weer te veel voor het laadcircuit van de MX12. Dit kan namelijk maximaal 1,5 Ampere verwerken.

Je zult bij deze lader de zenderaccu moeten laden met 0,8 á 0,9 Ampere (erg nauwkeurig luistert dit niet). Het is daarbij wel raadzaam om de accu uit het accucompartiment te halen. Het gaat bij versneld en bij snel laden namelijk wel eens mis en een gesmolten zender is beslist een rotgezicht.
Veiliger is het om de zenderaccu langzaam te laden met 0,1 x C, dus met 170 mA. Hiervoor heb je dan wel een (goedkope) universeellader nodig. Met deze laadstroom kan het nooit mis gaan en leeft de accu het langst.

Ik weet dat langzaam laden de voorkeur heeft.
Maar waarom moet ik een universele lader kopen voor de zenderaccu, volgens mij is de T2M een universeellader, daarom heb ik 'm gekocht?
Immers de T2M kan ook bij NiCD/MH accu's de laadstroom instellen in A (mA) van 0,1A tot 6A.
Ik kan dus op de T2M de laadstroom instellen op bv 150mA (0.15A) voor de zenderaccu, das dus langzaam laden, waarom dan een goedkopere universele lader?

Dat had ik al omschreven:
Een snellader is ongeschikt voor langzaam laden. De accu geeft dan namelijk geen duidelijke delta peak spanning, waardoor de lader te vroeg of helemaal niet afslaat. Je moet hiervoor met minimaal 0,5 x C laden.
Als je met 150 mA gaat laden kan de delta peak afslag van de lader niet correct werken. De lader zal dan in de meeste gevallen te vroeg afslaan, maar je hebt ook kans dat-ie helemaal niet afslaat.

Een universeellader is overigens een lader met een aantal uitgangen, die een constante stroom afgeven. Zo'n ding slaat niet vanzelf af, dus je moet daarbij zelf de tijd in de gaten houden.

Dat had ik al omschreven:

Als je met 150 mA gaat laden kan de delta peak afslag van de lader niet correct werken. De lader zal dan in de meeste gevallen te vroeg afslaan, maar je hebt ook kans dat-ie helemaal niet afslaat.

Maar is de T2M nu wel of niet een goede lader voor deze accuzender?

Zo lang je maar met op z'n minst 0,5 x C laadt, dus met circa 850 mA. Met deze accu gaat dat prima en ook het laadcircuit van de zender verdraagt dat. Wel zekerheidshalve de accu uit de accuhouder halen. De kans, dat het met deze laadstroom mis gaat is uiterst gering, maar je weet maar nooit. Bij de servicedienst komen er met grote regelmaat zenders binnen, waarbij het tijdens het snelladen is mis gegaan. Vandaar, dat ik ook steeds blijf waarschuwen.

Langzaam laden met deze lader kan overigens geen kwaad, maar je hebt alle kans dat je de lader dan meermalen moet starten om de accu vol te krijgen.
Dit geldt overigens niet alleen voor deze lader, maar voor elke (snel)lader met een delta peak afslag. Deze laders kijken naar het spanningsverloop van de accu en bepalen aan de hand daarvan of ze moeten afslaan. Bij langzaam laden is dit spanningsverloop veel te vlak, waardoor er geen juiste detectie kan plaatsvinden.

Ok, bedankt.
Ik heb de Graupner MX-12 handleiding ook even doorgenomen en daar staat het volgende.
Laden via de transmitter tot max. 1,5A met fuse aangesloten of zonder fuse tot max 500mA.
Wil je de accuzender met een grotere stroom laden dan moet je de accupack eruit halen anders gaat het interne circuit kapot van de zender.
Ontladen mag niet via de MX-12 socket.

Laatst bewerkt:
Wat me is opgevallen tijdens het laden van lipo's is dat de spanning oploopt naar 8,4 a 8,5 V terwijl ik deze heb ingesteld (auto) op 7,4V?
Is dit normaal?

Wat je hebt ingesteld is de nominale spanning van de accu. Als je de accu oplaad zal de accu tot de maximale spanning oplopen en dat is voor LiPo accu 4,215V per cel. Dat klopt dus helemaal met wat je meet dus is alles in orde.

Back