Hulp bij LIPO keuze

Discussie in 'Electro offroad' gestart door wheelspin, 27 jan 2014.

  1. wheelspin

    wheelspin

    Lid geworden:
    3 dec 2013
    Berichten:
    23
    beste,

    ik ben voor deze auto:
    [​IMG]

    opzoek naar een(of meerdere) 3S lipo's, omdat ik met mijn huidige 1800Mah 3S niet genoeg runtime heb
    het gaat om de volgende setup:
    Teamc TC02C
    motor specs:
    5200kv brushless turnigy trackstar 12T
    Cont Current: 56A
    Peak Current: 68A
    esc specs:
    Continuous Current: 80A
    Burst Current: 95A

    nu heb ik verschillende lipo's gevonden die mij wel aanstaan, helaas weet ik niets van de verschillende merken en de daarbij horende betrouwbaarheid.

    ook is het me niet geheel duidelijk of er bij een keuze van discharge rate gekeken moet worden naar het stroomverbruik van de motor of de esc?

    hieronder een paar door mij geselecteerde optie's de bovenste zal al afvallen indien er naar het stroomverbruik van de ESC gekeken wordt

    ZIPPY Flightmax 3000mAh 3S1P 20C (EU warehouse)
    ZIPPY Flightmax 3000mAh 3S1P 20C (EU warehouse)

    ZIPPY Compact 2700mAh 3S 35C Lipo Pack (EU warehouse)
    ZIPPY Compact 2700mAh 3S 35C Lipo Pack (EU warehouse)

    ZIPPY Flightmax 5000mAh 3S1P 20C (EU warehouse)
    ZIPPY Flightmax 5000mAh 3S1P 20C (EU warehouse)

    wat zouden jullie adviseren? een ander merk? of toch wat hoger gaan zitten in de discharge rate.. al het advies is welkom
     
  2. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    6.037
    Locatie:
    Zwolle
    Ik zou toch voor wat meer C gaan, om wat meer " over " te hebben, dat is beter voor alles denk ik.
    En als het even kan zou ik voor Gens Ace accu's gaan, ik heb er nu een paar, en ze zijn beter afgewerkt dan Turnigy LiPo's, en hun costumer service is zeer goed.
    Niet dat Turnigy LiPo's slecht zijn, maar persoonlijk wil ik niet meer terug :)
     
  3. d3nn1s

    d3nn1s

    Lid geworden:
    21 feb 2013
    Berichten:
    713
    Als de 5000mah erin passen zou ik die pakken. En inderdaad 30C kan ook wel. De maten staan erbij van de lipo's op die site. Even meten, dan weet je wat past en niet
     
  4. wheelspin

    wheelspin

    Lid geworden:
    3 dec 2013
    Berichten:
    23
    in deze combo moet de zippy flightmax 5000Mah met 20c toch ook al voldoen? het motortje trekt op zijn piek 68A, piek van de LIPO zou 150A mogen zijn.

    of moet ik hier naar de ESC specs kijken/een ruimere marge aanhouden
     
  5. Wen

    Wen

    Lid geworden:
    13 feb 2011
    Berichten:
    1.139
    Locatie:
    Arnhem
    Maar zijn die gens ook 2x zo goed als turnigys? Want ze zijn wel 2x zo duur! Dus wat gaat langer mee...
    2x zippy/turnigy of 1x gens ace?

    Voor WHeelspin: Ja die zippy 5000mah 20 of 30c zijn meer dan genoeg voor jouw motor. Ik had ze vroeger gebruikt icm castle 1515 2200kv motor, met cut off bij 3.4v. Ze bleven koud en waren ook nooit bol geworden.
     
  6. janschip

    janschip

    Lid geworden:
    11 jan 2010
    Berichten:
    494
    Locatie:
    Randstad - redelijk aan de kust
    Het gaat niet echt langer mee maar de power die je uit de LiPo kan halen verschilt.

    Met onze bekende Honk-Kong LiPo's heb je minder punch, dus met wedstrijden kan dat in je nadeel zijn. Voor lekker rijden zijn ze prima, maar als je in de top van wedstrijden mee wilt rijden dan kun je beter Gens-Ace nemen.
     
  7. Wen

    Wen

    Lid geworden:
    13 feb 2011
    Berichten:
    1.139
    Locatie:
    Arnhem
    Ooh ok, dus de ontlading is beter.
    En hoe zit het met die nano techs dat? Die hebben meestal wat hogere c waardes. Zijn die beter dan de standaart zippys?

    Meer punch bij betere lipos ligt natuurlijk ook aan je motor. Als je een 1515 gebruikt, die max 150amp vraagt, dan krijg je natuurlijk meer punch met die ace gens van 50c, maar als je een klein motortje hebt die maar 50amp vraagt, dan zal het toch niks uitmaken welke lipos je gebruikt?
     
  8. janschip

    janschip

    Lid geworden:
    11 jan 2010
    Berichten:
    494
    Locatie:
    Randstad - redelijk aan de kust
    Ik vindt de nano-techs beter dan zippy. Meer punch en langer te gebruiken.

    In principe wel maar het gaat niet alleen om de maximale power maar ook bij mindere belasting dan geven de Gens-Ace gewoon meer (sneller) hun power af.

    Dus met LiPo's met dezelfde specs heb je met de Gens-Ace net iets meer punch (power) tot je beschikking en wanneer je goed kunt rijden is dat een voordeel.

    Wanneer je net begint met rijden en/of wedstrijden maakt het niet zoveel uit.

    Ik rijdt nu ook al een jaar met Nano-Techs en heb nog geen seconde spijt gehad.

    Gr Jan.
     
  9. WesleyK

    WesleyK

    Lid geworden:
    2 apr 2013
    Berichten:
    345
    Locatie:
    Roosendaal
    Yep, dat is gerelateerd aan de lagere interne weerstand. Door de lagere weerstand kan de stroom sneller opbouwen wat je als meer punch ervaart. Je hoeft dus niet een motor te hebben die meer stroom vraagt om dat effect te merken.
     
  10. Wen

    Wen

    Lid geworden:
    13 feb 2011
    Berichten:
    1.139
    Locatie:
    Arnhem
    Hmm nooit geweten. Dus al kan beide accus de gevraagde amp leveren, dan zal de motor nog steeds meer koppel hebben met de hogere c waarde accu?
     
  11. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.770
    Locatie:
    Flevoland
    Als de beide accu's zowel qua piekbelasting als continue belasting de motor van de gevraagde "amps" kunnen voorzien, zou een accu met hogere C waarde niet meer uit mogen maken. Meestal merk je verschil als je een krachtiger accu neemt, doordat de vorige accu toch net niet alles kon leveren wat de motor vraagt.
     
  12. Wen

    Wen

    Lid geworden:
    13 feb 2011
    Berichten:
    1.139
    Locatie:
    Arnhem
    Dat dacht ik dus ook. Dan even terug op wat ts had gevraagd. In zijn geval, met zijn motor zal die 5000mah 20c zippy dus net zo goed zijn als die gens die 2x zo duur zijn?
     
  13. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.770
    Locatie:
    Flevoland
    Als de motor op zijn piekbelasting minder vraagt dan wat de Zippy piek kan leveren, zou je geen verschil mogen merken. Maar helaas geven niet alle fabrikanten info over de piekstroom die hun accu's kunnen leveren, en de C-waarde zegt alleen wat over de continue stroom. Voeg daarbij dat de ene fabrikant een te hoge C-waarde zal aangeven, omdat dit beter verkoopt, en dan kan het zijn dan een 25C van het ene merk beter presteert dan een 40C van de andere, bij gelijke capaciteit.
     
  14. Wen

    Wen

    Lid geworden:
    13 feb 2011
    Berichten:
    1.139
    Locatie:
    Arnhem
    Die zippys hebben 30c burst. Ja overdrijven van de fabriekant heb je altijd. Daar kunnen wij helaas niks aan doen en moeten we maar aannemen wat er op dat pakje gedrukt staat. Hetzelfde als traxxas met hun snelheden op de doos. Up to 60km betekend 1x je straat op en af gaan, anders verbrandt je motor. Misschien doet zippy ook. 20c waarde 5000mah misschien 1x je straat op en af gaan met motor die constant 100amp gebruikt, anders staan je lipos bol.
     
  15. wheelspin

    wheelspin

    Lid geworden:
    3 dec 2013
    Berichten:
    23
    hoi,

    oke hier kan ik iets mee.. kunnen jullie mij een indicatie geven hoeveel Mah ik nodig heb? dus wat gebruiken jullie met een vergelijkbare setup en wat is dan de runtime...

    ik wil een goede compromis tussen gewicht en runtime.. de 5000Mah lijkt ook net iets te groot voor mijn accu uitsparing
     
  16. WesleyK

    WesleyK

    Lid geworden:
    2 apr 2013
    Berichten:
    345
    Locatie:
    Roosendaal
    Lijkt me wel, accu's met een hogere C rating hebben doorgaans een lagere interne weerstand. Door de lagere weerstand kan de stroom sneller opbouwen, en is je acceleratie sneller.
     
  17. Stewie

    Stewie

    Lid geworden:
    23 mei 2010
    Berichten:
    2.297
    Locatie:
    Koersel
    Niet vergeten dat ze ook koeler blijven en dus minder snel 'slijten'.
     
  18. Wen

    Wen

    Lid geworden:
    13 feb 2011
    Berichten:
    1.139
    Locatie:
    Arnhem
    Als je 2 accus hebt, eentje kan 100amp continu leveren 20c 5000mah en de andere kan 200amp leveren 40c 5000mah. Je gebruikt een motor die max 50amp vraagt. Zal je dan nog steeds harder kunnen optrekken met die 40c accu?
    En wat dan als je die 40c 5000mah accu verwisseld met een 20c 10000mah accu? Die kan in theorie net zoveel amp leveren. Zal die motor dan ook slomer zijn dan de 40c accu?
     
  19. WesleyK

    WesleyK

    Lid geworden:
    2 apr 2013
    Berichten:
    345
    Locatie:
    Roosendaal
    Helemaal waar. Maar als je naar de stapresponsie kijkt zal je zien dat de setup met betere accu's eerder op snelheid is. Of je het gaat merken voor niet professioneel gebruik, waarschijnlijk niet ;).
    Ik verwacht dan ook dat de 40C accu beter zal presteren dan de 20C accu, want bij het 40C pak ligt de interne weerstand lager, en kan het systeem dus sneller reageren.
     
  20. Wen

    Wen

    Lid geworden:
    13 feb 2011
    Berichten:
    1.139
    Locatie:
    Arnhem
    Dus als ik je goed begrijp, zeg jij dus dat bij die 20c accu langer duurt om die 50amp te kunnen bereiken dan bij de 40c accu?
    Dus als jouw theorie klopt, dan kan iedereen beter 2x 6s 2500mah in paralel gebruiken ivp 2x 3s 5000mah in serie. Uitgaande van de zelfde c waardes zal die 2x 6s configuratie dus 2x de punch moeten geven, want dan hoef per accu maar 25amp te leveren ipv 50amp bij de 3s configuratie.
    Dus die zal dan 2x zo snel de gevraagde amp kunnen leveren?
     

Deel Deze Pagina