Hulp bij problemen lipo/esc/edf-units

BadBert

Forum veteraan
mede EDF vliegers.....

Ik post dit maar even in dit subtopic, omdat het toch om een EDF aandrijving gaat.

ik ben in het bezit van een Carson eurofighter twin EDF. Deze is gemaakt voor 3s lipo (trekt dan 34 amp), maar vliegt op 4s veel leuker.

Ik heb er een 2650 mah 20c 4s lipo in zitten (op aanraden van sommige forummers) De eerste paar vluchten ging heel goed, maar na een paar vluchten werd de power minder, en nu kapt hij na een tiental seconden vol gas gewoon AF.

Goed, de motoren heb ik geen idee van de KV's... dat is probleem 1 (weet iemand dit?)

Er zitten 2 regelaars in, elk 18A. Deze zitten direct in de luchtstroom.

Ik ging eens meten (omdat de regelaar afkapte) en kwam tot de volgende conclusie: de setup trekt op 4s vol gas statisch 54 amp. Dat is dus te veel voor de lipo (constant dan). Dat is ook denk ik de reden dat de esc de boel afkapt.

NU komt het vraagstuk:

Kan ik ongestraft een zwaardere lipo erin hangen?! (meer C)
Ik weet dat de setup te veel amps trekt, maar tot op heden blijven de regelaars toch ook heel?!
Of is het risico te groot? Heb er nu tussen de 5 en 10 vluchten op zitten met 4s, en vlieg veel volgas.

Dezelfde vraag voor de motoren... als ik er grotere lipo of regelaars in hang, kunnen de motoren het dan wel aan?

nogmaals: het gaat al 5 tot 10 vluchten prima zo... dus de boel heeft nu 5 tot 10 vluchten ongeveer 54 amp getrokken, en alles is nog heel, en trekt nog steeds dezelfde amps (metingen staan ook op andere fora, op 4s hebben ze het allemaal over ongeveer 54A, dus dat is op zich prima)

Laatst bewerkt:
ja je kan er een grotere 4s accu ingooien, alleen kan het zijn dat je met je gewicht en cg punt in de knoop komt.
tja een 2650mah 20c is veeel te weinig als je 54 amp trekt dan zakt de spanning te snel in waardoor je regelaar zegt van doe het zelf maar..

mvg Hans

beste hand,

gewicht kan ik nog wel wat hebben, cg had ik met deze lipo al aardig wat aan moeten passen. Een lipo met meer c, weegt praktisch net zo veel. (heb ik al bekeken)

mijn vraag ligt meer in het feit dat er 2 x een 18A regelaar in zit... blijft die wel leven? En mijn motortjes.... kunnen die het wel aan?

Waarom ik deze vragen stel, en niet gelijk zeg: dat gaat nooit, is omdat het al een aantal vluchten dus prima ging... (want de lipo deed het eerst wel goed, maar is nu zo snel gesleten dat hij het nu niet meer aan kan)

Een lipo met meer C kan slechter werken!. Je regelaren zijn 36A samen, je trekt nu al 54!! Dat is veeeeeeeel teveel. Waarom hij het eerst goed deed? Een lipo moet een paar keer zijn gebruikt voordat hij het volle vermogen levert. In het begin was de stroom wat lager wellicht waardoor het net ging. Nu levert de lipo meer vermogen en is het teveel en gaan de regelaren in de begrenzing.

Ook kunnen je motoren langzaam doorbranden waardoor de stroom omhoog gaat en dan gaat het dus steeds erger worden.

tadango,

thnx voor de reactie. De 54 amp is iets wat iedereen op 4s meet, kan ik er dan niet van uit gaan dat het nooit meer als 54 amp gaat trekken? Of denk je dat het nog best meer zou kunnen trekken als de lipo dit toe zou laten?

Er vliegen velen op 4s met de eurofighter, echter allen op ongeveer 2650 mah, 20c.... Niemand kan me zeggen of het goed gaat als ik een iets zwaardere accu pak...

Stomme is, dat 54 amp statisch net zou moeten lukken voro die lipo, maar die kan het dus net niet eigenlijk.

De motoren probeer ik ook uit te vinden of die dit wel aan kunnen (27 amp per stuk). Maar zelfs carson geeft me geen antwoord op mijn vragen :(

Tja, 27A voor een 18A regelaar blijft teveel. Als het bij sommige goed gaat hebben die wellicht mazzel en jij pech, dat kan ook nog. Je lipo kan ook tever in zakken, dat kan je meten. Kijk ook wat heet is als de boel uit schakeld. Gaat hij bij bijna volgas ook snel uit? Kan je eerst 1 motor proberen?

@hans: als het goed is heb ik je geaccepteerd.

@tadango: hij trekt nu netzoveel stroom als in het begin, dat is altijd 54a geweest, anderen meten deze waarde ook. Ik denk meer dat mijn lipo naar de kloten is (pardon my french), want die zakt dus inderdaad te ver in, daarom kapt hij af. Ik heb dit getest met een lipo checker tijdens het optoeren. Je ziet de spanning vrij snel inzakken, en dan kapt de esc de boel af. Dit is overigens elke keer bij hetzelfde voltage, iets wat weer klopt met de lipo cut-off's die standaard ingeschakeld staan.

De vluchten die ik gehad heb,w aren de motoren niet bijzonder heet, de regelaars ook niet "verbrand-je-vingers" heet.

Voordeel is dat de regelaars extreem goed gekoeld worden, waardoor ze wat meer aan kunnen dan volgens de specs. (iig, dat werd er elke keer gezegd)

EDIT: overigens heb ik mijn setup ook met een GLOEDNIEUWE 2650 lipo accu getest (volgens specs identiek aan de mijne, zelfde merk en type, maar een tijd later besteld) en ook daar 54 amps, maar zonder cut-off...die blijft draaien

Laatst bewerkt:
dan zakt hij HEEEEEEEL langzaam in met zijn amps, en dan pakt de cutt off.

hoe meer ik dit alles nog eens lees, hoe meer ik gewoon denk dat de lipo een slechte lipo was. Had er dus 2 besteld, waarvan 1 al kapot bij aankomst, heb het idee dat het een slechte batch was ofzo....
dus misschien toch een nieuwe lipo proberen?

op 0.01v nauwkeurig, lijkt me goed genoeg toch?
de nieuwe lipo hield zijn spanning heel netjes vast...

toch maar neiuwe lipo dan?

euhm, TOEN had ik berekend dat hij af sloeg op het voltage waarop de lipo cut off was ingesteld, maar als ik het precies wil weten, moet ik nog eens testen (is al wel even geleden)

maar de identieke lipo van die maat, hield het wel vol. Dat was echter wel een andere batch (zeker weten)

Om even een optie op te werpen, de lipo kan naar mate deze ouder wordt sulfateren en een hogere inwendige weerstand krijgen. Bij deze belasting zakt de spanning dus sneller.
De accu kan dus gewoon lang op de plank hebben gelegen.
Veel leveranciers geven maar wat op en krijgen lipo's van verschillende producenten; de prestatie verschilt per batch, zeker bij de HK lipo's.

De 54 A meet je statisch? vliegend gaat dit omlaag, maar daar zijn andere draadjes over.
Ik ben het wel eens dat de regelaars kantje boord zijn, je kan mogelijk een keer een rookspoor trekken; regelaar defect en vervolgens brandt je motor uit met een mooie witte pluim....

Back