Hulp bij reparatie Walkera UFLY-S

Hoi allemaal,

Ik been een hele tijd terug nog actief geweest op dit forum, omdat ik een Walkera UFLY-S had aangeschaft. Omdat ik nog vrij onervaren was heeft de helikopter wat schade opgelopen. Ik heb dit kunnen verhelpen, alleen na een andere val krijg ik hem niet meer gemaakt. Als ik probeer te vliegen hoor ik een heel vreemd geratel van de tandwielen. Hier klopt iets niet mee. Ik heb alleen niet de kennis om uit te vinden wat het is. Heb toen der tijd ook een video gepost, maar ik kon niet verder worden geholpen.

Nu is mijn vraag of iemand in de buurt van Noord Limburg mij zou kunnen helpen met het repareren van de helikopter, omdat ik erg graag weer zou willen gaan vliegen. Ik heb nog best wel wat reservemateriaal en ben ook bereid om eventueel nieuw materiaal aan te schaffen als dat nodig is.

Ik hoop dat iemand van jullie er een keertje met een ervaren oog naar kan kijken.

Alvast bedankt,

Bryan

Hoi hoi.
Jammer dat jij zo'n end uit de buurt woont.
Had je graag geholpen.
Ik vlieg zelf ook met een Walkera HM-UFLY maar dan eentje die is omgebouwd naar kunnen vliegen op mijn Spektrum DX7s zender.
Toestel vliegt erg goed maar heb alle originele elektronika behalve de motor vervangen voor betere kwaliteit.
Heb er een betere Gyro opgezet ( Futaba 401) en een betere regelaar.
Ook digitale metal gear servo's en een snelle servo voor op de staart.
Is dus een ge-upgrade HM-UFLY die erg lekker vliegt.
Hoop dat jij jouw helikopter weer vliegend krijgt want met de nodige tijd, energie en liefde is het een heerlijk toestel waarmee je kunt vliegen.
Sukses met het herstel en....geef nooit op!!!!
Vr gr E

Het is al even geleden dat ik de helikopter weer uit de kast heb gehaald, maar ik heb volgens mij toen nog wel de main gear vervangen. De heli 'vliegt', maar maakt een erg fout en vreemd geluid. Ik heb er een video van gemaakt die het hopelijk allemaal wat duidelijker maakt:

http://youtu.be/QLOA8E5Oevs

Het geluid lijkt vanaf het midden van de heli te komen en het gebeurd als ik met de staartrotor draai. Ook als ik de hoofdrotor harder laat draaien laat het geluid zich weer horen. Erg vreemd, want ik zou dus echt niet weten hoe dit kan en zou erg graag weer vliegen.

Het lijkt er inderdaad op dat er tandjes van tandwielen weg zijn. Of teveel speling tussen de tandwielen van de staart naar de romp. Bij gewoon draaien gaat het min of meer goed, zodra er kracht op komt (bijvoorbeeld door de gyro die de staart aan stuurt) slipt hij door. Hou de hoofdrotor eens vast en probeer of de staartrotor door kan draaien. Wel heel voorzichtig want met voldoende kracht draait hij altijd door. Je voelt wel of er slip kan optreden.

@Bryan,

Haal de staart eens helemaal eraf (stuurstang losmaken, boutje los en de staartbuis uit het frame trekken) en haal dan de gehele staart uit elkaar. Wel goed oppassen dat je een erg klein pinnetje wat in de staartrotoras zit niet verliest. Dan goed kijken mbv de explosietekening of je 'nergens' iets mist.
Nieuw: alle tandwielen,de staartas (die is van carbon) en evt. wat 'er mist'.
Dan de staart weer in elkaar zetten, precies volgens tekening !, inclusief de staartbuis, maar dat nog niet in het frame schuiven.
Het geheel moet supersoepel draaien, dus een defect lagertje (in de staartbuis zitten er 3 en die zijn ook alle drie nodig !!) of, een staartbuis met een knikje, oid kan absoluut niet. De tandwielen, vooral die aan de voorkant van de staartbuis, kunnen "niets" hebben. Ook de goedbedoelde tip van jdejager, kun je beter niet doen bij een Ufly: er hoeft maar iets te gebeuren en het voorste tandwiel is kapot.
Het hoofdtandwiel monteren (pinnetje dwars op de as). Hoofdas omhoog trekken en dan de ring om de hoofdas omlaag drukken en vastklemmen, en dan voorzichtig de staartas in het frame schuiven, nét zover dat de tandwielen goed in elkaar grijpen (tegen het licht houden, je mag geen licht tussen de tandwielen zien), niet "te ver": dan draait het zwaar en is het zo weer kapot, klemboutje vast, stuurstang vast en voilá
Het is wel een gepruts omdat alles erg klein en kwetsbaar is, maar eenmaal goed in elkaar gezet werkt het prima. Ik heb ook een Ufly gehad en maar 1 keer de tandwielen hoeven vervangen.

Bedankt voor jullie hulp! Erg nuttige tips! Ik ga binnenkort even inventariseren wat ik nog aan onderdelen heb liggen en ga anders nieuw materiaal bestellen. Ik houd jullie op de hoogte. Nogmaals bedankt.

op youtube vind je vaak ook filmpjes die je wellicht kunnen helpen bij de demontage en montage van de heli.

er is vast wel een gekke amerikaan of japanner die er een filmpje van gemaakt heeft ;-)

Back