Hulp bij schootvoering

Discussie in 'Zeilschepen' gestart door DuncanvdH, 6 feb 2022.

  1. DuncanvdH

    DuncanvdH

    Lid geworden:
    23 jun 2007
    Berichten:
    49
    Locatie:
    Haarlem
    Ik heb een tijd geleden een oude M-klasser gekocht via Marktplaats. Het schip heeft hele mooie profielzeilen, maar de romp en dek verdienen een opknapbeurt. Ik zou graag eerst een keertje zeilen voor het dek en de romp aan te pakken.

    Zowel de roerservo als de zeilwinch steken door het dek heen. De zeilwinch heb ik na wat prutsen ook weer aan de praat gekregen. Wat ik niet begrijp is hoe de schoten en de winchlijn moeten lopen. Toen ik de boot kreeg was er een enkele winchdraad met een elastiek, en was dat elastiek vastgemaakt aan het blokje op het achterdek. Dat lijkt me niet origineel, want dan was er wel een oogje gebruikt.

    De grootschoot gaat door het oogje op de schootpaal en de fokkeschoot door een oogje op het dek. Verder denk ik dat het wokkel draadje naast het dubbele blok voor de winchdraad is. Hoe het gestapelde dubbelblok en de blokjes op voor en achterdek moeten worden gecombineerd begrijp ik niet precies. Wie heeft er een idee?

     
  2. DuncanvdH

    DuncanvdH

    Lid geworden:
    23 jun 2007
    Berichten:
    49
    Locatie:
    Haarlem
    Foto 1: Overzicht van het dek. Het blokje op het voordek valt net buiten de foto.
    Foto 2: Achterdek met daarop een enkel blokje, de schootpaal en de doorvoer van de winch in de deksel van het dek.
    Foto 3: De stuurboord voorkant van het deksel van het dek met het wokkeldraadje (ongeveer 2 cm hoog) en daarnaast het gestapelde dubbele blok.
    Foto 4: Voordek met daarop een enkel blokje.
    Foto 5: Nog een detail van de schootpaal.
     
  3. DuncanvdH

    DuncanvdH

    Lid geworden:
    23 jun 2007
    Berichten:
    49
    Locatie:
    Haarlem
    Ik heb eindelijk tijd gevonden om verder te gaan met de M klasse. Ik heb nu (denk ik) gevonden hoe de schoten moeten zitten.
    Nu heb ik een eindloze draad voor de winch die door de blokken op voor en achterdek loopt. Het kan geen toeval zijn denk ik dat die de draad door deze blokken precies langs de winch loopt. De onderste schijf van het dubbel blok geleidt de draad terwijl de bovenste schijf de fokkeschoot geleidt. De grootschoot loopt via de schootpaal en het geleidertje bovenop het dubbelblok. Nu heb ik precies alle onderdelen gebruikt die op het dek zitten.
    Denken jullie dat dit klopt zo, of moet ik de schoten anders leggen?
     

    Bijgevoegde bestanden:

  4. wim bakker

    wim bakker

    Lid geworden:
    13 mrt 2006
    Berichten:
    558
    Locatie:
    Almere
    Duncan
    Klopt de wikkelweg van de lier bij de schootvoering zoals die nu is?
    Als dat zo is, ben je er
     
  5. DuncanvdH

    DuncanvdH

    Lid geworden:
    23 jun 2007
    Berichten:
    49
    Locatie:
    Haarlem
    Hallo Wim, ik kan op dit moment niet controleren of de wikkelweg klopt. Ik wacht op een nieuwe zender accu om het te proberen.
     
  6. wim bakker

    wim bakker

    Lid geworden:
    13 mrt 2006
    Berichten:
    558
    Locatie:
    Almere
    OK

    Denk je erom dat je de trommel met schoten van de lier haalt voordat je deze aanzet?

    Als hem dan aanzet met de knuppel op aan en je de trommel zo draait dat de schoten strak staan, kan er niets fout gaan.
    Check de looprichting van de lier. Anders met REV omkeren!
    Dan de trommel erop, met strakke schoten, en dan de knuppel voorzichtig naar alles los.
    Het zou mooi zijn als je dan de voor de wind stand te pakken hebt.
    Anders met EPA op de zender proberen af te regelen.
    Dat kan soms, afhankelijk van de lier, wel lastig of zelfs onmogelijk zijn.

    Succes
     
  7. DuncanvdH

    DuncanvdH

    Lid geworden:
    23 jun 2007
    Berichten:
    49
    Locatie:
    Haarlem
    Dank je wel. Ik heb nog eens naar de fokkeboom gekeken en ik vroeg me af of de haakjes die er onder zitten ook voor de schootvoering zijn. Ik neem aan dat de fokkeschoot door de achterste twee haakjes loopt en dan aan het voorste dingetje vastzit?
     

    Bijgevoegde bestanden:

  8. wim bakker

    wim bakker

    Lid geworden:
    13 mrt 2006
    Berichten:
    558
    Locatie:
    Almere
    Dat kan
    Uiteindelijk zul je een makkelijk verstelbare schoot willen.
    Die kan je maken dmv een schuifje (ook wel bowsie genoemd)
    Als je wilt kan ik wel een paar foto’s maken hoe het bij mij zit.
     
  9. DuncanvdH

    DuncanvdH

    Lid geworden:
    23 jun 2007
    Berichten:
    49
    Locatie:
    Haarlem
    Dank je wel. Ik denk dat ik al begrijp wat je bedoelt. Bij mijn andere boot zaten de stagen met schuifjes vast. Deze boot heeft rvs stagen. Ik heb nog wel een andere vraag: Is het voor 27Mhz nodig om de antenne extern te plaatsen of zou die ook onder dek gemonteerd kunnen worden?
     
  10. wim bakker

    wim bakker

    Lid geworden:
    13 mrt 2006
    Berichten:
    558
    Locatie:
    Almere
    Als de boot niet van koolstof (carbon) is gemaakt, kan de antenne ptrima onderdeks.
    Zou hem wel zo hoog mogelijk in de romp plaatsen, bv onder het dek.
     
  11. chris vaes

    chris vaes

    Lid geworden:
    31 mei 2008
    Berichten:
    16
    Locatie:
    Rosmalen
    Hoi, voor een ieder die het lastig vindt om eea uit te zoeken voor zijn/haar RC zeilboot vindt je hier wat contact gegevens. www.radiozeilen.nl
     

Deel Deze Pagina