Hulp bij technische installatie Hegi Mistral

Dag allemaal!

Vandaag een zeilboot op gaan halen. Zou deze graag een upgrade geven. Ben thuis in de rc vliegtuigen en auto's. Dit is echter een nieuw project. Heb wel ervaring met "echt" zeilen met een kleine 1 persoons catamaran.

Nu ben ik al begonnen met de elektronica testen. Helaas werkte het systeem niet helemaal, de zeilwinch werkte niet meer. Ook de servo komt uit het jaar nul, die die ga ik vervangen.

Ik heb wat vragen:
* Zou een 2s lipo systeem voldoende zijn? Of is eerder een 3s lipo systeen gewenst? Bij de boot zat een 3s lipo.
* De boot is zo'n 117 cm lang, mast van 120 cm. Weegt rond de 5 kilo.
* Wat voor stuurservo zouden jullie aanraden? Een metal gear lijkt me, maar maat en kracht? Kan niet goed inschatten hoeveel kracht er nodig is om de roer te bewegen in water.
* Zeilwinch. Er zit een fok en grootzeil op, met het huidige systeem werden deze door 1 servo bediend, zie foto's. Ook voor dit onderdeel weet ik niet precies wat nodig is. Welke servo raden jullie aan? Welke maat? en trekkracht? Welke maat katrol? Ik hoor het graag.

Hev veel zin in dit nieuwe project!

Foto's:
IMG_20241208_170558.jpg
IMG_20241208_121151.jpg
IMG_20241208_170051.jpg
IMG_20241208_170101.jpg
IMG_20241208_154818.jpg

Laatst bewerkt:
...
Ook de servo komt uit het jaar nul, die die ga ik vervangen.
Waarom? Als hij het nog doet... Of hoor je krakende tandwielen? Voor een roer van een zeilboot is een 'standaard-servo' meestal voldoende, zeker als het een balansroer is (1/3 voor de roerkoning (de as waar het roer op draait) en 2/3 er achter)
Doerackje zei:
* Zou een 2s lipo systeem voldoende zijn? Of is eerder een 3s lipo systeen gewenst? Bij de boot zat een 3s lipo.
Je hoeft alleen maar je roerservo en je lier te bedienen. Daarvoor is 11,1V veel te veel, tenzij dat je een step-down hebt of in de lier zit een BEC. Dan zou het kunnen. Maar 7,4 of 11,1V rechtstreeks op de ontvanger is killing.
Doerackje zei:
Wat voor stuurservo zouden jullie aanraden? Een metal gear lijkt me, maar maat en kracht? Kan niet goed inschatten hoeveel kracht er nodig is om de roer te bewegen in water.
Zie mijn eerste antwoord. Mijn Smaragd (15 kilo) heeft een hele goedkope Robbe 'standaardservo' als roerservo. Doet 't prima. Niks geen metal gear of digitale servo-onzin.
Doerackje zei:
* Zeilwinch. Er zit een fok en grootzeil op, met het huidige systeem werden deze door 1 servo bediend, zie foto's. Ook voor dit onderdeel weet ik niet precies wat nodig is. Welke servo raden jullie aan? Welke maat? en trekkracht? Welke maat katrol? Ik hoor het graag.
Waarom doet de lier het niet meer? Doorgebrand? Dat zou je moeten kunnen ruiken. Het systeem wat er nu in zit LIJKT me prima, maar: ergens in het systeem moet een 'verend element' zijn opgenomen. En dat zie ik nergens. Een andere optie om de zeilen te bedienen is veel simpeler: men neme een stevige 1:6 servo voor off-road-auto's (Bijv van Hitec) en zet die aan de zijkant in de boot. Daar een lange (liefst alu) servo-arm opzetten en daar je schoten aan vastmaken. Dan heb je meestal voldoende schootvoering, geen gez**k met draad die van een lier afloopt en spontaan zegt: "Ik ben nu spaghetti!" en andere ellende.
KISS. Keep It Simple Stupid.

Nou, vandaag voor het eerst een stukkie aan het varen geweest!

Wat een leuke hobby zeg. Werd er enthousiast van. Uiteindelijk heel het binnenwerk eruit gesloopt. En met hulp van de lasersnijder op werk wat nieuwe plaatjes gesneden. Nieuwe servo's geplaatst. En zelf een ander liersysteem gemaakt. Servo van ali.

Bijlagen

• IMG20241222161201.jpg
    IMG20241222161201.jpg
    301,1 KB · Weergaven: 43
Netjes!

Ik had alleen het bakje om de trommel van de lier weggelaten, óf de lier zó geplaatst, dat de rondlopende lijn niet aan beide kanten erop schavielt, dat slijt op den duur door.

Eigenlijk zou er een verend element in de rondlopende snaar moeten, om de lijn op spanning te houden; zoals je nu de schoten bedient, elke schoot aan één kant, kan dat niet, omdat er dan via dat verend element aan de schoot wordt getrokken, niet ideaal.
Maar, zolang het werkt...

Groeten, Jan.

Ja, dat zijn goede tips. Misschien een idee hoe ik het anders zou kunnen bouwen? Ik snap het weglaten van dat kapje. Zou in principe moeten kunnen.

Heb je misschien een foto van een beter mechanisme?

Groet Mark

Hallo Mark,

Als de schoot voor het grootzeil en de fok op dezelfde plaats aan de rondlopende snaar zet (met eventueel een katrol voor de schoot, die dan een bochtje moet maken, dan kun je aan de kant waar dan geen schoot meer zit, een veer zetten, die de snaar op spanning houdt.

Als je er een veer tussen zet, dan is dat kapje ook niet meer nodig en blijft de lijn langer heel.

In post #8 van deze thread zie wat foto's van hoe ik het heb opgelost in een boot met een héél klein toegangsluikje:
https://www.modelbouwforum.nl/threads/kyosho-seawind-gekregen.264767/
Hier zit de veer aan het katrol dat de boel strak houdt, maar het principe is hetzelfde.

Groeten, Jan.

Hai Jan,

Dankjewel voor de informatie en link.

Ik heb het kapje nu verwijderd van de servo. Werkt eigenlijk top nu. De rode katrollen begeleiden goed de draad naar de trommel van de servo. Nu geen verend element erin. Misschien kan ik nog extra verende katrol plaatsen aan de achterkant, die tegen de draad drukt. Tussen de rode in...

Vaart ondertussen wel fijn!
IMG20241227122920.jpg
IMG20241227122942.jpg
IMG20241227122932.jpg
IMG20241227122920.jpg
IMG20241227122942.jpg
IMG20241227122932.jpg

Hallo Mark,

Fijn, dat je zoveel plezier aan je boot beleeft!

Zonder aan die lol iets af te willen doen vallen me een paar dingen op:
- Je zeilen staan veel te strak, er zit neganoeg geen bolling in, wat betekent dat de zeilen geen profiel kunnen aannemen als de wind er in valt.
En wat zorgt er voor dat je zeilen optimaal werken? Profiel!

Dat creëer je door het onderlijk van fok en grootzeil zoveel losser in te stellen als nodig is voor de heersende omstandigheden (windsterkte).
Meestal is de schoothoek verstelbaar uitgevoerd, zoals op de foto:
Hoekverstevigingen.JPG

Op het water ziet dat er dan zo uit:
New jib (9).JPG

Helaas een slechte foto, zeilen en fotograferen is een beroerde combinatie....

- Iets anders is hoe de schoten aan fok en grootzeil bevestigd zijn; over het algemeen loopt de schoot in een rechte lijn naar beneden, waarbij de afstand van het draaipunt van fok en grootzeil tot het aangrijpingspunt van de schoot óf even groot zijn (als beide schoten even ver worden uitgevierd en aan getrokken) óf een factor twee verschillen (als de grootzeilschoot via een katrol de dubbele lengte moet kunnen voeren en inhalen).

Dit lijkt door de bouwer van je Mistral volledig genegeerd te zijn geworden en zit het punt waar de beide zeilen aangetrokken worden, niet recht onder het punt waar de schoten aan de fokkeboom en giek bevestigd zitten, maar vrij willekeurig, waarschijnlijk omdat dit gemakkelijker was bij de bouw.

Een extra oogje in de kuipvloer, waar de grootschoot doorheen loopt en dan recht omhoog naar de giek gaat is de eenvoudigste oplossing.
De fok aansturing is minder 'gruwelijk', maar verdient ook geen schoonheidsprijs, daar mag ook wel een extra oogje bij.

Bijkomend voordeel, is dat de boot er beter van gaat zeilen, omdat beide zeilen even ver bewegen als je ze verstelt op de zender.

Groeten, Jan.

Hier nog een filmpje van twee van onze boten onder vergelijkbare wind omstandigheden, er zijn een paar mooie shots bij, waar je de bolling van de zeilen goed kunt zien:

Groeten, Jan.

Wat een fijne tips Jan!

En wat een mooie boten varen jullie! Die zeilen staan er inderdaad veel beter op.

Tips zijn altijd welkom. Die oogjes zal ik terzijnertijd zeker eens gaan plaatsen. Klinkt heel logisch dat dat beter werkt.

De zeilen zijn een ander verhaal. De vorige eigenaar heeft de onderkant verlijmd aan de giek en fokkenboom. Gek eigenlijk. Op internet kom ik bij dit type meestal dezelfde oplossing tegen bij de begin Mistral. Misschien hebben ze meer gekeken naar de looks en minder naar performance. Sommigen hebben echter wel de mogelijkheid om de bolling aan te passen. Zie voorbeelden. Laatste twee fotos geven een betere oplossing denk ik. Maar dan moet ik ook zelf het zeil aanpassen en een giek een fokkenboom maken.
post-5287-1419862462,8267.jpg
post-5287-1419862462,7658.jpg
IMG_20241228_101939.jpg
IMG_20241228_102008.jpg

Laatst bewerkt:
Dat zie je jammer genoeg vaak; mensen die braaf de bouw aanwijzingen volgen, in plaats van éérst (bij eerdere bouwers) te vragen of alles wat daar staat, wel slaafs nagevolgd moet worden.
Met als gevolg prachtig afgewerkte boten, die voor geen meter zeilen...

Als je beide voorbeelden, die je laat zien, naast elkaar zou laten varen dan is het gelijk duidelijk wat de bolling voor invloed op het vaargedrag heeft.

De fanatieke zeiler, heeft dan ook nog de bolling instelbaar gemaakt met een lijntje en een spanner.

Als je het modelzeilen leuk vind, dan ontkom je op den duur niet aan een setje geprofileerde zeilen (en vraag je je daarna af, waarom je dat niet véél eerder gedaan hebt).

Groeten, Jan.

Misschien komt er ooit nog wel een df65! Dat lijkt me een leuke boot om een beetje mee in het wedstrijdzeilen te starten.

Hier nog wat leuke beelden van vandaag!

Leuk filmpje! Koud en mistig, dan blijf ik liever thuis, maar ik herken het enthousiasme van een nieuwe boot wel; zo stond ik de eerste weken in weer en wind (met een plastic zak tegen de regen) aan de waterkant.

Rond 3:48 vaar je aan de wind; dan staat je fok dichter getrokken dan het grootzeil, dat hoort precies andersom, want nu wurgt de fok het grootzeil af (geen slot tussen fok en grootzeil).
Nu zijn je zeilen niet al te geweldig, maar als de stand ervan niet deugt zeilt het helemaal beroerd...

Vuistregel, is dat bij dichtgehaalde zeilen de fok richting verstaging wijst en de giek een centimeter of twee uit het midden staat.
Hiermee kun je experimenteren welke verhoudingen voor jou het beste werkt.

En: zie ik nu veertjes aan de fokkeschoot en grootschoot? Waarom? Dan laten de zeilen zich niet meer trimmen bij hardere wind... Weg daarmee!

Groeten, Jan.

Hallo Mark,

Bedankt voor het filmpje! Aan de wind loopt de boot een stuk beter, als je geen telefoon in de hand hebt, er om denken, dat als je voor de wind draait, om de zeilen te vieren (en weer aan te halen als je weer oploeft) dat staat beter, en suggereert dat je weet hoe het spelletje werkt.
Lekker wat, die laagstaande zon? Ik ben vanmiddag bewust aan de kant van het kanaal gaan lopen, zodat ik niet permanent recht tegen de zon en de reflectie hoef in te loeren...

Bij weinig wind scheelt het ook dat je het onderlijk van fok en grootzeil wat losser kunt zetten, méér bolling is effectiever.

Volgende keer de telefoon een kwartslag draaien alsjeblieft, die v.v.s. filmpjes wordt niemand blij van.

Groeten, Jan.

Back