Hulp eerste straal motor (EINDWERK)

• Topicstarter Topicstarter Dieter C
  • Startdatum Startdatum
D

Dieter C

Guest
Hoi allemaal

Vorige jaar heb ik een werkje over straalmotoren gedaan en ik ben er door gebeten want ik ga er dit jaar mijn eindwerk over doen.
En ja wij moeten ook een praktische proef hebben dusja wat is beter dan er één te bouwen alleen is de info op het internet nogal chaotisch en niet altijd even correct.
Ik wil niet te groot beginnen en natuurlijk zo veilig mogenlijk houden maar ook niet teveel uitgeven, in zo verre die dingen samen gaan:(.
Dus ja dacht ik dat jullie mij eventueel konden helpen.
Normaal ga ik deze avond nog zien voor een turbo bij een kennis die zij dat hij één van een motor (of brommer weet het niet meer) en 2 turbo's van uit een paar kevers.

Dus dat is het eerste wat ik zoek maar natuurlijk moet ik nog meer hebben.
Dus heeft er iemand van jullie een goede duidelijke guide voor het bouwen van een jet engine, plz.

Help me uit men nood ik wil dit jaar niet dubbelen :).

cheers

Hey Dieter,

Hoewel ik het een leuk plan vind, als ik naar je leeftijd kijk en het kader waarbinnen je deze opdracht wil gaan maken, zeg ik: zet het hele plan uit je hoofd. De kosten zullen je al heel snel boven het hoofd gaan uitstijgen. Een turbine is niet iets wat je makkelijk goedkoop samenstelt.

Je zou nog eens kunnen kijken naar een pulsejet, die zitten eenvoudiger in elkaar. Ik waarschuw je wel alvast dat je dan bij je budget nog wel de kosten van een set oordopjes pp moet meerekenen, want die krengen maken nogal herrie.

Wil je toch perse door met een turbine, hier misschien wat inspiratie:
The Junkyard Turbojet Engine - A Real Working Jet Engine Built From Junkyard Parts

hoi Hezik,

Dat was snel en thx voor de link. heb is snel door gelezen en het kan me wel helpen jah.
En een eventueele over schakeling van project zit in men achter hoofd maar als ik zo'n klein straalmotorke kan maken zo dat wel vet zijn.

maar zeker en vast bedankt.

Voor wat voor school/opleiding?
Wat kun je op het gebied van draaien en frezen?
Welke gereedschappen/machines kun je over beschikken?

Hallo Dieter,
Ik heb ook ooit een dikke 10jaar terug, met hetzelfde idee rondgelopen.
Een eindwerk maken rond een jet, en er een turbine aan overhouden.
Het is allemaal heeeel snel gezegt... maaar,
Ik heb het ...en gelukkig niet gedaan (als eindwerk)
Later enkele jaren nadat ik mechanische vormgiving ( draaien en frezen)had afgemaakt meteen van men eerste spaargeld een nieuwe draaibank gekocht (1m tussen de centers)
Met de bedoeling zelf een turbine te gaan bouwen, en dat heb ik ook gedaan.
En toen werd me snel heel duidelijk dat dit binnen de schooltijd, en dan zeker met de machiene´s , materiaalen kennis, dit zeker een brug tever zou zijn geweest.

Ik heb toen ik aan me bouw begon het genoege gehad een paar zeer goede kennissen te leren kennen die daar toen al heel erg in bedreven waren, en nog.
Die me zo op de juiste weg hielpen met de bouw van mijn KJ66.
Het forum was er toen niet, of ik had er zeker nog geen weet van.
Maar dan nog moet je het zelf wel voor elkaar krijgen, dat is toch de bedoeling.
Er is veel tijd overgegaan voor ik de motor draaiende had.
En het was het zeker waard, ...meer nog: op de planning staan nog 2 motoren te wachten ( voorlopig andere werken rond men hoofd)
Maar ik kan je alleen maar de raad meegeven, niet over 1nacht ijs te gaan, je zit tenslotte opschool om je diploma te halen.

Misschien heb je wat aan men verhaal misschien ook niet, je ziet maar.
Hier nog een plaatje van mijn motor.
full

MVG Tucano

Laatst bewerkt door een moderator:
hier bij de 1 van de mooiste links voor bouwen van straalmotor uit een turbo

zo ben ik ook begonnen

verbrandingskamer zeker niet perfect maar het werkte voor de eerste keer voor weinig geld

STRAALMOTOR

heb je vragen over turbo turbine gewoon vragen
moet je onderdelen hebben ik heb nog wat oude modelen liggen
turbo;s pompen verbrandingskamers enz

groet niels

@ Ron, Ik doe nu men laatste secundair jaar Industrieele wetenschappen.
Ik heb maar 2 jaar (2 u de week) draaien en frezen gehad kan
dus allen maar de basis. :( heb ook geen machines thuis.
Maar ik mag in het school gebruik maken van de machines, waar
onder een paar nieuwe CNC draai- en freez banken.
Die draai bank is echt zallig heb er één jaar mee mogen werken :D.

Zoals reeds vermeld een overschakeling naar een pusle-jet is niet uit gesloten. Heb vandaag een turbo kunne regelen en een lasser die me wilt helpen kunne regelen :D

@ Catpower (Niels), nice dat moet je me geen 2 keer vragen ;) ik stuur je
een pm.

cheers

Wat ook een mooi project zou zijn (in de pulsejet gedachte) is de 'chinese' pulsejet.

Geen bewegende onderdelen, alleen getunede onderdelen:

The Valveless Pulse Jet

Door de afstemming van lengtes van in- en uitlaat heb je zelfs geen kleppen meer nodig. Elegante oplossing!

alright ik zal jullie nog eens een stand van zaken geven.

Heb een turbo kunnen bemachttigen :p (ene T3) beetje vuil maar voor de rest oke.
Ben aan het wachten op antwoorden van mogenlijke bedrijven die me kunne helpen inverband de verbrandingskamer en vlampijp maar ook leidingen, slangen, ontsteking en instrumenten als druk en temp. meters.

Hopenlijk heb ik veel en goede antwoorden.

Dankzij Niels(catpower) zijn uitleg en antwoorden op mijn vragen is er veel opgehelderd en zie ik het compleet zitten.

mvg Dieter

gewoon even googlelen en dan zul je zeker een verbrandingskamer vinden met maten .

Wacht maar , ik geef je wel een website waar de verbrandings kamer precies word uitgelegd en alle maten erbij.

Groet,

Martin.

thx voor de site, vind ik een goeie heb nog is rond gebeld maar kreeg niet veel volk aan de lijn :( maar we blijve probere :D

yes yes één van de plaatselijke garagiste heeft me een buis met iets of wat de maten van de nodige vlam pijp bezorgt, een bougie, een leegespote brandblusser en jawel een olie pomp uitgeleend.

Laatst bewerkt door een moderator:
Na een lange tijd zal ik nog is iets posten.
Mijn theorethisch deel van mij GIP gaat goed vooruit, maar het praktisch moet ik eigenlijk nog beginne.
Ik ga zaterdag naar mij lasser om te zien wat we nog op tijd kunne afkrijgen.
Ik heb eigenlijk nog een schema nodig voor een valvles pulse jet (lockwoo-hiller type denk ik).
Ik weet dat ik hier of op een andere nederlandstalig forum een goed schema had gevonden maar nu ben ik het kwijt, mocht er dus iemand één hebben of weten waar die staat, gelieve dan te reageren. thx ;)

Back