"Hulp" electronica

• Topicstarter Topicstarter Djago
  • Startdatum Startdatum
D

Djago

Guest
Hallo Allemaal,

Ik heb een vraagje omtrent "hulp" electronica en de zwevers in de wedstrijd klassen F3B, F3K, F3J.

Uit de regelementen van deze klassen lees ik dat er geen "gadjets" in de zwever mogen zitten die informatie van het toestel naar de piloot sturen (bv vario) tijdens de wedstrijd.

Ook lees ik dat alleen de piloot dmv zender de stuurvlakken mag besturen.

Hoe zit het dan met bv deze electronica:
- gyro (DLG)
- onboard Vstaart mixer (voor degene die geen mixer op de zender hebben)?

Gr,

Peter

Zoals ik het zie, geef jij zelf het antwoord al namelijk;
De Gyro en de v-mixer geven geen signaal van het toestel naar de piloot!

Maar de gyro bestuurd wel de roeren zonder tussenkomst van de piloot. Ik ken de regelementen niet maar als ik je post zo lees vermoed ik dat een gyro niet mag.

Een V-mixer verrekent alleen twee servo signalen met elkaar, deze besluit dus niet 'zelf' om te sturen.

Mark

Wat mark zegt.. bij een mixer is het wel de piloot die stuurt, een mixer is een passief iets. Een mixer maakt geen stuursignalen.

Een gyro wel. Dus een mixer mag, een gyro niet.

Ik ken de regelementen niet maar ik denk dat markw en hezik gelijk hebben.

Enige terugkoppeling (denk aan telemetrie) mag ook niet, dus geen vario's (Wel mag je info opslaan in het model en later utlezen).

markw zei:
Maar de gyro bestuurd wel de roeren zonder tussenkomst van de piloot. Ik ken de regelementen niet maar als ik je post zo lees vermoed ik dat een gyro niet mag.

Een V-mixer verrekent alleen twee servo signalen met elkaar, deze besluit dus niet 'zelf' om te sturen.

Mark
Een gyro stabiliseerd een minder stabiel vliegtuig via elektronische weg.
Veel V stelling stabiliseerd ook een vliegtuig.
Dus eigenlijk doen ze hetzelfde. :wink:
Een gyro maakt het vliegen van bepaalde vliegtuigen wel makkelijker.
In wedstrijdverband is er natuurlijk niets op tegen de afspraak te maken ze niet te gebruiken. :)

Ik heb het niet over V-stelling maar over een V-mixer ;) (dit is om bijvoorbeeld een V-staart te kunnen besturen)

Mark

markw zei:
Ik heb het niet over V-stelling maar over een V-mixer ;) (dit is om bijvoorbeeld een V-staart te kunnen besturen)

Mark
Ja ik begrijp wel wat je met een V-mixer bedoeld maar ik bedoel te zeggen dat je stabiliteit in een vliegtuig kunt brengen met een gyro maar ook b.v. met toevoegen van V-stelling.
Een gyro zou je een"gadjet"kunnen noemen maar een V-mixer of V-stelling natuurlijk niet. :wink: :)

Back