Hulp en raad gezocht voor elektro impellers

Hoi allemaal,

Best wel een tijdje geleden kocht ik me een A-10 van een goede vriend piloot uit Amsterdam.

A10-1.jpg

A10-2.jpg

A10-3.jpg

A10-4.jpg

De bedoeling was in principe om hem uit te rusten met 2 "Baby Joe 50N" turbines. Echter, na wat zoeken doorheen forums, bleek dat deze motor gewoon slecht was en door iedereen werd afgeraden...

Ook omdat ik niet zomaar eventjes 5000 euro op tafel kan leggen voor 2 goede turbines, besloot ik dan om na te denken over elektro turbines.

Het toestel weegt inclusief servo's en retracts, ongeveer 4 a 4,5 kg (licht gebouwd dus), dus dat zou tegenwoordig geen probleem meer mogen zijn.

Ik kwam einde 2004 in contact met Wolfgang van Hobby-Land. Hij beloofde me te gaan zorgen voor alles en nog wat zodat ik het model zeker tegen de zomer van 2005 klaar zou kunnen hebben. Zo gezegd, zo gedaan.

Wolfgang besloot om 2 types van motoren te gaan testen voor mij, nl een WemoTec HW 750 (105mm Durchmesser, Schub von 20-31N pro Impeller möglich bei 20-30 Zellen oder 7-8 Zellen LiPoly 3200) met als motor de Plettenberg 370/20/A3S of de Lehner 2240/16.

Daarna kwam hij met een ander voorstel, nl een "115mm DF from Schwerdtfeger along with a Tango 800 and 7 cell pack Kokam 3200". Hij heeft me toen uitgenodigd om deze samen met hem in de winkel te testen. De motor bood 2,5N wat volgens hem (x 2) zeker genoeg zou moeten zijn voor de A-10.

Zo gezegd, zo besteld. Wolfgang zou voor mij alles gaan bestellen voor het toestel.

Tot mijn grote spijt is er ondertussen heel wat gebeurd. Allereerst kwam er steeds niks binnen bij hem. Daarna bleek de motor van Lehner aangekomen te zijn tesamen met de fan van Wemotec, maar bleek de fan gebroken te zijn. Wemotec had beloofd zo snel mogelijk een andere fan te sturen.

Tot mijn grote spijt bleek Wemotec op dat moment bezig te zijn met het fabriceren van nieuwe fans waardoor er bij Hobby-land niks binnen kwam.

En toen kwam de grootste bom, Hobby-Land bleek te gaan stoppen... Sommige zeggen failliet, maar volgens insiders gaat Wolfgang gewoon met pensioen.

Tot mijn spijt antwoord Wolfgang ondertussen niet meer op mails of telefoontjes, waardoor ik eigenlijk een beetje op mijn blote kont voor niks zit te wachten...

Aangezien het mij niet 100% duidelijk is wat ik nu juist allemaal nodig heb, besloot ik eventjes te rade te gaan hier op het forum...

Wat ik graag zou weten (indien er tenminste mensen zijn die me verder willen helpen) is :

1. Welke motoren zouden jullie aanraden ?
2. Welke fans zouden jullie aanraden ?
3. Welke regelaar(s) zouden jullie aanraden ?
4. Welke batterijen combinatie (met evt extra laders) zouden jullie aanraden ?
5. Bij welke fabrikant zou ik terecht kunnen voor een pasklare (in samenspraak) oplossing ?
6. Enige andere zaken waar ik moet mee uitkijken ?

Ik zou het ENORM apprecieren als er me wat info zou kunnen bezorgd worden...

Met veel dank bij voorbaat...

Vriendelijke groeten,

Davy

whahahahaha, Ik ben ook op zoek naar impellors (edf's) en zag de titel dus ik denk mooi! precies wat ik zoek! (edf voor paar honderd gram depron ding).
Zie je in een keer een turbomooie A-10 van 4,5 kg:D mmhh, das toch iets te veel voor mij, hoop dat het dit keer wel lukt, succes!!

Hacker opties.

antrieb-impeller.gif

De onderste komt aardig in de buurt.
Zijn wel heel veel eurotjes.
Weet er alles van.

Groeten Han.

Hey Han,

bedankt voor de uitleg.

Ik weet dat het misschien een domme vraag is, maar heb je ook een suggestie voor een fan die net wat groter is, namelijk 15 cm ? De cowl voor de motors is nl 15 cm doormeter, dus wat groter dan bij jou . Waar heb je dat mooie kadertje gevonden ?

Wat de eurotjes betreft, de berekening die Hobbyland voor me maakte was toch wel rond de 2200 euro hoor (alles samen). Daar hoorden dan wel de 2 motoren, de 2 fans, 2 regelaars, 2 batterij pakketten en 2 laders bij ...

Ik ga zeker je thread eens goed doornemen want ziet er ook wel fascinerend uit ! Soms vraag ik me af hoe mensen tot zulke inventieve dingen komen ! Zelf maak ik ook graag van die knotsgekke zaken maar dit spant toch wel de boog vind ik ! Chapeau !

Groetjes,

Davy

Hoi Davy.

Even kort, moet aan de slag hier.
Schubeler heeft nu ook 120mm fans. 250 euri
En nog een merk weet ik zo gauw niet.
Groter zijn ze er geloof ik niet.

Han.

Van 1 zon accupack kun je volgens mij al een gezins auto kopen. :lol:

Gezellig trouwens als je die moet balancen. :D

Freakazoid zei:
Van 1 zo'n accupack kun je volgens mij al een gezinsauto kopen. :lol:

kopen misschien niet, maar ermee starten wellicht wel. :lol:

Een beest van een Thunderbolt overigens.

Hoi allemaal,

het is lang geleden en er is ondertussen veel gebeurd...

Ik heb op verschillende plaatsen gezocht naar informatie en mensen gecontacteerd (in de 1ste plaats voor de elektro motoren), met het meeste resultaat uiteindelijk bij Schuebeler.

Maar ondertussen heb ik iets anders gevonden :

Het begint allemaal met 2 dozen

Turbine1.jpg

En zo ziet 1 doos er in detail uit, het wordt al spannender :

Turbine2.jpg

En als je die doos opendoet, awel, dan zit daar ook nog wat in :

Turbine3.jpg

Dit is er eentje in detail :

Turbine4.jpg

En da's wat er allemaal nog bijzit :

Turbine5.jpg

Turbine6.jpg

Turbine7.jpg

Turbine8.jpg

Zoals je ziet 2 turbines compleet... Met 8kg stuwdruk elk...

Het zijn niet de nieuwste modellen maar de prijs was zeker de moeite waard om NIET te laten liggen.

En neen, ik heb NIET de Lotto gewonnen (tenminste, niet dat ik weet).

Nu wat informatie vergaren, handleiding lezen en (als het wat warmer wordt) alles inbouwen ...

Groetjes,

Davy

Leuk speelgoed! Zal wel een machtig geluidje uit komen, een dubbele turbine kist. :) En met 16kg thrust kom je ook niks tekort lijkt me. :D

Davy,

Mooie kist! ...enne gaaf project hoor, succes met bouwen !
...kist weegt 4,5 kg leeg, en 16 kg stuwdruk, je kan maar beter wat "over" hebben :wink:

Koen

Bean, als je (lege) infuuszakken wil, PB me. Ik bezorg je graag de gewenste aantallen en formaten. Tegen portkosten, of free take-away at my place.

Back