hulp fine tunen OS 91 hz

Hallo heren,

Ik vroeg me af of er iemand is die mij even wil helpen om mijn motor te fine tunen.
Ik heb er ondertussen een liter of 7 door maar durf er niet meer aan te schroeven.
Ben bang om hem weer te mollen.
Ben al bezig geweest snap er weinig van :-)
Motor begint nu al wat warmer te lopen maar heb nog niet de helft van het vermogen van mijn .50hyper in mijn titan.
Ben bang dat hij net als de vorige keer er weer mee stopt en ik weer opnieuw kan beginnen.

Zou mooi wezen als er iemand in Zuid Holland is maar als ik er een eindje voor moet rijden is ook niet erg :-)

Mvg.Eric

Ik ga er dan even van uit dat je al een beetje gezocht hebt op het onderwerp...

Maar voor de volledigheid zou het fijn zijn als je iets meer zou willen vertellen als bijna niets

-Wat voor heli hebben we het over
-Welke brandstof vlieg je, welk nitro percentage
-Welke shims zitten er nog tussen je kop en de rest?
-Waar kom je zelf vandaan (omgeving)

Stel, je komt uit de buurt van Rotterdam, kun je altijd eens bij ons op de club kijken...
Moet het alleen wel weer een beetje vliegweer zijn

En anders kunnen velen op dit forum je op weg helpen qua naaldinstelling
Je bent niet de eerste, en zal ook niet de laatste zijn met tuningsprobleempjes

kom anders woensdag avond kijken in leiden op de vliegclub zijn nog genoeg brandstof vliegers die een motor kunnen tunen en niet al te ver van alphen

het afstellen is niet zo moeilijk hoor
hoofd sproeier indraaien tot je maximaal toeren hoort en dan een beetje terugdraaien ( anders loopt ie te arm
als je onthoud wat je draait kun je em altijd terug zetten

Laatst bewerkt:
Ik ga er dan even van uit dat je al een beetje gezocht hebt op het onderwerp...

Maar voor de volledigheid zou het fijn zijn als je iets meer zou willen vertellen als bijna niets

-Wat voor heli hebben we het over
-Welke brandstof vlieg je, welk nitro percentage
-Welke shims zitten er nog tussen je kop en de rest?
-Waar kom je zelf vandaan (omgeving)

Stel, je komt uit de buurt van Rotterdam, kun je altijd eens bij ons op de club kijken...
Moet het alleen wel weer een beetje vliegweer zijn

En anders kunnen velen op dit forum je op weg helpen qua naaldinstelling
Je bent niet de eerste, en zal ook niet de laatste zijn met tuningsprobleempjes

Heb er inderdaad veel over gelezen hier maar lees veel tegenstrijdigheden.
De een zegt dat hij niet warm mag worden de ander zegt juist van wel ??
Als ik uitga van afstellingen die mensen hier gebruiken dan loopt hij heel erg rijk
enz.enz. zo kan ik nog wel even doorgaan.
Daarom snap ik er ook helemaal niets meer van
Ik heb de high needle op 1,5 slagen de medium op 1,8 hij begint warm te worden maar echt lekker optoeren doet hij niet

Trex 700
optifuel 30%
plug is een os8
heb de .2 shim erbij gezet dus als het goed is .3
Alphen a/d rijn

hoofd sproeier indraaien tot je maximaal toeren hoort en dan een beetje terugdraaien ( anders loopt ie te arm

Zo deed ik het en dat heeft me al geld zat gekost.
Graag wat serieuser svp

Waarom pas na 7L aan de bel trekken??

Een vuistregel die ik in ieder geval altijd hanteer wat betreft de temperatuur voor mijn os 50 hyper is dat ik na een paar min vliegen mijn vinger met gemak 5-6 sec tegen de cover plate kan houden zonder dat het pijn gaat doen van de hitte. Vlieg zelf normaal en geen 3D en met 5% nitro. Ik houd de motor liever iets aan de rijke kant dan te arm. En met mijn vliegstijl heeft de heli meer dan genoeg vermogen dus arm afstellen voor die extra toeren heeft voor mij geen nut :)

Kreeg deze tip van heliparts, hun 3D jongens hanteren deze regel zelf ook met succes.

Laatst bewerkt:

Kan natuurlijk aan mij liggen maar volgens mij stel je zo een vliegtuig af, niet een heli.

Happy-spica, ik denk dat een carbsmart een goede investering zou zijn voor jou. Weet je vrijwel zeker dat hij nooit te warm loopt.
Fast Lad Performance

Kijk voor de grap hier
Ze geven daar een zeer goed beeld van hoe het moert gebeuren, ze geven ook aan wat de temps mogen zijn
Want een .50 mag een heel stuk warmer worden dan een .90
Dus hou je de richtlijnen voor een .50 aan, is het niet raar dat jouw .90 raar gaat doen

iig succes!

Ik heb er ook een carbsmart aanhangen net als Djamgils en ben er heel tevreden over.
Je hoofdnaald moet in de neutraal stand dan wel goed staan, dus moet je wel de juiste neutraal instelling weten te vinden.
De instellingen volgens de manual van de OS91HZ i.c.m. 30% Nitro zijn al behoorlijk goed, loopt hij echt niet rottig mee ofzo.
Je zal in de praktijk ietsje armer uitkomen.
Maar iedere brandstof is anders en de weersomstandigheden en temperatuur hebben ook invloed op je motor loop.
Echt meer dan 3 a 4 tandjes in beide richtingen veranderen op de hoofdnaald doe je bijna nooit met deze motor.
Ik houd het vrij simpel voor mezelf.
Kijk naar mijn rook (hij moet roken!).
Doe een harde punchout op vol vermogen, smoort hij een beetje en verdwijnd de rook dan staat hij te arm.
dan stel je hem een paar tandjes verder open.
Blijft hij goed doortrekken met een mooie rookpluim dan staat hij goed.
Vervolgens direct na de landing je vinger in het carterdeksel steken en voelen.
Je moet hem er gewoon een poos in kunnen houden zonder die vinger te verbranden ;)
Is hij behoorlijk heet, dan moet hij gewoon wat rijker gezet worden.
Je kan nog wat verder gaan met tunen, op de andere naald, maar dan zal je ook iets meer van de heli moeten vragen.
Vlieg je geen 3D dan zou ik hem toch zo vet mogelijk vliegen, en goed overwegen of je wel 30% nitro nodig hebt...
Op de langere duur veel beter voor je motor.
Ik vind het een hele tolerante en sterke motor.
Het is echt niet nodig om hem erg schraal te laten lopen, hij geeft prima power bij een redelijk vette afstelling.

Trex 700
optifuel 30%
plug is een os8
heb de .2 shim erbij gezet dus als het goed is .3
Alphen a/d rijn

Nu moet ik mijn OS HZ even nakijken wat ik qua settings heb.
Maar ik denk dat jij de grote naald aan het compenseren bent met de midden naald. Dat gaat goed in een hover, maar als je meer doet wordt hij heet.
Klopt dit met jouw ervaringen?

Mijn manual: (zie post van Student)
http://www.jupiter-venlo.nl/Algemeen/Tips/Helimotor afstellen v3.1.pdf

Test eerst de kleine naald (stel schroef) met de Pinch test.
Gemiddeld kom je uit op 50% of ietsje rijker.
Dan de midden en hoofd naald default draaien.
- Hoofdnaald 2x 360 graden
- Middennaald 2x 360 graden

Dan eerst de hoofdnaald afstellen met lange climbouts.
Dan de midden naald afstellen op temperatuur of met hanging RPM test na een lange climbout.
(Gewoon even de manual lezen).

Simpele methode (grof):
- kleine naald op 50%
- grote naald op 2x360
- midden naald op 2x360

Hover even en doe een korte climbout om te kijken of de motor wel aan kan blijven zo. Dit doe je voordat je lange climbouts gaat doen.

Dan tuning:
Lange volgas climbout (tot 200m)
De motor mag iets inkakken door belasting maar het geluid moet wel gelijk blijven. Gaat hij rauwer klinken? Dan loopt hij te arm.
Klinkt hij alsof hij moet gorgelen, dan staat hij te vet.
Aanpassen en opnieuw totdat hij goed klinkt.
(wordt hij tussendoor warm? stoppen en afkoelen voordat je verder gaat)

Dan gewoon vliegen zoals je wilt.
Landen, backplate voelen.
Hij moet warm worden, niet heet.
Pas alleen de midden naald aan om de temp hierop aan te passen.

Zo heb je hem al 90% goed getuned.

Laatst bewerkt:
Kijk dat is heldere taal Walter daar kan ik wat mee :-)
Ben er gister nog mee aan het stoeien geweesten hij loopt al veel beter.
Ik bleef eigenlijk altijd van de schroef af omdat ik ergens gelezen had dat deze inprincipe goed zou staan fabriek af.
Die heb ik een stukie rijker gezet en had gelijk positief resultaat.
midden staat nu 1,5 slagen en 3 klikjes
en de high speed iets minder dan 1,5 slag
Nu spind hij tenminste op :-) en de motor blijft nu nog koel (lauw)
Ik denk dat ik het door begin te krijgen.
In ieder geval bedankt voor de hulp

En hij's weer kapot :-(
Woensdag middag ben ik gecrasht jammer genoeg (1e keer met de trex)
Dus de motor eruit gehaald om overal netjes bij te kunnen om schoon te maken,kijk ik in de uitlaat poort zie ik tot mijn grote verbazing dat er weer een stukkie zuiger is afgebroken boven de zuiger veer.
Wat een ...hobby kon me eigen net inhouden anders had ik dat hele ding opgevouwen en in de kliko gegooit.
Maar net ff nieuwe spullen gehaald en we gaan het weer proberen :-)
En het ging net zo lekker met dat afstellen enzo,erg jammer weer maar we komen er wel
Ik heb nu een nieuwe zuiger,veer en bus hoeveel liter moet ik dit eigenlijk invliegen en rustig aan doen?

Da's sneu om te horen kerel.... :-(

Heb je ook de bus vervangen?
Dan was een nieuwe motor toch bijna goedkoper?

:ontopic:
In lopen van een brandstof motor.
Sommigen denken dat je hem rete vet moet laten lopen voor 10L.
Dit komt meer uit de oude vliegtuig tijd. Vroeger zat er wonderolie in de brandstof en de afwerking van de motors op zich was minder goed.
De wonderolie vulde de kiertjes een beetje op van de motor waardoor je meer compressie kreeg.

Waar gaat het nu om?
Het gaat er om dat de metalen "Pairen".
De zuigerveer en bus gaan onder hitte zich naar elkaar vormen en zo een paar vormen met de meest ideale aansluiting.
Dit gebeurt het beste als de motor niet te heet loopt.
- Super vet is slecht omdat je dan een slechte onsteking krijgt en de motor klappen krijgt door het sputteren.
- Mager is slecht omdat hij dan te heet wordt.
Een nieuwe zuigerveer = opnieuw inlopen/pairen.

Beste:
- De motor moet lauw blijven op de backplate
- De motor een kwart slag vetter draaien dan ideaal op midden en hoog.
- gewoon vliegen maar zonder de motor zware load te geven.

Dus geen 5 min. climbouts
Geen harde 3D.
Maar gewoon rond vliegen en soft 3D kan prima.
Doe dit 10 vluchtjes, dan fine tunen en hem op zijn flikker geven.

Super vervelend inderdaad zeg :(
Ik zeg niet dat het de oorzaak is, toeval, en misschien gelden er iets andere regeltjes met Optifuel....
Maar ik lees nu wereldwijd al 4 draadjes van mensen met verbrande zuigers tijdens het inlopen met Optifuel 30%.
Dat van die zuigerveer en opnieuw pairen wist ik niet Walter.
Weer wat geleerd, thx :)

Door tijdgebrek en niet al te best weer heb ik er nog maar 4 tankjes opzitten.
Maar de motor loopt nog prima.
Heb voor de zekerheid de ook lagers vervangen en tot mijn grote verbazing was ik gelijk van de speling af waarvan werdt gezegt dat die normaal was.
O en daar komt nog bij dat ik de heli flink geprakt had :-) door een gestripte servo hevel, shit happens welleens:-).
Maar ik hoop dat ik er snel weer tijd voor heb,heb er wel zin an en dan laat ik het wel weten hoe het vorderd(schrijf ik dat goed?)

Back