Hulp gevraagd bij aansluiten batterij, ik hou een stekkertje over

• Topicstarter Topicstarter Cupra78
  • Startdatum Startdatum
C

Cupra78

Guest
Ik ben nieuw op dit forum, en heb meteen een vraag. Ik jaren geleden een Tamiya 1:10 gekocht, deze is in de kast beland. Nu wil ik mijn zoontje ermee laten rijden.

Nu het probleem bij het aansluiten hou ik een stekkertje over, dit is op de foto te zien (ik hoop dat de foto zichtbaar is), of is dit een loos stekkertje. Het is zolang geleden dat ik het niet meer weet :oops:

Ik hoop dat iemand mij kan helpen

Edit volgensmij is de foto niet zichtbaar, kan iemand mij vertellen hoe dat moet?

Als je je foto uit je foto album hebt gepakt, dan zal je je foto album op public moeten zetten anders ziet niemand hem.
of gebruik imageshack.
Deze mogelijkheid zie je als je een berichtplaatst net onder diverse opties onder het bericht.

Mvg Roy

Even zonder foto dan...

Je hebt een zwarte en rode (dikke) draad, deze gaan naar de regelaar en hier rijdt je auto op.

Als het een LiPo accu is zit er nog een klein wit stekkertje aan met meerdere draden, deze steker is om je lipo gebalanceerd te laden.

Effe zonder foto dus ;)

Roy ik heb de foto in het foto album gezet, dankje voor de uitleg

Zonder foto is het wat moeilijk om precies te weten waar je het over hebt. Maar ik doe ene poging. Je zegt dat je de auto jaren geleden hebt gekocht. Dus er zit of een oude mechanische regelaar bij of een electronische regelaar van tamiya zelf. Daar komen twee accu draden uit (plus(rood) en min (zwart), twee motor draden (waarschijnlijk geel en blauw) en dan komen er nog twee kleine draadjes uit met stekkertjes eraan. Een ervan is de aansturings draad. (deze heeft 3 draadjes (ik denk zwart, wit en rood)). Deze moet in je regelaar op de throttle positie. En er komt een draadje met een rood stekkertje (deze heeft twee draadjes (rood en zwart)). Deze zorgt voor de voeding van je regelaar met stroom uit de ontvanger. Deze moet dus ook in de ontvanger. Een twee kanaals ontvanger heeft 3 uitgangen. Een voor de stuurservo, een voor de snelheidsregelaar (throttle) en een voor de Batt. Hier moet dus het rode stekkertje in.

Ik hoop dat je hier wat mee kunt. Zoniet. Dan is het wel handig om toch even te zien of je de foto kunt plaatsen.

Soms heb je idd dat stekkertje om te balanceren maar vaak ook niet.
Deze wijzen zichzelf.
Als je een Tamiya regelaar hebt dan heb je de accu aansluiting, je ontvanger aansluiting(zwart,rood en wit) en eventueel een rood/zwart draadje met stekker.
Hier moet een BEC systeem tussen die naar je ontvanger gaat om het geheel te voeden.
Doe je dit niet en je plugt dit stekkertje direct in de ontvanger, dan bestaat de kans dat je je electronica opblaast ivm een te hoge spanning(directe accu spanning).
EDIT......Zie dat het om een TL01 gaat met een mechanische regelaar.
Je hebt ook nog een extra ontvanger accu gemonteerd;)
Is niet nodig en zorgt voor extra gewicht.
Als je een BEC systeem koopt kun je dit op het rode stekkertje plaatsen op je regelaar en de andere zijde in je ontvanger.
Of je koopt een regelaar(electronisch) waar standaard een ontvanger voeding van 6 volt uit komt.

Mvg Roy

Ah das duidelijker.
Wat staat er op die ontvanger?
Ik kan het niet goed zien, maar het lijkt erop dat er BEC op de ontvanger staat. Dan zou die een ingebouwde bec hebben. En dan zou je die ontvanger accu helemaal weg kunnen laten en dat rode draadje van de regelaar direkt in de ontvanger doen. (zou er wel een schakelaar tussen zetten)
En wat voor motor zit er in. Dat is niet de standaard Tamiya motor. Als deze erg snel is dan trekt ie misschien te veel stroom voor de mechanische regelaar.

Er staat idd bec op de ontvanger. Ik ga het proberen zoals hierboven beschreven.
Het motortje dat erop zit is niet de orginele.

Het is gelukt bedankt voor de hulp.

Ik heb nu nog 1 dingetje, ik heb de zender van mij 1:5 auto gebruikt en bij de 1:10 stuurt hij precies contra, dus bij links stuurt hij rechts en bij rechts links.

De meeste zenders kunnen de draairichting van een servo omkeren. Bij duurdere zenders gaar dat via de zendersoftware, bij eenvoudige zenders vaak via het omzetten van een schakelaar on het draaien van een stekkertje in de zender.

vaak kun je op de zender een knopje omzetten waardoor de servo andersom werkt.
kijk naar reverse of rev.

Back