Hulp gevraagd bij afstellen copterx 250SE tail servo

• Topicstarter Topicstarter dcb103
  • Startdatum Startdatum
D

dcb103

Guest
Hallo Allen,

Ik ben hier vrij nieuw en weet ook niet of dit de juiste plek is voor deze vraag.

Ik heb in elk geval mijn nieuwe eerste echte heli een copterx 250SE. En nu stuit ik al op problemen waar ik zelf niet uit ga komen.net je alllesaangesloten eerst de servos gecontroleerd zonder motor natuurlijk maar had al snel door dat de tail servo niet goed staat afgesteld. staat zowieso niet in het midden maar tegen de staart. verschillende dingen al geprobeerd maar het wil niet lukken. bij op toeren komen van de heli wil hij al naar 1 kant draaien en met de trim wat te verstellen help ook niet met bij sturen wel maar blijft niet constant. als ik dan meer toeren geeft gaat de staart ook al klappen (tail-wag geloof ik). Waar kan ik met dat probleem hulp vragen of woont er iemand bij mij in de buurt of een aardige winkel waar ik aan mag kloppen.

Was wel een domper want zo rtf is het dus ook wel niet maar hij is wel erg mooi
. En ben er best wel trots op. Gezien ik erg voorzichtig ben zal ik dus voorlopig niet gaan proberen te vliegen want iets klopt er niet.

Groet,
Dave

als servo te dicht bij staart staat servo eerst maar naar tail boom block zetten(mechanisch) servo op 90graden zetten tail ook 90 graden, Servo op hh en voorzichtig optoeren.

Mvg Patriek

Dank Patriek heb ik ook al aan gedacht maar volgens mij zit het grootste probleem in de afstelling van de gyro zelf en zoals met alles zonder handleiding kom ik er alleen uit denk ik door proberen.
Ben aan het uitzoeken wat delay doet (zal wel vertragen zijn), wat EPA is en wat de 2 dipswitches doen as->ds en nor->rev. en op welke stand ze normaliter moeten staan. Ik denk dat voor de rest de heli aardig afgesteld staat alleen die staart (of gyro) is knudde. Er is op het internet alleen een zelfde soort probleem te vinden op youtube maar niet echt de oplossing.

Nou als iemand nog ideeen heeft of de exacte betekenis weet van de draai- en dipswitches dan hoor ik het graag.

Alvast bedankt.
Dave

Dank Patriek heb ik ook al aan gedacht maar volgens mij zit het grootste probleem in de afstelling van de gyro zelf en zoals met alles zonder handleiding kom ik er alleen uit denk ik door proberen.
Ben aan het uitzoeken wat delay doet (zal wel vertragen zijn), wat EPA is en wat de 2 dipswitches doen as->ds en nor->rev. en op welke stand ze normaliter moeten staan. Ik denk dat voor de rest de heli aardig afgesteld staat alleen die staart (of gyro) is knudde. Er is op het internet alleen een zelfde soort probleem te vinden op youtube maar niet echt de oplossing.

Nou als iemand nog ideeen heeft of de exacte betekenis weet van de draai- en dipswitches dan hoor ik het graag.

Alvast bedankt.
Dave

Als de giro in de heading hold mode staat kijk dan even of het mogelijk is om de giro van heading-hold mode af te halen.
In de gewone mode is het makkelijker om de aansturing goed af te stellen.

_Ruud-

Alvast bedankt.
Dave

EPA: bij deze functie stel je de EndPointAdjustment in, met andere woorden de Max. uitslag van de tailservo(links en rechts)
Zodanig dat de servo binnen het berijk blijft en niet vastloopt tegen het einde.

AS/DS: hierbij stel je in of de tailservo een AS is of een DS is(analoge of digitale servo)

Nor/Rev hier stel je in de draairichting van de servo (als ie verkeerd omdraait)

Maar wat voor een gyro is het?(merk en type)
Wat voor servo?{merk en type)

gr Richard

Laatst bewerkt:
kleine aanvulling:
- nor/rev wijzigt de richting waarin de gyro corrigeert
draairichting van de servo pas je aan in de zender, daarna checken of het spul de goede kant op corrigeert, anders vliegt het best spannend

- delay zorgt dat de de gyro even wacht als hij een verdraaiing ziet. In het geval van een grote heli kan de gyro ontzettend sel de staart op zn plek willen hebben, maar als de heli niet snel genoeg meegaat continu corrigeert de gyro zich gek
Wat zich uit in warme servo's, staart die raar doet
Voor de kleinere typen (tot 700...) gewoon op 0

-EPA: endpoints voor servo's. Alleen deze gebruiken we normaal gesproken niet voor de staartservo (of de gyro moet de mogelijkheid niet hebben natuurlijk).
Meestal zit er op een gyro ook een knop "limit", die beperkt de servouitslag.

- door de servo voor/achteruit te schuiven zorg je ervoor dat de pitchslider netjes in het midden staat als de servohoorn 90 graden staat

- servohoorn er eerst afhalen, servo even onder spanning zetten (dan centreert hij) en dan de servohoorn zo goed mogelijk onder 90 graden erop zetten. Desnoods een andere hevel, als je zo'n ding met 2 of 4 armen hebt, kun je ze nog een slag draaien, waardoor 90 graden wel mogelijk wordt

- zoek het menu op waar je de gains in kan stellen. Staat deze te hoog = staart gaat hunten (heen en weer slaan)
te laag: staart reageert als een dweil, wel wel eens 30 cm om gaan etc
ps: als de staart op en neer beweegt is er iets anders aan de hand.

Dank voor alle info. Ik vind het alleen gek dat als ik hem wil afstellen en er stroom op zet hij(de tail servo) dus helemaal niet reageert en dus niks doet. Alle servos doen gewoon hun werk behalve de tail servo. als ik hem op zender draai naar headlocking mode(rechter draaiknop) gaat hij even heen en weer maar reageerd hij niet op de sticks. En als ik hem weer terug zet reageert hij ook weer even en doet hij ook niks meer. Als ik hem heel voorzichtig draai naar het punt tussen de 2 standen doet hij het.

Het merk weet ik niet zie er niks op staan is gewoon een RTF heli met de standaard electro van CopterX.

Zou het kunnen dat er gewoon iets kapot is.

Om zeker te weten of het je servo is zou je zijn stekkertje ook even in bjijvoorbeeld kanaal 2 kunnen stoppen. Zo gebeurd en je hoeft niets te slopen
Groeten
Martin

Ik heb al contact opgenomen met de zaak waar ik hem gekocht heb. Want ik denk gewoon dat het een zondag model is.

had de tail servo aardig afgesteld (dacht ik) . maar toen ik hem buiten wilde proberen ook bij het binden geen piep niks en de rotor draait alleen tak,tak, tak en wil niet willen spinnen. Dus ik blijf voorlopig even overal vanaf.

Soms met een beetje gemorrel aan de draadjes dan bind hij wel en hoor ik de piep. Dit is echter van korte duur want als hij begint te toeren valt hij na een paar sec ook weer snel stil. Dus ook al blijft hij spinnen ga ik de lucht niet in want ik gok dat een crash dan heel snel dichtbij is.

Somss doet de tail rotor het wel en soms ook weer niet............pfffffffff fijn als je je eerste heli koopt en gelijk problemen heb.

Hebinmiddels even een andere receiver aangesloten en hier lijkt hij het redelijk mee te doen muv de tailrotor. Helaas past deze niet (te groot), dus andere maar weer aangesloten. Nu doet deze het ook weer aardig. hij bind met piep, alleen als ik hem aanzet nu gaat hij gelijk toeren maken(zal ik wel moeten vernderen in de zender) het probleem echter met de tailrotor is wel voor 50% afgenomen maar (soms wel soms niet) dus blijf wel knutselen. Lijkt wel een spook heli.
Keep you posted

Laatst bewerkt door een moderator:
tail werk, alleen de throttle nog

Even korte update. gelukkig heb ik de staart problemen nu fefixed. Weet dus niet exact wat het probleem was maar na alles uit elkaar en in elkaar werkt het. (even afgesteld met gain, voor de tail wag)

Nu heb ik alleen als ik hem aanzet dat de rotor gelijk gaat draaien.(start in FS dus alles veilig), maar zodra ik van failsafe af kom gaat hij gelijk draaien. Als ik de trim helemaal naar beneden zet draait hij nog, al is het langzaam. Moet ik dit in de zender aanpassen(kan dit uberhaubt) of op de heli?

gr,
Dave

Hey

wat zegt de handleiding dat je in moet stellen op je throttle stick? En heb je dat vervolgens precies zo gedaan?

groeten

Handleiding......:D

Tja daar hebben ze nog nooit van gehoord.

Maar goed nieuws heb inmiddels dat probleem ook verholpen door de ESC te resetten op min en max throttle.

Als ik hem nu ook aanzet hoor ik ook 2 piepjes en dat was voorheen 1

Dus nu is het volgens mij redelijk in orde en moet ik alleen nog even wachten op wat windstil weer om te kijken wat hij doet. (ben nog niet zo goeie vlieger).

Heb wel snel even in de schuur gekeken maar daar is de ruimte te klein voor. en fladdert hij alle kanten op. Dus misschien nog wat fijntuning, maar hoop daar ook wel uit te komen.

Hey

Hij zal ook na wat finetuning nog alle kanten op willen ;)
Misschien dat het nog wat minder te krijgen is maar dat is een beetje de aard van t beestje!
CP heli's zijn ook niet de makkelijkste ;)
Ik heb zelf de handleiding van de T-rex 250 gebruikt voor het opbouwen van mn 250.
Verder kan ik het aanraden om een sim aan te schaffen en live hulp te zoeken van een ervaren vlieger.

Groeten

Ja ben alle info aan het verzamelen, zit eerst nog te wachten op mijn locktight en mijn andere bestelde spulletjes (andere receiver zodat ik mijn goeie zender kan gebruiken) Blijf voorlopig nog even vliegen met mijn blade. Moet wel zeggen ondanks dat hij kleiner is en een FP hij wel veel stabieler lijkt maar dat zal wel kwestie zijn van wennen en misschien afstellen.

Ik heb geen haast, eerst check check dubbel check. en dan kijk ik weer wat verder alles met mate.

En sim heb ik al dus blijf ook flink oefenen. Wil wat verder komen als het hooveren wat ik nu doe.....:D

Tja de enige live vlieger die ik ken is denk ik niet wat ik zoek. bij elke 3 vluchten crashed hij wel een keer. Maar als iemand suggesties heeft of iemand in de buurt van roosendaal kent........dan hoor ik het graag. Ik heb het geluk dat ik een groot weiland aan mijn tuin heb aan 2 zijde.....

Back