hulp gevraagd bij afstellen van Walkera HM5#5B

Beste allemaal

Mijn zoon van 11 is sinds een kleine week de bezitter van een Walkera HM5#5B. Hij heeft hier enkele dagen met veel plezier mee (leren) vliegen en kan inmiddels al redelijk hooveren (nog wel laag bij de grond). De helikopter ging echter steeds meer trillen (en schokken met de staart) en om dat te verhelpen hebben we geprobeerd 'm af te stellen.
We zijn echter leken op dit gebied en een uitgebreide zoektocht op internet heeft ons niet veel opgeleverd. Uit de handleiding bleek dat we de swashplate (?) horizontaal moesten zetten. Om dit te bereiken hebben we een van de armpjes die verticaal aan de swashplate zitten met veel moeite losgekregen en ingekort (tenminste, van wat wij denken dat de swashplate is) om er daarna achter te komen dat zodra je even de boel aan zet, de swashplate weer alle kanten op gaat staan.

We hebben aardig wat zitten proberen en verdraaien aan die plate en die kleine armpjes met als gevolg dat de heli nu niet alleen trilt maar ook naar links helt bij het vliegen. Zo erg dat het niet weg te trimmen valt dus hij kan er nu niks meer mee. Het is er dus niet beter maar veel erger op geworden.

Bijkomend probleem is dat ik een wat beperkte functionaliteit/motoriek van mijn armen en handen heb ...

Zou iemand ons alsjeblieft kunnen helpen? We wonen in Utrecht dus als er iemand in de buurt zit die er eens naar zou willen kijken zouden we hem/haar heel, heel, dankbaar zijn. We komen er zelf niet uit en mijn zoon wil heel graag vliegen.

alvast met dank, Anjo

als je heli trilt heb je waarschijnlijk last van blad spoor dat is dat 1 van de rotor bladen meer lift heeft dat kan je ook zien, laat de heli draaien totdat hij van de grond afkomt en kijk naar de rotor bladen als het goed is zie je dan geen rechte lijn.
door de rotor blade een kleurtje te geven kan je zien welke het is en dan met tape de rotor blad zwaarder maken totdat het weg is

over de swashplate:
de swash plate ( tuimelschijf in het nederlands ) kan je rotor bladen een righting op stuuren zodat je naar voor helt of naar achtere links of rechts.
zet hem horizontaal en dan heb je er geen problemen mee al zet je hem aan en de heli zet hem weer scheef kan je dat met de trim afstellen wat dan eiderekeer moet als je hem aan zet.
controleer ook of alle linkjes schroefjes en de rest goed vast zit.
meet ook de afstand van de flybar gewichtjes.
bijv: is je flybar 12 cm hoort de as van je heli waar die aan vast zit bij 6 cm te zijn.

als je heli van links naar rechts shokt light dat aan je gyro, je moet wel even in de handleiding kijken aan welk schroefje je moet draaien

als je heli naar links gaat al vlieg je vlak boven de grond is heel noormaal dat is het grond effect vlieg ongeveer op 50 cm / 1 m dan heb je daar geen last van

veel suc6 je ken me altijd nog dingen vraagen als het niet lukt

Laatst bewerkt:
Dag Rattie

Dank je wel voor je hulp, maar mijn probleem is eigenlijk dat ik 'm niet afgesteld krijg. Ik heb geen flauw idee wat ik moet verstellen. Ik heb verschillende dingen geprobeerd maar het lukt me niet. Ik krijg de swashplate wel min of meer horizontaal (met veel moeite omdat mijn motoriek beperkt is), maar zodra de heli aan gaat, is dit weer anders.
Daarom hoop ik dat er iemand een beetje in de buurt van Utrecht woont die me er mee kan helpen zodat ik het een volgende keer zelf kan.

De trim is dus niet voldoende meer om het hellen tegen te gaan, daar zit het probleem. En ik weet dus niet wat ik moet veranderen om dat hellen er weer uit te krijgen.
Ik weet niet of ik het uitgelegd krijg, maar er zitten twee armpjes die van de swashplate naar beneden lopen. Bovenaan de swashplate zitten ze met balletjes "vastgeklikt" en aan de onderkant zitten ze vastgeschroefd aan twee kleine (bijna horizontale) uitsteekseltjes die je ook kunt verschroeven.

Ik heb een van die armpjes ingekort omdat het langer was dan het andere armpje (door het helemaal los te halen en vervolgens verder op het schroefdraadje te draaien waar het voor een deel uit bestaat).
Ook heb ik die uitsteekseltjes wat verzet zodat ik de swashplate horizontaal kan zetten.
Zodra ik echter de heli even laat draaien, gaat de swasplate weer scheef staan. Ik heb het verschillende kreren herhaald maar steeds gaat die plate weer alle kanten op.
Ik heb dus echt geen idee hoe het moet staan en wat ik moet doen om dat weer goed te krijgen. Daarom zou het erg fijn zijn als iemand me dat voor kon doen.

Jij woont vrees ik niet in de buurt? Naaldwijk....

groetjes, Anjo

jammer genoeg woon ik niet in de buurt naaldwijk licht in zuidholland aan de kust dus dat is wel eventjes rijden
al woonde je hier in de buurt was ik je nu al komen helpen :D

die dingetjes met die baletjes zijn linkjes ( servo armpjes )
er is nog wel een mogelijkheid om het weg te trimmen
al staat alles uit de zender en de helicopter pak je zender en kijk is naar het trim schuifje zet die in het midden ( doe dat bij alle trims behalfe je gas die moet beneden staan )
helt je heli naar rechts schuif je trim helemaal naar links of andersom al staat de zender uit
zet nu de heli aan en daarna je zender en probeer het dan alsnog weg te trimen maar nu heb je meer ruimte dus lukt het mischien wel,
al lukt het niet kan je dit doen
de servo waar me je naar links en rechts gaat maak dat armpje langer of korter
bijv: je wilt dat je swashplate meer naar rechts gaat maak dan de servo arm >langer< wil je dat je swash plate naar links gaat maak hem dan >korter<

lukt het niet vanwegen je moteriek en er is niemand in de buurt die van helis verstand heeft
vraag het aan een bekende van u die wel een goede moteriek heeft en leg alles uit want het lijkt mischien ingewikeld maar het is heel simpel

ik las ook dat je je servo arm korter heb gemaakt dan is het logies dat je swashplate naar links gaat

Laatst bewerkt:
afstelling

Je hebt 2 dingen per servo die je kunt verstellen.
Jouw heli wordt bestuurd met 2 stuurservo's om de heli te kunnen sturen.
Deze 2 servo bedienen de swashplate middels een een 2 tal ballinks.
1 voor links en rechts sturen, en 1 voor vooruit en achteruit sturen.

Dit zijn de uitgangspunten voor de afstelling die je nodig hebt:

Voordat je gaat afstellen zet je eerst alle mechanische onderdelen goed.

*Armpjes servo’s horizontaal
Servo armpjes zijn los te halen door middel van een schroefje op het draaipunt van
het armpje.
Zet alle trims( zender) in het midden.
Zet de heli en de zender aan, dan gaan de servoarmpjes naar hun 0 positie.
Op deze positie moeten de armpjes horizontaal staan.

*Swasplate horizontaal
Swasplate moet horizontaal staan, en wel zo dat als je de heli bij zijn rotor oppakt
Zal deze in balance gaan hangen.
Vanuit deze positie moet de swasplate horizontaal zijn.
Zowel in lengte en breedte richting van je heli.
Zo niet dan haal je de ballinkjes los en verdraai je de lengte hiervan.

Als je hiervan uitgaat moet je het weer goed kunnen krijgen.

De trilling in de heli is echter een ander kwestie, meestal is de buitenste hoofdas krom.
Hier zit de onderste rotorkop op.
Binnenin draait een tweede kleine as die bovenste rotorkop aandrijft.
Is deze buitenste hoofdas niet krom dan is het meestal een beschadigd rotorblad die bijvoorbeeld de muur heeft geraakt, hierdoor krijg je onbalans wat dan de trilling veroorzaakt.

succes RonW

Dank je wel!

Het is me inmiddels een stuk duidelijker. De verkoper van de heli heeft me via de mail ook proberen te helpen en als ik al die gegevens bij elkaar leg komen we er hopelijk zelf uit.
We gaan zaterdag weer aan de slag (zoon is vandaag niet thuis). Eerst maar eens het zijwaarts vliegen herstellen, dan is ie weer te gebruiken. Komt daarna het trillen aan de beurt...

Dat trillen is ie in de loop van de dagen steeds meer gaan doen, dus het zou best (ook?) door crashes kunnen komen (hij deed het al meteen een beetje, dus vers uit de doos). Alhoewel mijn zoon echt heel voorzichtig vliegt, is het bijna niet te voorkomen dat ie met de rotors wel eens iets raakt. En de heli is inmiddels ook al een keertje naar beneden gedonderd. De eerste keer dat ie hoger vloog (geen controle meer -> paniek -> gas er af), dus dat durft ie voorlopig even niet meer...

Ik ben echt blij met de hulp, want we zijn enorme leken en zitten met de handen in het haar.

groetjes, Anjo

dat trillen kan schade aa je heli geven
ik hat het pas ook en daar door brak mn blade holder uit elkaar ik kon nog net optijd een noodlanding maken voordat de hele zaak naar benede viel

al light het niet aan je rotor bladen controleer je assen die kunnen na een crash krom zijn

Back