Hulp gevraagd bij het trimmen van ffscale model

Discussie in 'Vrije vlucht' gestart door panos, 8 dec 2015.

  1. panos

    panos

    Lid geworden:
    20 nov 2005
    Berichten:
    59
    Locatie:
    Wateringen
    Beste ff modelvliegers,
    is er iemand in de buurt van Rijswijk die mij kan helpen met de triming van ff scale models? Ik ben zeer geïnteresseerd in dit type modelvliegtuig, (ffscale), maar ik heb geen ervaring met vliegen! Mogelijkheid van indoor zaal aanwezig. Ik hoop dat iemand mij de triming van de ffscale kan leren!
    Alvast bedankt.
    mvg, Panos.

    [​IMG]
     
  2. DHZ

    DHZ In Memoriam

    Lid geworden:
    26 aug 2012
    Berichten:
    270
    Locatie:
    Modelvliegclub Stadskanaal & Omstreken
    Beste Panos,

    Mooi model gebouwd!

    1. Wat weegt het geheel, zonder rubber (inclusief de ballast die nodig is om het model op de voorlijst van de vleugel te laten balanceren)?
    2. Wat is de diameter van de prop en de grootste breedte (koorde) hiervan?

    Groet,
    Jan-Willem
     
  3. panos

    panos

    Lid geworden:
    20 nov 2005
    Berichten:
    59
    Locatie:
    Wateringen
    Beste Jan bedankt!

    Dit is ein bouwdoos van Peck Polymers, Piper Cub J3 Clipped Wing, 13 inch / 32,5 cm.

    1. Totaal gewicht met prop en ballast zonder rubber: 14 gr.
    2. Prop: Peck Polymers (japan) plastic 11,9 x 1,9 cm. (rubber voor indoor 1 loop 3/32", voor outdoor 1 loop 1/8")

    Mvg, Panos
     
  4. DHZ

    DHZ In Memoriam

    Lid geworden:
    26 aug 2012
    Berichten:
    270
    Locatie:
    Modelvliegclub Stadskanaal & Omstreken
    Hoi Panos,

    Deze bouwdozen ken ik wel - ik verkocht ze in de jaren '90 via postorder (-:

    De gegevens die je verstrekte heb ik in een spreadsheet gestopt die mij doorgaans goede diensten bewijst.
    De spreadsheet geeft aan dat je theoretisch een seconde of 20 zult kunnen vliegen met een lus van 25 cm (3/32"). Deze lus weegt ongeveer 1.25 gram en kan veilig 675 omwentelingen verdragen (80% van het maximum).
    Met een langere lus kun je theoretisch langer vliegen, maar lang rubber is lastig omdat het het zwaartepunt naar achteren verplaatst (meer neusballast nodig) en het rubber rondslingert bij het afdraaien.
    Bij het opdraaien van het rubber wordt dit bij aanvang ongeveer 4 tot 5 keer de oorspronkelijke lengte uitgerekt. Tijdens het opdraaien loopt men geleidelijk in zodat men bij het gewenste aantal windingen bij het neusblok uitkomt. Dit alles om knopen in het rubber te voorkomen. Van tevoren dient het rubber met water en zeep gewassen te worden en na het drogen met een siliconenmiddel te zijn gesmeerd.

    1. De instelhoek van het stabilo dient ten opzichte van de vleugel een graad of 3 kleiner te zijn, d.w.z. dat de voorlijst van het stabilo lager ligt dan de achterlijst ervan WANNEER DE ONDERKANT VAN DE VLEUGEL HORIZONTAAL LIGT. Het stabilo krijgt een papieren tabje om eventueel meer "up" te geven tijdens het proefvliegen (zelfklevende etiketten zijn geschikt materiaal hiervoor)
    2. De vleugelhelften moeten beslist dezelfde instelhoek hebben en niet kromgetrokken zijn (vooraanzicht).
    3. Het zwaartepunt moet, inclusief een strak gespannen rubberlus, 0.5 tot 1 cm achter de voorlijst van de vleugel liggen. (De rubberlus zit achterin de romp om een dunne aluminiumbuis vast. Tijdens het opdraaien van het rubber loopt er een stalen pen door de alu. buis om de krachten op te vangen).
    4. De prop zal waarschijnlijk een graad of 2 tot 3 domping moeten hebben en bij veel vermogen een graad of 2 zijtrek naar rechts. Een en ander is tijdelijk te bereiken met zeer dunne strookjes balsa achter het neusblok.
    5. Het richtingsroer dient het model in een linkerbocht te sturen (dit bereik je met een papieren tabje dat je makkelijk kunt verstellen). Rechterbochten lukken zelden en eindigen meestal in een duikvlucht! Toch klopt de aanwijzing voor de rechter zijtrek van de prop - dit voorkomt nl. een scherpe linkerbocht bij veel vermogen.

    Deze aanwijzingen kunnen geen ervaren begeleider vervangen maar je kunt er beter aan voldoen voordat je met je model proefvluchten onderneemt. Er valt veel meer te vertellen over dit onderwerp. Mijn laatste suggestie is om de Nijmeegse Luchtvaartclub te volgen (via dit forum gaat dat best goed) want zij organiseren als enige bijeenkomsten op dit gebied.

    Groet,
    JW
     
  5. panos

    panos

    Lid geworden:
    20 nov 2005
    Berichten:
    59
    Locatie:
    Wateringen
    Beste Jan,

    Ik wil je bedanken voor uw tijd en moeite om te schrijven, en je "ffscale" kennis met ons te delen!
    Ik zal proberen om alle instructies te volgen en uitproberen en ik laat je binnenkort weten over de resultaten.
    Nogmaals bedankt voor alles!!!
    ....excuus voor mijn slechte Nederlands.

    Mvg, Panos
     
  6. DHZ

    DHZ In Memoriam

    Lid geworden:
    26 aug 2012
    Berichten:
    270
    Locatie:
    Modelvliegclub Stadskanaal & Omstreken
    Hoi Panos,

    > slechte Nederlands
    Niets van gemerkt - en wat dan nog? Als je maar goede modellen kunt maken!!

    Mocht je voorkeur naar Engels uit gaan dan heb je geluk want er zijn goede boeken te koop over dit onderwerp (het bouwen en laten vliegen van vrij vliegende (schaal) modellen. Mijn favoriete boek (uit de jaren '70) staat 2e hands te koop op Amazon voor $250.00 wat gewoon schandalig is want ik weet dat het voor beduidend minder kan: op een blog uit 2012 las ik dat de dochter van de auteur het boek nog steeds te koop aanbied: "Flying and Improving Scale Model Airplanes" van William F. McCombs. De dochter zou je moeten kunnen bereiken op dit adres:

    Susan Creamer
    1925 Clark Trail
    Grand Prairie TX 75052

    Amazon link: http://www.amazon.com/Flying-improving-scale-model-airplanes/dp/B0006XRB7G
    Adres dochter gevonden op: http://www.hippocketaeronautics.com/hpa_forum/index.php?topic=11498.0

    SAMS in Engeland heeft ook wel eens aardige boeken over het onderwerp:
    http://www.samsmodels.com/acatalog/More_Books.html

    Groet,
    JW
     
  7. panos

    panos

    Lid geworden:
    20 nov 2005
    Berichten:
    59
    Locatie:
    Wateringen
    Beste Jan,

    bedankt voor alle info over de boeken!
    Ja, ik wou boeken bestellen van SamsModels met mijn volgende bestelling.
    Het Flying and Improving scale model airplanes boek ... is te duur voor mij! Misschien neem ik contact met de dochter van de auteur!
    Ik heb ok een moie copie gekregen van een Greek vriend, het Peanut Poweer van Bill Hannan boek!

    [​IMG]
    Ik ben klaar voor de volgende trim poging!

    mvg, Panos
     
  8. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    Peanut Power is een heel goed boek! Als je hulp bij het afstellen in het Grieks wilt krijgen kan ik je in contact brengen met een zeer goede Griekse modelvlieger. Maar Jan-Willem heeft al aardig alles opgeschreven wat nodig is. Gewoon gaan proberen en hier op het forum posten. Dan gaat het vast wel lukken.

    Wout
     
  9. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.678
    Locatie:
    Voorburg
    Hi Panos , op jouw club GMVC zitten minstens drie mensen die veel vrije vlucht ervaring hebben nl. Hans en Frits Schweinsberg en ikzelf.
    Bevraagd ons bij gelegenheid gerust.
    De beschrijving van Jan is overigens uitstekend, ik zou er alleen aan toe willen voegen dat het model in allereerste instantie eerst zonder aandrijving stabiel moet zweven.
    Dat is het uitgangspunt, daarna steeds meer motortoeren opvoeren met bijbehorende aanpassingen.
    Zweven vandit soort modelletjes met de grote prop is natuurlijk niet geweldig, maar het gaat er om dat hij gecontroleerd stabiel vliegt.
    Als je er niet uitkomt kan je eventueel ook bij mij langs komen (Voorburg): bij echt windstil weer is er hier nog een speelveldje dat bruikbaar is. (PB)
    Mooi gebouwd overigens!
     
  10. panos

    panos

    Lid geworden:
    20 nov 2005
    Berichten:
    59
    Locatie:
    Wateringen
    Beste alleman, bedankt voor jullie help!

    Wout, ik heb alvast contact met een zeer goede Griekse modelvlieger, Mr Giorgos Kandylakis! Ik heb veel help van hem gekregen maar ... hij zit in Griekenland en het is een beetje moeilijk om mij te helpen als ik dit nodig heb!
    Maar...gelukkig er zijn hier in mijn buurt (club!!!) ook zeer goede FFscale modelvliegers dit mijn willen helpen!!!
    Peter, bedankt voor je aanbod en je instructies! Ja graag, ik veel bij je langs komen!
    Ook , als ik heb verteld, Ik heb de mogelijkheid bij mijn werk (Rijswijk) gebruik te maken van ons sporthal ruimte 2 keer per week en elke week! Misschien, als je dat wil kun je met mij en afspraak maken om langs te komen en samen indoor te vliegen! (PB)

    Nogmaals Bedankt!
     
  11. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    Dat was ook precies de persoon die ik in gedachten had! Een maand geleden was hij nog bij ons in Nijmegen tijdens Interscale. Doe hem de groeten als je hem weer e-mailt.
     
  12. DHZ

    DHZ In Memoriam

    Lid geworden:
    26 aug 2012
    Berichten:
    270
    Locatie:
    Modelvliegclub Stadskanaal & Omstreken
    >> Mr Giorgos Kandylakis

    Tja - volgens mij kan die in een Skype sessie de boodschap wel over brengen. Giorgos hielp mij met het trimmen van een CO2-aangedreven Pou-du-Ciel in 1991. Zeer begaafde modelbouwer, dito -vlieger, een heer en een heel aardige vent.

    Groet,
    JW
     
  13. DHZ

    DHZ In Memoriam

    Lid geworden:
    26 aug 2012
    Berichten:
    270
    Locatie:
    Modelvliegclub Stadskanaal & Omstreken
    Soms zijn oude boeken niet meer verkrijgbaar en soms zijn er mensen die ze inscannen en op het internet zetten.
    Mijn op 1 na favoriete boek over rubber-aangedreven schaalmodellen is deze.

    http://www.rclibrary.co.uk/title_details.asp?ID=1119

    Downloaden en afdrukken nu het nog kan!

    Groet,
    JW
     
  14. DHZ

    DHZ In Memoriam

    Lid geworden:
    26 aug 2012
    Berichten:
    270
    Locatie:
    Modelvliegclub Stadskanaal & Omstreken
  15. panos

    panos

    Lid geworden:
    20 nov 2005
    Berichten:
    59
    Locatie:
    Wateringen
    Bedankt voor de link Jan,
    ja ik ook,van het begin, controleer elke dag deze site op boeken of tekeningen!
    Prettige feest dagen allemaal!!

    mvg,
    Panos
     

Deel Deze Pagina