Hulp gevraagd bij instellen van zender voor 120graden ccpm

Hallo,
ik ben momenteel bezig met het instellen van mijn multiplex cockpit mm zender (v2.4) voor een elektro 120graden ccpm heli robbe spirit pro. Zie ook hier : http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=46634
Aangezien dit mijn eerste ccpm heli is zijn mij een hoop dingen niet helemaal duidelijk en misschien wilt iemand mij verder verder helpen ?

In het MIX menu kan ik 5 dingen instellen :

1) zero point for collective pitch - tail rotor mixing
Dit is om het start punt van de collectieve pitch - tail rotor mixer op 0 in te stellen, klopt dat ? Moet ik hier NIETS instellen als ik een electronische gyro gebruik (GY240) ??

2) static tail rotor compensation
Dit is om de staart om zijn plek te houden, ongeacht dalen of stijgen en de daarmee veranderende krachten, klopt dat ?
Moet ik hier NIETS instellen als ik een electronische gyro gebruik (GY240) ??

3) tail rotor offset
Hiermee kun je instellen dat de staart tijdens hooveren op zijn plek blijft, klopt dat ?
Moet ik hier NIETS instellen als ik een electronische gyro gebruik (GY240) ??

4) auto rotation throttle setting
Hiermee geef je aan "hoeveel gas je geeft" als je overschakelt naar autorotatie, een eventuele mixer wordt uitgezet en de staartrotor gaat naar de neutrale stand. Tevens wordt de uitslag van de servo's van de tuimelschijf naar maximale waarden gezet.
Voor een elektromotor moet deze op 0 staan, volgens de manual.

5) cyclic pitch
Hiermee regel je de minimale en maximale pitch van de hoofdrotorbladen.


Voor de gasregeling heb ik 2 optie's waarvan ik graag zou weten wat de handigste is voor een beginner (heb wel vliegervaring met een CP heli, zie : http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=39230 )
1- via governor mode , dan kijkt de regelaar (=hacker master 40 B heli) domweg naar een regelaar vanaf de zender. Op mijn zender heb ik daarvoor een schuifregelaar die kanaal 7 stuurt . (Daarvoor moet ik wel een 7 kanaals ontvanger aanschaffen)
Nadeel kan zijn dat de regelaar maar het bereik heeft van 60 tot 100% . Als 60% te hoog is (wat ik niet verwacht) moet ik een ander tandwiel gaan toepassen.

2- via de "normal mode" van de regelaar, vanaf de zender schakel ik de motor uit/aan en regel het toerental VOORAF in het menu van kanaal 5.

Vraag bij regeling 1 : daalt het toerental van de motor bij snel stijgen of wordt er op de een of andere manier toch gekeken naar de stand van de pitch stick ?? Want ik dacht dat de bedoeling bij een heli was om een zo constant mogelijk rotortoerental te krijgen. Hoe wordt dit dan gedaan in governor mode ?

Vraag bij regeling 2 : hoe bepaal ik hoe hard de motor moet gaan draaien , op de zender ingesteld in procenten ? Uitrekenen aan de hand van accuspanning, motor kv , totale overbrengingsverhouding ? Of proefondervindelijk met een rpm meter ? (max rpm rotor=1800rpm)
Ik moet een instelling doen bij verschillende stick standen : omlaag , midden , omhoog . heeft de laagste stickstand ook het minste "gas"nodig en de hoogste het meeste "gas" . (Volgens de robbe manual is de minimale pitch+4 graden , de maximale pitch +14graden en de hooverpitch +9 graden)
 
Waar woon je?

Misschien woont er iemand met veel ervaring bij je in de buurt, hands-on hulp werkt vaak beter dan via een forum.

Ik zou je zo willen helpen, maar zonder het direct voor me te hebben blijft het lastig advies geven.

Groetjes,

Richard
 
Hallo

puntjes 1-3 uit / niet gebruiken bij HH-gyro
Puntje 4: als je de moteraccu aan koppelt, moet je de autorotationswich aan hebben, anders begint ie meteen te draaien.
puntje 5 dit is voor maximale uitslag tuimelschijf? kijk tijdens het met de hand ronddraaien rotorkop met max pitch en max. tuimelschijf uitslag of alles soepel ronddraait, als dit niet zo is ! waarde verlagen.

regeling toeren:
gebruik governormode
Probeer toerental voor een goed rendement van je regelaar boven de 85% te houden,anders een ander motertandwiel gebruiken.
In de gov-mode kijkt de regelaar naar de belasting, wordt die hoger ,regelt de regelaar toerental bij, het zelfde geld voor minder belasting.
Sluit de regelaar gewoon op het throtle(gas)kanaal aan.
Zet je Gaskurve op een lineaire horizontale lijn .
bij vijfpunts bv. :88%-88%-88%-88%-88%
de regelaar doet de rest.
gebruik je autoratationschakelaar als aan-uit schakelaar.
klaar, heb je ook geen 7 kan ontvanger nodig.

succes Richard
 
punten 1 t/m 5 zijn duidelijk.

Governor mode is ook duidelijk, even voor mijn kennisupdate : hoe weet de regelaar dat hij in toeren moet bijregelen ? Aan de hand van de toenemende motorstroom ?

Als ik de regelaar op het throttle kanaal aansluit kan ik slechts 3 punten instellen, minimale- maximale- en knuppelmiddenstand, in procenten. Is dat bezwaarlijk ?

Als ik de autorotatieschakelaar aan zet (om de motor uit te zetten) dan schieten alledrie de servo's in de uiterste standen ! Volgens mij kan ik in deze stand niet de eindpunten instellen ?

Kan ik niet beter de motor aan en uit zetten met switch 1 ?? En switch3 buiten gebruik stellen ?

De kanalen zijn als volgt ingedeeld :
1 = rolservo links + pitch
2 = rolservo rechts + pitch
3 = gyro + yawservo
4 = nickservo + pitch
5 = throttle
6 = schuifregelaar
7 = draaiknop

switch1= timer & motor on/off
switch2= dual rate
switch3= auto rotation

bedankt voor je antwoorden
 
Als je bij die throtle min midden en max drie keer bv. 88% insteld en je kan de moter aan/uit schakelaar op kan 5 programmeren, ben je er toch ook?

Ik begrijp niet waarom bij de autorotation schakelaar alle drie de servo naar de maximale uitslag gaan?

succes Richard
 
Ik ben zojuist weer bezig geweest met de afstelling van de heli (middelste tandwiel in overbrenging verwijderd zodat motor vrij kan draaien)

Tot nu toe heb ik het volgende afgeregeld volgens de manual van robbe en een artikel in de FMT :

- tailrotor, juiste middenstand en uiterste standen, juiste looprichting ook van de gyro (HH functie wordt later ingesteld)

- swashplate, juiste middenstand (knuppelmiddenstand) en uiterste standen : minimaal = 0graden , middenstand=9gr , maximaal=12gr.
(het blijkt dat de uiterste standen ingesteld moeten worden met de dual rate functie, vreemd als je bij vliegtuigen gewend bent om dat te doen met de afzonderlijke servo instellingen, dat gaat hier natuurlijk niet omdat ze nu alle drie samen moeten werken)

-motor/regelaar, juiste draairichting, timing, gasregeling

-throttle, tja, hier heb ik nu gekozen voor een lineaire regeling met de gasknuppel. Na het eens overwogen te hebben heb ik toch niet gekozen voor governor mode, ik heb begrepen dat de hoofdrotor namelijk op een vast toerental gaat draaien, terwijl ik nog geen idee heb over wat het toerental gaat zijn (kan het wel grofweg berekenen).
Bovendien is met mijn Hacker M-40-B-heli regelaar het minimale toerental in governor mode toch nog 60% (kleiner kan niet gekozen worden) van het maximum, en wie verteld mij dan dat dat al niet teveel is. Bovendien kun je niet ingrijpen mocht er iets mis gaan, het is gelijk alles of niets ! Bij lineaire throttle kan ik het toerental over een groter bereik langzaam opregelen.

De throttle is allemaal nog theoretisch. Aangezien ik mijn Konion LiMn 3S2P 3200mAh cellen nog moet klaarmaken (balanceraansluitingen etc.) kan ik dit nog niet in de praktijk testen. Als afstelling voor de andere functie's gebruik ik nu even een 7cellen Nimh pack van mijn LMH Corona.

- de motor schakel ik nu aan/uit (samen met de timer, handig voor motorlooptijd indicatie) met switch1, bovendien kan de motor nu ook niet per ongeluk aanlopen bij beweging van de stick

- de autorotatieschakelaar heb ik onklaar gemaakt zodat deze niet plotseling geactiveerd wordt

Alle rotorbladen zijn uitgebalanceerd en twee extra carbon verstevigingen van de staart naar het landingsgestel gemaakt.

Ben ik nog iets vergeten ?
 
ja je bent iets vergeten,
zet in je avator even je woonplaats ,
dan kunnen de mensen die in de buurt wonen je helpen.
ga zeker naar een club en laat hem eerst goed nakijken.
het is namelijk geen speelgoed.
 
Ik vind dit ook een beetje link :?

Zeker een elektroheli is listig op de werktafel.

Je kunt de boel niet juist afregelen via een forum.
Dit forum is bedoeld voor tips en weetjes maar niet om een complete setup te realiseren.

Daar is het en beetje te gevaarlijk voor.
 
Na het bekijken van een online manual van multiplex cockpit mm zender!
Lijkt het mij niet zo gemakkelijk als ik dacht dat het zou zijn.
Is dit typisch voor deze range zenders?
Ik dacht dat mijn fut 9z ingewikkeld was, maar ik denk dat je er een multiplex-zender-specialist bij moet halen.

Ik wilde je wat algemene tips geven, maar als je er niet uit mocht komen, lijkt het mij ook verstandig om hulp te zoeken op je vliegclub.

De multiplex zender is er een met beperkingen en zal daarom door iemand die er ervaring mee heeft moeten worden ingesteld.

Hij zal heus wel goed werken, maar je moet de juise instellingen weten.

succes Richard
 
Vlieg zelf ook met multiplex een heli maar ben nu ongeveer al een jaar bezig
en snap sinds kort pas wat ik allemaal met deze zender kan. Ken geen heli
piloten die met multiplex vliegen en heb alles zelf uit moeten zoeken, echter
zo leer je je zender wel goed kennen. Heb zelf een royal evo van multiplex
mischien dat ze overeen komen wat menu's betreft. Zo ja wil ik best eens helpen als je in de buurt woont. via het forum kan ik je niet helpen moet
echt de zender en heli zien.
 
Bedankt voor jullie zorgen. Ik ben me bewust van het feit dat "het geen speelgoed is", dit is weliswaar mijn eerste cp heli, maar hiervoor heb ik oa. een setup gebouwd met een brushless motor met een vermogen van bijna 1000W . Neem maar van mij aan dat ik echt wel weet wat het is om die opstelling met een prop van 18x10 op 6000 toeren te laten draaien. Ik draag dan een veiligheidsbril en check elke handeling 2 maal, ik heb mijn vingers heel erg lief !
En uiteraard test ik dit soort opstellingen niet op de hobbytafel, ha ha ha ! Dat doe ik veilig afgeschermd in mijn garage met de boel heel erg goed bevestigd.

Maar om even op het onderwerp terug te komen. Ik heb eens zitten rekenen wat ik aan hoofdrotortoerental kan verwachten.
Met de Konions (Sony 18650V) 3S2P 3200mAh onder een belasting van ca.22A is de spanning ca.9.6V (volgens Gerd Giese, zie : http://www.elektromodellflug.de/akku-test/LiIonM-1100.htm ). Aangezien de stroom minder zal zijn (ca. 16A) zal de accuspanning hoger zijn; ca. 9.9 V.
Met een motortandwiel van 16T die standaard bijgeleverd word is de totale overbrengingsverhouding 17.6:1. De Hacker C40/9l heeft een Kv van 3333 rpm/V . Ik doe een aanname dat de Kv ca. 10% daalt onder belasting.
Het hoofdrotortoerental wordt dan ca. 0.9 x 3333 x 9.9V / 17.6 = 1687 rpm. Dit blijft dus ruim onder het maximale hoofdrotortoerental van 1800rpm zoals aangegeven in de Robbe manual. Dus zelfs al zou ik de gasknuppel op maximaal zetten dan kan er op DIT PUNT niets verkeerd gaan.

Samen met eerdergenoemde instellingen ga ik de eerste proeven doen. En ja, ik was wat vergeten, het kruislandingsgestel gemaakt van carbonstaven en 4 tafeltennisballen, die ik nog heb van de Corona.
De accu staat nog te laden maar is bijna vol ...

Wish me luck !
 
Het is me gelukt !!

Zojuist even in het halfdonker de eerste pogingen gedaan, ondanks de windstoten. Op 1/2 meter gehooverred ging prima. Hij voelt wel sloom aan, ik dacht dat hij feller reageerde dan de Corona maar hij lijkt zelfs trager. Maar dit is natuurlijk slechts een eerste indruk.

De motor loopt ondanks de meest softe start-instelling nog te ruw aan, vreemd. Daardoor draait de heli een beetje om zijn as. Door het kruislandingsgestel kan dit geen kwaad, maar dit is met de originele skids onmogelijk. Dat moet ik nog uitzoeken dus.

Verder geen enkele hoogteslag of onbalans in de bladen te bekennen ze draaien mooi , wel een af en toe licht trillerige staart tijdens het aanlopen van de motor, maar ik had al begrepen dat dit een probleem is met alle Robbe Spirits. Misschien in de toekomst toch maar de staartriemaandrijving erop bouwen ?

Foto's en video volgens snel.
 
Back
Top