hulp gevraagd bij keuze borstelloze motor voor 1,80m Ezwever

Voor mijn Robbe Sanyo Limit ( elektro-zwever ) ben ik op zoek naar een borstelloze motor. Nu is dit voor mij een geheel nieuw gebied, en ik heb dus geprobeerd om mij "in te lezen" in deze materie via internet. Alleen kom ik er niet helemaal uit.

Elektro-zwever 1,80m spanwijdte, 1500-1600gr. Huidige motor Speed 600 ECO met 8x4,5" klapprop ( set Graupner ) met 7 cellen. Dit vliegt dus héél langzaam en komt niet lekker naar boven. Volgens specificaties zou er ook een 9x5" klapprop op kunnen.
Nu wil ik er een borstelloze motor met 8 cellen 2400 mAh Nicd ( niet meer ! ) in hebben. Een medeclublid heeft in zijn Sanyo Limit ook een borstelloze, vliegt mooi. Alleen heeft hij er een Plettenberg inzitten, dit is mij iets te prijzig.

De motoren die ik tot dusver heb kunnen vinden zijn de volgende:

1. AXI 2814/10 voor e-zwevers 1300-1800gr ( +/- €75,- )
2. AXI 2820/10 voor e-zwevers 1300-2000gr ( +/- €86,- )
3. Mega 22/20/4 voor e-zwevers 1000-2500gr ( +/- €88,- )
4. Mega 22/10/6 voor e-zwevers tot -2000gr ( +/- €79,- )
5. Phasor 15-4...............................................( +/- €85,- )
6. Phasor 30-3...............................................( +/- €110,- )
7. Flyware Max voor e-zwevers tot 3000gr ( voor €69,- aangeboden bij Staufenbiel ! ) Voor mij onbekend !!!
De prijzen zijn slechts als extra informatie meegeven, en niet persé de goedkoopste.

Dit ook volgens opgave fabrikanten.
Maar wie heeft er ervaring met deze motoren, en kan mij vertellen welke wel en welke niet te nemen. Qua vermogen zoek ik iets wat later ook in een nog wat zwaarder model zou kunnen ( denk hierbij aan een max gewicht van 2000gr. ). Qua cellen-aantal wil ik met 8 cellen gaan vliegen, en misschien later tot 10 cellen gaan, niet hoger. Eventuele voorstellen voor klapprops in combinatie met verschillende motoren hoor ik ook graag.

Voor voorbeelden de Sanyo Limit kijk op de volgende pagina
http://home.t-online.de/home/hGraepel/fly_Limit_Bilder.htm

Kunnen jullie mij bij deze vraag helpen?
Bij voorbaat dank,

Hans
 
Waarom borstelloos gaan vliegen? De zwever krijg je ook gemakkelijk omhoog met een speed 600 met een reisenauer (planetair) vertraging, en in combinatie met jou 8 cellen pakket (2400 mah) gaat je model in een hoek van 45 graden omhoog. Zelf vlieg ik met bovengenoemde combinatie in een silent dream van FVK models, en ben hier zeer tevreden over. Ik vindt een borsteloze motor zeer mooi, maar ook enigzins kostbaar (dure regelaar, duurdere motor). Een speed 600 met eerdergenoemde vertraging is zeker vanuit kostenoogpunt het overwegen waard. Succes met je keuze!!
 
Ik heb de Sanyo Limit met de houtbouw vleugel gevlogen met een speed 650 9,6 V van Graupner maar die worden niet meer gemaakt, dit vloog lekker pittig maar de koolborstels zijn vlug op en dan kun je hem weggooien dus daar heb je maar kort plezier van.
De tweede motor was een LRP 650 6-8 en dit is een heel pittige motor die je zelfs met 35 A mag belasten dit gaat zonder vertraging bijna verticaal en is heel snel hij is net zo groot als een speed 600 en je kunt gewoon je oude borstel regelaar gebruiken met een vertraging is het helemaal mooi één nadeel hij kost ongeveer €70,-. :)
Ik heb ook de AXI 28/20/10 erin gehad met 12 cellen en een 11 X 8 prop dit was meer dan ze opgeven voor deze motor maar je zet de motor 20 sec. aan en hij was uit het zicht :D verdwenen dit was heel mooi maar de draden moest ik buiten de romp omleggen want het is een smal rompje, hij trok ongeveer 50 A maar ondanks dat maakte ik af en toe vluchten van een uur maar 20 min is heel makkelijk haalbaar.
Ik heb de vleugel op een gegeven moment vervangen door een zelf gemaakte piepschuim vleugel met RG14 profiel toen kon ik aanduiken en gewoon aan mijn up hangen zonder dat ik hem hoorde kraken, en wat je zeker moet doen is een degelijke spinner met klapprop kopen want ik ben met het steeds verder opvoeren van de cellen wel eens een blad verloren in de lucht en dan trilt door de acute onbalans alles in een fractie van een seconde uit elkaar. :(
 
Van de motoren in het lijstje is de 30/3 het sterkst en heb best geschikt om "gepropped" op 40A (11 x 6 ongeveer) bij 8 cellen een iets grotere kist te vliegen.

Welke "ECO" gebruik je trouwens? Als die motor te tam is (<15A) en weinig stroom treket heb je gewooon te weinig vermogen (ook voor een 600).

Zomaar zeggen dat "een speed 600 met vertraging" beter is klopt ook niet zondermeer. Je moet dan wel een snel type kiezen en met een behoorlijke stroom trekken (25A).
Gelukkig heeft die riesenauer goede adviezen.
vraag je wel af of je zwaar wil investeren in "oude techniek".
 
Ik vandaag m'n bestelling gedaan, bij Nippon Dave.
Een AXI 2820/10 met een Jeti 40A Advance regelaar, en nog wat klein materiaal.

De AXI 2820/10 ligt qua specificaties het dichtst bij wat ik zoek.
Ik ben namelijk niet iemand die richting 16cellen of meer zal gaan, maar ik houd het gewoon bij 8 ( later 10 ) cellen.

Bedankt voor alle adviezen, ik wilde toch even wat ervaringen en meningen horen voordat ik tot aanschaf over zou gaan.
 
Jan,

ik vlieg bij de HLC te Hoofddorp.
Vliegterrein ligt tussen het Floriade-terrein en de 5e baan ( Schiphol ).
Bijna elke zondag als het goed weer is ben ik daar vanaf 11:00 uur.
 
Vanmiddag met de post mijn (!) motor en regelaar ontvangen vanuit het verre Japan.
Van het weekend maar even gaan sleutelen om zondag op het veld te kunnen komen.
 
Back
Top