hulp gevraagd bij maken bril!

Discussie in 'De Non-Modelbouwkroeg' gestart door Alexander1, 12 nov 2010.

  1. Alexander1

    Alexander1 Guest

    Hallo,

    Laat ik mij eerst voorstellen. Ik ben Alexander, ik ben werkzaam als opticien en vind het leuk om in mijn vrije tijd ook bezig te zijn met mijn vak.

    Nu wil ik zelf eens een montuur maken en daarvoor zoek ik materiaal. Nu heb ik al twee soorten geprobeerd; grade 2 titanium en rvs 301 verenstaal. Beide werken niet.
    En ze werken niet omdat ze niet genoeg veerkracht hebben. Het montuur dat ik wil maken doet namelijk denken aan die hele veerkrachtige die je misschien wel eens gezien hebt zoals Silhouette en dergelijke.

    Ik heb een filmfragment waarin het te zien is, skip naar 0:40 voor de actie.
    the company | ic! berlin

    Kan iemand me zeggen wat dit is?

    Alvast reuze bedankt.
    Groeten,
    Alexander.
     
  2. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.523
    Locatie:
    Nieuwegein
    er zijn heel veel soorten staal... daarnaast heb je ook nog met de dikte te maken.
     
  3. Alexander1

    Alexander1 Guest

    Ja klopt. De hoogte is zo'n 4,5mm. De dikte is 0.5mm.
     
  4. markioo

    markioo Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 dec 2007
    Berichten:
    6.443
    hallo
    stuur die gast een mailtje om het te vragen,
    maar dat het zo veerkrachti is dat heb ik ergens gezien met een veiligheidsbril,zoek bij google daar eens naar,
    heb het ook zo iets gezien bij motorcross in de dakar tijdje geleden,
    mvg markioo
     
  5. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Ik denk dat de stoom- en turbine-mensen het beste thuis zijn in afwijkende metalen.
     
  6. Alexander1

    Alexander1 Guest

    Dank jullie wel voor het meedenken. Ik heb de betreffende fabrikant idd gemaild. Toen leerde ik dat het spring steel is en stainless steel. Maar welke precies willen ze niet zeggen. Begrijpelijk wel.
     
  7. PH-TVS

    PH-TVS verslagschrijvers

    Lid geworden:
    20 dec 2008
    Berichten:
    1.115
    Locatie:
    Lemmer
    Ik weet dat ik destijds in mijn diensttijd een dienstbril kreeg. deze was van zeer buigzaam materiaal en vrijwel onbreekbaar.

    Misschien eens kijken naar het materiaal waar deze van gemaakt werden ?

    Groet,
    Theo
     
  8. Alexander1

    Alexander1 Guest

    De dienstbrillen waren tot een jaar of tien gelden inderdaad erg goed. Veerscharnieren en meestal krulveren. Topspul, maar niet wat ik zoek;)
     
  9. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Misschien moet je wel op dit adres zijn voor verdere studie en materialenkennis...
    Vakschool Schoonhoven
    Of bij een van de opleidingen tot horlogemaker. (aangezien de veer een energie opslag vorm is voor uurwerken) Een veer leren maken is vast en zeker een onderdeel van de opleiding.

    Bladveer laat zich lastig bewerken door de hardheid van het oppervlak.
    Veelal is de vorm eerst vastgelegd, en wordt de verende eigenschap naderhand met verhitten en koelen in stappen aangebracht.

    Kan zijn dat het 'verenstaal' of een legering die Silhoutte gebruikt, een eigen ontwikkeling is, afgeschermd door patenten. Dan kom je alleen aan het materiaal als je een 'bewezen' ontwerper bent.

    Mocht je schets overigens dermate fraai zijn, kan je natuurlijk altijd proberen aan te kloppen bij dit bedrijf, en volstaat reeds een conceptmodel. (...of een trits aan ontwerpen, mocht je het flink in de vingers hebben)
     
    Laatst bewerkt: 13 nov 2010
  10. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.478
    Locatie:
    Sassenheim
    Springsteel en stainless steel zijn verensoorten, misschien een idee om gewoon eens wat veren-boeren aan te schrijven?
     
  11. Alexander1

    Alexander1 Guest

    Ik heb inderdaad al tientallen metaalbedrijven aangeschreven met weinig resultaat. Het moet bestaan, ik moet het alleen even vinden..

    De opmerking over naderhand de verende eigenschappen aanbrengen met verhitten en koelen fascineert me. Kun je daar iets meer over zeggen?
     
  12. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/Belgiƫ
    verhitten en koelen helpt de verende eigenschappen net om zeep dacht ik. Verhitten zorgt er wel voor dat je een stuk veerstaal kunt buigen zonder dat het barst, maakt het dus minder bros. Bij gewoon afkoelen wordt het min of meer weer verend zoals voorheen. Koelen maakt het harder (en minder verend dacht ik): afschrikken dus (zoals de smid). Verhitten verandert de kristallijne structuur. Voor jouw toepassing niet vandoen lijkt mij. Ik heb jouw vraag eens gevraagd bij een kennis die bij een brillenontwerper werkt.
     
  13. markioo

    markioo Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 dec 2007
    Berichten:
    6.443
    hallo
    op discovery is ooit een uitzending geweest over geheugen matrialen,
    je kon het alle bochten bewegen maar als het verwarmd of elec lading kreeg kreeg het zn uit eindelijke vorm weer aan,
    moet je maar op google of discovery zoeken,
    is wel lang geleden hoor,
    mvg markioo
     
  14. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.240
    Locatie:
    Den Haag
    Dat verhitten en afkoelen moet je even goed uitzoeken. Het is van belang hoeveel je het verhit en hoe snel + waarin je het afkoelt. De kleur van het staal is een indicatie van de verhittingstemperatuur; behalve in water kan je ook in olie koelen; bewegen en niet stilhouden als je koelt (dan vormen zich luchtbellen en erosie) ... en dat soort wetenswaardigheden.

    Verenstaal veert omdat het koud gewalst is, waardoor de moleculen zijn 'gestrekt'. Ga je het verhitten dan gaan de moleculen weer in 'rust' en is de veerkracht weg. Het is dus niet zoals ShadesInBlack dacht.

    Dat wil zeggen, als je een verenstaal landingsgestel in elkaar soldeert en je verhit de verbinding plaatselijk met een soldeerbout, dan gaat het goed. Gebruik je een grote vlam, dan veert het niet meer. Dat het bros kan worden als het (verkeerd?) afgekoeld wordt, klopt.

    Even goed uitzoeken dus voordat je er aan begint.
     
  15. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Laatst bewerkt door een moderator: 23 nov 2015
  16. sven

    sven

    Lid geworden:
    22 feb 2004
    Berichten:
    10.668
    Locatie:
    Roosendaal
    Alexander, ik heb je even een PB gestuurd i.v.m. dat ik nog een apart klusje heb voor een opticien. ;)
    Ik wou het uit China laten komen maar misschien hoeft ik het niet zover te zoeken.
     
  17. Alexander1

    Alexander1 Guest

    Dank jullie wel voor jullie hulp. Ik heb inmiddels uitstekende deskundige hulp bij het zoeken naar het juiste metaal via dit forum gevonden.
     
  18. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Hoe, wie, waar dan?
     
  19. Observer

    Observer Guest

    Lijkt me een leuke uitdaging. Verenstaal bewerk je voor zover ik weet in "zachte" toestand en daarna hard en ontlaat je het waardoor het zijn gewenste eigenschappen verkrijgt.

    Lang geleden iets voor getekend. Materiaal had een treksterkte na harden van 1300 N/mm2 als ik me goed herinner.
     
  20. Alexander1

    Alexander1 Guest

    Hallo allemaal,
    Het is altijd het leukst wanneer een topic wordt afgesloten met het resultaat, niet in de laatste plaats omdat anderen er dan ook wat aan hebben.
    Nou, komt ie.
    Ten eerste heb ik buitengewoon deskundige hulp gevonden via dit forum. Ik heb besloten om de identiteit niet prijs te geven omdat ik dat wel zo netjes vind t.a.v. mijn bron. Als jullie soortgelijke hulp zoeken dan gewoon de hengel uitgooien en als het project interessant genoeg is dan komt die persoon vanzelf kijken denk ik.
    Ook kunnen jullie nu met vragen bij mij terecht, ik zal mn best doen ze goed te beantwoorden.
    Ten tweede, voor de toepassing voor brilmonturen en in het bijzonder die monturen met flexibele (geen scharnier) veren is het gebruik van rvs verenstaal (14310) aan te raden. Het is prima verkrijgbaar en tegen een redelijke prijs.
    Het geheim zit hem in de dikte. De bewerking is gewoon koud, de dremel doet al wonderen. Verhitten tot 200 graden en weer afkoelen heeft in mijn beleving niets toegevoegd.
    De dikte die ik nu gebruik is 0.3 en 0.4mm. Dan heeft het materiaal de voor mij wenselijke veereigenschappen. Voor de neusbrug gebruik ik 1.0mm materiaal omdat de neusbrug volkomen stijf moet zijn.
    Thans ben ik aan de gang met siliconen om oortips en neuspads van te maken. Wordt vervolgd dus. Het resultaat wordt bijzonder, mooi, origineel en marktwaardig.

    Als opticien droomde ik al een tijdje van de ideale glasbril. Een randloze bril zonder schroefjes, zonder busjes, waar het glas volkomen vrij is, makkelijk schoon te houden, lichtgewicht en tegelijk sterker dan welke randloze bril dan ook, ooit. Dit lijkt te gaan lukken.

    Zodra ik foto's heb zal ik ze plaatsen. Of wanneer dat hier niet kan een link plaatsen naar foto's.


    Tot slot een hele diepe buiging naar de deskundige op dit forum die me geholpen heeft en zijn kennissen. De kennis en vernuft op dit forum is van zeer hoog niveau. Dank voor alle reacties!
     

Deel Deze Pagina