Hulp gevraagd bij omzetten 5V TTL naar 24V en omgekeerd.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Rob

Forum veteraan
Ik heb een electronica vraag en aangezien er hier op het forum een aantal mensen duidelijk verstand van electronica hebben kan iemand mij hopelijk helpen.

Ik heb een PC DAQ (data aquisitie) kaart gekocht waarvan de digitale I/O's met 5V TTL signalen werken. Ik wil hierop echter industriële 24VDC signalen gebruiken dus ik heb een op een of andere wijze een robuuste koppeling nodig...

- De 32 stuks 24VDC uitgangen (bij voorkeur met solid state achtige relais) moeten tot 1A schakelen (bv spoeltjes van afsluiters, een controlelampje of een motorgroep) maar iets minder stroom zal vast ook nog gaan.
- De 32 stuks ingangen krijgen een 24VDC stuursignaal van bv schakelaars.

Ik heb begrepen dat iets met opto-couplers een volledig electrische scheiding tussen DAQ kaart en externe signaalverwerking garandeert waarmee de ietwat gevoelige DAQ kaart goed beschermd is tegen aansluitfouten.

Wie kan mij helpen deze koppeling te realiseren?

Optocouplers is inderdaad je antwoord voor dit werk om goed gescheiden te werk te gaan.

Maar je 24v is dat wisselspanning of gelijkspanning ? (ik lees net DC)

In het geval van wisselspanning kan je gewoon solid state relais gebruiken, die werken gewoon op die spanning.

Je kunt dus ook met printrelais aan de slag gaan.

Alles gelijkspanning...

De termen opto-coupler en solid state relais zijn mij dus bekend maar er zijn vast heel veel manieren om deze koppeling te maken; ik hoop dus dat iemand mij aan een makkelijke slimme robuuste schakeling kan helpen. Ik zou me voor kunnen stellen dat er IC's bestaan met daarin een aantal opto-couplers en solids state relais die op handige wijze geschakeld mijn probleem kunnen oplossen...

Als het hier gaat om voornamelijk analoge signalen dan zijn optocouplers de oplossing, al zal er een buffer nodig zijn, omdat deze op een paar volt spanning werken. Het is niets anders dan een LSD en een LED in één behuizing. Als solid state relais zijn er ic's te koop van het type HEF 40.... en van motorola MC 140.... Echter deze zijn niet in staat om grote vermogens te schakelen. Gaan er stromen lopen van meer dan 10MA dan is het nodig om met het IC een transistor aan te sturen welke wel het vermogen aan kan. Een grote power transistor heeft ook een vrij grote basis/ emitter stroom en dan moet ook hiertussen weer een buffer transistor. De mogelijkheden zijn er wel maar is niet eenvoudig. Zijn het digitale signalen dan word het nog moeilijker omdat dataverkeer twee richtingen op gaat. Dus van A naar B gaat wel maar van B naar A weer niet.

Groetjes Hans.

:( met digitale signalen bedoeld men in de automatisering toch gewoon aan of uit, ik in ieder geval hier wel...

Er komen dus toch wel aardig wat componenten bij kijken... iemand misschien een schema?

Ingangen ontkoppelen is vrij eenvoudig : er bestaan komplete IC's waar de optokoppelaar inzit : zie bijvoorbeeld CONRAD, Opt-koppelingen. Deze IC's zijn wel bedoeld voor montage op een printplaat.
Uitgangen ontkoppelen gaat hiermee ook, maar achter deze IC's moet je dan nog wel een extra relais (spoel 24 VDC) plaatsen dat dan de uiteindelijke stroom schakelt.

Zijn er dan nog verschillende typen opto-couplers of kan het met ieder type? Zijn er verder nog componenten bij nodig of slechts 5V voeding voor de ingangen en 24V voeding voor de uitgangen?

Een veel gebruikt type in TV apparaten, om de 220 volt voeding te regelen d.m.v. pulsbreedte modulatie, is de CNX 62 en werkt zeer bedrijfs zeker. Deze heeft maar één ingang en één uitgang. Een optocoupler is in feite niets anders dan een hele korte glasvezel kabel waar licht in gaat en aan de andere kant weer word opgevangen in een licht gevoelige diode. Er zijn nog wel enige componenten nodig omdat de werkspanning ca. 1 volt bedraagt en de schakelstromen enige MA zijn.

Groetjes Hans.

Alvast bedankt voor jullie reacties maar ik heb begrepen dat het gebruik van een opto-coupler aan te raden is om de DAQ kaart te beschermen. Helaas ben ik niet voldoende ervaren met electronica om de combinatie van opto-coupler en solid-state relais zelf uit te werken. Kan iemand helpen met een schema of heeft iemand nog een ander idee in de richting van een meer complete oplossing?

Het gaat dus alleen om gelijkspanningsignalen van 5V en 24V. De DAQ kaart werkt alleen met 5V (TTL), de signalen in het veld zijn 24V.

Zijn bestnr. 186724-02 en 186279-02 (pag. 846 katalogus 2003) van Conrad bruikbaar?

Ik heb inmiddels kaartjes besteld, probleem is opgelost. Bedankt voor jullie adviezen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back