Hulp gevraagd bij opnieuw wikkelen Brushless motor

Ik heb een brushless motortje bij RCtechnics vandaan.

http://www.rctechnics.eu/282215-brushless-outrunner-1540kv-p-101.html

Deze heb ik door een stomme fout gesloopt. Nu ben ik bezig geweest om hem opnieuw te wikkelen, maar krijg hem niet aan de praat. Ik heb geen idee hoeveel wikkelingen er standaard op horen en hoe deze geschakelt is ster/delta. Nou heb ik een test gedaan met 0,3 mm gelakt koperdraad en per stator 16 wikkelingen. Deze heb ik DELTA geschakeld, dus einde fase 1 aan begin fase 2 einde fase 2 aan begin fase 3 einde fase 2 aan begin fase 1. De regelaar regeert wel goed met start signalen maar de motor gaat niet draaien. Hij stottert. Als ik weinig gas gaf kon ik hem rustig laten draaien, maar werd de motor heel erg heet. Hoe belangrijk is eigenlijk de richting van de wikkelingen?

Misschien dat iemand raad heeft.
De kosten van een nieuw motortje wegen niet op tegen de tijd voor het
opnieuw wikkelen, maar ik vind het leuk om te kijken of dit te repareren is.

Alvast bedank
Satstok
 
Je had aantal oorspronkelijke wikkelingen moeten tellen bij het afwikkelen. Mosterd na de maaltijd natuurlijk. Parallel gewikkelde draden tellen als één wikkeling. Dat wordt dus trial and error voor wat betreft het aantal wikkelingen maar dat geeft niet.

Belangrijk is het aantal statorpolen (tanden of sleuven) en het aantal magneetpolen, die twee getallen bepalen het wikkeldiagram. Ik vermoed dat je daar de mist bent ingegaan. E.e.a. staat verdomd goed uitgelegd hier, met wikkeldiagrammentabel, door Brian Mulder:
http://www.southernsoaringclub.org.za/
-> Articles by SouthEasterners.
-> Electric Motors - part 1-5

Het kan ook zijn dat er ergens een kortsluiting in de motor zit. In mijn eerste bericht in deze sticky thread vind je methodes om kortsluiting te voorkomen en te detecteren, vanaf item #15 (eerdere tips ook lezen uiteraard):
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=240993
 
Ron,

Hier kan ik zeker wat mee. Deze motor heeft 12 stators. Ik heb de wikkelingen inderdaad niet geteld bij het afwikkelen. Het aantal magneten is 14 stuks. Ik heb al even zitten lezen in het artikel van Brian. Moet alleen nog even uitzoeken hoe dat zit met Clockwise en anticlockwise. De draairichting heb ik wel begrepen alleen hoe dat per stator zit moet ik even goed bekijken.

Ik laat het weten.
Het is best een rottig klusje. Ding is namelijk behoorlijk klein.

Groet. Satstok
 
12 statorpolen en 14 magneetpolen is LRK (helft van de statorpolen) of dLRK (alle statorpolen) wikkelen.

An excellent dLRK winding tutorial
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=736580

ClassicLRK winding tutorials
pictures:
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=523039
bible, with the original LRK articles (in English) published in the German ElektroModell Magazine in 2000 and 2001)
http://www.torcman.de/peterslrk/index_eng.html
Building/winding manual:
http://www.torcman.de/motoren/manuals/anl_eco_200e_scr.pdf

Zeer veel tips en informatie:
www.powercroco.de
 
Beste Ron,

Dit is inderdaad de oplossing. Dank daar voor. Heb je alleen nog een tip om de stator van de motor mount af te krijgen. Dit is makkelijker met wikkelen. Dat ding zit namelijk muur vast.

Gr. Satstok
 
Geen idee, ik ken de motor niet. Foto's van de stator-mount verbinding?

Wat betreft kloksgewijs of anti-kloksgewijs, de essentie is of de wikkelrichting gelijk of tegengesteld is aan de allereerste wikkeling, men had ook voor een '+' / '-' notatie kunnen kiezen of '0' versus '1' of twee verschillende kleuren.
www.powercroco.de staat vol tips, Ralph is min of meer een wikkel-fetishist ;)
 
Laatst bewerkt:
Back
Top