Hulp gevraagd bij programmeren Explorer F5J

Discussie in 'F5J' gestart door Grashopper, 19 dec 2016.

  1. Grashopper

    Grashopper

    Lid geworden:
    22 jul 2013
    Berichten:
    17
    Locatie:
    Ureterp
    Hallo,
    Ik heb een probleem met het programmeren van mijn zender voor mijn Explorer F5J model.
    Heb altijd heli gevlogen en wil me nu graag bekwamen in deze nieuwe tak van sport :)
    Mijn zender is type Robbe Futaba T14MZ. Ik heb voor het afstellen eigenlijk op een paar punten domweg even iemand nodig die al ervaren is in deze afstemming qua zender én model.
    Ik ben woonachtig op 5 km. van Drachten en woon 32 km ten Noorden van Groningen.
    Ook ga ik volgende week naar de bijeenkomst op Terlet. Misschien is daar iets mogelijk?

    Groet,
    Jan Spoelstra.
     
    PascalvO vindt dit leuk.
  2. Blacquièrdinges

    Blacquièrdinges

    Lid geworden:
    3 apr 2013
    Berichten:
    509
    Locatie:
    Assen
    Hallo Jan,

    Hier in het noorden vliegen een aantal piloten ook Xplorer, waaronder ik zelf. Helaas heb ik zelf geen ervaring met Futaba zenders. Wellicht kan je aangeven wat voor problemen je hebt met afstelling? Misschien dat er adviezen van andere futaba gebruikers nuttig zullen zijn ook al zijn het geen xplorer vliegers.
     
  3. Grashopper

    Grashopper

    Lid geworden:
    22 jul 2013
    Berichten:
    17
    Locatie:
    Ureterp
    Hallo Robert,
    Bedankt voor je reactie, het maakt niet uit met welke kist je vliegt.
    Het gaat mij er vooral om hoe je een Futaba zender programmeert, de vliegfases en dan vooral de motor op een schakelaar en de butterfly op een stick.

    Groet

    Jan
     
  4. Erik van Nes

    Erik van Nes

    Lid geworden:
    5 jun 2004
    Berichten:
    1.311
    Locatie:
    REO
    google eens op Malcolm Holt. Hij heeft heel praktisch handleidingen geschreven voor Futaba. Heeft mij goed geholpen om vier kleppen vleugels en DLG programmering in mijn 14SG te realiseren.


    groet,
    Erik
     
  5. Jeroen Kole

    Jeroen Kole

    Lid geworden:
    27 nov 2010
    Berichten:
    302
    Locatie:
    breukelen
    Jan, de 14S MZ ken ik niet. Heb zelf de 10 cg. De menu bediening is anders maar verder toch redelijk gelijk denk ik.
    Vwb de vliegfases moet je " conditions" aanmaken. Per condition kun je een schakelaar toewijzen. Per condition kun je dan in andere menu's, zoals differential, camber mix, offset etc verschillende waardes ingeven.
    Het handigst is te beginnen met 1, daar alles in te stellen en dan kopietjes te maken(kan bij mij niet). Als je kiest voor een 4 klappen vleugel, dan kun je de uitslagen van de ailerons en de flaps instellen, en vervolgens in andere menu's hoeveel de flap met de ailerons meeloopt en omgekeerd.
    Op terlet is er vast iemand die je kan helpen.
     
  6. J.B

    J.B

    Lid geworden:
    22 jun 2011
    Berichten:
    521
    Locatie:
    Drenthe

    Hoi Jan ,
    onderstaand zoals ik het gedaan heb op mijn futaba zender ook een 14. Hier wordt het beschreven voor de super 8 maar dat maakt niet uit.
    De Engelse versie is het origineel en de Nederlandse versie is een vertaling .
    De Nederlandse vertaling zitten wel een paar kleine foutjes , ff opletten dus.

    Wel heb ik in alle vliegfases. het gas op de linker stick gehouden .
    Mallcolm Holt heeft de linker stick zowel voor het gas als de flaps gebruikt ,dit door middel van een schakelaar .
    Mijn vliegtuig is ook een Xplorer.

    Als je de PDf bestanden uitprint en die tijdens het programmeren naast je zender houdt is het goed te doen .
    Groetjes, Joop
     

    Bijgevoegde bestanden:

  7. Grashopper

    Grashopper

    Lid geworden:
    22 jul 2013
    Berichten:
    17
    Locatie:
    Ureterp

    Heel bedankt jongens

    gr
    jan
     
  8. jacobbos

    jacobbos

    Lid geworden:
    13 apr 2008
    Berichten:
    3.090
    Locatie:
    Gorredijk. FRL
    Ik rij elke dag langs Drachten, woon in Gorredijk, en vlieg met Futaba... niet dezelfde zender maar ik ben wel 'digitaal handig'. Mocht je nog hulp nodig hebben geef dan even een bericht hier.

    Groet,

    Jacob Bos
     
    bobt vindt dit leuk.
  9. Grashopper

    Grashopper

    Lid geworden:
    22 jul 2013
    Berichten:
    17
    Locatie:
    Ureterp

    Hallo Jacob,

    Dat zou heel fijn zijn, wanneer je tijd hebt.
    Waar vlieg jij mee, ben je ook lid van een vereniging?

    Groet
    Jan Spoelstra
     

Deel Deze Pagina