Hulp gevraagd bij programmeren

Discussie in 'Heli-Pilot's Mess' gestart door Ruud1964, 25 jan 2023.

  1. Ruud1964

    Ruud1964

    Lid geworden:
    6 okt 2015
    Berichten:
    13
    Locatie:
    Heythuysen
    Hallo, ik ben Ruud woon in Brabant en sinds kort in het bezit van een Align Trex 450 pro fb. Bij ons op de club mag er sinds kort gevlogen worden met heli's maar niemand vliegt die. Graag zou ik hulp willen hebben bij het programmeren van deze heli in mijn zender MC20 Hott van Graupner. Kan deze zender dromen met het programmeren van vliegtuigen, maar van heli kom ik er niet uit. Graag zie ik reacties tegemoet.
     
  2. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    https://www.modelbouwforum.nl/threads/helicopter-algemene-technische-kennis.278065/

    als je deze "ff" doorleest, komt er op een bepaald punt het instellen voorbij.
    Dat stuk gaat punt voor punt door alle instellingen heen.

    Het gaat alleen niet op zenderniveau (ik weet niet hoe alle zenders werken)
    meer op heli niveau, naam van de functie in de zender en wat de heli hoort te doen.

    je zegt trouwens 450 pro fb, is dat een flybar heli?
    of is de l weggevallen is is het een flybarless heli?

    in het geval van flybarless zit er eigenlijk altijd wel een stabilisatie op.
    op de zender moet je dan even de goede swash aan zetten, en verder moet je de handleiding van de stabilisatie volgen.
     
  3. Ruud1964

    Ruud1964

    Lid geworden:
    6 okt 2015
    Berichten:
    13
    Locatie:
    Heythuysen
    Beste Student, het is een flybar heli. Het probleem oa is met het programmeren is dat ik minder pitch wil hebben maar de swashplate beweegt met minder of meer pitch maar naar 1 zijde dus meer meer of minder nick of roll terwijl ik wel de goede instelling van de swashplate in de zender heb staan zover ik lees in het instuctieboek van de zender. Tuimelschijf is 3 servo's (2roll).
     
  4. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    dat kan heel goed..

    stap 1, ff voor de zekerheid: de uitslag van alle servo's (endpoint menu meestal in de zender) moeten om te beginnen even op 100 staan.

    dan, de H3 swash in de zender aanzetten.
    het zender verhaal heb ik hier ooit weg gezet:
    https://www.modelbouwforum.nl/threads/algemene-technische-kennis-faq.160372/#post-2545382

    dat heb je gedaan, ga ik van uit.

    Daarna ga je naar het Reverse menu van de zender, daar kun je de losse servo's omdraaien.
    kan zijn dat je tussen dat swash menu en het reverse menu ff een paar keer heen en weer moet, om alles goed te krijgen.
    prioriteit 1 is om de servo's correct te laten gedragen.
    dus pitch is 3 servo's tegelijk omhoog of omlaag.
    dus 1 of 2 reversen tot de boel de goede kant op gaat.

    Vaak zit er in het swash menu ook 3 waardes, pitch, elevator en aileron.
    de waarde bij bijvoorbeeld pitch kan positief zijn, maar ook negatief.
    dus werken de servo's alledrie mooi tegelijk, alleen gaat de boel omlaag als het omhoog zou moeten gaat, maak je die waarde in het swash menu negatief (als hij positief was)

    meestal werkt aileron dan al goed. dus swash scheef zetten.
    misschien de verkeerde kant op, dit doe je dus ook in het swash menu omdraaien.

    elevator hetzelfde.

    Daarna de pitch waardes instellen: meter erop, en in het swash menu de waardes verhogen/verlagen tot het klopt.

    opletten dat je bij vol pitch en vol aileron en elevator de servo's of swash niet in zijn eindpunt jaagt.
    even vol uitslag op alle kanalen, rustig doen, hoor je vanzelf of er servo's gaan brommen.
    als ze dat doen, loopt de boel vast.. of veel te stroef.
    meestal is elevator en aileron niet zo kritisch qua uitslag waarde
    en de 450 pro moet een normale instelling kunnen hebben zonder vast te lopen..
    10 graden op pitch, aileron/elevator (altijd gelijk houden!!) weet ik even niet uit mijn hoofd. ff kijken wat de handleiding zegt.
    https://aligntrexhelis.com/manuals/align-t-rex-helicopter-manuals (de 450 pro fb zit er tussen)

    volgens mij deed ik zelf 12 graden op de pitch, positief en negatief
    daarna de aileron en elevator redelijk maximaal (tot de boel tegen het eindpunt komt)
     
  5. Ruud1964

    Ruud1964

    Lid geworden:
    6 okt 2015
    Berichten:
    13
    Locatie:
    Heythuysen
    Beste Student, mijn zender mist 1 programma wat wel in handleiding staat maar niet in de zender zit, begreep er niets van maar ben er nu uit. Zal een nieuwe zender moeten kopen. Omdat het een flybar heli is moest ik 1 servo in het menu programmeren, verder in het menu moet je dan swashplate mixer programma programmeren, maar dat programma zit niet in mijn zender terwijl het wel aangegeven staat dat de MC20 Graupner dat heeft, baal hier enorm van, omdat ik deze zender juist ook gekocht had met de weet dat ik ook ooit wel heli zou gaan vliegen en deze er ook geschikt voor was. Student, dank je wel voor jou goede uitleg en alle moeite die je gedaan hebt. Zodra ik een nieuwe zender heb zal ik aan al jou informatie die jij gegeven hebt nog heel veel hebben.
     
  6. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.289
    Locatie:
    Noord Brabant
    De mixer die er niet in zou zitten, zit er wel degelijk in.
    Ik lees dat je het heli type had ingesteld op 3Sv(2Rol) en het daarna veranderd of terug gezet hebt naar 1 Servo.

    Onwetend, veroorzaak je zelf het probleem, nu is de handleiding op dit detail ook wel een beetje warrig.
    Met deze 3Sv(2Rol) heli type instelling en er zijn nog wat meer varianten, krijg je de swasiplaat mixer en bij de 1 Servo instelling is de mixer als sneeuw voor de zon verdwenen.

    Kijk goed hoe de servo's mechanisch gekoppeld zitten aan de swashplate en onder welke hoek en stel aan de hand van die gegevens het heli type in.

    Ik noem dit de hardware configuratie.

    Een vliegtuigje configureren is veel makkelijker, als daar een type blundertje wordt gemaakt.
    Dat is vaak via een mixer in de zender of eventueel in de ontvanger wel recht te breien.

    Bij een heli met swashplate ligt dat een tikkeltje complexer.
     
    Laatst bewerkt: 1 feb 2023
    pach1977 vindt dit leuk.
  7. Ruud1964

    Ruud1964

    Lid geworden:
    6 okt 2015
    Berichten:
    13
    Locatie:
    Heythuysen
    Je bent helemaal mijn redding, je hebt inderdaad gelijk, als je swashplate veranderd naar 3 servo's (2roll) komt inderdaad swashplate mixer programma wel in beeld, helaas moet ik nu gaan werken anders kon ik er mee door gaan. Ben benieuwd vanavond of het me gaat lukken de pitch goed te krijgen. Het is maar goed dat er zo'n forum is en dat er mensen zijn die super behulpzaam zijn
     
  8. Ruud1964

    Ruud1964

    Lid geworden:
    6 okt 2015
    Berichten:
    13
    Locatie:
    Heythuysen
    Student en hobbyist bedankt, het is me gelukt, om pitch meer of minder te geven, nu nick en roll nog instellen naar waardes. Ben super blij dat ik geen nieuwe zender hoef te kopen maar dat ik hulp heb gekregen hier via dit forum, was er met het instructieboek hoogstwaarschijnlijk niet uitgekomen. Nu hopen dat ik verder overal uitkom anders kom ik hier weer terug, maar voor nu, nogmaals dank Student en hobbyist
     
    Peter Houweling en HeliKoper vinden dit leuk.
  9. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.289
    Locatie:
    Noord Brabant
    Succes met het verder configureren.
     
  10. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    hou voor de kop ff in de peiling dat deze ECHT vrij moet lopen.
    dus de flybar moet gewoon opzij vallen zonder te "plakken" omdat er iets stroef gaat

    bladen moeten gepast vast. helemaal strak is niet goed, heel los ook niet.
     
  11. Ruud1964

    Ruud1964

    Lid geworden:
    6 okt 2015
    Berichten:
    13
    Locatie:
    Heythuysen
    Dank je wel voor de informatie Student top! Vraagje...weet jij toevallig iets af van de gyro Align GP 780? Heb deze goed geprogrammeerd, maar, moet het lampje boven groen blijven branden of rood, bij mij blijft hij rood branden, zou juist verwachten dat hij groen moet branden als ik lipo aansluit. Hopelijk weet jij het.
     
  12. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    volgens mij, als ik even mijn extreem langverleden achterhoofd in duik :D
    is dat het teken dat hij op "normal" gyro modus staat, en niet op heading hold.

    ff kijken naar je gain kanaal.
    dacht nr 5
    Een zender heeft 2 manieren om te werken, een kanaal loopt van -100 naar 0 en dan naar +100
    of een kanaal loopt van 0 naar 50, en dan naar 100.
    dus eigenlijk heb je bij de ene 200 instelpunten, bij de andere 100.
    niet perse beter of slechter, maar weet dat het kan.

    op de -100 naar 0 naar + 100 is een gyro kanaal meestal vanaf -100 tot 0 normal gyro modus, boven de 0 wordt het heading hold.
    in deze manier is 30% een goede basis gain waarde.

    op de 0-100 notatie manier is 15 of 65 dan een goede manier. (= 30punten op normal, en 30 punten boven het 0 punt, dus 65)
    ff kijken wanneer hij groen word, ik weet niet uit mijn hoofd wanneer hij op heading hold staat.

    als je in mijn eerdere linkjes even terug gaat naar de algehele heli doorpraat topic gaat, heb ik ergens een heel hoofdstuk aan de gyro besteed
    afstellen heli, dan wat naar beneden
    er is ook een extreem simpele manier om te zien of de heli werkelijk in heading hold staat, of niet.
    en er zijn nog heel wat dingetjes waar je "ff" op moet letten.
    niet moeilijk, maar wel handig om te weten
     
  13. Ruud1964

    Ruud1964

    Lid geworden:
    6 okt 2015
    Berichten:
    13
    Locatie:
    Heythuysen
    Oeps...Student...dit vind ik wel een lastig stuk. Ga kijken of ik er uit kom. Dit moet dus in de zender gedaan worden. Ik ga maar eens diep in het instructieboek van de zender duiken want tot op heden begrijp ik er nog weinig van, dacht dat ik niet dom was maar begin nu toch aan mezelf te twijfelen. Laat het je weten als ik er uit ben gekomen...en kom ik er niet uit laat ik het je ook weten natuurlijk. Dank je wel so far.
     
  14. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    tip:
    Instructieboek wordt ik persoonlijk vaak wat verdrietig van.
    ze leggen meestal diepgaand uit wat het allemaal kan, maar niet hoe je gewoon een toestel erin zet.
    en dan zit je ook nog eens met de combinatie van 2 handleidingen, de gyro heeft ook soms zo zijn dingetjes om in te stellen.

    en als volgende, laat nu het staart gebeuren 1 van de lastigste dingen zijn..
    heb je het trucje eenmaal door, wordt het makkelijker.
    maar om door te krijgen, dat is ff een dingetje :D

    wat je wel op moet zoeken, is het monitor menu.
    iedere computerzender heeft er ergens 1.
    bij spectrum heeft het "servo" dacht ik, futaba meestal monitor of servo.
    in dat menu zie je alle kanalen, en de uitslagen.
    als je aan een knuppel zit, zie je de bewuste kanalen ook veranderen.

    dus kanaal 4 is de rechtstreekse uitslag voor de servo.
    kanaal 5 is de gain waarde, die regelt de gevoeligheid van de gyro.
    teveel gain, en de staart gaat overcorrigeren.
    dan geeft de gyro net teveel correctie, waardoor hij over het punt schiet, waardoor de boel een tegencorrectie moet krijgen.
    vanwege de hoge gain is ook die correcte te groot, etc etc etc.
    dan komt de staart in een hunt, wat heel snel heen en weer wapperen is. dit kan wel eens agressief worden... niet handig.

    sommige zenders hebben een gyro menu.
    dan kun je in dat menu meestal een knop toewijzen, die de gain waarde veranderd.
    dit maak je dezelfde knop die ook de vliegmodus wijzigt.

    dus als je van normal (gas onderin = gas uit) schakelt naar idle up (3d stand, gas onderin = veel gas), wordt meestal het toerental ook hoger.
    en gain waarde is gekoppeld aan toeren. Dus de gain waarde moet mee veranderen met toerental.


    in jouw geval, gain waarde opzoeken in de zender.
    in dat monitor menu kun je zien OF hij schakelt. (kanaal 5)
    zet de waardes erin, om te zien of hij schakelt kun je natuurlijk ff 30 en 35 instellen bijvoorbeeld.
    35 bij normal, 30 bij idle up, zit je nooit echt fout als je per ongeluk er mee gaat vliegen
    als je weet dat hij schakelt, ff kijken of kanaal 4 het doet. servo gewoon heen en weer.

    Vanaf daar moet je de handleiding van de gyro pakken.
    in de gyro moet je de eindpunten instellen (dus hoever de servo uit mag slaan, links en rechts apart)
    en de richting van de correctie moet je instellen. de volgorde weet ik niet meer exact, maar volgens mij moest je 4 waardes instellen
    met de roer knuppel kun je de functie veranderen (lampje van rood naar groen)

    volgens mij zijn er nog complete youtube filmpjes over die 780 gyro's in te stellen..
     
  15. Ruud1964

    Ruud1964

    Lid geworden:
    6 okt 2015
    Berichten:
    13
    Locatie:
    Heythuysen
    Pffffff...het is een dingetje die gain. 4 dagen nu bezig om het te kunnen ontdekken, op YouTube kom je ook niets tegen van deze zender alleen maar de Spektrum DX en daar wordt de hele setup uitgelegd. Kom geen wijs uit deze zender met de gain. Iemand misschien een Graupner MC20 Hott die ook heli vliegt die me de gain in de zender uit kan leggen...baal hier wel een beetje heel veel van, en jij doet nog wel zo je best voor mij student!!!
     
  16. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    https://www.graupner.com/12CH-tray-...telemetry-and-two-receivers--33020.html#tab-5
    Bij mij opent dit met het tabje "download" open, anders moet je die even open klikken
    Deze handleiding heb ik ff gedownload
    ctrl F, gain, zoekt adobe alle vermeldingen van "gain"

    pagina 75, links, kanaalindeling
    pagina 126, hoofdstuk Gyro

    en ff zorgen dat je de flight phase instelt (wat ze in dat stukje ook een keer vermelden)
     
  17. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    zoals ik eerder aangaf, zenders zijn rare dingen, en de handleidingen zijn vaak wel compleet, maar qua volgorde een ramp
    zoektechnisch is het vaak helemaal een ramp
    weet je eenmaal wat je zoekt, kom je meestal een aardig eind
     
  18. Ruud1964

    Ruud1964

    Lid geworden:
    6 okt 2015
    Berichten:
    13
    Locatie:
    Heythuysen
    Dank je wel Student, echt super dat je zoveel moeite doet en me er mee helpt. Hopelijk kom ik er nu uit. Kom vrijdagavond weer thuis en ga er direct mee aan de slag. Ben een paar dagen weg maar ben er continue mee bezig hoe ik het toch moet programmeren. Ben benieuwd of ik er nu uitkom na het bericht van jou waar ik het moet zoeken. Ik laat het jou weten. Misschien woon je bij mij in de buurt en is het makkelijker om hem samen te programmeren als het mij niet lukt
     
  19. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    Ik zal ook moeten zoeken hoor :D
    Maar het helpt wel heel erg als je weet wat je zoekt..
    en hoe alles hoort te reageren

    iedere zender heeft zijn eigen "flow" tijdens het instellen, welke dingen eerst en welke erna.
    ik ben zelf futaba minded, die menu's heb ik meestal de logica vrij vlot (ook omdat je op een bepaald punt weet hoe een merk een instelling noemt)
    spectrum heb ik altijd ruzie mee, die "flow" ligt mij niet
    al lukt iets instellen wel, alleen duurt het langer :D
    graupner heb ik nog niet vaak in handen gehad, maar zal best goedkomen

    ik woon in de omgeving van rotterdam..
    volgens mij niet in de omgeving.. maar in jouw omgeving zijn ook best wat clubs te vinden..
     
  20. Ruud1964

    Ruud1964

    Lid geworden:
    6 okt 2015
    Berichten:
    13
    Locatie:
    Heythuysen
    Hoi Student, hier liggen wel wat clubs in de omgeving maar waar ik eigenlijk nooit kom. Bij ons op de vliegclub mag je pas sinds eind afgelopen jaar vliegen met heli's en daar is dus niemand die mij kan helpen. Woon zelf in Rosmalen dat is ongeveer 65 kilometer van Rotterdam. Mocht je toch een keer tijd hebben dan kom ik graag naar Rotterdam gereden, dan weet ik ook zeker dat hij goed afgesteld wordt en dat hij niet direct zal crashen door een foute afstelling in de programmering, dan is het voor mij denk ik ook veel beter te begrijpen, terwijl ik echt niet denk dat ik dom ben maar dit gaat mij even boven mijn petje vanuit het boek. Graag hoor ik van jou of je er voor open staat om mij in praktijk te helpen met het programmeren van de heli. Ik rij graag op en af naar Rotterdam, dat is goedkoper dan een crash.
     
    Herman Kockx vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina