Hulp gevraagd bij project, metaal bewerken.

Discussie in 'De Non-Modelbouwkroeg' gestart door jesse, 27 feb 2011.

  1. jesse

    jesse

    Lid geworden:
    25 jun 2006
    Berichten:
    1.153
    Locatie:
    Groot Ammers
    Sommige van jullie zullen weten dat ik een fervent fotograaf ben, voor wie dat niet weet: bij deze :)
    Nu ben ik deze week in aanraking gekomen met een, voor mij nieuwe, soort fotografie, namelijk 360 graden fotografie.voorbeeld
    En zoals het een nieuwsgierige, enthousiaste fotograaf betaamt zou ik graag mijn eerste voetstappen willen zette in deze mooie tak van fotografie.
    Geen probleem toch, zou je zeggen.
    Nou nee, afgezien van het feit dat ik even tegen de prijs van een goede panoramakop aan zit te hikken (500-600 euro) is het inderdaad geen probleem.
    Die prijs is me toch iets te veel van het goede, ik ben tenslotte ook maar een Hollander.
    Maar buiten dat ben ik ook een modelbouwer, dus zelf maken kwam al snel in me op.
    Ik heb in mijn directe omgeving toegang tot freesmachine's, een grote draaibank en eventueel zelfs de mogelijkheid om onderdelen te laten lasersnijden.

    Wat wil ik nu met dit hele verhaal ?
    Nou, ik zou graag eens een aantal meningen horen van diverse mensen die bekend zijn met metaalbewerking.
    Waar ik namelijk nog niet uit ben is het materiaal om de kop van te maken.
    Allereerst even 2 screenshots van het voorlopige ontwerp, het staat nog heel erg in de kinderschoenen dus er kan nog van alles veranderen.
    [​IMG]

    [​IMG]

    De vraag voor mij is: RVS of aluminium, aan beide kan ik vrij makkelijk komen.
    Er zitten een aantal wat dikkere onderdelen tussen, zoals de bodem van het draaiende gedeelte (10mm) en de horizontale plaat waar de camera aan vast zit (6mm).
    RVS heeft als voordeel dat het weersbestendig is en niet zal vlekken als het nat word.
    Ook denk ik (pure gok) dat het qua buigen een stuk sterker is dan alu en aangezien er een camera + lens aan komt te hangen van ca. 2 KG kan dat best een belangrijk punt zijn.
    De kosten voor RVS zijn echter wel een stuk hoger dan die van alu en het is een stuk zwaarder.
    Aluminium heeft als voordeel dat het licht is en goedkoper is dan RVS.
    Of het qua verspanen nog wat uitmaakt zou ik niet weten maar dat kunnen jullie mij misschien wel vertellen.

    Ik ben benieuwd naar de reactie's, ik wacht ze gespannen af.
    Alvast bedankt.

    Jesse.
     
    Laatst bewerkt: 28 feb 2011
  2. wimg

    wimg

    Lid geworden:
    24 mrt 2003
    Berichten:
    3.430
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Leuk plan Jesse,

    maar waarom al die verstel mogelijkheden?
    Het film vlak zit toch altijd op dezelfde plaats?
    (Ik ga er even van uit dat je altijd dezelfde camera gebruikt)
    Je rig dan op de juiste maat maken is dan toch voldoende?

    Wim
     
  3. jesse

    jesse

    Lid geworden:
    25 jun 2006
    Berichten:
    1.153
    Locatie:
    Groot Ammers
    Nee Wim, voor goede 360 graden foto's moet de camera roteren rond het zogenaamde Nodal point.
    Dat is bij iedere lens anders.
     
  4. wimg

    wimg

    Lid geworden:
    24 mrt 2003
    Berichten:
    3.430
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Duidelijke uitleg Jesse,

    Het scheelt dan dus 1 verstelling: die van "Center Lens" (De onderste horizontale verstelling, direct boven de kop van het statief)
    Als je tenminste steeds dezeflde camara gebruikt.
    Center Lens zal dan niet veranderen (toch?)

    Wim
     
  5. jesse

    jesse

    Lid geworden:
    25 jun 2006
    Berichten:
    1.153
    Locatie:
    Groot Ammers
    nee, dat klopt inderdaad Wim.
    Maar die mogelijkheid laat ik er wel op zitten, als dit ontwerp slaagt ga ik er namelijk meer maken, waarschijnlijk zijn er op de foto forums waar ik lid van ben ook wel een aantal geinteresseerden.

    Echt veel reactie's komen er nog niet op mijn vragen he ?
     
  6. wimg

    wimg

    Lid geworden:
    24 mrt 2003
    Berichten:
    3.430
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Met de reacties valt het inderdaad tegen.
    Ik zal maar eens een inhoudelijke reactie plaatsen, om dit draadje boven in te houden ;)

    Ik denk dat het wijs is om buitenom de hoek waar je van de horizontaal naar de vertikaal gaat een verstevigingsrug te zetten.
    Dit om buiging daar te verkleinen. Wellicht een rug over alle lijnen. Buiging is iets wat je wilt voorkomen. Ik zag dat een afwijking van een paar tienden al verschillen gaf.

    Overigens is een andere plaats voor deze vraag ook mogelijk: stoom techniek bij de schepenbouw.
    Klinkt misschien raar, maar daar zitten de echte "ijzervreters" onder de modelbouwers.

    Wim
     
  7. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
    Als ik jou was, zou ik eens kijken naar aluminium systeemprofielen, bijvoorbeeld: Aluminium profielen
    Voordeel: erg stijf en je hebt geen frees/draaibank nodig. Er zijn allerlei hulpstukjes / systeempjes die je in / aan de profielen kunt monteren. Het enige wat je nodig hebt is een imbussleutel.
     
  8. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.239
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    Jesse, jij maakt toch ook foto's voor een bepaald metaalbewerkingsbedrijf in Groot-Ammers ;)

    Die mensen kunnen meer dan je denkt, dus ik zou zeggen ga daar eens langs met je vraag.
     
  9. wimg

    wimg

    Lid geworden:
    24 mrt 2003
    Berichten:
    3.430
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    MP

    dat zijn inderdaad mooie systemen.
    Ik ken ze van een van de vorige bedrijven waar ik gewerkt heb.
    Weet jij wat die profielen kosten?
    Ik niet precies, maar weet wel de richting waarin je denken moet
    (Duur dus... ) :)

    Nadeel van dit soort systemen is dat de haaksheid van het eindresultaat afhankelijk is van de haaksheid van je zaagwerk. Daarin een kleine afwijking en je systeem is niet recht meer.
    Wanneer je het maakt uit rechte delen kun je er nog wat aan richten.
    Door een goede uitwendige hoek op je horizontaal/vertikaal verbinding te zetten krijg je een goed resultaat.
    Je zou voor die delen kunnen denken aan lasersnijden.

    Heb je al nagedacht over de verstelling rondom?
    Het voorbeeld wat je aanhaalt heeft een electrische verstelling. Is heel mooi, maar wellicht overdone.
    Of gebruik je de gradenverstelling van de kop van je statief (mits die dat heeft natuurlijk) Anders zou je een plaat kunnen maken met daarin een verdeling die je (ook weer) laat laser graveren. Werkt mooi. Doen wij op ons werk ook wel eens. Dit werk zou je uit kunnen laten voeren door een metaalbedrijf, maar bedrijven die bekers (voor in de prijzenkast) graveren kunnen dat wellicht ook.

    Wanneer je toch kiest voor "iets electrisch" zou je het zo moeten zien te regelen dat je de rotatie snelheid kan regelen OF dat je de kop in stappen laat draaien.
    Rotatie snelheid veranderbaar: wanneer je continu opnames maakt. Aantal opnames per tijd ken je, je weet het aantal opnames per 360 graden, resultaat na een sommetje is de snelheid.
    Wanneer je de kop stapsgewijs laat draaien (mbv bijvoorbeeld een stappenmotor) kun je het aantal stapjes voor 360 graden instellen. Na elk stapje een foto maken en klaar is Jesse. :)

    De voorbeeld foto is een halve bol. Dat betekend dat je meerdere rondjes moet maken om vanaf je voeten tot in het zenit te komen. Al iets bedacht om de vertikaal stapsgewijs vast te zetten?

    Wim
     
  10. wimg

    wimg

    Lid geworden:
    24 mrt 2003
    Berichten:
    3.430
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Ik zit nog even naar je plaatjes te kijken.
    Waarom heb je een dubbele bovenste horizontale verstelling?
    [​IMG]
    Je hoeft alleen de camera maar te verstellen (de nodal point verstelling) De middelste rail kun je volgens mij zo op de vertikaal zetten. (Wel er rekening mee houden natuurlijk dat je camera vastzet schroefje er langs kan. Een soort U-tje dus als afstandhouder er tussen zetten dus.)

    Wim
     
  11. jesse

    jesse

    Lid geworden:
    25 jun 2006
    Berichten:
    1.153
    Locatie:
    Groot Ammers
    Daar heb ik inderdaad over nagedacht maar ik heb in overleg besloten om eerst een proefstuk te maken zonder versteviging en te kijken hoe dat gaat.

    Er is geen dubbele bovenste horizontale vestelling.
    De horizontale plaat waar de camera op vast zit schuift in een "bakje", dat is dus de onderste horizontale plaat die tegen de verticale aanzit.
    Dat "bakje" is alleen maar verstelbaar in verticale richting.
    Dit heb ik gedaan om de volgende reden:
    Wanneer je maar 1 horizontale rail aanhoudt om de camera aan op te hangen dan zul je de verticale en de horizontala as tegelijk moeten verstellen.
    Dus: je hangt de camera eraan en stelt hem op hoogte.
    Vervolgens wil je hem gaan horizontaal gaan verstellen om op het juiste nodal point uit te komen maar dan zit het geheel ook weer los op de verticale as.
    Dat gaat niet werken denk ik.
    En let op he, om op het juiste nodal point te komen moet je 2 assen verstellen, de onderste rode pijl én de bovenste.

    Over de verstelling rondom, dat gaat gewoon handmatig, de ronde plaat word aan de bovenkant gegraveerd, al dan niet met de laser.
    Wanneer ik met de 10-20mm fotografeer zijn er 6 horizontale foto's nodig en 1 van de lucht en 1 van de grond, dus vertikale verstelling is dan niet nodig.
    Pas als je met langere lenzen (meer mm) gaat werken moet je meerdere rijen foto's gaan maken, ik gok dat ik dit ook op het oog kan, je kan immmers gewoon door de zoeker kijken waar de 1e rij eindigt, en dan de camera zo verstellen dat je iets overlap hebt.

    @ Jitze: oh maar dat ga ik ook zeker doen hoor, het grote L vormige deel wil ik eigenlijk laten lasersnijden en daarvoor zal ik naar Metagro moeten, die laten regelmatig onderdelen snijden en als ze weer een "batch" hebben rommelen ze mijn onderdeeltje er gewoon even tussendoor.

    Wat ik nog vergeten was te vermelden, qua materiaal dikte voor de "L" vorm zat ik te denken aan rond de 3mm RVS, alu heb ik geen idee maar dat zal dan waarschijnlijk 1 mm of zelfs 2 meer moeten worden om het stevig te houden.

    Klopt sorry, verkeerde link geplaatst, is nu aangepast.
     
  12. wimg

    wimg

    Lid geworden:
    24 mrt 2003
    Berichten:
    3.430
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Even in stukjes:

    Jou plaatje heb ik aangepast met de nodal assen: de horizontaal (draait om de vertikale lijn door de camera) en de vertikaal (draait om de horizontale lijn door de camera)

    [​IMG]

    De horizontale nodal as hoef je toch maar 1 keer in te stellen?
    (Afhankelijk van je camera. Die as is altijd hetzelfde)
    De vertikale nodal as stel je in aan de hand van je gebruikte lens (naar voor of naar achter)

    2e stukje
    Ik denk dat we het zelfde zeggen, maar jij gebruikt hier een lange balk, waar ik een U-tje zet.
    Ik dacht die lange (meest rechtse) geleider te vervangen. Scheelt materiaal. Doet uiteindelijk hetzelfde.
    Let wel op dat je camerabevestigingsschroefje (2 x letterwaarde, 1 x woordwaarde) ook nog een plaatsje moet vinden in je constructie!
    Die zit nu ergens tussen jou 2 horizontale platen en dat lukt niet echt denk ik.

    Wim
     
  13. jesse

    jesse

    Lid geworden:
    25 jun 2006
    Berichten:
    1.153
    Locatie:
    Groot Ammers
    Ja dat klopt inderdaad Wim, de verticale as hoef je maar 1 keer af te stellen, mits je altijd met dezelfde camera werkt.
    De horizontale as is afhankelijk van de gebruikte lens.

    Zou je dat eens uit kunnen tekenen want ik snap nog steeds niet wat je nou precies bedoelt. Het zal ongetwijfeld aan mij liggen, maar ik volg je niet.

    De sleuf in de horizontale plaat waar de camera op zit is aan de achterkant van de plaat 2mm verdiept zodat de kop van het "camerabevestigingsschroefje" :p verzonken zit.
     
  14. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
    Tja, wat is duur...
    Ik lees hier allerlei verhalen over lasersnijden etc. Ook niet echt goedkoop om te laten doen (tenzij je een "adresje" hebt ;)) Die paar korte stukjes die nodig zijn voor een steuntje als dit, kun je misschien wel uit de afvalbak van een groothandel halen.

    Misschien ook nog een idee: statiefmateriaal zoals dat in laboratoria wordt gebruikt. Niet heel erg duur, enorm flexibel qua instellingen. Wel wat minder stijf: VOS instrumenten b.v. - Statiefmateriaal

    En als het stabieler moet zijn en iets meer mag kosten, misschien uitgaan van iets bestaands? (nog gemakkelijk instelbaar/afleesbaar ook!): Gerritse::Schrijfhaken
     
    Laatst bewerkt: 1 mrt 2011
  15. wimg

    wimg

    Lid geworden:
    24 mrt 2003
    Berichten:
    3.430
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    MP,

    die schrijfhaken zijn een goed idee!

    Ik denk dat het statief materiaal te veel instelbaar is, waardoor het gaat verzakken.

    Jesse,

    Ik denk dat we een verstelling over het hoofd zien (tenzij jij dat al in aanmerking hebt genomen) (*)
    Je zet de camera vast op de horizontale nodal verstelling. Ik neem aan dat je dat doet met de schroef in de body?
    Op deze manier kun je niet draaien om je nodal as. Verstellen gaat dan door te draaien op je body en dit verandert je nodal instelling.
    Als je toch wilt verstellen in dit vlak, zonder dat je nodal instelling aangetast wordt, heb je NOG zo een horizontale verstel mogelijkheid nodig.
    (Ik zal d'r eens een schetsje van proberen te maken)

    (*) Als je er van uit gaat dat je je foto's in 1 vlak maakt (en de grond en zenit met de hand) kan dit. Maar, je kunt dan alleen je groothoek lenzen gebruiken. Langere lenzen zijn dan uitgesloten.

    Wim
     
  16. wimg

    wimg

    Lid geworden:
    24 mrt 2003
    Berichten:
    3.430
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Ik heb m'n gedachten d'r even over laten gaan en ben gekomen tot dit schetsje:

    [​IMG]

    Vooral onderdelen 1 en 2 in detail:

    [​IMG]

    Uitleg?

    Ok dan...

    De camera zit op het einde van de (bovenste) horizontale strip.
    In deze strip een sleuf. Strip zodanig aan blokje 1 schroeven dat het nodal point op de plaats van het schroefje zit.

    Blokje 2 zit met 2 schroeven (M) aan de vertikale strip vast.
    Met de middelste schroef van blokje 2 zit blokje 1 en 2 aan elkaar vast.
    Door de middelste schroef (van blokje 2) iets los te schroeven is de camera omhoog of omlaag te draaien zonder dat het nodal point veranderd.
    De camera schuift niet omlaag, want hij zit vast met de 2 andere schroeven.

    De 2 strippen glijden uiteraard door de "U" in de blokken.
    In blokje 1 2x schroefdraad (van elke kant 1x)
    In blokje 2 dus 2x schroefdraad en 1x een doorlopend gat (het middelste)

    Idee?

    Succes!

    Wim
     
  17. jesse

    jesse

    Lid geworden:
    25 jun 2006
    Berichten:
    1.153
    Locatie:
    Groot Ammers
    ja Wim, dat is duidelijk.
    Ik realiseerde me ook zojuist dat ik een afstellingsmogelijkheid vergeten ben.
    Wanneer je een " multirow" panorama wilt maken, dus meerdere rijen foto's waarbij je de camera omhoog of omlaag moet richten verschuift het nodal punt.
    Jou ontwerp lost dit op en dit is zeer zeker een optie.
    Ik ga het zo even intekenen.

    @ Micropuller: die schrijfhaken zien er goed uit maar voor de prijs van 1 kan ik waarschijnlijk de hele beugel laten maken.
     
  18. jesse

    jesse

    Lid geworden:
    25 jun 2006
    Berichten:
    1.153
    Locatie:
    Groot Ammers
    Zo, ik heb het ontwerp even aangepast zodat de kop nu ook geschikt is voor multi-row panorama's.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ik moet eerlijk zeggen dat ik wel steeds meer naar aluminium begin te neigen, vooral omdat de 2 nieuwe onderdelen ook weer vrij dik moeten worden.
    Al die dikke onderdelen bij elkaar gaan een hoop gewicht opleveren wanneer het geheel in RVS uitgevoerd word en dan ga ik weer tegen de limieten van mijn statief aan lopen.
    Aluminium vlekt als het nat word en is wat gevoeliger voor doorbuigen maar goed, hoe vaak sta je in de regen buiten om panorama's te maken ?
     
  19. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.523
    Locatie:
    Nieuwegein
    waarom laat je het niet anodiseren dan heb je het probleem niet.

    ook bestaat er zeewaardig aluminium dat vlekt niet.

    en volgens mij ga je je camera ook niet in een helse regenbui ophangen neem ik aan.
     
  20. wimg

    wimg

    Lid geworden:
    24 mrt 2003
    Berichten:
    3.430
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Anodiseren is inderdaad een goed idee. Bij Alu zou ik toch over een rugje nadenken. Let dan wel op dat je rugje niet in de weg gaat zitten van je rotatie verstel knopje.

    Wim
     

Deel Deze Pagina