Hulp gevraagd bij project, metaal bewerken.

Discussie in 'De Non-Modelbouwkroeg' gestart door jesse, 27 feb 2011.

  1. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Jesse, ik heb even 50 mm breed aangehouden en gewoon rvs. Ik heb het al twee keer nagerekend, en schrik een beetje. Ter plaatse van de camera:

    hoekverdraaiing van 0,0119 rad = 0,68 °
    horizontale verplaatsing 1,48 mm
    vertikale verplaatsing 1,07 mm

    Dat zou nogal wat zijn. Maar toen ik je tekening zag, dacht ik al: oei!!!

    Ik ga het nog een keer narekenen, maar zie zo snel geen fout.

    Groet,

    Ad

    EDIT
    Even ter aanvulling. De genoemde verplaatsingen gaan lineair met de breedte en met de derde macht van de dikte.
     
    Laatst bewerkt: 2 mrt 2011
  2. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Jesse,
    Nog even een aanvulling.
    Met dikte vermeerdering van 3 naar 5 mm krijg je een stijfheidsvermeerdering van (5/3)^3 = 4,63 meer stijfheid. Met aluminium heb je een stijfheid die globaal een factor 0,35 is ten opzichte van staal. Totaal zou massief aluminium dus een factor 4,63 x 0,35 = 1,62 stijver zijn. Als je daar dan nog uit wil gaan frezen kom je ongeveer op dezelfde stijfheid uit.
    Ik denk dat je meer in de richting van een U-profiel moet denken. Maar misschien morgen daarover meer?
     
  3. wimg

    wimg

    Lid geworden:
    24 mrt 2003
    Berichten:
    3.430
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Dus toch een rugje achter op de vertikale strip zetten?
    (Een T profiel van maken dus)
    Win je een hoop aan buigstijfheid. (en: hoe langer de rug, hoe groter het effect)

    (Wel nadenken over de center schroef, die zal last hebben van dat rugje. Ik zal nadenken of ik hier wat op kan verzinnen)

    Wim
     
  4. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Wim, wat is er tegen een U-profiel? Mis ik ergens wat, want ik heb de verdere constructie niet in detail voor ogen.

    EDIT
    Snel even gekeken, en ik veronderstel dat het de bedoeling is om horizontale voet en vertikale statief uit één stuk te buigen? Overigens heb ik de vervorming van het (horizontale) voet gedeelte niet meegenomen. Morgen maar even over hebben.
     
    Laatst bewerkt: 2 mrt 2011
  5. jesse

    jesse

    Lid geworden:
    25 jun 2006
    Berichten:
    1.153
    Locatie:
    Groot Ammers
    Hmmm Ad, dat zijn niet echt heel erg bemoedigende cijfers...
    Morgen of overmorgen krijg ik een strip 3mm RVS van 500mm, in het midden 90graden gebogen, als ik die heb zal ik het eens even in de praktijk testen, kijken wat het doet met de camera eraan.
    Bedankt voor je rekenwerk.
    Als ik even goed naar een bewezen ontwerp kijk dan zie ik dat alle plaatjes eigenlijk ook een U-profiel zijn, hetzij met hele korte pootjes:
    [​IMG]

    EDIT:

    Inderdaad Ad, uit 1 stuk gebogen.
     
    Laatst bewerkt: 3 mrt 2011
  6. wimg

    wimg

    Lid geworden:
    24 mrt 2003
    Berichten:
    3.430
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Ad,

    er is niets tegen een U. Is (zowel qua buigstijfheid als qua ontwerp) beter dan een T. (Bij gelijke poot lengte)
    Onze reacties staan 1 minuut van elkaar geplaatst. Ik denk dat we beiden ongeveer op het zelfde moment op de verzend knop hebben gedrukt.

    Wim
     
  7. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Niet op gelet, sorry.
    Laten we de bevindingen van Jesse maar afwachten. Heeft niet echt zin om de invloed van de vervorming van het horizontale gedeelte in detail te berekenen, het gaat meer om de orde van grootte denk ik. Globaal neemt de horizontale verplaatsing af, de vertikale verplaatsing neemt toe en de verdraaiing/kanteling is een twijfelgeval.

    Groet,

    Ad
     
  8. jesse

    jesse

    Lid geworden:
    25 jun 2006
    Berichten:
    1.153
    Locatie:
    Groot Ammers
    Goedemorgen heren,

    Zodra ik de strip RVS ontvangen heb maak ik een testopstelling.
    Ik zal er ook wat foto's van maken.


    *heel even offtopic*:

    Ad, mag ik je even complimenteren met je 2 schitterende projecten, ik heb zojuist even je blogs zitten bekijken en ik moet zeggen: Petje af!

    Mijn Opa heeft afgelopen week zijn laatste model gebouwd voor van Nieuwenhuizen modelbouw in Rotterdam, dit heeft hij 32 jaar gedaan en ik heb altijd met verbijstering toe gekeken naar de details, hoe klein ook, hij kreeg het altijd weer voor elkaar.
    Helaas voor opa stopt van Nieuwenhuizen Modelbouw met de verkoop van gebouwde houten scheepsmodellen.
    Dit zijn er een aantal die hij gebouwd heeft:http://srv10.shoptrader.nl/~shop1927/houten-scheepsmodellen-gebouwd-koop-c-72_108.html
     
    Laatst bewerkt: 3 mrt 2011
  9. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)


    Even offtopic antwoord.
    Heel sneu, want het lijkt me een enorme voldoening geven. Met name het Amerigo Vespucci model ken ik goed, want dat stond (staat?) in de etalage, ook in de tijd dat ik haar ook bouwde. Dus ik heb er best wel een tijd naar staan gapen. Het was wel een oudere Mantua/Panart versie maar de verschillen waren niet zo groot.
    En ja, die modelbouwwinkels hebben het niet makkelijk, zeker diegenen die niet of onvoldoende op internet zijn overgeschakeld. Het zijn aardige mannen daar, en kan goed met ze opschieten, maar erg zakelijk zijn ze niet. Anderhalf jaar geleden bestelde ik een partij latten (geen klein beetje hoor, was tegen de 100€) en ik heb ze nog niet. Na drie keer bellen en de belofte dat ze me zouden bellen heb ik het maar opgegeven. Is nu in bestelling bij mijn "huis"leverancier aan de Dorpsweg. Maar die kampt met dezelfde problemen: niet met z'n tijd meegegaan.
    Jammer, want ik vind kopen in een "gewone" winkel veel leuker, en dan mag het best een paar centen meer kosten.

    Succes met je uitproberen. Ik vrees dat je het statief wat stijver zal moeten maken, ik weet bijna zeker dat ik er niet ver naast zit (maar je weet het nooit natuurlijk, het is sinds mijn pensioen ook m'n dagelijkse werk niet meer).
    Een U-profiel heeft natuurlijk als nadeel dat je daar geen 90° bocht in kan buigen, dus dan zou je toch naar een geboute verbinding moeten. Ik denk er ook nog wel over na,

    Groet,

    Ad
     
  10. jesse

    jesse

    Lid geworden:
    25 jun 2006
    Berichten:
    1.153
    Locatie:
    Groot Ammers
    Even een ander ontwerp getekend, exploded view: (let op, geen schroeven ingetekend, ik weet niet hoe ik die moet maken)
    [​IMG]

    Ik heb zojuist een zeer voordelig adres gevonden voor aluminium, het is dus geen bezwaar meer om wat dikker materiaal te gebruiken en alles uit Alu te maken.
    Is Alu makkelijker te frezen dan RVS, denk het wel he ?
    Komende week ga ik langs bij de man met de frees en draaibank en als het goed is kan ik practisch alles maken wat ik wil.
     
  11. wimg

    wimg

    Lid geworden:
    24 mrt 2003
    Berichten:
    3.430
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Jesse,

    is het nu je bedoeling om een rechte strip in U vorm te frezen?
    Je horizontale stip lijkt zo te zijn.

    Ik weet niet of dit meer stijfheid oplevert. (Was nooit zo goed in het berekenen van stijfheid, traagheid etc.)

    Ad? Jij bent meer van de sommetjes....

    Wil je het blokje (in de hoek) vast zetten met 3 of 6 schroefjes in de horizontale strip?
    Ik zie 6 gaatjes, maar wellicht zijn er 3 voor de vertikale strip?
    Houdt dan in ieder geval voldoende vlees (=dikte) in de vertikale strip. Je schroef moet niet uitbreken.

    Ga je geen conflict krijgen tussen de 2 onderste (vertikaal liggende) gaten in het blok en de middelste boutjes van onder af door de horizontale strip?
    Lijkt dat die elkaar in de weg zitten.

    Wim
     
    Laatst bewerkt: 4 mrt 2011
  12. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Jesse, als je het goede snijgereedschap (beitels, frezen) hebt en machines hebt maakt het denk ik niet veel uit of je nu rvs of aluminium hebt. Qua prijs zal er best een verschil zijn. Maar als stijfheid een kritisch punt is moet je je wel realiseren dat aluminium globaal maar 35% van de stijfheid heeft van staal (om het even over welke aluminium en staalsoorten het gaat).
    Ik heb nog geen gegevens kunnen vinden van U-profielen, maar wel van rechthoekige koker profielen. Als je bijvoorbeeld een rechthoekige buis neemt van 50 x 20 mm uitwendig en een wanddikte van 1,5 mm (gewicht 1,62 kg per meter) dat kom je qua stijfheid een factor 125 stijver uit dan met een strip van 50 x 3 mm (1,18 kg/meter). We; iets om over na te denken, toch?

    Groet,

    Ad (die even haast heeft)
     
    Laatst bewerkt: 4 mrt 2011
  13. jesse

    jesse

    Lid geworden:
    25 jun 2006
    Berichten:
    1.153
    Locatie:
    Groot Ammers
    Klopt Wim, die 2 onderste gaten in het vierkante blokje zitten daar niet goed, ik was iets te snel met tekenen.

    Niet te kritisch kijken naar de maten en afmetingen hoor, het is maar een illustratie.
    En ja, 2 strips Alu, in U vorm gefreesd.
    Mijn gevoel zegt dat dit veel sterker is, zoals het nu getekend is ben ik uitgegaan van 8mm voor de pootjes van de U en 3mm voor het tussenstuk.
     
  14. jesse

    jesse

    Lid geworden:
    25 jun 2006
    Berichten:
    1.153
    Locatie:
    Groot Ammers
    Hahaha Ad, je was me net voor.

    Oke, dus qua bewerken maakt het niet zo heel veel uit als je maar goed gereedschap hebt.

    Kokerprofiel 50x20x1,5 of U profiel 50x3x8
    Ik kan er geen zinnig woord over zeggen maar mijn gevoel zegt dat het sterk genoeg moet zijn.
    Ook heb ik de lengte van zowel de horizontale strip als de verticale strip ingekort naar 200mm, dat levert ook weer wat winst op.
     
  15. jesse

    jesse

    Lid geworden:
    25 jun 2006
    Berichten:
    1.153
    Locatie:
    Groot Ammers
    Oke: dit is wel bemoedigend: ik heb even gezocht naar RVS platstaf 50x8mm en dat kost.......13,56 per meter, dus voor de prijs hoef ik het niet te laten.
     
  16. wimg

    wimg

    Lid geworden:
    24 mrt 2003
    Berichten:
    3.430
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Jesse,

    Ik ken de uitslag van de sommetjes van Ad over de onderste (horizontaal) nog niet, maar wanneer dit niet veel uitmaakt zou ik daar kiezen voor recht (dus niet in U vorm frezen)
    Waarom?
    1) In vorm frezen kost tijd (en dus geld)
    2) Je hebt minder steun op je statief! Die U zou liggen op 2 randen (als het al past), een rechthoek ligt op het hele vlak.
    Ook hier wel weer rekening houden met je schroefje.

    Ik zit nog even te denken over het blokje tussen de horizontaal en de vertikaal.
    Dit is een cruciaal ding in de stijfheid van je constructie. Wanneer dit gaat wringen / buigen heb je onnauwkeurigheid.

    Ik zal even kijken of ik nog een schetsje kan maken met mijn ideeen. (Zit nu thuis, dus heb geen scanner bij de hand. Zal dus iets met paint of zo in elkaar prutsen.)

    Wim
     
  17. wimg

    wimg

    Lid geworden:
    24 mrt 2003
    Berichten:
    3.430
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Zo,

    mijn kunstwerk in paint is klaar:

    [​IMG]

    Voor de duidelijkheid:

    zwarte lijnen geven de omtrek van de delen weer, zwarte streeplijnen de achter liggende delen.
    Blauwe lijnen geven gaten aan, rode lijnen draad gaten. (Zelf de juiste M maat bepalen)

    (edit direct: ik kontroleer altijd voordat ik plaats en zie nu dat blauw en zwart op het scherm erg veel op elkaar lijken. De blauwe lijnen (de gaten) zitten dus in de strippen. De 45 graden lijntjes geven het verzinken aan. Dan kun je de blokjes met plat verzonken schroeven vastzetten, waardoor er niets achter de schroefkoppen blijft haken.)

    Door de vertikale strip op deze manier vast te zetten heb je (denk ik) minder kans op beweging van die strip.

    (edit 2: De verikale strip staat in jouw ontwerp Jesse, OP de horizontaal. In mijn ontwerp zit deze NAAST de horizontaal. Ik denk dat hierdoor de buiging beter opgevangen kan worden.)

    Heb je al iets bedacht voor de rotatie van het geheel?
    Wellicht kun je de kop van je statief gebruiken? Met wat geluk zit daar al een 360 graden verdeling op en hoef je alleen die maar aan te houden?
    Je maakt dan een 1/4 moer waarmee je het nodal frame op je statief schroeft. (Met de moer van het statief) Goedkoper kan haast niet, denk ik. Zeker voor het begin is dit wellicht de beste oplossing.

    Wim

    Wim
     
    Laatst bewerkt: 4 mrt 2011
  18. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Ik zal even de stijfheid daarvan uitrekenen. Even geduld, want ik zit even in de pauze tussen twee boodschappen etappes. Net tijd voor een koffietje, maar dan gaan we weer.
    Moet je maar niet met pensioen gaan........

    Groet,

    Ad
     
  19. jesse

    jesse

    Lid geworden:
    25 jun 2006
    Berichten:
    1.153
    Locatie:
    Groot Ammers
    Duidelijk Wim.
    De verticale strip naast de horizontale voelt inderdaad beter, dat ik daar zelf niet aan gedacht heb...
    Het blok tussen de 2 strips moet echter niet te groot worden want dan blijft er niet genoeg ruimte over om de camera in hoogte te verstellen.


    even reageren op je vorige bericht:

    1: tijd en geld is niet aan de orde, als ik bij die meneer mag komen frezen hoeft dat niet alles te kosten.
    Het is voor hem ook hobby, die machines staan bij hem thuis in de schuur.
    2: Dan zou ik ter hoogte van de statiefkop het materiaal kunnen laten zitten, zodat hij met het volledige vlak op het statief rust.
    Dat U profiel wil ik er toch wel in laten voor de stevigheid.
    Dan kun je natuurlijk zeggen: frees dan die hele plaat niet en neem er wat dikker materiaal voor.
    Dat kan, maar het gewicht van de panoramakop zelf speelt ook een rol.
    Het gemmidelde statief kan maximaal 5KG hebben, zet er een camera + lens op van 2,5 KG dan hou je nog de helft over voor de panokop.
    Dus waar het kan zou ik toch graag materiaal weg frezen.

    Over de rotatie: gisterenavond dacht ik plots aan exact hetzelfde: "wat zit ik nou te tobben om dat spul in de rondte te krijgen, gebruik gewoon je statief... :rolleyes:
     
  20. jesse

    jesse

    Lid geworden:
    25 jun 2006
    Berichten:
    1.153
    Locatie:
    Groot Ammers
    Mag ik even zeggen dat ik zwaar onder de indruk ben van jullie hulp en meedenken, ik vind dit echt geweldig, bedankt mannen !!
     

Deel Deze Pagina