Hulp gevraagd bij project, metaal bewerken.

Discussie in 'De Non-Modelbouwkroeg' gestart door jesse, 27 feb 2011.

  1. jesse

    jesse

    Lid geworden:
    25 jun 2006
    Berichten:
    1.153
    Locatie:
    Groot Ammers
    Heel fijn Ad, goed om te weten.

    Bij mijn schoonvader op het werk kunnen ze dat vast wel (cabine bouwers), ik zal het eens navragen, en ook of dat op zo'n klein randje kan.

    @ Wim: ik snap geloof ik niet helemaal wat je bedoelt...
     
  2. wimg

    wimg

    Lid geworden:
    24 mrt 2003
    Berichten:
    3.430
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Wanneer de breedte van de horizontale strip groter is dan de kop van je statief zal deze niet goed op de kop liggen. Slechts 1 rand kan dan steun vinden.

    [​IMG]

    Door nu op de kop van je statief een omgekeerde (korte) U te leggen heb je steun over de gehele oppervlak van de kop. Om eventuele buiging in de horizontale strip uit te sluiten kun je tussen beide U's een vulblok leggen. (Daar moet dan wel een gat in zitten om de bevestigingsmoer door te laten lopen.)

    Plaatje zo duidelijker?

    Wim
     
  3. jesse

    jesse

    Lid geworden:
    25 jun 2006
    Berichten:
    1.153
    Locatie:
    Groot Ammers
    aaah zo, over dat mogelijke probleem heb ik al nagedacht en ben op het volgende idee gekomen:

    [​IMG]

    Een klein plaatje van 5mm dik dat het oppervlak van de statiefkop als het ware vergroot.
    Doordat het over een groot deel van het oppervlak steun krijgt van de statiefkop zal het ook niet doorbuigen, tevens is het gelijk een goede geleider voor de horizontale verstelling van de horizontale strip.
     
  4. wimg

    wimg

    Lid geworden:
    24 mrt 2003
    Berichten:
    3.430
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Jesse,

    Is hetzelfde als ik voorstelde, maar dan zonder onderste U-tje.
    Die kan inderdaad uitstekend vervallen.

    Wim
     
  5. wimg

    wimg

    Lid geworden:
    24 mrt 2003
    Berichten:
    3.430
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Jesse,

    we zijn intussen een tijdje verder.
    Zijn er al ontwikkelingen te melden?

    Wim
     
  6. jesse

    jesse

    Lid geworden:
    25 jun 2006
    Berichten:
    1.153
    Locatie:
    Groot Ammers
    Nee helaas Wim, ik zit te wachten op een goede vriend van met wie ik samen naar de man ga bij wie het allemaal gefreesd gaat worden maar die vriend kampt op het moment een beetje met zijn gezondheid.
    Hopelijk gaat het komende week lukken.
    Wel kreeg ik nog een tip: RVS frezen ALLEEN met rvs gereedschap, anders gaat het als nog roesten wanneer het nat word.
     
  7. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Gebruik van rvs gereedschap helpt wel, maar is niet helemaal voldoende. Daarvoor is polijsten na de bewerking zeker nog aan te bevelen.
    Een veel gebruikte methode om rvs produkten te beschermen is door beitsen. Dit heeft niets met "beits" in termen van houtbescherming te maken, maar is een chemische behandeling om het oppervlak te "passiveren". Maar dit wordt meestal toegepast bij gelaste produkten.
    Hier vind je trouwens wel wat informatie over (na)behandeling van rvs. Maar vergeet niet dat het daar toch om industrieƫle processen en produkten gaat, waaraan dikwijls veel hogere eisen gesteld worden. Ik denk dat in jouw geval goed schoonmaken en oppoetsen/polijsten voldoende moet zijn, en het gaat er ook nog mooier uitzien!
     
  8. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
    Als je RVS bewerkt met gereedschap of op een oppervlak waar ijzerresten opzitten, kunnen deze in het RVS "gedrukt" worden, waardoor het RVS alsnog gaat roesten. Daarom hebben de meeste metaalbedrijven die zowel staal als RVS verwerken hier aparte werkbanken en gereedschappen, of zelfs complete gescheiden afdelingen voor.
     
  9. jesse

    jesse

    Lid geworden:
    25 jun 2006
    Berichten:
    1.153
    Locatie:
    Groot Ammers
    aaah duidelijk, bedankt.
    Het zijn vooral de resten van ander metaal dat nog in/op het gereedschap aanwezig is.

    Polijsten, oke daar ga ik even wat over opzoeken.
    Is zandstralen ook een optie, daar hoef ik niet voor te zoeken namelijk ?

    *EDIT*
    stom stom stom, ik heb de link die je me gaf over het hoofd gezien Ad, alsnog bedankt.
     
  10. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Jesse, om nog even op dat corrosiegevaar terug te komen. Het gevaar zit hem voornamelijk toch weer in vochtige omgeving met voldoende vrije zuurstof. Ik zou me daar voor jouw toepassing niet al te veel zorgen om maken. Mooi oppoetsen moet eigenlijk voldoende zijn.

    EDIT
    En ik miste net jouw reactie. Maar ik weet niet wat er voor gewoon "zandstralen" gebruikt wordt, als dat keramisch materiaal is zou het dus kunnen. Maar nodig?????
     
    Laatst bewerkt: 13 mrt 2011
  11. jesse

    jesse

    Lid geworden:
    25 jun 2006
    Berichten:
    1.153
    Locatie:
    Groot Ammers
    oke, dan poets ik het nadien gewoon mooi op, dat moet vast en zeker lukken.
     
  12. wimg

    wimg

    Lid geworden:
    24 mrt 2003
    Berichten:
    3.430
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Al vorderingen Jesse?

    Ondertussen deze site gevonden: Texel in Nodal foto's

    (Op deze zie je overigens de schaduw van de camera op het frame :) )

    (Misschien ter inspiratie ;) )

    Wim
     
  13. jesse

    jesse

    Lid geworden:
    25 jun 2006
    Berichten:
    1.153
    Locatie:
    Groot Ammers
    Was het maar waar Wim...
    Maar 1 ding is zeker, het project staat niet in de ijskast, sterker nog, ik sta te springen om er mee aan de slag te gaan.
    Nu ik toch bezig ben zal ik gelijk even een sms sturen naar mijn goede vriend Geoffrey, die me in contact zou brengen met de "freesmeneer" :D

    Bedankt voor de zeer moooie link, wat ontzettend gaaf in elkaar gezet zeg!
    Erg mooie foto's ook, Texel is toch zo ontzettend fotogeniek he, prachtig eiland.
    Ik ben blij dat we in Juni weer lekker een weekje gaan... :D
     
  14. wimg

    wimg

    Lid geworden:
    24 mrt 2003
    Berichten:
    3.430
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Verdorie Jesse! Je hebt het beter voor elkaar dan ik.

    Tot 2 jaar gelden kwam ik elk jaar op Texel (mijn beide ouders zijn er geboren). Omdat het verblijf waar we steeds naar toe gingen (De "Barak" in De Cocksdorp) niet meer gebruikt werd na verkoop zijn we uitgeweken naar Denemarken en Frankrijk. Voor dit jaar nog geen plannen gemaakt, maar een weekje Texel is een mooi plan. In ieder geval plekjes genoeg voor fotografen.

    We horen wel van je vorderingen.

    Wim
     

Deel Deze Pagina