Hulp gevraagd F550 Naza probleempje

Goede avond drone vliegers!

Na jarenlang niet actief te zijn geweest met modelvliegen heb ik recent een F550 gekocht en wil mezelf het drone vliegen eigen maken. Na eerst met een oude 35 Mhz zender aan de gang te zijn geweest nu een mooie Frsky Taranis aangeschaft met open TX. De tweedehands gekochte F550 helemaal opnieuw opgebouwd.

Als flight controller is de NAZAM light geinstalleerd. Ik ben begonnen met het flashen naar V2 van de controller. Na alles netjes te hebben opgebouwd een aantal testvluchten gemaakt die prima verliepen.

Vandaag wilde ik een rondje vliegen maar bij het optoeren kiept de F550 achterover. Een paar keer opnieuw geprobeerd maar steeds hetzelfde resultaat. Zwaartepunt is okay. De sticks middenpositie gecontroleerd met de Nazam assistant en ook okay.

Het enige wat ik kan bedenken is dat ik per ongeluk vanuit Assistant opnieuw 4.02 heb gedownload en geflashed. Vanavond daarom geprobeerd om de NAZA M te resetten, volgens de aanwijzingen op internet:
F1 met F2 verbinden, NAZA M light assistant opstarten, V1 flashen ... dat zou alles weer in de beginstand moeten zetten.

Ik krijg echter met geen mogelijkheid voor elkaar om de NAZAM met light assistant v.1.1 te laten praten. Wel met V2.2 maar ik heb geen idee of de juiste firmware er nu op staat. NAZAM light assistant ziet gewoon de controller niet. USB drivers opnieuw geinstalleerd maar zonder succes.

Na een uur gepiep bij verbinden van F1 met F2 heb ik even de moet opgegeven. Is er wat fout met de controller? Ik hoor graag jullie advies. Denk er anders over om ver te stappen op een apm 2.6 bordje.
Maar, het niet kunnen vinden wat er fout is geeft me geen goed gevoel.

Iemand een idee?
Dank, Dick.

Hoi Dick,

Inmiddels dus weer een beetje op dreef.
Tjah firmware/software settings blijft een lastig ding bij dit.
Ben helaas niet thuis met NAZA dus geen hulp op dat vlak.

Maar kantelen betekent dat of je level nog niet goed is ingesteld/gekalibreerd.
Of dat je giro's te langzaam reageren of misschien zelf wel de verkeerde kant input op geven. Ofwel de beweging alleen maar meewerken ipv tegen correctie.

Ga dit even na door hem in je handen te houden en iemand rustig inputs te laten geven op sticks. En door zelf de copter verschillende richtingen op te draaien en te voelen of hij goed tegen corrigeerd.
Props en motoren zit verder allemaal juist neem ik aan.

als een firmware update alles reset ben je wel weer even bezig om hem vliegend te krijgen.
Nieuwe hardware lost dit niet altijd op, je moet tenslotte wederom alles afstellen.

Als hij wel verbind met V2 software ga ik er vanuit dat hij nog steeds versie 4.02 heeft. En per ongeluk flashen lijkt mij sterk want dan zou hij naar versie 4.04 gegaan zijn en dan kan je niet meer armen met een geupgrade lite. Het terugzetten naar Lite lukt dus niet meer ?

How to downgrade to original Naza-m lite firmware?

To downgrade back to 1.00 lite firmware, you need to connect F1 and F2 ports with any servo cable, connect to USB and power on your Naza, start Naza LITE Assistant, go to upgrade page and confirm upgrading to 1.00. After upgrade disconnect F1 and F2 connection, power cycle your Naza. Now you have default Naza-m lite firmware.

Exact gevolgd, wat er gebeurt is dat alle mc's gaan piepen maar lite commander ziet met geen mogelijkheid de naza meer. Usb driver al opnieuw geladen etc maar de lite commander xziet m gewoon niet en dan valt er helaas niets te flashen..

Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo Jesse, nee heb ik helaas ook al gecontroleerd. Lijkt er steeds meer op dat de sensor voor het horizontale vlak een probleem geeft. Tijdens het opstarten ook een paar keer groene leds die snel knipperen, tussen het satelliet zoeken door. Dat deed hij voorheen ook maar kon toen goed starten. Wat ook opvalt is dat bij pitch geven het regelen tamelijk agressief verloopt. Alsof alle motoren direct te veel input krijgen van de controller....
Nog steeds de weg kwijt helaas :(

Ahhhhhhhhhh een prop vervangen op een van de achterarmen gisteren...L ipv R :(. Andere prop en ik vlieg weer!!! Schaamrood op de wangen...
Toch ga ik denk ik overstappen op een APM bordje binnenkort :)

Ha ha Dick, dat kan iedereen gebeuren hoor. Denk wel even goed na voor je overstapt naar APM....met name over de GPS hold en het super eenvoudige instellen ga je dan achteruit in vergelijking met de Naza.

Hoi en dank voor je berichtje. Inmiddels al een groot aantal vluchten gemaakt en krijg steeds meer vertrouwen. Ook de failsafe werkt prima op de DJI. Prachtig om te zien hoe de DJI de drone weer netjes thuis brengt. Natuurlijk voor take-off wel even geduld nemen om voldoende satellieten te ontvangen. Was wat ongerust over 'fly away' verhalen maar volgens mij werkt de techniek prima. Nu verdiepen in de volgende stap, video en downlink. Welke gimbal (b.v. de Tarot 2d), welke camera? (Turnigy, Mobius of eentje met ingebouwde 5,8 gHz zender), welk beeldscherm? (liefst met ingebouwde ontvanger en accu) en welke antennes? Inmiddels al veel bekeken maar nog niet de optimale keuze kunnen maken. En dit forum is ook leuk om advies te delen!
Drone groet uit de Betuwe!

p.s pas na de video eens Pixhawk of APM proberen :)

Back