Hulp gevraagd : *****Graupner Red Stiletto omgebouwd naar Brushless - vrijwel onbestuurbaar en koeli

Hallo botenbouwers,

Als fervent modelvlieger wilde ik een keer wat anders, daarom besloot ik mijn Graupner Red Stiletto om te bouwen naar een borstelloze set up. Helaas is deze boot nu moeilijk te besturen, op volle snelheid vliegt hij op sommige momenten spontaan 180 graden om zijn as heen en slaat daarbij af en toe om. Nu geef ik wel toe dat de snelheid van de boot nu 2 a 3 keer zo hoog ligt als bij de orginele versie, graag zou ik willen dat de boot op volle snelheid gevaren kan worden. Ook komt er uit te koelleiding geen water :

Zelf denk ik aan de volgende maatregelen :
- Servo uitslag kleiner maken
- Aparte toevoer en afvoer maken voor de regelaar, mogelijk toevoer naar voren laten steken en opening groter maken
- Prop verwisselen door andere (maar welke?), mogelijk dat huidige prop caviteert en vermogen plots wegvalt
- Veel lood voorin leggen waardoor boot niet snel "steigert", door steigeren mogelijk te weinig contact met water waardoor boot te snel draait om zijn as
- Roer vergroten waardoor boot beter rechtdoor gaat.

Welke mogelijkheden zijn verder nog te adviseren of welke juist niet ?

De volgende set up heb ik gekozen :
Lipo Rhino zippy 2150mAh/3S

Regelaar :
Turnigy Marine 60A Brushless Boat ESC
With an ultra fast CPU and USA power FETs, the Marine brushless esc is a high performance ESC capable of standard and competition use.
Programmable settings;
Reverse
Low Voltage (none/2.6v/2.8v/3v/3.2v/3.4v)
Brake: (none/soft/hard)
Timing (0.00/3.75/7.50/11.25/15.00/18.75/22.50/26.25)
Constant Current: 60A
Burst Current: 380A
Resistance: .0007ohm
Battery: 2-3S Lipoly
BEC: 6v/ 1.5A
Motor Type: Sensorless Brushless
Size: 31.5 x 27.5 x 16mm
Weight: 32g
HobbyKing Online R/C Hobby Store : Turnigy Marine 60A Brushless Boat ESC

Motor :2848SL 3900kv Brushless Inrunner (WaterCooled)
Kv: 3900rpm/v
Diameter: 31mm
Length: 60mm
Shaft diameter: 3.17mm
Weight: 153g
Battery: 2-3S 3,000mAh+
HobbyKing Online R/C Hobby Store : 2848SL 3900kv Brushless Inrunner (WaterCooled)

Orginele prop heb ik gehandhaafd, heb wel nog liggen als alternatief:
Turnigy 4mm AquaProp 38x23x16mm
Turnigy 4mm AquaProp 38x30x16mm
Turnigy 4mm AquaProp 42x29x15mm

Fabrieksgegevens boot :
Lengte: 850 mm
Breedte: 175 mm
Totaal gewicht: 1450 g
Schaal: 1:35

30iutqs.jpg

2zhfbd2.jpg

2q32c8y.jpg

11huvwg.jpg

2zfrk3b.jpg
 
Laatst bewerkt:
Hallo Leo,

Een ABS romp voorzien van een aandrijving, die 43000 toeren onbelast haalt is 'vragen' om problemen.
Boven een bepaalde snelheid is er zo weinig romp in het water, die weerstand aan het schroefmoment biedt, dat de achterkant achter de prop aangaat, voilá een 180° flip.

Vanwege de productiemethode (dieptrekken) zijn alle kanten, die scherp zouden moeten zijn, de trailing edges, mooi rond, wat de weerstand van de romp tegen zijdelinks uitbreken aanzienlijk lager maakt, dan wanneer de strakes, de steps en de spiegel mooie scherpe randen zouden hebben.

Daarnaast is een sturende aandrijving zowat de slechtste manier om veel vermogen op het water te brengen zonder een zwabberend vaargedrag, nog afgezien van de hoge slijtage vanwege de toeren, waar de glijlagers en de ophanging van de aandrijving niet op berekend zijn.
Daarnaast zit de schroef te diep achter de spiegel, bij een oppervlakteschroef ligt de naaf van de prop zo'n 2-3 mm boven de kiellijn, zodat alleen de schroefbladen in het water zijn.

Eén turnfin (of twee) zal het rechtuitvaren enigzins helpen, maar die zijn meer voor het bochtenwerk bedoeld.

De binnenschaal zal de bodem niet veel stevigheid bieden, dus die bodem zal ongetwijfeld vervormen onder de last van de hoge snelheid.
Daarnaast is de boot voor z'n formaat erg licht, onze 80 cm boten wegen iets van 2300 gram, geen wonder dat je de boot niet op het water kunt houden.

De aanvoer van het koelwater kun je beter uit de propspray halen, die rare knobbel onder de romp verstoort alleen het vaargedrag.
Ook al zou er water in willen, met een uitloop aan dek en de ontzettend lange slangen in de boot heb je zoveel weerstand opgebouwd, dat het amper zal werken.

De stuurstangen in de gaten het dichts bij de servo zetten zal het stuurgedrag verbeteren, maar verwacht er geen wonderen van.

Over het algemeen is er sprake van misaanpassing; je kunt een plastic gebakje niet zonder aanzienlijke verstevigingsmaatregelen en aanpassingen aan het onderwaterschip van zoveel power voorzien en verwachten dat het goed zal gaan...

Bekijk de threads over de Arowana en de Arpro eens voor inspiratie.

Groeten, Jan.
 
Laatst bewerkt:
Hallo Leo,

Ik kan me voorstellen, dat mijn reactie nou niet direct is wat je wilde horen, maar het is helaas niet anders.

Het goede nieuws is, dat er met enige zelfwerkzaamheid wel wat van te maken valt, maar dat vereist 'major surgery', met name het verstevigen van de romp, waarvoor de binnenschaal verwijderd zal moeten worden.
Ook de puist aan de spiegel, waar de aandrijving uitsteekt, moet eraf.

Daarnaast is een lange slanke romp altijd gevoeliger voor het moment van de schroef dan een 'brede bak' (de Arowana is met 80 cm lengte, 23 cm breed op de waterlijn).

Het is aan jou om te beslissen of je zoveel werk in een ABS romp wilt steken.
Als je het doet, wil ik je graag helpen door het geven van advies.

Groeten, Jan.
 
Mocht je toch nog wat uit deze romp willen halen (en het goedkoop willen houden), dan zou ik als eerste die pickup onder de boot eraf halen en dichtmaken.
Dan een spray pickup achter de prop (de houder zit er al, dus het is zo gemaakt). Dat zorgt dan al voor wat betere koeling. Slangen zo kort mogelijk houden en liefst een niet al te hoog punt zoeken waar het warme water er weer uit kan.

Dan even 1 of 2 turn vinnetjes eraan maken.
Daarmee zal het allicht wat beter gaan.

Dit hoeft niet veel te kosten en als het dan nog niets is, kun je altijd voor een beter rompje gaan.
 
Back
Top