Hulp gevraagd: Ik zoek een >5m zwever

maar de website ziet er zo jaren 80 uit dat ik bijna automatisch ietwat angstig wordt voor hun toestellen. Heeft iemand ervaring met deze kisten ?

Je hebt ook nog Trägflache Müller uit de buurt van Berlijn meen ik.
Zijn website ziet eruit alsof ze als een stel hippies nog steeds in de jaren 60-70 zijn blijven hangen.
Maar zijn vliegtuigen worden geroemd door veel Duitsers.
Een beetje hetzelfde bij Möller, die mannen maken nu eenmaal geen websites, die mannen maken vliegtuigen ;)
En blijkbaar doen ze dat zo goed dat ze helemaal geen tienduizenden euro's kostende websites nodig hebben.
Dito Jürgen Schmierer van Schmierer Modellbau, dito Klemm sport met hun Flying Specials,dito mr Kraus van CHK-modelle.
Bij die laatste kun je nu bestellen en krijg je je model begin 2012 en bij Klemm kun je nu bijv. een FS 5000 bestellen die je dan waarschijnlijk pas eind 2013 krijgt geleverd.
Maar als je bijv. op RCN inderdaad zoekt op Möller dan krijg je heel wat hits.

Die had ik ook gevonden, maar de website ziet er zo jaren 80 uit dat ik bijna automatisch ietwat angstig wordt voor hun toestellen. Heeft iemand ervaring met deze kisten ?

Bedankt, Bert

Ik heb een Standaard Libelle van Moller. Deze vliegt echt uitstekend en zit technisch goed inelkaar. Ik heb hem alleen tweedehands gekocht en kan dus over levertijden en service van de producent niks zeggen.

Ik ben een vrij onervaren zwever (3e seizoen), en heb me dit seizoen vooral met de Simprop Intention geamuseerd. Naast deze zwever heb ik een electro sleper gebouwd (Pilatus Porter 272cm, Axi 5345/14 HD op 12 cellen) waar mijn zwager mee leert slepen op onze club. Op de Intention staat een sleepkoppeling, dus we hebben ons op beperkte schaal in het slepen kunnen bekwamen. Voor volgend seizoen zoek ik naar een nieuwe
uitdaging voor mezelf en voor de sleper.

Wat zoek ik :
* Een rustige zwever, liefst >5m
* Geen KTW, enkel slepen
* Liefst met veel instelmogelijkheden (x-kleppen vleugel ?) (ik pruts nogal graag met instellingen)
* Ik denk dat voor onze sleper (en ik bedoel dan vooral de piloot) 7 a 7,5 kg voorlopig de limiet is. Als we meer ervaring hebben zou meer misschien nog wel kunnen. Maar dat zien we in 2013 dan wel weer ...
* Acro en hellingzweven zoek ik voor deze kist zeker niet, enkel thermiek en rustig glijden.
* Als budget limiet had ik € 2500 in gedachten, al mag goedkoper uiteraard ook :)
Zelf ben ik al aan het zoeken geweest (o.a. op de site van BIGGS), maar vind tussen de bomen het bos niet meer.
Flugzeuge > Scale-Segler > Fertigmodelle > Modelle A-H > ASW 28-18/5000 GFK
ASH 26
Paritech Modellbau DG 600 / 16 Evolution
Scale Modellbau - Erich Schatz
TANGENT - Model technology - Models - Nimbus 4

Alle input is dus meer dan welkom.

Alvast bedankt,
Bert[/QUO

Hallo Bert, het kan ook veel goedkoper om eens een grote swever te proberen kijk voor de gein eens bij Staufenbiel in Duitsland daar staat een mooie zwever te koop met een spanwijdte van 6 meter Het is een Phoenix een fijne rustige zwever. ze laten ook een filmpje zien.

gr.Pat

Pat, die 6m kist van Staufenbiel is niet op voorraad, en ook niet echt wat ik op dit ogenblik zoek (te oude looks).

Ik zou toch echt liefst een vrij moderne scale zwever kopen. Voorlopig kijk ik vooral naar de ASH-31 van Erich Schatz en de Nimbus 4 van Tangent.
De ASH-31 vind ik het mooist, maar de Nimbus 4 lijkt qua specs (laag gewicht, HQ3 en véél servo's) het dichtst te komen bij wat ik zoek.
Scale Modellbau - Erich Schatz
TANGENT - Model technology - Models - Nimbus 4

Mocht iemand ervaring en/of kennis hebben over deze kisten, hoor ik die graag. Mocht je een vergelijkbare kist kennen die nog meer is wat ik zoek (een grote rustige zwever) ben ik uiteraard ook benieuwd.

Alweer bedankt, Bert

Lenger
Baudismodel
Hmodel.cz
Paritech
EMS
Möller modelbau
Tragflache Möller
Tun modelbau

^ nog wel wat uurtjes voorpret :D
(een paar had je er zelf al gevonden)

Helaas wel :-)
Die lange lijst maakt de zoektocht niet minder makkelijk.

Bedankt, Bert
Nu eerst even die lijst vergeten.
Schrijf voor jezelf op aan welke eisen moet het voldoen, zo mogelijk zonder die kisten die je tot nu toe gezien hebt in je achterhoofd.

Financiele grens, schaal/niet schaal, vol glas of schuimvleugels, Enkel thermiek, thermiek&speed, AirBurns2 geschikt, ....

Als je die lijst hebt, ga je strepen in de lijst met suggesties.
Zo beperk je de keus, anders kom je er nooit uit.
Luxe probleem noem je dat. Zeer lastig :2gunfire:

Dirk.

hoi Dirk,

die lijst zit al redelijk in mijn hoofd, en ik heb een en ander bij de aanvang van dit draadje al opgelijst. De criteria waarbinnen ik zoek :
prijs-plafond is ongeveer € 2500
moderne scale-zwever
voornamelijk thermiek (gn helling of acro)
Liefst < 7,5 kg (owv onze electro sleper)
Liefst minimaal ailerons, flaps en rempkleppen op de vleugel, maar meer mag ook (bv tangent nimbus4)
Minimaal 5m spanwijdte, meer mag als het gewicht het toelaat
Romplengte liefst < 2m (owv transport)
Liefst rustig vleugelprofiel (HQ3 ?)
Tussen vol glas of schuimvleugels kan ik niet kiezen door gebrek aan kennis.
AirBurns2 ken ik niet als term ... sorry

Een ervaren zwever en clublid adviseerde me om naast de technische kant van de zwever ook met enig "buikgevoel" te kiezen. Hij vindt dat je "meteen verliefd" moet zijn op het model dat je kiest. Wat dat betreft kom ik steeds maar weer terug bij de ASH-31 en de Nimbus 4, al mis ik hierbij uiteraard wellicht een hoop andere mooie kisten waar ik ook meteen verliefd op zou kunnen worden.

Groetjes, Bert

hmmm ... "air burns 2" zijn heeeel leuk om naar te kijken, maar zeker niet wat ik zoek voor deze zwever.
Natuurlijk mogen de vleugels wel stevig genoeg zijn om stuurfouten (val na stall of om uit thermiek te geraken e.d.) enigzins te kunnen verdragen, maar dit soort fratsen heb ik momenteel niet in gedachten.

Bedankt voor het mooie filmpjes, Bert

Tussen vol glas of schuimvleugels kan ik niet kiezen door gebrek aan kennis.

Schuimvleugels worden meestal kaal geleverd. Dat wil zeggen dat jezelf nog een finish moet aanbrengen. Of folien, of Gfk/epoxie en een keurtje spuiten, net wat je wilt.
Vol glas vleugels zijn ready to fly (alleen servo's inbouwen)

Bert, mocht je besluiten een (Tangent) Nimbus 4 te bouwen neem dan maar eens contact met me op.

Ik heb ongeveer 2 jaar geleden (voor een kennis) een gebouwd, het toestel vliegt fantastisch maar op de bouwdoos had ik nogal wat aanmerkingen.
Het kan ook zijn dat het een 2de keus was aangezien hij de bouwdoos gratis heeft gekregen van Graupner (goedmakertje) en ook omdat een ander forumlid met de bouwdoos van zijn Nimbus 4 erg tevreden was.

'Onze' weegt 7300 gram maar met een zelfgebouwd richtingroer en alles zover als mogelijk naar voren ingebouwd, tevens zijn alle vleugel ophangingen van titanium.

Ik zelf vlieg er geregeld mee, hij 'thermiekt' als de beste wel is vrij gevoelig voor de juiste flap-settings.

Harry

hoi harry,
de Tangent kan je ook in een ARF versie kopen. Gezien mijn gebrek aan "bouwkennis" overweeg ik om die te nemen. Staat de instelling van de flap-settings goed beschreven in de manual of heb je er zelf een goede setup voor moeten zoeken ?
Mocht je al een tip van de sluier willen lichten, zou je mijn nieuwsgierigheid al enorm bevredigen :-).
Alvast bedankt voor het aanbod voor assistentie. Aangezien ik meer en meer overtuigd geraak dat het de Nimbus gaat worden, zal ik deze zeer goed kunnen gebruiken.
Groetjes, Bert

hoi Arno, is er kwalitatief ook een merkbaar verschil tussen schuim en vol glas ?

Groetjes, Bert

Begrijp me niet verkeerd maar ik vermoed zo dat de "normale" vlieger er niets tot zeer weinig van merkt............

Theoretisch heeft de volglas vleugel ...tig voordelen (grotere profielnauwkeurigheid, oppervlak etc. etc) maar ik waag het te betwijfelen of "Otto-Normalverbraucher" dat merkt :rolleyes:

@(Mocht je al een tip van de sluier willen lichten, zou je mijn nieuwsgierigheid al enorm bevredigen)

Onder meer stond het kielvlak 8 graden verdraaid t.o.v. de hardlijn van de Romp en er was een verschil van 5 millimeter tussen de gaten in het kielvlak t.o.v. de voorgeboorde gaten in het stabilo.

Het is allemaal redelijk gemakkelijk op te lossen maar wel irritant voor een bouwdoos van 1250 euro of meer.
Via derden!!! heb ik ook gehoord dat de rompen ook niet meer worden 'getemperd', vooral dit laatste is minder omdat hierdoor de sterkte van de romp duidelijk minder is.

Maar zoals al gezegd hij vliegt uitstekend.

Of de flap-settings waren aangegeven weet ik niet meer maar voor mij wat minder belangrijk, na een vlucht of 8 heb ik ze wel min of meer optimaal.

Overigens ga ik er vanuit dat een 7,5 kilo zware Nimbus 4 te slepen is met een electro equivalent van een 45 a 50cc benzinemotor mits zowel de sleepvlieger als de zweefvlieger ervaring hebben.
Tijdens de sleep met een dergelijk (minimaal) vermogen heeft de Nimbus wel wat ondersteuning van het richtingroer nodig.
Met andere woorden, tijdens het inleiden van een bocht door de sleper de vleugels van de Nimbus horizontaal houden en even!!!!!!! met het RR de bocht inleiden.
E.e.a. komt door de grote strekking van de vleugel, hij wil sowieso al wat minder goed de bocht om. Met alleen rolroeren of RR is zo'n toestel niet te vliegen.

Harry

Back