Hulp gevraagd: Robbe Turbo Cat [vaart inmiddels]

PH_AJH

Forum veteraan
Geachte heren van de speedboten,
Ik begeef me eventjes op onbekend terrein, zoals je kunt zien onder mijn naam ben ik meer van de vliegtuigen.
Maaaar ik heb 2 kleine zoontjes en een complete romp van een Robbe Turbo Cat. Dit is een plaatje (niet die van mij dus)
turbocat17l.JPG

Hier heb ik al wat informatie gevonden maar ik ben er nog niet uit.
Mijn vraag; kan iemand mij adviseren bij het vaarklaar maken van deze boot? Vooral de elektro outboard is even lastig. Ik heb nog wel een regelaar liggen maar geen motor. Ik zag dat Graupner een outboard heeft voor de lieve prijs van 65 euri....Zou die geschikt zijn of kan het eventueel anders/goedkoper?
De bedoeling is op 7 cel NiMh packs te gebuiken. Ik heb ook 3 cel Lipo's van exact dezelfde afmetingen maar die kan ik waarschijnlijk niet zo makkelijk gebruiken in een Speed 600 klasse motor. Advies hierover is ook welkom.

Dank u!

de graupner gtx 650 kan hiervoor gebruikt worden.

dit kan gewoon op 7 cellen varen.
3 lipo cellen is ook mogelijk maar de motor zal wel wat sneller slijten

greetz jaimy

dat lijkt mij ook een goed idee!

veeel sucses!

groeten wouter

Dank u!
Weet iemand of die GTX650 met een servo getrimd kan worden? De originele had dat wel namelijk. Uit de beschrijving op de Graupner site wordt ik niet veel wijzer. Hij is +/- 5 graden te trimmen maar hoe? Moet je de trim vast instellen of kan dat met een servo tijdens het varen.

de gtx650 heeft een handmatige trim.
die stel je vantevoren af.

voor de gtx600 is een extra unit dat je op servo kan trimmen.

ik zelf vaar veel met outboard's en servo trimmen is leuk maar werkt niet ideaal.
www.jaimyomlo.net/dort

plus dat je met een trim unit je zwaartepunt te ver naar achteren krijgt.
het is al een ramp om bij een F1 tunnel het zwaarte punt goed te krijgen .

greetz jaimy

okay...
dan gaan we aan de slag. Het kan een poosje duren maar als ze vaart zal ik het laten weten.
Dank voor de tips.

Dit is die van mij. Motor was op voorraad bij Graupner en is besteld, al het andere heb ik nog liggen dus het gaat waarschijnlijk niet eens zo lang duren. Spannend.....
turbocat002ay7.jpg

hou ons op de hoogte

ik ben zelf een F1 tunnel freak.
dit soort dingen vind ik altijd leuk.

greetz jaimy

Hehe, ik ben niet echt gek op boten maar als er dan gevaren moet worden...dan moet het een F1 tunnel zijn.
Even over de afstelling; ik weet waar het zwaartepunt als uitgangspuntmoet komen te liggen. Maar als ik ga varen, hoe zie ik dan of het klopt? Wat zijn de verschijnselen bij zwaartepunt te ver naar voren of naar achteren? En dezelfde vraag voor de trim van de motor?
Tegen de tijd dat ze weer het water op gaat zal ik nog wel wat vragen hebben over de afstelling. Fijn om te weten dat er een expert in de buurt is :D

zwaarte punt op 30% vanaf de spiegel gezien.
gaat de boot erg stuiteren zwaarte punt verder naar voren en/of de motor negatiefer trimmen.

vaart de boot te nat.. dus komt niet los van het water dan zwaartepunt naar achter en/of motor positief aftrimmen.

het is bij dit soort boten vaak een kwestie van trial and error.

greetz jaimy

Hallo Arjan,

Ik heb een poosje terug ook zo'n cat weer varend gemaakt voor een kennis en ik moet zeggen, ik was niet onder de indruk...

De boot is nogal klein, nogal zwaar en de originele buitenboordmotor kreeg de boot niet echt in plané op zes cellen.

Jij hebt straks een nieuwe motor en zeven cellen, dan is de boot nog zo'n 50 gram zwaarder.
Dat moeten goede cellen zijn om de boel in plané te krijgen.
Waterkoeling zou ik er ook op maken, want het exemplaar dat ik heb gevaren rook na een paar akkuladingen al tamelijk 'heet'.

Wat het gewicht betreft (beter gezegd het ontbreken ervan), zijn Lipo's een absolute aanrader.

Tip: zorg, dat de romp en de kap goed dicht is, vooral aan de achterzijde (afplakken) en ga niet plotseling van het gas; anders haalt de hekgolf de boot in en omspoelt de motor, als je aansturing dan niet dicht is loopt er genoeg water in de boot om voor ellende met de electronica te zorgen.

Groeten, Jan.

Dag Jan,
Ik had ook al de indruk dat hij aan de zware kant was, zeker in verhouding tot de afmetingen van de drijvers. Vandaar het idee mijn Lipo's te gebruiken, dat alleen al scheelt bijna 250 gram. De GTX650 is eenvoudig te voorzien van een andere motor die wel bestand is tegen 11,1 volt dus dat zal het wel gaan worden. Of in eerste instantie erg voorzichtig met het gas en kijken hoe lang de standaard motor het vol houdt :D

een goeie speed 600 kan een 3 celllen lipo wel aan..
alleen zal je hem wel iets kleiner moeten propen..

greetz jaimy

dat weet ik maar er zit standaard een Speed 600 7,2V in. En die gaat met een klein propje op 3 cellen wel erg veel toeren draaien ben ik bang.....Ik weet niet hoe dat met een boot gaat maar in een vliegtuig houdt een 7,2V op 3 cellen met het echt niet lang vol. De 8,4V mits klein gepropt wel een poosje. Voor de zekerheid ga ik denk ik een 9,6V bijbestellen, wel zo veilig. En dan kan ik een wat grotere (efficiëntere) prop gebruiken, misschien wel gewoon de bijgeleverde omdat het toerental minder extreem op gaat lopen.
To be continued :D

zo...mijn motor is er.
En gelijk een vraag; hoe hoog/laag moet de schroef ten opzichte van het onderwaterschip ongeveer zitten?
Ik heb zo op het gevoel het de schroefas op de hoogte van de onderkant van de spiegel. Goed of niet goed?
catschroeflijnhw6.jpg

Hallo Arjan,

De propnaaf gelijk met de onderkant sponsons is een goed uitgangspunt, als de prop een Hydroprop is, bedoeld voor oppervlakte aandrijving.
Gezien het boottype, zou dat het moeten zijn.

Als het een onderwaterschroef is, zal de prop dieper moeten, helemaal onder water.

[edit]: Als je prop die rode rakker van de eerste foto is, zie ik het donker in, dat zijn niet de beste en ook nog onderwaterschroeven...
Het beste zou een 34.5k, 36K of 37,5K van Graupner in oppervlakteaandrijvings afstelling (moeten) gaan.

Groeten, Jan.

hehe nee die eerste foto is niet die van mij. Dat is er een met de originele Robbe aandrijving. Ik heb vanmiddag een Graupner GTX650 in ontvangst genomen dus een Graupner schroef zit er wel op.....wat voor één, dat is de vraag. Maar ik ga het gewoon zo proberen.
Dank!

Als je de prop eraf schroeft, staat de maat en het type (K of S) op het deel van de naaf, dat tegen de contramoer aankomt.

Een loep kan van pas komen...

Op de site van Graupner staat een drieblad, achter onze 7 cellen boten was dat geen verbetering t.o.v. de tweeblad hydroprops.

Groeten, Jan.

Back