Hulp gevraagd: Robbe Turbo Cat [vaart inmiddels]

Jan,
Ik zal eens kijken. Vannacht de boot helemaal afgebouwd en ze is nu helemaal gereed voor de her-tewaterlating :D
Gewicht komt met mijn 3700 mAh accu op 1450 gram, ik heb ook nog twee lichtere 1700 mAh packs (scheelt 50 resp 100 gram). Balanceren gaat net goed met alle accu's; de lictste moet helemaal voorin. Lipo's die meer dan 200 gram lichter zijn zullen een probleem gaan geven. Tenzij ik een brushless motortje achterin schroef. mmmmmmmm......

cat001ty8.jpg


De originele oplossing voor de stuurstang was door de zijkant. Ik heb een closed loop gemaakt waarbij de 1mm stangetjes uit de achterkant komen. Geheel spelingvrij en makkelijk te verstellen. Ze zitten gehaakt aan de motor en kunnen door buigen los. Aan de servozijde twee kwiklinks dus draaien van de stangetjes haalt de speling er uit als ik de motor wil trimmen.
cat002fb0.jpg


Regelaar dichtgekit en ontvanger in een ballonnetje. Gaat bij mijn watervliegtuigen altijd goed. Ik ben benieuwd!
cat003xw1.jpg


Verslag van de eerste vaart volgt binnenkort.
 
Ze vaart :D :D En hoe. Het was even pielen met trim, zwaartepunt en hoogte van de motor maar nu vliegt ze eroverheen. Bochten zijn wat listig omdat de romp erg naar buiten gaat hellen en makkelijk een punt onder water laat verdwijnen.
Mijn waterdichtmaak-vaardigheden zijn ook beproefd; éénmaal bleek er een tak in het water te drijven waarop het hele bootje de diepte in dook. Kwam rechtop weer boven, redelijk vol met water maar alles werkte gewoon. En nu nog.
Helaas zijn mijn 1700 mAh packs niet meer opgewassen tegen de stroom die gevraagd wordt; al na enkele minuten varen slaat de regelaar af. Met een 3700 mAh pack gaat het uitstekend.
Misschien dat ik nog wat foto's of een filmpje kan laten maken in de loop van de week.

Iedereen bedankt voor het meedenken!
 
Toch maar mijn Lipo's erin gedaan. Op mijn zender maximum throttle naar 75% gemixed om de motor niet op te blazen en dat gaat prima. Wát een verschil maakt 200 gram zeg. Bochten gaan prima en de snelheid is voor mij ruim voldoende. Hij blijft alleen bij vol gas stuiteren, wat ik ook aan de trim of het zwaartepunt verander. Bij iets minder gas is het over. Nou ja.
Hierbij een korte impressie!

-edit: filmpje staat iets lager-
 
Zo, dat gaat lekker!

Gefeliciteerd met je snelle tunneltje.

Als je nog wat wilt knutselen, zou ik de waterkoeling, die al voorbereid is aan de outboard, ook daadwerkelijk installeren, de vaartijd met de Lipo's is aanzienlijk, en daar is de motor niet op gebouwd, die wordt vrij heet.
Heb je gevoeld, welke temperatuur de motor, na een akku leegvaren, heeft?

Het stuiteren bij volgas, zou weg te trimmen moeten zijn, maar het rompje is erg kort, misschien, dat een paar trimtabs het laatste beetje stuiteren kunnen verminderen.

Groeten, Jan.
 
ja hij gaat lekker.... :D Hier het complete filmpje, dan zie je dat het aardig wil.
[/media]

De motor wordt niet echt heet. Het is zo'n Race-apparaat met een fan, ik heb de koelopeneingen aanzienlijk vergroot en ik heb hem op 75% gas gezet. Waterkoeling ga ik denk ik wel binnenkort halen maar dan gelijk met een iets zwaardere Speed 600 zodat ik het vermogen kan gebruiken. En dan begint het grote prop-zoeken waarschijnlijk want die Race 7,2V draait hele hoge toeren, wat die zwaardere uitvoeringen niet doen dus dat wordt puzzelen.
En ondertussen ga ik proberen het stuiteren te verhelpen. Zwaartepunt ligt nu op 30%, verder naar voren kan alleen door lood in de neus te stoppen en dat doe ik liever niet. Ik snnap niet zo goed wat de motortrim precies voor effect zou moeten hebben. Kan iemand me dat uitleggen? Misschien als ik toch in de winkel sta gelijk wat trimvlakjes meenemen....maar eigenlijk was dit een tussendoortje, het begint me een beetje te pakken te krijgen en of ik dat wil :?: Speedboot gebeuren is vrij prijzig heb ik gemerkt :D
 
Laatst bewerkt door een moderator:
trimtaps op een tunnel ..
JE BENT DE 1e

oftewel NIET DOEN

ik vaar zelf ook zeer veel met tunnels

ik heb er 1 van 60 cm met een 3,5cc rossi er achter (2,6pk 42000rpm)
oftewel dik overpowerd
maar dat ding vaart supper strak .

uitgaans punten om aftestellen met overpower
zwaartepunt op ongeveer 32%
hart schroefas op 1 a 2 mm boven het laagste punt van de boot.
schroef 1 graden negatief

zo varen onze boten
1e filmpje
de 1e is van mij de 2e is van een maat van mij.
hier gaan bijde boten nog wat stuiteren omdat het water niet vlak is
[video width=360 height=288:a2657bde8d]http://www.jaimyomlo.net/dort/freaks%20at%20pokerrun.wmv[/video:a2657bde8d]
2e filmpje is ook mijn boot
nhM49mO4JvY[/media] leecraft
3e video 2 test vaart met nieuwe setback
http://www.jaimyomlo.net/dort/rossitunnel.wmv
www.jaimyomlo.net/dort
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Als ik het vaargedrag zie, loopt de boot best mooi, keurig op de laatste centimeters van de romp.

De overgang naar de spiegel moet scherp zijn, is 'ie dat ook?
Als de rand namelijk rond is, kruipt het water eromheen omhoog, breekt weer af door de snelheid, kruipt weer omhoog, breekt weer af, enz., enz...

Ik denk, dat het scherpmaken van de zgn trailing edges verschil in het stuiteren zal maken.

Daarnaast zou je de motor een fractie meer achterover kunnen trimmen, nét genoeg om de neus iets lager te houden.
Dit is gewoon een kwestie van proberen, welke motor positie het beste werkt.

Ik zou eerst de randen scherp maken

Groeten, Jan.
 
De randen zijn keurig ROND de fabriek uit gekomen :lol: Ik bouw zelf drijvers voor watervliegtuigen en daar kijkt het ook zo nauw met de randen. Dat ik dat niet gezien heb (of eigenlijk: dat ik er niet aan gedacht heb :oops: ). Morgen verder testen.
 
Okay, het is gelukt. Maar een gedoe.....
Allereerst heb ik de randen van de sponsons scherp gemaakt en de setup zoals Jamy beschreef geprobeerd. Zwaartepunt op 32%, motor 2 graden negatief. Dat veranderde dus niets aan het stuiteren maar wel aan het bochtengedrag; hij had nu nog veel meer de neiging naar buiten te hellen en....sloeg om :lol: . Dat vind ik dan gelijk het grootste nadeel van een boot, als het mis gaat moet je zwemmen. Het was ook nog een aardig eindje uit de kant. Was wel blij dat ik gisteravond een stukje piepschuim in de afdekkap had geplakt want dat bleek gister te zinken. En dan was ik die nu dus kwijt geweest :D
Lood maar weer uit de neus gehaald, zwaartepunt ligt dan op 28%, en langzaam achterover gaan trimmen. En verd*md, het werd steeds minder. Uiteindelijk moest ik doorgaan tot bijna 5 graden negatief maar toen was hij écht strak zonder nat te gaan lopen (zo heet dat toch? :lol: )

En nu de vragen (ik heb een technische achtergrond en wil graag weten waaróm dingen zijn zoals ze zijn):
Waar duidt het op dat de motor zó ver achterover moet? Moet ik het zo laten omdat hij nu goed vaart, of klopt er ergens nog iets niet en is die extreme motorstand een lapmiddel. Of is dit helemaal niet zo extreem?
Ik heb een beetje het idee dat het met aerodynamica te maken kan hebben, dat hij teveel lift heeft aan de voorkant. Bij het stuiteren ging hij als ik gas bleef geven op een gegeven moment springen.
Maar het kan oog met de vorm van de rompen te maken hebben natuurlijk, misschien zijn die niet echt optimaal. De onderkanten hebben een vrij grote V-stelling van ook een graad of 5. De buitenkanten liggen dus veel hoger dan de binnenkanten.
 
Hallo Arjan,

Gelukkig was het mooi weer en het water niet te koud...

Een tunnel van het formaat Turbocat, is eigenlijk een monohull, in de lengte doorgezaagd en verbonden door de tunnel; door de kleine afmetingen en de (relatief) lage snelheid, komt het eigenlijke 'tunneleffect' niet echt uit de verf, de boot wordt niet door de overdruk in de tunnel uit het water getild.

Door de zware motor achterop, moet je vrij veel negetief trimmen, om de vaarhoek goed te krijgen.
Diezelfde motor zorgt voor een achterlijk hoog zwaartepunt, waardoor de romp op één oor gaat liggen in de bochten en bij te nauw genomen bochten domweg omgaat.

Bij sommige electrotunnels is dit 'opgelost' door de buitenboordmotor uit te voeren als dummy, met een roerblad eraan en de motor in de romp te monteren met een flexas en strut.
Door het lagere zwaartepunt en de betere balans kunnen deze boten meer aan.

Welke prop zit er aan de 650 buitenboord? Is er plaats voor een grotere (tweeblad)?
Mischien dat meer snelheid het tunneleffect ten goede komt.
Je moet dan nog wel grote ruime bochten varen, of fors vertragen, om niet om te gaan, maar dat ligt aan het hoge zwaartepunt.

Op de filmpjes van Jaimy, zie je, dat de veel lichtere nitro aangedreven tunnels wél het gedrag van de 'groten' hebben en dus wel omhoog komen op de lucht in de tunnel, ze zijn dan ook fors sneller.
Echter, ook deze boten hebben het zwaartepunt vrij hoog, dus erg krappe bochten op hoge snelheid, worden ook hier beloond met een flip.

Groeten, Jan.
 
pompebled zei:
Gelukkig was het mooi weer en het water niet te koud...
Het was heerlijk...maar het was wel zo'n 75m uit de kant en dat ben ik niet meer gewend :D En watertrappend een Lipo ontkoppelen is ook niet de meest eenvoudige bezigheid.

pompebled zei:
Door de zware motor achterop, moet je vrij veel negetief trimmen, om de vaarhoek goed te krijgen.
Diezelfde motor zorgt voor een achterlijk hoog zwaartepunt, waardoor de romp op één oor gaat liggen in de bochten en bij te nauw genomen bochten domweg omgaat.

Bij sommige electrotunnels is dit 'opgelost' door de buitenboordmotor uit te voeren als dummy, met een roerblad eraan en de motor in de romp te monteren met een flexas en strut.
Door het lagere zwaartepunt en de betere balans kunnen deze boten meer aan.
Kijk, dat verklaart een hoop. Helemaal helder. En het laatste zetje dat ik nodig had op zoek te gaan naar een leuke lichte brushless motor met ongeveer hetzelfde vermogen. Eén van zo'n 75-100 gram (dus zo'n 150 gram lichter) zou moeten volstaan lijkt me. Lipo probleem opgelost, gewicht weer verder naar beneden en het zwaartepunt omlaag. Mijn vrouw kan tegen deze argumenten echt niks inbrengen lijkt me zo 8)

pompebled zei:
Welke prop zit er aan de 650 buitenboord? Is er plaats voor een grotere (tweeblad)?
Ik heb hem er af gedraaid maar er staat nergens iets op. Het is wel een tweeblad. Groter lijkt me geen goed plan, dan rookt m'n motor denk ik wel rap op. Zit er in schroeven dezelfde variatie als in propellers, dus verschillende diameter en verschillende spoed in alle soorten en smaken? Dan zou ik wel voor iets meer spoed kunnen gaan maar geen grotere diameter, als het tenminste op dezelfde manier werkt als een propeller.....


Jan, dank voor je uitleg. Weer veel geleerd de afgelopen dagen en dat is altijd leuk :D . Top. Als Sneek niet zo ver weg was zou ik je er eens naar willen laten kijken. Vorige week was ik in Zutphen aan het kijken (was jij daar ook?) maar toen had de boat-bug me nog niet te pakken.
 
PH_AJH zei:
Jan, dank voor je uitleg. Weer veel geleerd de afgelopen dagen en dat is altijd leuk :D . Top. Als Sneek niet zo ver weg was zou ik je er eens naar willen laten kijken. Vorige week was ik in Zutphen aan het kijken (was jij daar ook?) maar toen had de boat-bug me nog niet te pakken.

Sneek is net zo ver als Zutphen...

Inderdaad waren wij daar ook op de wedstrijddag van de ESH.

Groeten, Jan.
 
LOL voor mij is Sneek net wat verder dan Zutphen.

Vanavond nog even een eindje gezwommen...regelaar uitgefikt. De kopstand van vanochtend heeft toch wat druppeltjes achtergelaten blijkbaar. Beetje lastig dat de RC-componenten ruimte als hij op z'n kop drijft altijd gevuld wordt met water. Een spatwaterdichte regelaar is dus niet voldoende ben ik bang. Ik zie een beetje op tegen de aanschaf van een geheel waterdichte ESC. Iemand suggesties?

Nog even over de bouw van een buitenboordmotor als de GTX650; hij is hoog, zwaar en staat helemaal achterop waardoor het zwaartepunt flink verschuift als de stand van de boot verandert. Dat verklaart (qua mechanica) denk ik het stuiteren. Als de neus iets omhoog komt schuift het zwaartepunt ver naar achteren waardoor hij nog verder omhoog komt. Dan remt hij natuurlijk af, valt naar beneden, zwaartepunt weer naar voren enzovoort. Enige remedie is de neus flink drukken met de motor. Niet erg efficiënt lijkt me.
 
Hallo Arjan,

Ik had een mooie suggestie voor je, de MIMIR van CTI, 100% waterdicht, 50A continue, tot 20 cellen, BEC tot 14 cellen.

Helaas kan ik 'm nergens meer vinden, ik heb de fabrikant al gemaild of er een (waterdichte) vervanger aankomt, zodra ik wat weet ,laat ik het weten.

Voor een kleine €30 is het een super regelaar, die ik in al m'n raceboten inzet.

In m'n 7-cellen boten gebruik ik ook de Jeti JES350, een 35A vliegregelaar, die zijn echter niet waterdicht, ik heb ze stroomloos(!) verschillende keren onder water gehad, na (grondige) droging werken ze tot nu toe elke keer weer...

Groeten, Jan.
 
Mocht ik ooit weer teruggaan naar de Speed 600 dan weet ik welke regelaar ik kan nemen. Maar.....
ik ben vanmiddag wezen shoppen.....
Aangeschaft:
-HET Typhoon EDF 4W
-brushless regelaar 40A (budget, voor dat geld kan ik er 3 opfikken voordat ik in de buurt kom van een echte af-fabriek waterdichte);
-metertje alubuis om een koelspiraal te buigen;
-siliconenslang om de waterkoeling aan te sluiten.

De Typhoon heeft een kV van 2200, waarmee ik op 3 cellen Lipo op een iets hoger toerental uitkom als met de Speed 600 op 8,4V. Mocht het niks zijn dan kan ik hem altijd nog in een vliegtuig gebruiken. Hij is opgegeven voor 350W wat natuurlijk veel teveel is. Maar ik ga niet op 20V en ik zal het gas voorzichtig openen :lol: Hij weeft slechts 73 gram tegen 250 voor de Speed 600, dat verschil (op die plek) zal wel wat uitmaken denk ik.
De regelaar ga ik waterdicht maken met siliconen en een extra stukje krimpkous. De oude had ik te haastig nét niet waterdicht gemaakt. Dat zal me leren. Het kán wel, zelf waterdicht maken, als je maar zorgvuldig werkt, dat weet ik van mijn watervliegtuigen. Die zijn ook al meerdere malen geheel onder water gegaan en werken nog steeds.

Kortom, de komende dagen kan ik lekker knutselen.
Wordt vervolgd......
 
je kan je regellaar ook inspuiten met plastik70 van contakt chemie.

ik heb dat ook met verschillende regellaars gedaan en werkt supper..
als je een componet moet vervangen op de regelaar zoals een fet dan ken je dat ook nog eens direct doen zonder de regellaar eerst te hoefen cleanen.

ik spuit mijn regellaars minimaal 4 keer in met dit spul.(hoe meer hoe beter)
mijn BK regellaar die super gevoelig is voor water de heeft met volle accu's op 4 meter diepte gelegen.
na het droog maken van de ontvanger dee alles het weer netjes..
heb ook heel vaak water in de boot gehad en gewoon netjes me accu's leeg gevaren zonder dat de regellaar een krimp gaf en dat terwijl die vol in het water lag .

voordeel van dit spul is dat als je iets moet solderen dat je dat gewoon direct kan doen.
dit spul smelt weg bij een graden van ongeveer 200-250 graden.
daarna wel weer netjes inspuiten..

1 z'n busje kost geloof ik 7 a 10 euro.
en daar doe je heel erg lang mee ..
ik spuit al me elektronica er mee in en ik heb de bus nu al 4 jaar .

met silecone moet je altijd weer alles gaal los peuteren en is daardoor weer onhandig

greetz jaimy
 
Eindelijk......vaart mijn Cat zoals het moet. Stabiel, vlak en behoorlijk snel. Bochten snel of héél rustig nemen dan gaat het prima. De acceleratie met de Typhoon 4W is tamelijk schokkend vind ik. Prachtig.
Tijdens het afstellen nog wel een keer op z'n kop gelegen toen er in de bocht een blaadje achter de staartvin bleef hangen. Voorbereid als ik ben had ik de ruimte boven de electronica en de accu met een blok piepschuim opgevuld, dus nu bleef alles vrijwel droog. Behalve ikzelf natuurlijk maar ik zwem inmiddels bijna op Olympisch niveau :D
Perfect, alles droog....om vervolgens te ontdekken dat de kap van de buitenboordmotor is gerukt en niet drijft. Ben ik de enige die zich er over verbaast (en aan ergert) dat zo'n onderdeel niet van drijvende kunstof is gemaakt? :evil:
Het ligt nu in de onpeilbare diepte van de Douwelerkolk. Sportduikers, leeft u uit!

070721cat001ip9.jpg


070721cat002ba2.jpg
 
voor zover ik het kan zien op de moter kan je hem wel wat verder naar boven toe trimmem voor een vlakkerre ligging op het water en stabieler en sneller maar dat zijn mijn ervaringen als watersproter dus maar je kunt het een keer proberen.

greetz formi
 
Ja, deze stand was nog van met de zware Speed 600 (dus voor de eerste vaart met de lichtere motor). Dit was de enige manier om de neus iets omlaag te houden. Inmiddels staat hij dus inderdaad een eind vlakker zonder dat hij gaat stuiteren.
 
dat is wel heel erg negatief getrimt..
als ik dat op mijn boten doe dan heb ik duikboten..

ik hou de motor altijd op 0 graden tot 1,5 graad positief/negetief.
dat is een uitgaanspunt voor de motor .
vaart ie in die standen niet goed moet je het in de boot zoeken..
zwaartepunt
hoeken op de drijfvlakken etc etc etc

greetz jaimy
 
Back
Top