Hulp gevraagd voor RC model

• Topicstarter Topicstarter wwidow
  • Startdatum Startdatum
W

wwidow

Guest
Beste allemaal,

Ik ben bezig een model speedboot te bouwen. Deze wil ik aangedreven hebben met 2 waterpompen. Deze waterpompen lopen op 12V en hebben een stroomsterkte van 2A. Deze zullen dus met een behoorlijke accu gevoed moeten worden.
Ik heb reeds een 7-kanaals 35 MHz zender.
Ik zoek voor mijn boot dus een ontvanger (2 kanaals is genoeg).
Ik moet op de een of andere manier dus de ontvanger de motoren laten voeden met de 12V accu (op het moment dat ik gas geef offcourse ;) ).
Ik ben niet zo heel sterk in elektronica, zou iemand mij hierin kunnen adviseren??

Bij voorbaat dank,

Sander Rolevink

Sander,

Hier is zo ontzettend veel mogelijk dat ik maar een heel klein beginnetje kan maken.
Je hebt nodig een zender en een ontvanger. Twee motoren die de waterjets aandrijven. Met gewone pompen zal het niet best lukken want dan is het rendement bedroevend laag.
Dan heb je ook nog twee regelaars nodig waarmee je het toerental van de motoren kan regelen. Op die regelaars sluit je de accu(s) aan en de regelaars sluit je aan op de ontvanger. In de regelaars zit meestal een BEC die de accuspanning omlaag brengt naar een veilige 5V voor de ontvanger.
Met andere woorden je zult naar een modelbouw winkel moeten en daar heel veel info moeten gaan vragen. Dan thuis voor jezelf alles eens netjes op een rijtje zetten. Eventuele vragen of onduidelijkheden navragen bij de winkel of hier op het forum en dan een beslissing nemen. Wat ook heel verhelderend kan zijn is een bezoek aan een mede modelbouwer of bouwers. Ga bijvoorbeeld eens kijken bij een club. Neem je spullen eens mee en vraag de mensen daar om advies. Ik weet 100% zeker dat je met een enorme overvloed aan adviezen weer naar huis zal gaan.
Succes en veel plezier met de hobby.

die 2A is alleen wel erg weinig :) Je moet eerst weten wat die motoren onder maximale belasting trekt. Hierop kan je dan je regelaar afstellen.

Bedankt voor je reactie Ernst!
Kun je trouwens die waterjets ook compleet kopen?
Zou ik ook mee geholpen zijn ;).

Waterjets zijn in verschillende soorten en maten te koop. Robbe maakt ze en ik dacht ook dat Graupner er één of twee in het pakket heeft. Kijk eens bij die fabrikanten of bij de online winkels op het internet.

wwidow zei:
... Ik heb reeds een 7-kanaals 35 MHz zender...
Iets om in je achterhoofd te houden wanneer je een nieuwe zender gaat kopen: sinds november 1999 is de 35MHz band (weer) gereserveerd voor modelvliegen. Een overzicht van RB frequenties in Nederland, met verwijzing naar het officiële document:
http://home.hetnet.nl/~ronvans/inhoud/legal_frequencies.html

Ter aanvulling op Ernst zijn verhaal, de voeding van je pompen loopt nooit via de ontvanger, die is daar niet voor bestemd/geschikt. Ontvanger en servo's lopen op 4,8Volt. Bovendien zou de ontvanger nooit de benodigde stroom kunnen verwerken. En als je twee regelaars hebt met een BEC (Battery Eliminator Circuit) moet één van de BEC's uitgeschakeld worden.

Kijk voor de beste jets bij Kehrer Duitsland. Tien keer beter dan Graupner en Robbe jets. Hou wel rekening met een forse investering in regelaars en akku paketten.

Als het echt snel moet gaan, neem dan geen jets maar een hydro/surface prop (oppervlakte schroef) aandrijving.
Succes
Marc

hallo

wat water pompen en verbruik betreft
die verbruiken altijd de max als ze volledig water spuiten en geen lucht kunnen trekken
dus die 2 a is het max vermogen dat die motoren gaan gebruiken
er kan nog wel een minimaal meer verbruik bij komen door de tegendruk die nodig is om de boot voort te bewegen maar dit gaat weinig meer zijn denk ik

groeten raf

mensen bedankt voor de reacties.

@ron: klopt, dat weet ik van de vliegfrequenties, maar de zender hoorde ook oorspronkelijk bij een helicopter ;).

Ik denk dat ik maar eens ga beginnen met een conventionele scgroef aandrijving i.p.v. waterjets. Accu's en snelheidsregelaars zijn inderdaad een dure investering en dan is het nog de vraag OF de boot wel vooruit komt met 2 ruitensproeierpompjes uit een auto.....

gr,
Sander

hallo sander

hier kan ik je dus antwoord op geven

NEE een boot komt haast niet vooruit op ruitensproeier pompjes

als je nu koplampsproeierpompen zou gebruiken of van die caravandingen die ze in de watertank pleuren dan zou ik zeggen ja

groeten raf

ja, maar het zijn wel zelfaanzuigende pompen hoor. 1,8 liter per minuut gaat er door heen met een druk van 3,2 bar. Leek mij toch behoorlijk wat om een drijvend voorwerp van 1,5 Kg in beweging te zetten. 2 pompen leveren dus al zo'n 3,6 liter waterverplaatsing.

hallo

links/rechts omdraaiende pompen

als die bij 3.2 bar 1.8 liter water perminuut pompen en dan ook nog terug leeg kunnen pompen dan zijn het haast ideale pompen voor in duikboten

groeten raf

Back