hulp gevraagd zeskantige houtzaagmolen

Discussie in 'Tekeningen' gestart door A.m, 4 sep 2013.

  1. A.m

    A.m Guest

    hallo mede modelbouwers
    mijn naam is toon ik wil graag wat meer informatie over het bouwen van een windmolen
    Mijn schoonvader was ooit begonnen aan een houtzaagmolen op schaal.
    Ruim dertig jaar geleden is hij overleden, nu wil ik de draad weer oppakken hij is al een heel eind klaar.
    De kop zit er op draaiende gedeelde is klaar.
    Ik heb ook de tekening gevonden, maar nu komt het op de tekening staat ( schaal van 1.25 duim op de el )
    Ik heb er 5 tekeningen van en op die andere staat (schaal van 2.5 duim op de el )​

    hoe werkt deze schaalverdeling ?​

    of hoe kan ik dit omrekenen naar (mm ) ( cm ).

    hier onder een paar foto,s van de tekeningen
    en de molen

    graag hoor ik van jullie
    groet


    [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Dag Toon, welkom op dit forum!!

    Duimen en ellen is in zoverre een probleem dat dit nooit gestandaardiseerde maten zijn geweest. Elke stad of streek hat zijn eigen standaard. De "gewone el" was 69,4 cm maar je hebt daarnaast een hele rits lokale ellen.

    De duim is hetzelfde verhaal. Tegenwoordig zeggen we wel duim tegen de Engelse inch, die 2,54 cm is. Maar ook hier kennen we een grote lokale variatie. Nemen we nu 2,54 cm voor de duim (komt dicht bij de Amsterdamse en Vlaamse duim) en 69,4 cm voor de el dan krijgen we:

    1.25 duim op de el = 1,25x2,54/69.4 = 1/21,86 ofwel 1:21,86

    2.50 duim op de el = 2,50x2,54/69,4 = 1/10,93 ofwel 1:10.93

    Maar hier zit dus een onzekerheidsmarge in. Kan je dit niet controleren aan de hand van een onderdeel dat al klaar is en dat op tekening staat?

    Succes ermee.

    Groet,

    Ad Bakker

    EDIT
    Weet je van wanneer deze molen is of de tekeningen zijn?
     
  3. A.m

    A.m Guest

    hallo ad bedankt voor je snelle reactie

    ik leg de link nog niet helemaal wat u zegt over de duimen en ellen dat had ik ook terug gevonden nu geeft u aan 1:21,68 of 1:10,93 dit zijn de centimeters ???

    dus 1 cm op de tekening zou dan in werkelijkheid 21,68 cm zijn

    ook staat er op alle tekeningen aangeven dat het dus schaal 1,25 of 2,5 duim op de el is

    dit staat aangegeven met een balk met schaal verdeling
    zie foto,s

    ik weet niet waar de tekeningen vandaan komen en ook de naam van de molen weet ik nog niet
    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  4. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Sorry, ik had duidelijker moeten zijn, en misschien helpt dit ook niet.

    Wat er op de tekeningen staat is waarschijnlijk de schaal van de echte molen ten opzichte van de molen op tekening. Als die schaal dus 1:21,68 (1,25 duim op de el) is, dan betekent dat als je een maat op de tekening opmeet, deze maat in werkelijkheid 21,68 maal zo groot is (bijvoorbeeld 4,5 cm op tekening wordt 4,5 x 21,68 = 97,56 cm voor de echte molen). Maar wellicht is deze schaal helemaal niet van belang.

    Want de vraag is in welke schaal je vader de molen heeft gemaakt. Dat zou je kunnen controleren door een aantal karakteristieke maten van de al gemaakte molen op te meten, en dan dezelfde maten op de tekening op te meten. De verhouding daartussen moet (bij benadering) constant zijn en is dan de schaal die je vader heeft gehanteerd.

    Groet,

    Ad Bakker
     
  5. A.m

    A.m Guest

    ad bedankt

    ik ga eens kijken of ik wat vaste maten van de molen terug kan rekenen naar de tekening zodat ik daar een schaal uit krijg

    als ik wat weet laat ik reactie achter hier in het draadje
    ben in ieder geval op weg geholpen

    groet
     
  6. A.m

    A.m Guest

    We weten nu welke schaal we gaan aanhouden, ook ben ik er bijna zeker van de naam van de molen voorheen De Kat in Amsterdam, maar nu opgebouwd in leiden onder de naam Herder. Veder gaan we nu de omloop maken, zal wel de verkeerde naam gebruiken. Helemaal op papier getekend op schaal dus kan vast veder gaan. Blijf nog wel uit zoeken naar nieuwe informatie voor al foto's. Zoals wieken maken. Groetjes toon
     
  7. Cornelis Dekker

    Cornelis Dekker

    Lid geworden:
    24 dec 2020
    Berichten:
    1
    Locatie:
    Alblasserdam
    Hoi toon
    Heb jij die tekeningen nog van die 6 kantige houtzaagmolen ik wil hem namelijk ook graag maken. Ik wil er best wat. Voorgeven
    Gr Cornelis dekker
     

Deel Deze Pagina