geachte forumleden, ik ben sinds een jaar of anderhalf besmet geraakt met de virus. na een esky cp versleten te hebben met hooveren, 2dehands een trex 500 aangeschaft na het instellen op m,n zender lukt het me om ermee te hooveren in de tuin. alleen ik heb het vermoeden dat dit echt niet alles kan zijn kwa stabiliteit(lichte oscilatie trekt alle kanten op(heb alle 4,5m2 meter nodig) wat een vstabi mij te bieden heeft. contact gezocht met de modelbouwvliegclub in de buurt(son en breugel, maar jammer genoeg geen vstabi kenners. daarom mijn vraag zit er iemand in de buurt rond geldrop in een straal van +/- 30km die met mij alles een x wilt nalopen. mvg roy hamerling
Misschien dat ze het bij RIGIDHELI MODELSTORE willen doen? En anders misschien wat verder rijden naar Jupiter Venlo of Mvc Snoopey in Dongen, daar is de ervaring zeker aanwezig. MVSB lijkt me ook kundig, misschien kennen ze het daar alleen onder de naam Vbar?
Toch wel redelijk apart. De vstab is juist, mits je hem goed instelt, meestal in 1 keer redelijk strak Zeker weten dat je alle stappen in de setup goed hebt doorlopen?
alle stappen naar mijn weten goed doorlopen met behulp[ van de tutorial van readyheli op youtube. kan ook niet zeggen dat het ale kanten op zwabbert ik als beginner piloot hou het nog net onder controle. merkte vandaag als ik de throttle curve afvlak op 70% dat het beter gaat? mischien toch maar contact opnemen met de club in venlo. bedankt voor de info
v-bar vliegt idd vaak bij de eerste keer al goed, misschien zou je als "beginneling" als ik het zo mag noemen, je toerental niet te hoog zetten, een hover met 70 % throttle is toch o.k. en ... welkom op MBF Groet Uwe
Vandaag throttle curve afgevlakt op 65% ,kom ik uit op een rpm van 1850 met de tach op is dit niet te laag? het hooverde wel super moet ik zeggen. Met windkracht 4 Mvg
kijk maar in jou handleiding, daar vind je wel wat over touren; mijn Gaui NX4 vlieg ik met 2200 touren, dat is veel, anders vind ik 1850 bijna te laag, maar als hij voor de eersten hover goed is, oefenen, oefenen, oefenen, dan kom je zelf achter, dat het hoger moet, als je verwachtingen ook hoger worden; Blade 500 X heeft in zijn handleiding ook 65 throttle in N, en dan 100 in idle, waar ik voor 85 tot 90 gekozen heb, ergens daar tussen lig je goed. suc6, Uwe
1850 is niet perse extreem laag. Op zich netjes voor 500. Niet veel verder laten zakken, meestal wordt de regelaar daar erg heet van. Lekker zo houden. Qua vstab, je kan in de computer nog vliegstijlen instellen. 3d, schaal etc. Eerste blad als het vstab programma opent, links als ik mij niet vergis. Dit bepaald hoe de heli reageert op stuurcommando's. 3d is erg fel, schaal is meestal juist rustig. niet meteen van het ene uiterste naar het andere slepen, niet te gek grote aanpassingen per keer. Niet verwarren met de gain balk, die moet wel gewoon op zijn plek blijven.. Door die waarde weet de vstab wanneer hij moet gaan corrigeren en wanneer niet. Schuif je deze een eind van de plek, gaat hij overcorrigeren of juist niet.
Ik heb mijn vliegstijl tussen scale en beginner sport staan, mijn main gain staat op 55 inplaats van 60 wat geadviseerd wordt in vstabi dit ivm oscillatie mijn tail gain staat op 65 i.p.v 60 ik kwam hierop uit na het opvoeren van de gain tot oscillatie en daarna 10%terug Dus geen gekke uitschieters. Denk dat ik zo effe alles laat vandaag ging het namelijk super. Bedankt voor alle info
Eerste slider is paddle sim, geeft een robotic feel of juist meet paddle gevoel, tweede slider is eigenlijk niets meer dan Dual rate, hoe hoger je hem zet,hoe sneller en extremer je uitslagen worden.
Hey Roy, Voor zover ik de laatste keer kon zien vloog je 500 niet slecht. Het was in ieder geval niet meer die dweil van een paar weken terug ;-) Je moet je heli ook niet te tam willen hebben, dan valt er buiten hoveren niet meer mee te vliegen. Het is jammer dat bij ons niemand met de vbar vliegt inderdaad. Als je wil (en het is er weer voor) wil ik zondag best nog een keer met je heli vliegen om te kijken hoe deze zich nu gedraagt. Vlieg je nog steeds met een normal throttle curve of inmiddels wel met een vlakke? Zelf vlieg ik overigens op gemiddeld ca. 2500rpm met de 500. (Vlieg zonder governor dus rpm is niet de hele vlucht gelijk).
@Uwe: Dat is 80% vlak met de standaard 12T / 134T en 1600KV motor. Max rpm is dan ongeveer 2900, gemiddeld 2500 (volgens de calculator). De 450 vlieg ik met 90% vlak = gem. 3300rpm. @Roy: er zijn een aantal leden van MVSB die ook een vlieg locatie hebben in Nuenen. Met ontheffing (dus legaal) maar wel zonder verdere faciliteiten. Dat is voor jou misschien een handige plek voor als je tussendoor wat ruimer wil kunnen oefenen.
ik weet niet wat voor 3D acrobaten jullie zijn om een 500er met 2800 RPM te vliegen, maar mij blijkt het wel erg hoog, naja, misschien de nieuwe trend ??
..en Blade 500X schrijft van 100% flat, ik ben het gevlogen, maar niet meer comfortabel te noemen, ha ha
Ik vind het prettiger vliegen met hoge headspeed. Maargoed, dat geld voor ieder weer anders natuurlijk