Hulp gezocht bij keuze folding prop en spinner...

Hallo allen, ik heb een zwevertje van onze oom gekregen. Het ding is ruim 30 jaar oud en ik vind het wel leuk om hem op te gaan knappen. Een aantal delen die door vocht in slechte staat verkeerde zijn inmiddels vervangen en de romp en vleugels zijn ontdaan van de oude geel geworden lak/spanfolie.

Het enige wat ik anders wil doen ten opzichte van het bestaande is dat ik er een motor in wil proppen in plaats van de lierstarts (en er komen rolrooertjes in de vleugels).... en dit laatste heb ik hulp bij nodig...
ZweefNeus.jpg

Ik heb precies in het midden een gat geboort om te kijken of de motor die ik heb liggen past en dat doet hij... maar nu moet hier een prop op en wel een klapbare... het maximaal af te zagen deel komt uit op rond 20,4 milimeter. Op deze manier kan de originele kap er nog op.

Iemand een idee welke spinner ik hier mooi op kan krijgen ?

Je hebt in ieder geval het juist bier !

Zoals ik het op de foto zie lijkt het of de motor op verschillende punten de romp raakt.
Dat is niet goed want het is een buitenloper.

Hoeveel rpm/v geeft de motor, en op hoeveel cellen ga je vliegen, 2~3 lipo's of nimh cellen.
hoe groot is de spanwijte van de zwever.

Dat zijn toch crusiale parameters die we moeten hebben om een goede tip te geven.

TM

De motor raakt overal net niet :) het past allemaal net... De motor was eigenlijk niet hiervoor bedoelt maar aangezien dat het zo past ga ik er toch voor..
Towerpro
Model: 2409 -12T Delta
Weight: 64g
Voltage: 10v (2~3 Cell lipo pack)
Idle Current: 1.9A
Kv: 1600
Shaft: 3mm Diameter
Max efficient current: 23A
Max Load: 25A
Max Power Output: 200W
Suggested Propeller: 8*4APC 8*5APC

Ik ga met 2 cellen Lipo vliegen en de spandwijdte is rond de 1,80 meter..

De kleinste spinners die ik kan vinden voor een 3mm as zijn rond 30mm. Daar kunnen echter bladen op tot maximaal 7x5: RCtechnics Internet Store

Grotere spinners kunnen ook grotere bladen aan maar dan wordt het wel erg lelijk denk ik.

Je zou ook het deel wat je afzaagt, als spinner kunnen monteren..

Bij een klapprop heb je een plaatje nodig wat je bladen opneemt. En dat is niet kleiner dan rond 30. Het aluminium deel op de foto.

imagemagic.php

Graupner heeft ze wel van rond 25 maar voor een 2mm as, met piepkleine bladen (5x3)

Hmm als ik dus voor rond 25 ga dan moet ik het deel waar normaal gesproken het kapje begin aan gaan passen. 25 rond begint in dit geval 5 milimeter is de canopy :(

Vandaag heb ik het Graupner spinnertje met blaadjes gekocht en erin gezet.

1335.15.8.jpg

Nu even de lijm uit laten harden en dan de rest strak passend maken...
ZweefNeus2.jpg

jajaja daar lig je dan
30 jaar rustig op de kast, plots hangt er een brushless in je neus. Gedaan met de rust.
Succes ermee !

Nog effe een vraagje ...
Ik ben bezig met het herstellen van oude schade aan de vleugels, tevens wil ik rolroeren aanbrengen en nu ben ik bijna klaar... Wat straks rest is de 3 aderige kabel door de vleugel naar de servo's heen trekken.
wing.jpg

Zoals je kan zien is de vleugel gevult met piepschuim (vul nu het gebroken schuim op en vul het met depron) in plaats van ribben.

Wat is de beste manier om helemaal door de vleugel heen netjes een gaatje te trekken voor de kabels ?
Als ik te ruim te werk ga dan verzwak ik alleen het geheel dus het moet een strakke passing worden. De servo die erin komt is een HXT-500 van UH..

Back