Hulp gezocht bij samenstellen buggy

Discussie in 'Brandstof auto's' gestart door Ferdi, 18 dec 2013.

  1. Ferdi

    Ferdi

    Lid geworden:
    18 dec 2013
    Berichten:
    44
    Hallo,

    Na jaren uit de rc hobby te zijn geweest begint het weer enorm te kriebelen.
    Ik heb geen wedstrijd ervaring maar daar wil ik nu wel voor gaan.
    Heb erg veel zin om naast het knutselen aan de auto ook competitief, als beginner, te gaan rijden.

    Nu heb ik weken besteed aan het uitzoeken van een auto en de rest van de benodigdheden.
    Ik begin bij nul en moet dus echt alles aanschaffen.
    Hiervoor heb ik een 'boodschappenlijstje' samengesteld welke er alsvolgt uitziet:

    Auto (Mugen MBX7)
    Motor (O.S. Max 21 XZ)
    Uitlaat (welke?)
    Zender incl ontvanger (Spektrum DX4R PRO ???)
    Servo's (Savox, maar welke - digitaal analoog?)

    En dan de rest natuurlijk:

    Gloeipluggen
    Gloeiplug driver
    Oplader gloeiplug driver
    Accu ontvanger (afhankelijk van servo, maar welke?)
    Oplader voor accu ontvanger
    Startbox
    Accu startbox
    Oplader accu startbox
    Kap voor buggy
    Wielen
    Transponder
    Brandstof + afterun olie
    En alle gereedschap natuurlijk...

    Zoals je ziet moet er een hoop aangeschaft gaan worden en zal dit aardig in kosten gaan oplopen.
    Nu heb ik tot eind april de tijd daar dan pas de buggycup weer van start gaat, waar ik dan mijn eerste wedstrijd, als complete noob ;) ,wil gaan rijden.
    Dat dit in april is is erg handig om de kosten te gaan spreiden.

    Ik wil iig tijdens de komende wintermaanden gaan bouwen, dus wil ik als eerst de auto, motor, servos en zender + ontvanger gaan bestellen.

    Hierbij dus wat hulp gevraagd.
    Auto ben ik uit; Mugen Seiki MBX7
    Motor ook zo goed als, maar alle tips zijn welkom, ik zie bijvoorbeeld voor het prijsverschil niet echt een meerwaarde in om een spec II te kopen. En welke uitlaat??
    Verder vind ik t moeilijk om de juiste Servo's uit te zoeken, dus ook hier graag advies over (digitaal, analoog, lipo of Nimh?)
    En dan de zender, is de Spektrum DX4R Pro aan te raden of moet ik toch echt aan een Sanwa o.i.d. gaan denken?


    Graag jullie feedback! :) en eventueel ook kritiek, op of aanmerkingen op mn boodschappenlijstje.

    Alvast heel erg bedankt!

    M.v.g.
    Ferdi
     
  2. Rc-Speedhouse.com

    Rc-Speedhouse.com

    Lid geworden:
    2 nov 2013
    Berichten:
    10
    Goedenavond Ferdi

    Ik zie dat je al een heel mooi lijstje hebt samengesteld.

    - Qua auto zit je met een Mugen MBX7 op een heel aardig niveau qua kwaliteit en rijeigenschappen. Onderdelen zijn allemaal op voorraad en ik ben aanwezig met de rijdende shop (en het raceteam) op elke buggycup wedstrijd om klanten met raad bij te staan.

    - Het verschil tussen een OS Max en een Os Speed ligt vooral in de gebruikte materialen binnenin de motor. In de Speed zitten bvb betere lagers en een betere krukas. Beide motoren zijn zeer goed, krachtig, zuinig en worden veel gebruikt in de buggycup. Op een OS Max kan ik de OS Speed 2060 uitlaat aanraden, ga je naar een Speed kan je voor een OS Speed 2090 uitlaat gaan.

    - Wil je bij Savox blijven kan ik je aanraden om eens te kijken bij de combinatie van 1256 en 1258 indien je voor 6V (nihm/LIFE) gaat, als je voor HV (lipo's) gaat kan je de combinatie 1268 en 1267 of 2 x 1267 gebruiken. Keuze tussen 6V en lipo's is persoonlijk, je kan met een lipo wel langer rijden op 1 batterij en de kracht blijft constanter.

    - Qua zenders zijn er heel veel mogelijkheden, de Spektrum zenders zijn er een van. Welke je ook kan overwegen is bvb de Sanwa MT4. Is wat goedkoper als de Spektrum maar is over het algemeen een veelgebruikt model in de buggycup.

    In het kleine materiaal heb je inderdaad heel wat nodig:

    Lader (zowel voor de ontvangeraccu's als je startbox)
    Ontvangeraccu's
    Startbox
    Gloeiplug driver
    Gloeipluggen
    Banden
    Transponder
    Brandstof
    Vulfles
    ...

    Wil je nog meer info hebben inzake advies, prijzen, etc... laat het gewoon even weten via mail/pbtje/etc...

    Mvg
    Rc-Speedhouse
     
  3. Ferdi

    Ferdi

    Lid geworden:
    18 dec 2013
    Berichten:
    44
    Heel erg bedankt voor je reply.
    Hier heb ik zeker wat aan.

    Ik denk dat ik nav hiervan voor de savox 1256 en 1258 ga.
    ook de sanwa mt4 spreekt me erg aan, verkoop je die ook?
    Ik zie namelijk op de sanwa na alles in je shop staan. Ik zie m op ebay voor 235 euro staan..

    Wederom dank.
     
  4. Rc-Speedhouse.com

    Rc-Speedhouse.com

    Lid geworden:
    2 nov 2013
    Berichten:
    10
    [mod]Dat mag dus niet.[/mod]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 dec 2013
  5. bosreus

    bosreus

    Lid geworden:
    19 okt 2003
    Berichten:
    1.583
    Locatie:
    de Kempen
    @ Ferdi

    Ga EERST bij een vereniging kijken of bij een wedstrijd. Waar het meeste mee gereden wordt, kan je vanuit gaan dat dat zeker goed is.
    Ken genoeg mensen die eerst kopen en dan naar een vereniging gaan, en dan achteraf erachter komen dat het toch net niet is wat ze ervan verwacht hadden. Met name dat je aangeeft dat je wedstrijden wilt gaan rijden en dan moet je wagen wel bij de top horen, met een auto die maar 80% kom je er niet. En dan is de aardigheid er vlug van af, en gaat alles weer in de mottenballen doos.
    Of je moet een heeeeel dikke portemonnee hebben.

    Hans
     
  6. Stewie

    Stewie

    Lid geworden:
    23 mei 2010
    Berichten:
    2.296
    Locatie:
    Koersel
    Bosreus heeft precies veel ervaring op 1/8 nitro gebied...
    Alle spullen die Ferdi en andere hier opnoemen zijn 'top of the line' producten en zeer goed vertegenwoordigd in het race circuit.
    Aan het materiaal dat hij wil zal het zeker niet liggen!

    Sanwa zenders zijn overigens te krijgen bij RC-Speedhouse, wel enkel op bestelling.
     
  7. bosreus

    bosreus

    Lid geworden:
    19 okt 2003
    Berichten:
    1.583
    Locatie:
    de Kempen
    Hoe weet je dat?
     
  8. kurtje

    kurtje

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    3.024
    Locatie:
    Beringen
    Omdat je aangeeft dat je wagen bij de top moet horen is voor mij al een teken dat je begin mis zit. Er zijn genoeg mensen die meerijden met normaal of 2de hands materiaal en die hebben net zoveel plezier. Een betere wagen laat je heus geen wedstrijden winnen. Dat ligt nog altijd aan de bestuurder :)

    Een goed onderhouden auto is een ander punt, daar win of verlies je wel veel mee! Topklasse of niet :)
     
  9. Ferdi

    Ferdi

    Lid geworden:
    18 dec 2013
    Berichten:
    44
    Bedankt voor alle tips tot zo ver...
    Ben druk alles aan t uitzoeken (mede met wat hulp en prima!! Service van Rc speedhouse).

    Over de uitgekozen componenten, dat zit denk ik wel goed.
    Helemaal na t lezen van verschillende ervaringen hier op t forum en rctech.
    Ik wil t iig met een potje knallen op t circuit niet daarvan af laten hangen.
    Waarschijnlijk ga ik geregeld blunderen in t begin.. ;) maar aan t materiaal zal t iig niet liggen.

    Heb er zin in!!
     
  10. kurtje

    kurtje

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    3.024
    Locatie:
    Beringen
    Komt helemaal goed hoor Ferdi!
    We zijn allemaal zo begonnen als 'beginners' maar daarom hebben we er niet minder fun mee gehad!

    Aan het materiaal dat je gekozen hebt zal het niet liggen, ikzelf reed ook met de MBX7 vorig seizoen en ga dat dit seizoen ook weer doen! Net als met de OS motoren, niets dan lof erover! Ze kosten wel wat, maar je krijgt er veel gebruiksgemak voor terug!

    Als je de aankoop hebt gedaan, zal RC-Speedhouse je zeker verder helpen op de wedstrijden. Ikzelf zit ook altijd onder de tent bij hun, dus spreek me maar aan en ik help je met plezier!!!

    Veel succes met je keuze!
     
  11. petertjes

    petertjes

    Lid geworden:
    9 apr 2009
    Berichten:
    486
    Locatie:
    Belgie (Bocholt)
    Even een opmerking van een 1:8 Onroad rijder.
    Is de motor die nu gekozen heeft niet een snelle motor?
    Zo ja, is het dan niet slimmer om eerst een minder snellen/goedkopere te nemen?
    Vaak rijden beginners sneller met een langzamere motor!
    Ook qua prijs beter om eerst een goedkopere motor te verpesten dan gelijk een dure.

    Maar dit is gebaseerd op Onroad.

    gr.
    Peter
     
  12. Rc-Speedhouse.com

    Rc-Speedhouse.com

    Lid geworden:
    2 nov 2013
    Berichten:
    10
    Hallo Peter

    Is een heel juiste opmerking, echter ontlopen de motoren elkaar qua snelheid amper in de offroad scene. Het is meer een verschil in powerafgifte tussen de verschillende modellen. De OS motoren lopen heel soepel over hun hele toerenbereik en zijn daardoor geschikt voor beginners en gevorderden
     
  13. petertjes

    petertjes

    Lid geworden:
    9 apr 2009
    Berichten:
    486
    Locatie:
    Belgie (Bocholt)
    Aha, duidelijk verhaal.

    gr.
    Peter
     
  14. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.481
    Locatie:
    Sassenheim
    Klopt, maar moet er bezuinigd worden op het budget zijn er goedkopere alternatieven te vinden.
     
  15. Ferdi

    Ferdi

    Lid geworden:
    18 dec 2013
    Berichten:
    44
    Kijk, het is niet zo dat ik voor een dubbeltje op de 1e rang wil zitten..
    Ik wil goed materiaal, maar let zeker wel op de kosten.

    En ik geef toe dat ik ook wel gevoelig ben voor een bepaalde beleving bij een merk, hebben we dat niet allemaal in zekere mate...?
    en dat is niet erg, toch? :)
     
  16. Stewie

    Stewie

    Lid geworden:
    23 mei 2010
    Berichten:
    2.296
    Locatie:
    Koersel
    Niets mis mee, heb 3 maanden RTR's gehad en toen overgeschakeld naar een MBX6 met OS Speed xzb motor. Er ging een heel andere wereld open lol.

    Heeft daarna nog erg lang geduurd eer ik wedstrijden wilde rijden :D..
     
  17. Ferdi

    Ferdi

    Lid geworden:
    18 dec 2013
    Berichten:
    44
    Bedankt allemaal!
    Auto en servos zijn besteld bij rc speedhouse!
    Over de zender en motor ben ik nog niet uit..
    Dat wordt nog verder lezen en zoeken ;)

    Daar houd ik je aan Kurtje, gezellig en bedankt! :)
     
  18. kurtje

    kurtje

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    3.024
    Locatie:
    Beringen
    Proficiat met je aankoop, daar ga je geen spijt van krijgen!

    Ivm motor en zender kan ik inkomen dat het een moeilijke keuze is.

    Ikzelf rij momenteel met de M12 van Sanwa (Hiervoor de M11x, Spectrum DX3R/DX3S/DX3C) Het kost je wat, maar je krijgt er een zeer leuk apparaat voor terug dat enkele jaren meegaat!

    In de motoren rij ik al verschillende jaren met een OS Speed. Ook hier betaal je wat meer voor een motor, maar ik kan je verzekeren dat ik nog geen enkel seizoen spijt heb gehad van mijn aankoop. De motor loopt altijd, blijft zijn afstelling behouden, vertoont geen gekke kuren en heeft lekker veel power.

    Ook volgend seizoen gaat dit weer mijn combinatie zijn MBX7/OS Speed

    @ Peter Als je volgend seizoen ergens eens gaat rijden, moet je eens iets laten weten. Wil wel eens komen kijken naar die snelheidsbeesten :)
     
  19. Stewie

    Stewie

    Lid geworden:
    23 mei 2010
    Berichten:
    2.296
    Locatie:
    Koersel
    De keuze is zeker niet verkeerd en leuk voor onder de kerstboom :).

    Motoren heb je veel keuze. De keuze daar hangt vooral van voorkeur af. Alle motoren, uitgezonderd OS Speed, liggen zowat in dezelfde price range.

    Maar je kan de roller en servo's al inbouwen, dan ben je ver.
    Zit trouwens onder dezelfde tent met een eenzelfde combo als Kurt, namelijk MBX7, OS Speed en een M12 zender. Als je vragen hebt of eens dag wilt komen zeggen ben je altijd welkom :D.
     
  20. Ferdi

    Ferdi

    Lid geworden:
    18 dec 2013
    Berichten:
    44
    Bedankt Stewie!
    Het zijn dit soort uitnodigingen die het NOG leuker maken! :)
     

Deel Deze Pagina