hulp gezocht drone

• Topicstarter Topicstarter bluelab
  • Startdatum Startdatum
B

bluelab

Guest
Ik ben een amateur en heb nog nooit een model vliegtuig gebouwd..
Ik ben opzoek naar een drone maakt niet uit of het een helikopter of een vliegtuig model is..

1. Hij moet 10km kunnen vliegen. (Meer is altijd beter)
2. Hij moet een vlucht geprogrammeerd krijgen en deze uit zichzelf kunnen vliegen.
3. Ik wil er een camera onder kunnen hangen die NIET op afstand bestuurd hoeft te worden. Hoeft ook geen beeld te versturen. Moet dus ongeveer 3 a 4 kilo kunnen dragen.. (meer is altijd beter)
4. Budget is 5000 euro.

Nu is mijn vraag is dit te doen of kan ik dit op me buik schrijven. ?

Alvast bedankt,

Even afgezien van of het kán, zou je beter eerst eens kunnen onderzoeken of wat je wilt wel mág (hint: ga er maar niet van uit)

Of het te koop is, dat betwijfel ik. Maar een toestel dat 4 kg last kan meenemen is te ontwerpen en te bouwen. Zo'n toestel zal zeker rond de 10 kg gaan wegen. Het vliegen met een toestel van 10 kg moet je niet onderschatten. Dat vergt heel veel ervaring die je met kleinere toestellen moet opdoen en dan langzaam naar een groot toestel.

Denk dat meer dan 90% van de modelvliegtuigen in Nederland onder de 10 kg zit...

Maar er zijn nog andere problemen. In Nederland moet een modelvliegtuig visueel door de bestuurder te zien zijn. Op GPS buiten het zichtveld vliegen mag niet. Voor personen of zaken op de grond is een zwaar vliegtuig dat kan neerstorten ook niet zo aantrekkelijk.

Een welgemeend advies: Ga naar een modelvliegvereniging, kijk daar wat er mogelijk is, leer dan eerst modelvliegen en kijk dan na een paar jaar of je nog een toestel wilt bouwen dat 4 kg last kan vervoeren.

Wat mag met een modelvliegtuig vind je hier: KNVvL Modelvliegsport - Regeling Modelvliegen

Dit is nieuw account. Was me wachtwoord kwijt op bluelab account..

Allemaal in iedergeval alvast bedankt voor de reacties..

Ik woon niet in Nederland dus die regels moet jejezelf niet al te druk om maken..

Ik was ook niet van plan om het vliegtuig of helikoptertje zelf te gaan besturen maar om hem op gps te laten vliegen..

Ik heb op alibaba gezocht en er is volgensmij best wat mogenlijk. Zag ook unmanned helikopters die gemaakt worden om gewassen te besproeien..

Als iemand me hiemee kan helpen zou ik heel dankbaar zijn. Mag allemaal best wat kosten.
Alvast bedankt

@gjcvro ik begrijp even niet wat je daarmee bedoeld? Kan je aub wat duidelijker zijn?

Als iemand 10 km gaat vliegen heb ik het idee dat hij dingen wil filmen die normaal niet tot op een kilometer te benaderen zijn (waarom rij je niet eerst met de auto naar de plaats waar je wil filmen). En waarom is dat niet normaal benaderbaar.. omdat je er niet mag komen, of omdat het onherbergzaam is. In het eerste geval: snode(foute)plannen. Ik heb geloof ik wel eens filmpjes van een rus gezien, die 10km ver weg ging.. alleen de terugreis ging een klein beetje mis.

Je zal toch echt moeten leren om dat model zelf te besturen. Om het model alles zelf te laten doen heb je hele dure en grote computers nodig en dan nog!
Hoewel de drones van de Amerikanen door computers van en naar de plaats van bestemming worden gevlogen worden ze meestal met de hand geland. De piloot zit in de VS en via een fpv verbinding vliegt hij de drone het laatste stuk naar de landingsbaan en land hem. Ook al is dat bijvoorbeeld in Turkije of Jordanië.

Hele dure en grote computers

Hahahahahaha

1 woord : APM

Michell, ga jij eerst maar eens goed je huiswerk doen. ;) Er is veel meer nodig dan dat APM systeem om een vliegtuig veilig en betrouwbaar autonoom een route te laten vliegen. Als het echt zo makkelijk zou zijn gebeurde dit toch veel en veel meer.
Tot nu toe zijn alle pogingen nog met slechts beperkt succes gelukt en ging er nagenoeg altijd wel ergens iets mis. Dus die simpele computer in je model is echt niet voldoende. Een goed werkend systeem op de grond met goede navigatie software en dergelijke om de computer in het model bij te staan is zeker voor de veiligheid absoluut noodzakelijk.
En dan de stabilisatie van je model. Al die systemen die er nu gebruikt worden werken leuk en vaak verbluffend goed. Maar wat als er een keer een onverwachte windshear ontstaat of een turbulentie die net even langer aanhoudt dan de software aan kan? Dan komt zo'n vliegtuig hopeloos naar beneden. Hoe en waar heb je op afstand niet in de hand.
Het Amerikaanse leger vertelt niet hoeveel van hun drones er in de bergen van Afghanistan naar beneden zijn gekomen doordat de automatische besturing het niet meer aan kon. En dat zijn hele grote vliegtuigen met een knap stevig computer erin. Daarbij staan die vliegtuigen via satellieten in verbinding met een grondstation, maar zelfs die computers kunnen dat niet allemaal aan.
Dat is wel de meest belangrijke reden waarom er nog steeds een piloot in de cockpit van een vliegtuig zit. Voor die momenten waarop de computer het niet meer "weet"!!!!
Nee zo makkelijk is het niet!

Apm en een vliegtuig gaat prima autonoom en is erg eenvoudig. Heb zo al afstanden van 10KM gevlogen zonder 1 probleem. Landen gaat ook prima autonoom. Ook met flinke wind en turbulentie ernst ;) Starten, vliegen en landen vol automatisch bij 45 graden cross met 5+bft en een schuimpje gaat prima. Je staat er verbaasd bij te kijken.... Goedkope 3 dollar servos zijn voldoende ;) Dit kan ook prima met een 25+ kg kist, geen reden waarom het niet kan. Kwestie van juist alles instellen zodat een minimale vliegsnelheid behouden blijft.

Laatst bewerkt door een moderator:
10 km vliegen.. dat klinkt alsof je snode plannen hebt..

Zonder verder info 10km vliegen met 4kilo last.....hhmmm.....klinkt als: "Ik wil een paar rondjes over bedrijven vliegen, kijken of ze met anti-boomknuffelende praktijken bezig zijn"...."ik wil een paar rondjes over het naakstrand voor eigen vertier"......of nog veel dommer...."lijkt mij wel handig om mijn handel makkelijk de grens over te krijgen zonder dat irritante gedoe met grenscontroles en invoerrechten enzo"

ik begin mij de laatste tijd meer en meer te storen aan hoe vreselijk dom er over quad/multicopters gedacht wordt!

Ik zag gisteren bij een tuin hier in de buurt een dji'weetikveelwelkeversie' omhoog vliegen en op een meter of 20 hoog over de andere tuinen (gewoon rijtjeshuis) heen en weer vliegen, drie flips maken en weer terug de tuin in. Er zat geen camera op maar de pan en tilt wel dus de volgend stap wordt dat hij dat met de camera gaat doen.

Als ik mijn Funcub hier over de wijk vlieg hang ik binnen de kortste keren aan de hoogste boom maar dit moet allemaal maar kunnen!

Zelfs een goede vriend van mij, die al 30 jaar met modelboten in de weer is en er vele op hol heeft zien slaan en waar hij zelf met een roeibootje achteraan moest, snapt de ophef niet rond een dronefilmpje want "GPS...Gyroscoop...blablabla...electronica!"

echt.....lees je eens in voordat je dit soort domme dingen even op een forum plempt in de hoop dat je even een kant en klare oplossingen aangeleverd krijg van mensen die wel serieus met een hobby bezig zijn!

Ik zag gisteren bij een tuin hier in de buurt een dji'weetikveelwelkeversie' omhoog vliegen en op een meter of 20 hoog over de andere tuinen (gewoon rijtjeshuis) heen en weer vliegen, drie flips maken en weer terug de tuin in. Er zat geen camera op maar de pan en tilt wel dus de volgend stap wordt dat hij dat met de camera gaat doen.
Als ik zo'n ding boven mijn tuin of huis zie vliegen waarschuw ik één keer.

En dan :snipersmile: :yes:

Met een mooie zware luchtbuks moet dat lukken. Heb er altijd al een willen hebben :D

Ik heb geen ruzie met mijn buren en dat ga ik ook gewoon zo houden.
Als hij boven tuinen en huizen gaat vliegen ga ik gewoon een praatje maken en uitleggen dat hij er niet zomaar overal mee mag vliegen. Ik geen ruzie, zijn drone niet kapot en (hopelijk) nog veel plezier van de hobby! (en dan neem ik mijn quadcoptertje ook mee, kunnen we samen vliegen)

Back