Hulp gezocht: FF9 zender en hoogte trim bij butterfly mix.

• Topicstarter Topicstarter Marc Bolier
  • Startdatum Startdatum
M

Marc Bolier

Guest
Hallo!

Dit is eigenlijk een beetje een crosspost (ik had een vergelijkbaar bericht in het electronica forum gezet) maar ik denk dat deze hoek beter geschikt is voor mijn vraag.

Als ik in het 2FL-C programma van de FF9 / T9CP de butterfly mix gebruik activeer ik deze met een schakelaar waarna je met de gasknuppel de "hoeveelheid" butterfly regel (handle naar me to = 0%, van me af = flaps 80 graden naar beneden en ailerons omhoog). Het lijkt mij nogal handig om tijdens de vlucht het hoogteroer te kunnen trimmen met de trimschakelaar naast de knuppel van het hoogteroer om het ballon effect weg te regelen. Nadat de butterfly schakelaar uit staat zou de trim stand van het hoogteroer ook weer "neutraal" moeten zijn. Zo werkt het namelijk ook met de flaperon speed brake. Het probleem is nu dat als de mix schakelaar uit staat de stand van mijn hoogteroer ook aangepast is, terwijl ik graag alleen wou trimmen als mix actief is. De rolroeren zijn wel gewoon te trimmen met de butterfly mix actief.

Dus als iemand een tip heeft om de hoogte-trim mix alleen in de mix toe te passen...

eigenlijk doen we niet aan crossposten, maar je probleem is zo specefiek, dat ik hoop dat iemand je kan helpen.

succes.

Gerard_nl zei:
... je probleem is zo specefiek...
succes.

Ik ben eigenlijk gewoon bang dat ik na een middag proberen op het veld daarna de handleiding nog eens 3 keer lezen en daarna 3 avonden stoeien gewoon iets simpels over het hoofd zie.

Het is toch geen doen om te vliegen, te proberen, te landen, bij te regelen, vliegen, proberen, landen, bijstellen en dan ook nog ondertussen het optimale zwaartepunt te zoeken...

Ik heb een FC18, dus wat dat betreft kan ik je niet helpen.

Ik heb wel een gedachte hierover. Als ik de butterfly gebruik op mijn kist dan heb ik een bepaalde compensatie ingesteld. In de praktijk is die nooit helemaal goed, maar het is 'grof ingeregeld' en beter dan niks. Helemaal precies krijg je hem niet want het hangt er ook vanaf hoe hard je vliegt op het moment dat je de butterfly opengooit. Maar voor dat kleine stukje van de vlucht zit ik daar niet mee, ik heb immer de hoogteroerknuppel toch al nodig voor het afvangen en daarmee reageer ik ook op een eventueel opbomen. Bij de trim kom ik op dat moment niet meer.

Moet ik consistent bijdrukken -> dan verander ik de hoogteroer bijmixing nog iets.

Mvg
Arthur

Hoi Marc,

Ik ken jouw probleem!

Je hoeft de handleiding geen 3 keer meer te lezen, dat heb ik al voor jouw gedaan en daar kom je geen stap verder mee.
Probeer het volgende: Ga naar het menu "butterfly", onthoud de ingestelde waarden, zet je mixer aan (met de schakelaar A dus) en duw dan eens tegen elke trimschakelaar. Zowel die van hoogte, richting, rolroer en gas.
Bij één van de vier zal de hoogtetrim mix veranderen.

Wees echter voorzichtig!! Wanneer deze mixer opstaat tijdens het vliegen, en je wilt trimmen op bvb hoogte of rolroer met de schakelaar A "aan", dan veranderen de waardes van de mixing en niet de trim van je hoogte of rolroer.
Je hoort dit dan wel aan het toontje van de bieper, maar het blijft tricky.

Heb vorige week mijn mini-ellipse zo "geplant" op een helling in de Vogezen.
Ik vlieg in mode 4 en trimde dus ipv de rolroeren, de butterfly mixing met een onaangename verrassing vlak voor de landing als gevolg. De schade viel nog wel mee, maar toch jammer.

Succes ermee en als het niet lukt, lees ik het wel.

Groetjes

Hoi balsasniffer. Ik had gelukkig (net) geen crash maar ik ben er ook op de harde manier achter gekomen. Errug leuk als je vol down aan het trimmen bent dan de mix uitzet en dan blijkt dat je net nog voldoende up kan geven om net van de grond te blijven. De tweede uitdaging was natuurlijk om de trim weer neutraal te krijgen.

De FF9 heeft 2 "glider"programma's
1) GLID (2FLAP
2) GLID (2FL-C) (geen idee wat -C betekent, competition?). Heeft wel een aantal leuke mixers.

In de 2FL-C mode staat de hoogte mix voor flap niet in het BUTTERFLY menu dit in tegenstelling tot 2FLAP. Dit programma heeft een tweede menu "BUTT->HOR" hier kun je een soort van twee punts curve voor de hoogte compensatie instellen, een down mix voor het middengebied en een down mix voor de einduitslag. Als de mix actief is zie ik de "HOR" niet veranderen. Dit weer in tegenstelling tot het 2FLAP programma waar de "HOR"wel vrolijk verandert met de trim.

:? :? :? Marc :? :? :?

Hallo Marc,

Ben blij dat het dan toch nog goed afgelopen is.

Mijn FF9 is er nog ééntje van de eerste generatie.
De functies die je aanhaalt, staan er bij mijn zender niet in. :cry:

Groetjes en happy landings!

:idea: Ik denk dat ik een simpele oplossing heb die altijd werkt: een Gyro :!:

Nu eerst maar eens uitzoeken welke.

Ik snap het probleem niet helemaal. Zelf heb ik ook de 'oude' FF9. In de 2Flap programmering kun je bij de butterfly mix de hoogteroer uitslag en een eventuele delay programmeren. Je maakt een aantal proefvluchten en stelt daarbij de waarde af tot je tevreden bent. Het lijkt me zowiezo geen goed idee om tijdens de aanvlucht voor de landing met de trim te lopen rotzooien. Blijkt dat je steeds wat moet bijsturen met je hoogteroer, dan verander je de mix. :D

Back