hulp gezocht met mini fountain

hallo,

ik heb een probleempje met mijn MHZ mini fountain. Ik heb deze onlangs 2dehands gekocht, een speed480 BB 7,2v erin gebouwd, waterkoeling erom, en 8 cellen 800 mAh erin. Zwaartepunt ligt op ong. 35% vanaf de achterkant.

Als ik nu ga varen, huppelt het bootje zo erg, dat ie bij halfgas nog maar amper het water raakt en bij 3/4 totaal onbestuurbaar is. Gevolg : regelmatig op de kop midden op de plas :(

Ik ben jaren terug ook met electroboten aan de gang geweest, maar hier kom ik niet echt uit :? Dus ik hoop dat er iemand is die me wat tips kan geven.

MVrGr Paul

voor het op de kop liggen:
meestal worden de accu zo gelgd dat hij vanzelf terug kanteld
met mini power bootjes is omslaan flippen of wat dan ook, noodzaak om snel te gaan 8O 8)

voor het stuiteren:
kan je normaal het zwaartepunt verder naar voren doen maar dit heb je al op 35 % dus oorzaak ergens anders zoeken.
onder welke hoek komt de as uit de spiegel en hoever staat deze in % uit de spiegel
dus de afstand van de spiegel tot de begin prop.

Groeten Gerjan

@ victorymarc : Bedankt, zal daar eens wat rond gaan snuffelen!

@ gerjan : Wat betreft het omslaan, ik heb 5 cellen links van de schroefas liggen, 3 rechts van achter gezien. Maar hij blijft stug op de kop liggen :? Hoort t misschien andersom? Of een 6 - 2 verdeling?

De hoek van de as kun je op het fototje zien (als alles goed gaat). Heb vooraan de as een speed480 met 3mm koelspiraal erom, en die ligt helemaal onderin de V van de romp. Dus kan de as niet vlakker leggen. En de as steekt 35mm uit de spiegel. Komt neer op zo'n 11%.
hoekas.jpg

Bedankt voor de reacties, hoop dat t goed komt !

MVrGr Paul

je kan de cellen 6 om 2 leggen ja
heb je de 5 cellen helemaal links ?
of tegen de as
helemaal naar links wil ook wel eens helpen

ashoek ziet er goed uit
as afstand op 11 % kan zorgen voor instabiel vaar gedrag
normaal is 8% wat neer komt op 25 a 26 mm in jou boot
zou een cm korten kunnen proberen
je zou ook eerst het zwaartepunt nog verder naar voren kunnen leggen kijken wat dat doet

Groeten Gerjan

bedankt gerjan, ik zal eens wat met mijn celletjes gaan schuiven. Zal dan ook ff t zwaartepunt iets naar voren proberen, kijken wat ie dan doet.

Het asje eventueel inkorten, gaat dat zo zonder hem eruit te moeten slopen? Of moet ik de hele as eruit slopen en een stukje verder naar voren weer vastlijmen?

de as eruit ff met de dremel inkorten
buiten as kan je laten zitten en met de dremel inkorten

ben je niet zo zeker met de dremel kan je een ijzerzag pakken of de buiten as er uit

buitenas is zo te zien een allu buisje dus makelijk te vervangen als die niet met te veel lijm is vast gemaakt

vermijd het zaar en breek werk en probeer het probleem eerst in de setup te zoeken als dat niet wil mas de zaag pakken

Groeten Gerjan

okeej, heb nu het zwaartepunt op ca 40% liggen, en gisteravond even uitgeprobeerd. Het huppelen is minder geworden, maar nog steeds eindigd de boot op de kop als ik volgas probeer te gaan. Haha gelukkig is het met dit weer geen ramp om het water in te moeten springen :lol:

Denk dat ik niet veel verder met t zwaartepunt naar voren moet gaan, maar eens ga kijken wat er met t vaargedrag gebeurd als ik de as een stukje (3 - 4 mm) inkort. Maar ben op de goede weg geloof ik.

Back