Hulp gezocht met tunen zmr250 quadcopter

He allen,

Na een aantal jaar niks met modelbouw gedaan te hebben (kwam hier lang geleden voor hulp met mijn hirobo shuttle) ben ik begonnen aan een quadcopter.

Hier zijn dan ook de problemen mee en hoop dat er iemand is die een keer een avondje kan helpen (regio eindhoven).

Ik had een opwelling om weer wat met vliegen te doen en besloot maar meteen een quadcopter te bouwen.

En zo gezegd zo gedaan, hoop lezen, uitzoeken en bestellen.
Na het wachten alles opgebouwd en toen begon het.
Ik moet gaan afstellen. En daar zit net het probleem. Alle instructies voor tunen die ik vind gaan er van uit dat je de quadcopter in de lucht kan houden. En dat lukt mij dus juist niet.

Wat heb ik samen gebouwd:
Zmr250 clone frame
Zmr250 pdb
Sp f3
Rhd2205 2600kv
Littlebee 20a pro
5030 gemfan
Frsky d8r-xp (ppm)
Futaba 9zhp wc2 (mode 1)
1800mAh 3S 30C
Current sensor

Alles draait op cleanflight. Esc's zijn gecallibreerd net als acc en gyro.

Zonder angle krijg ik hem niet eens de lucht in, maar dat is meer mijn onkunde denk ik.
Met angle mode aan krijg ik hem (of haar??) de lucht in maar drift ie steeds alle kanten op. Maar dat zou kunnen want de pids kloppen waarschijnlijk totaal niet.

Nu wil ik de pids gaan inrefelen. Maar hoe begin ik daar aan als ik hem niet eens in de lucht kan houden?
Na 2 weken allerlij instructies (met stieken en touw en nog veel meer) en iedere dag wel een paar props, gevolgd te hebben heb ik er geen vertrouwen meer in dat ik er iets mee kan.
Nu is dus mijn vraag of iemand een keer een avondje kan helpen met tunen, of misschien wel de gouden tip heeft.

Ik weet dat ik nu iets vraag wat tot vervelends toe hier gebraagd wordt. Maar ik kom er totaal niet aan uit.

Een foto volgt komende week nog.
 
Laatst bewerkt:
als je quad al drift in angle mode heb je waarschijnlijk niet je gyro gekalibreerd? dit kan in cleanflight. vor de rest kan je even naar andyRC op YouTube gaan. deze heeft altijd stock pids voor zijn race drones. als je er dan een uitzoekt welke op die van jou lijkt, zullen deze al veel beter zijn dan die je nu hebt. (BTW. ik zou er zsm betaflight 3.0.0 opzetten, die is veel stabieler dan cleanflight)
 
Ik heb de gyro meerdere keren gecallibreerd, maar zal het nog wel een keer doorlopen.

Tip van AndyRC is een goede, ga ik dit weekend achter aan!

Betaflight of cleanflight lees ik erg veel over. Hier zie ik erg verl voorkeuren maar weinig feiten. Mijn conclusie was min of meer dat betaflight zoals de naam al eenigszins aan geeft cutting edge is maar cleanflight meer vertrouwd en safe. De 2 lijken met beel dingen ook erg op elkaar vind ik.
Ik had gekozen voor cleanflight omdat hier meer documentatie over is te vinden.
Maar corrigeer me gerust!
 
Dat kan, ieder zijn voorkeur! ;)
Als alles goed gecalibreerd is, kan het zijn dat je de optie "calibreren bij armen" aan hebt staan? Als je de quad armed terwijl hij niet op een vlakke ondergrond staat gaat hij dus scheef vliegen.

Echter weet ik niet of deze optie bestaad bij cleanflight (libre/openpilot wel nml)
 
Heb je een video van het vlieggedrag ? Ook in angle mode zal je nog steeds input moet geven om de quad te corrigeren, een quad blijft nooit 100 % still hangen.

Betaflight default pids zou je quad prima op moeten vliegen.
 
Nee sorry, ik heb geen video.

Wel heb ik ondertussen betaflight er op staan. Het gedrag is hier veel beter mee. Maar meteen introduceert het een ander vreemd gedrag.

De eerste paar seconden (stuk of 30) gaat ie goed om hoog.
Maar dan komt het, dan zakt ie lang zaam naar beneden tot ik full throttle heb. Op dat moment gaat ie helemaal raar doen en valt ie naar benedrn tot bijna op de grond en gaat dan weer een meter of 2 om hoog. Dit blijft zich herhalen tot ik disarm en weer arm. Hier na herhaalt dit zich weer.

Wat ik wel getest heb, is hem vast houden als dit gedrag vertoont. Als ik hem dan naar links kantel lukt dit haast niet omdat de linker motor dan veel sneller gaan draaien (terwijl ik al full throttle op de stick geef).
Kantel ik naar rechts dan gebeurt er eigenlijk haast niks.
Wil ik hem weer recht kantelen, dan komen de props linker props weer op om hem in ee naar rechts gekantelde hoek te houden.

Het lijkt dus of er met rechts iets mis is??

Van een probleem in het volgende dus..
De lol vergaat wel snel zo als je meer props verslijt dan accus leeg trekt :frustie:
 
Heb het met 3 nieuwe volledig opgeladen accus getest.
Wel allemaal 3s 1800mAh.

Hier heb ik ook aan gedacht namelijk. Maar zodra dit zich voor doet gaat mijn low bat warning nog niet af. Ook gaat er ongeveer een 800 a 900 mAh in de accus bij laden hier na. Accu leeg denk ik dus niet. Als ik de accus test en ontlaad tot 3v per cel gaat er ongeveer 1700 tot 1800mAh in. Ik zou dus zeggen dat ik dan pas op half leeg zit?

Wat ik vreemd vind, is dat als ik hem kantel naar links, er wel genoeg vermogen komt voor de motoren, en deze dan ook flink kunnen optoeren terwijl ik al full stick geef op de throttle.
Houdt betaflight een veilige marge in bij full throttle? Misschien zit daar een probleem..
 
Het lijkt er op dat ik iets heb gevonden.
1 motor geeft vol vermogen volgens de gui, maar dit is niet merkbaar.
Morgen eens proberen motor en/of esc te wisselen.
Had ik nu maar voor connectors gekozen ipv solderen ;)
 
Heb je de ESC's wel gecalibreerd?

LIPO eraf, zender op full throtlle, LIPO erop, wachten op de beepjes, throttle naar 0, wachten op de beepjes. LIPO eraf en klaar.

Kan ook in betaflight onder de motor tab en dan de throttle regelen met de master schuifknop.

Nog even een ander ding: HAAL DIE PROPS ERAF tijdens testen!
Een visite naar de 1e hulp is snel geregeld; dus niet even de quad in de handen houden en schudden (echt he) want voor hetzelfde geld flipt je flightcontroller hem, letterlijk!
 
Gecallibreerd zijn ze ja. Volgens blheli zijn ze ook alle 4 gelijk. En throttles waardes afwijkend van origineel.

Ik heb 1 esc gevonden die minder vermogen lijkt te feven als de andere 3. Deze heb ik gewisseld, echter helaas nog geen tijd gehad om te testen..
 
Back
Top