Hulp gezocht Spektrum NX8

bdoets

Vriend van modelbouwforum.nl
Forum veteraan
Wie -bij voorkeur niet te ver van Harderwijk- zou mij een beetje wegwijs kunnen maken op de Spektrum NX8, bijvoorbeeld door samen mijn Delta Dart er op te programmeren?

Nou dat schiet niet op... inmiddels heb ik de Delta Dart maar een Graupner ontvanger meegegeven, heb ik altijd een programmeerdraak gevonden maar van de NX8 blijk ik nog minder te snappen. Zal de leeftijd zijn.
Maar, ik hoop nog steeds dat iemand me er mee kan helpen. Desnoods wat verder weg van Harderwijk? Ik heb dat ding tenslotte niet voor niks gekocht...

Beste

Als je lid bent van een vliegclub wordt hier meestal aangeraden om een zender aan te schaffen die daar gebruikt wordt, juist om de redenen die je hierboven aangeeft.
Op youtube zijn meestal filmpjes te vinden met uitgebreide info!
Succes verder, groet Hans

Na vooral het bestuderen van de Spektrum filmpjes over de NX8 kom ik langzamerhand toch een heel eind.
Eigenlijk had ik eerder al mijn Funwing geprogrammeerd, alleen toen ik die daarnet nog eens opriep in de zender bleek het toch niet helemaal goed te werken.
De beide elevons bewegen schoksgewijs, komen in 2 of 3 stootjes tot de maximale uitslag. De motor doet helemaal niks meer. Omdat het gisteren prima werkte heb ik het idee dat ik misschien ongewild een of ander vinkje heb omgezet, maar ik kom er weer eens niet achter waar.
Mijn Partenavia heb ik vanmiddag geprogrammeerd, maar ik ben als de dood dat morgen opeens blijkt dat dat ook verdwenen is...?
Wat doe ik fout?

Af en toe lukt me wel iets meer, maar alles bijmekaar blijf ik het een ontoegankelijke zaak vinden.
Met mijn Graupner Hott zender (ook een draak) had ik tenminste nog een soort template programmering (gemaakt door PH-AJH) die ik door de jaren heb aangepast voor verschillende modellen.
Zo'n basistemplate zou ik zo graag hebben voor de NX8 maar het lijkt erop alsof er niemand dusdanig op het ding thuis is dat hij het aandurft om dat voor me te maken? Vrijwilligers voor...

Het blijft modderen met mijn Spektrum NX8, ik heb hem nou een jaar maar ik zit er dusdanig mee vast dat de lol van het vliegen me dreigt te vergaan.
Zou iemand voor mij alsjeblieft een template programmering kunnen maken voor de NX8 waar ik wat mee vooruit kan, en waar ik zelf dan naar behoefte eventueel dingen aan toe kan voegen?
Zo'n programma zou de volgende dingen moeten hebben:

mode 2 bediening;
Elevator,
rudder
2 ailerons
2 kleppen (hetzij remkleppen hetzij flaps, dat kan ik denk ik zelf aanpassen)
Throttle.
En vooral: een schakelaar (kan flightmode of iets anders zijn) waarmee ik kan kiezen om ófwel throttle, ófwel kleppen te bedienen. Dit had ik jarenlang op mijn Graupner Hott zender en dat loste het probleem op van met twee sticks vijf servo's te kunnen bedienen.

Ik ben in een leeftijdscategorie aangeland waar sommige dingen die ik vroeger leuk vond, me nu te ingewikkeld zijn. Maar ik zou zo graag nog wat blijven modelvliegen...

Tja, Vrije Vlucht en Lijnbesturing zijn in principe heel simpel.
Let wel: In Principe.....:D

Hallo Bas,

Al een beetje uit de problemen met je NX 8? Nu heb ik eens even gekeken, ik vond dit filmpje, wellicht helpt je dit. Ik weet het filmpje is voor een DX8 maar die is in hoofdlijnen gelijk wat betreft software van een NX8, de NX8 kan gewoon veel meer..

Hierbij, hopelijk heb je er iets aan,

Succes,

Aad den Blaauwen.

voor spektrum zijn toch talloze basis setups beschikbaar ? amerikanen hebben veel spektrum.

kijk maar eens op rcunverse, rc groups en flying giants enzo.

Daar ga ik eens flink op studeren Aad den Blauwen...
Gerard, ik heb uitgebreid rondgezocht met name naar die optie om met een schakelaar te kiezen voor flaps of throttle maar nergens gevonden. De kant en klare setups die ik vond gingen bv uit van een driestanden schakelaar voor throttle.
Je zou toch verwachten dat voor een beetje ambitieuze zender er een bibliotheek was met -tig setups voor allerlei modeltypen... maar ook met de talloze instructiefilmpjes die Spektrum op YT heeft kom ik er tot dusver niet echt uit. Maar ik ga dit filmpje bestuderen.

Ik ben er ook nog zojuist mee bezig geweest. Niet op een DX8 maar op een DX9. Het lijkt toch nog niet zo gemakkelijk. Alle gewone taken zijn gemakkelijk in te stellen. De switch tussen trottle en flaps is een beetje lastig. Zou je dit op een schakelaar willen zetten dan is dat veel makkelijker. Want even ter verduidelijking wat gebeurd er met je throttle als je schakelt naar flaps op je throttlestick? Electro of brandstof?

Het laat mij even niet los, laat het even weten,

Groet, Aad.

Ik doe alleen electro.
Je hebt nooit tegelijkertijd throttle en flaps nodig, dus een óf-óf schakelaar kan prima (zo werkte het op mijn vorige zender, Graupner Hott, maar met een flightmode wisseling zou natuurlijk ook kunnen).
Het gaat om zwevers, dus ik gebruik geen flaps om te stijgen

Precies. Heel simpel, tijdens het vliegen staat de schakelaar op throttle. Pas als ik wil landen (of misschien als de thermiek te hard gaat) gaat ie naar Flaps. Maakt dus niet uit of je daarmee remkleppen of bijvoorbeeld een butterfly bedient.

voor spektrum zijn toch talloze basis setups beschikbaar ? amerikanen hebben veel spektrum.
kijk maar eens op rcunverse, rc groups en flying giants enzo.

Heb contact gehad met Spektrum en kreeg het advies om te kijken naar Sherman Knights Red Sailplane, maar a. Die heeft geen nx uitleg (wel eerdere systemen) en b. Ik kreeg niet het idee dat me dat ging helpen. Jij suggereert dat er basis setups zijn, dat lijkt me precies wat ik zoek (dat maakte de Graupner Hott redelijk toegankelijk voor mij) maar ook op de forums die je noemt (rc groups zit ik al op) kom ik dat niet tegen.

Hallo Bas,
Die instelling zoals jij bedoeld had ik vroeger ook op een van mijn zwevers. Inderdaad na veel zoeken op het web ben ik er ook niet uitgekomen anders had ik je graag geholpen. Ik deed dit vroeger op de Multiplex 3010 stoeptegel. Op Spektrum lijkt dit niet te kunnen voor zover ik kan zien. Ik heb het geprobeerd via het Acro, sailplane in combinatie met vliegmodie of direct via menumogelijkheden. Een aparte schakelaar werkt wel voor de flaps. Ik begrijp uiteraard dat je de zender wilt aanpassen en niet de manier hoe je vliegt. Jammer je komt dit helaas bij meer merken tegen dat je min of meer gedwongen wordt hoe je vliegt. Verder vind ik het wel een mooie degelijke zender.

Succes, ik heb je helaas niet kunnen helpen.

Groet , Aad dB

Back