Hulp gezocht

Mij is een AT 6 aan de handen blijven plakken (3 kanaals)
full
full

Spanwijdte: 750mm
Lengte: 570 mm
Gewicht: 222g (zonder batterij)

Compleet met brushless motor, regelaar en servo's.

Ik heb een E-Flite Blade MSRX waarvan ik de zender gebruiken wilde (is een DSM2 ding).

Een paar vragen:
- Kan ik deze zender gebruiken? Zo ja, welke ontvanger kan ik het beste aanschaffen? Zoiets: Marktplaats.nl > 6 kanaals ontvanger voor spektrum DSM2 2,4Ghz Zenders - Hobby en Vrije tijd - Modelbouw | Radiografisch | Vliegtuigen en Helikopters ?
Heb ik een sateliet nodig?

- Volgens de vorige eigenaar heb ik 2cells 1000mah LIPO nodig. Ik zoek dus zo'n LIPO en lader ervoor. Mag het ook meer dan 1000mah? Welke stekker EC3 , JST, ?? Kan deze ook de ontvanger voeden?

Laatst bewerkt door een moderator:
Let op, dit is geen beginnerskist!

Die ontvanger zal zeker werken met je zender.
Maar of het bereik voldoende is kun je pas bepalen als je het exacte type weet.
Dus: welke zender heb je?

Een orange ontvanger zonder satelliet heeft een bereik van een parkflyer = ongeveer 400 meter. Wil je meer zekerheid en / of bereik, dan is een satelliet aan te raden.

Accu's en laders zijn in vele maten en soorten. bijvoorbeeld:
HobbyKing R/C Hobby Store : Turnigy nano-tech 1000mah 2S 25~50C Lipo Pack

HobbyKing R/C Hobby Store : Turnigy Accucel-6 50W 6A Balancer/Charger w/ accessories
Let op: hier moet nog een voeding bij.
Deze heeft een ingebouwde voeding:
http://www.hobbyking.com/hobbyking/...AC_Charger_Discharger_1_6_Cells_GENUINE_.html

connector is een vrije keuze.
De bovengenoemde Turnigy lader en accu hebben een XT60, die moet je dan een op je ESC in het vliegtuig zetten. Voor de Imax B6 zul je een verloopkabeltje moeten maken.

De ontvanger wordt gevoed door de ESC in het vliegtuig.

Forumtipje, of eigenlijk twee:
Geef woonplaats of regio op in je profiel op, dan kan iedereen dat altijd zien links onder je gebruikersnaam. Is handig voor verwijzen naar evenementen, winkels, clubs, personen, handel, locaties, drinkgelagen en wie weet, misschien woont er wel een behulpzame ervaren MBF'er bij jou om de hoek.
Als je leeftijdsweergave activeert in jouw profiel, is die ook altijd zichtbaar naast je berichten. Met die kennis kunnen forumleden beter maatwerk leveren in hun antwoorden. Leeftijd geeft indicatie van budget, aantal jaren scholing (= talen, wiskunde, natuurkunde, zwemles etc) en het al dan niet aanwezig zijn van een hogere instantie, eventueel in combinatie met handenbindertjes.

Dat is de zender...
Ik kan geen specificaties van de zender vinden maar het zal zeker geen full range zender zijn. Dan heeft een satelliet geen enkel nut.

Het zou kunnen dat de zender "gemixt" is, dat wil zeggen dat meerdere kanalen reageren op 1 signaal van de ontvanger. (bijvoorbeeld meer gas als je rolt) In dat geval is hij niet geschikt voor vliegtuigen.
Dit kun je testen door een ontvanger te binden aan de zender en de servo's en regelaar aan te sluiten.
Als je dan een stick in 1 richting beweegt, mag maar 1 functie reageren.

Als je van plan bent meerdere toestellen te gaan vliegen, is het verstandiger een andere zender aan te schaffen.
Spektrum DSM2 zenders zijn compatible met alle Blade heli's.
Voor veel heli's zijn 6 kanalen nodig. Voor veel vliegtuigen is 4 kanalen genoeg.
Een voordelige zender is de DX6i, die kom je regelmatig 2e hands tegen op dit forum.

Een accu met wat hogere capaciteit dan 1000mAh (milli Ampère gedurende een uur). Accu is dan wel zwaarder, hogere start- en landingssnelheid, grotere kans op overtrek van een vleugel.

Ga met de hele handel ook eens naar club, accu's geladen, lader ook meenemen, clubs genoeg in/rond Midden-Limburg. Je hoeft niet meteen lid te worden, meestal pas als alles in orde is in je gaat vliegen, en de contributie heb je in één middag terugverdiend.

Mocht je dat niet willen/kunnen dan ben ik genoodzaakt je met wat erg vervelende technische FAQs lastig te vallen :mrgreen: Bijvoorbeeld Wat is een lipo en hoe gebruik je die? -MBF, verplicht leesvoer voor LiPo gebruikers. Voor de rest sluit ik me helemaal aan bij hetgeen al geschreven is.

Drie elkaar aanvullende en overlappende overzichten met gegevens van clubs in NL & B:
Modelvliegen op Airtoi -> clubs (NL & B)
KNVvL Modelvliegsport -> algemeen -> clubs (NL)
Modelvliegclubs in Nederland (NL)
www.flytovml.com -> clubs (B)

Het zou kunnen dat de zender "gemixt" is, dat wil zeggen dat meerdere kanalen reageren op 1 signaal van de ontvanger. (bijvoorbeeld meer gas als je rolt)

In dit geval zitten de mixen in de MSRX, deze zender kan je dus gewoon mee vliegen!
MAAR pas wel op, deze zenders zijn niet full range!

Spektrum DX5e of DX6i zijn leuke instap zenders waarmee je wel full range hebt.

Groeten

Ik heb deze AT 6 ook in gebruik echter er zijn heel wat issues waar je rekening mee moet houden om hem goed vliegend te maken :

1- Vliegt uit het "doosje" niet goed.

Remedie is om te beginnen met lood te plakken zo dicht mogelijk tegen het vuurschot aan. Ik had ruim 40 gram nodig en jij nog meer (zie punt 2)

2- setup is ruim onvoldoende om vlot te vliegen

2S is marginaal, echter de bijgeleverde ESC van 10 A gaat gegarandeerd fikken op 3S (er zijn er diverse op de HK site die het geprobeerd hebben met einde oefening.....).

Ik had nog een 30 A regelaar liggen en kon aldus wat dood gewicht aan lood vervangen door functioneel gewicht van de ESC.

Porp is van het slowfly type en lag aan diggelen na 2 landingen,

Ik heb een prop-adapter aangeschaft om de APC E props te kunnen gebruiken, adapter gaat van 2,5 mm diameter (asje motor) naar 4 mm en ik draai nu met de originele motor + 30 A regelaar op 3 S vlot een 7 x 5 prop rond.

Toestel gaat nu als een speer en kan mee met de nanofighters van de A merken aan 1/3 van de prijs.

Motorschot is ook met tjakamaka lijm aangebracht, ik heb deze met epoxy opnieuw verlijmd. Daarbij moet je wel de motorkap doormidden maar het geeft je ook de kans om je lood op een goeie niet zichtbare plek onder te brengen.

Je hebt een toegewijde zenderset nodig (liefst met exponentieël) Met het zendertje die je toonde gaat dit niet lukken aangezien hij ook ver weg is binnen de kortste keren (en deze zender is absoluut geen full range!)

Fotos kan ik voorlopig niet uploaden (lang persoonlijk verhaal) tot en met 4 juli

Het originele draadje (van een tijd terug voor alle issues boven water kwamen drijven)

hobbyking-at6-760mm

Steven

Back