Hulp/info aanschaf composite F5J/thermiekzwever

Discussie in 'F5J' gestart door Martin T14, 8 nov 2020.

  1. Martin T14

    Martin T14

    Lid geworden:
    11 dec 2015
    Berichten:
    21
    Locatie:
    Jorwerd
    Dag F5J-ers, na veel wikken en wegen heb ik besloten een mooie Gfk/Cfk zwever te kopen na 40 jaar houtbouw (begonnen in tienertijd). De voorkeur gaat uit naar een NAN model, Shadow of Xplorer, omdat ik daar veel moois van heb gezien (rond de Wasserkuppe). Ik vlieg meest rond de Wasserkuppe en ook af en toe in NL. Vooralsnog geen wedstrijden. Maar ik heb wat vragen voor ik anderhalf duizend euro uitgeef, waar de site van NAN niet zo een antwoord op heeft. Ik weet niet welk model te kiezen. Bijvoorbeeld: hoeveel mAh accu kan erin (ik wil exclusief motorgebruik liefst een uur vliegtijd), is hij ook geschikt voor windkracht vier, vijf, wat heeft een Xplorer wat een Shadow niet heeft (en omgekeerd, bv meer ruimte in de romp?), kan ik rechtstreeks bij NAN bestellen. Claeys, vertegenwooridger uit Belgiƫ, antwoord niet op mail. Als iemand met bereidheid en ervaring me een telefoonnr zou willen mailen of posten zou dat helemaal mooi zijn... Bij voorbaat dank voor jullie adviezen, Martin
     
  2. F3J-Karel

    F3J-Karel

    Lid geworden:
    24 sep 2008
    Berichten:
    562
    Locatie:
    Hengelo
    Gezien je wensen zou ik je de aanschaf van een Shadow willen adviseren.
    Een Explorer is wellicht de betere thermiek vlieger en lichter, maar de allround eigenschappen, de ruimte in de romp en de prijs spreken zeer in het voordeel van de Shadow.

    Bestellen kun je naar mijn idee het beste bij F5J-Pro ( www.f5jpro.com ).
     
    Martin T14 en jve vinden dit leuk.
  3. soarer

    soarer

    Lid geworden:
    18 mei 2011
    Berichten:
    334
    Locatie:
    Groningen
    Dag Martin,

    Ik heb een 3-tal shadows in verschillende gewichtsklassen en dus ook de gebruikte componenten voor opbouw van de kist. Vlieg er nog graag mee en is feitelijk de ruggengraat van mijn vloot.
    Ik begreep.... dat NAN nog maar 1 gewichtsuitvoering bouwt (met F5J materiaal kom je rond de 1500-1600gr uit). Naast de Griek zou ik eens kijken bij de Franse importeur. Had tot voor kort voorraad (nu niet) tegen vergelijkbare prijzen. Probleem met Griekenland is dat je als prive persoon geen retouren groter dan 1 mtr. kan verzenden.

    Voor wat jij wil zal je een zwaardere accu nodig hebben dan bij F5J gebruikelijk. Dan ontkom je niet aan het inkorten van de neus en het plaatsen van de servo's en ontvanger onder de servoplaat. Klinkt heftig, valt reuze mee. Misschien dat je e.e.a. eens van dicht(er)bij wil bekijken en wat mij betreft mag je er ook mee vliegen (ik heb H/R links). Ik woon in Groningen (stad) en hierbij dus de uitnodiging eens samen te vliegen.
    Bij interesse doe je maar een Pb-tje.

    Johnny
     
    Martin T14 en F3J-Karel vinden dit leuk.
  4. Martin T14

    Martin T14

    Lid geworden:
    11 dec 2015
    Berichten:
    21
    Locatie:
    Jorwerd
    Ha Johnny,
    Bedankt, dat is een mooi aanbod. Ik woon redelijk in de buurt. Ja het is nu 1 model Shadow 2. NAN geeft via F5Jpro aan rechtstreeks te leveren. Ik ga uitzoeken wat een Pb-tje is :-D
     
  5. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.471
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Persoonlijk bericht. Als je links op de naam van de auteur klikt, "start een conversatie".
     
    Martin T14 vindt dit leuk.
  6. soarer

    soarer

    Lid geworden:
    18 mei 2011
    Berichten:
    334
    Locatie:
    Groningen
    Ha ha Hein,

    Dat had Martin al lang door hoor. Denk dat hij beetje aan het stangen was. 22.55 berichtje ontvangen; 5 minuten later dus.
    Afspraak is gemaakt. Nu nog een beetje fatsoenlijk weer.

    Johnny
     
    Martin T14 vindt dit leuk.
  7. PascalvO

    PascalvO

    Lid geworden:
    26 jun 2003
    Berichten:
    756
    Locatie:
    Echt
    Top geregeld hier :thumbsup:

    Als alternatief voor een "grotere" accu zou je nog een losse ontvanger accu kunnen overwegen. Als je het kwijt kan. Met een 2S 18650 Li-ion kan je praktisch een hele dag vliegen zonder je zorgen te maken. Weegt zo'n 100 gram. Een gedeelte van het gewicht kan je weer terug winnen doordat je een regelaar kan nemen zonder BEC. Bijvoorbeeld een drone regelaar. Dan heb je een eenvoudig, voordelig en betrouwbaar systeem.
     
  8. Martin T14

    Martin T14

    Lid geworden:
    11 dec 2015
    Berichten:
    21
    Locatie:
    Jorwerd
    Bedankt voor de tip! Voor hellingvliegen op lastige lokaties is dat handig.
     
  9. Martin T14

    Martin T14

    Lid geworden:
    11 dec 2015
    Berichten:
    21
    Locatie:
    Jorwerd
    Zo, de Shadow 2 is binnen. Allen bedankt voor de tips! De levertijd via F5Jpro was ongeveer 10 weken. Voordeel is dat hij met je favoriete kleuren door NAN op bestelling wordt gemaakt. F5Jpro reageert erg vlot op mails, meestal binnen vijf minuten, ook op zaterdagavond. Wat is dat CFK een licht spul, heel wat anders dan het GFK uit de 80-er jaren. Het is net of je PUR in je handen hebt. En prachtig afgewerkt.
     
    Grashopper, Terence, 00Steven en 5 anderen vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina