Hulp met draaibank motor

Hallo,

ik heb een jaar of 2 geleden een Ferm Md 350 draaibank gekocht.
hij deed het prima en nu doet alles het ook nog goed, behalve het motortje..... die is aan z'n eind.

nu heb ik op zoek naar een motor/frequentieregelaar.
ik heb echt de ballen verstand van electronica dus daarom vraag ik hier hulp.

is het erg duur om een goed motortje met regelaar in elkaar te knutselen?

want raden jullie me aan? want ik zie door de bomen het bos nietmeer

Mvgr,

Ik zou voor een goede frequentie regelaar gaan, op cnczone vind je wellicht de juiste adressen, op de site van damencnc.com kun je ook de nodige informatie vinden. Voor de emco zijn er setjes op de markt geweest van motor en regelaar met aanbod om eventueel de montage te komen doen alleen kan ik zo snel de aanbieder niet terugvinden.

Ten eerste zal je moeten weten welk type flens en wat voor as de motor (325 Watt) heeft.
Dit is een kleine motor die je zou kunnen regelen met de regelaar van een gemiddelde boormachine.
Echter als je beter wilt regelen dan zal je met een frequentieregelaartje beter af zijn.
Ten tweede wil je een 1 fase 220 Volt motor of een 3 fase 220 Volt motor ?

@F2B bedankt voor de info!
ik ga eens googelen voor die emco setje's

@Boris100

als de flens niet helemaal past is dat niet zo erg, heb een arsenaal aan gereedschap om het aan te passen
ik denk een drie fase maarja ik weet dat niet zo heel veel van.

ik post wel even de specs van de motor die er nu opzit, het zou mooi zijn als er een motrtje opkan dat iets krachtiger is en geregeld kan worden

ik kan niks vinden op het motertje... alleen dit via google

Netspanning 230 Volt
Netfrequentie 50 Hz
Opgenomen vermogen 375 Watt
Centerhoogte110 mm
Centerafstand MD-350 350 mm
Centerafstand MD-500 500 mm
Max. draaidiameter boven bed 200 mm
Max. draaidiameter boven support115 mm
Doorlaat en opname hoofdspil18 mm, MT-3
Aantal snelheden hoofdspil 6
Onbelast toerental120-2.000/min.
Automatische aanzet 11 mm; 0,04 - 0,3
Schroefdraad snijden (rechtsom)11 mm; M0,4 - M3
Afstand beitelhouder centerlijn
vertikaal gemeten15 mm
Draaiplaatbeweging3600
Schaalverdeling draaiplaat± 450
Verplaatsing beitelslede70 mm
Verplaatsing dwarsslede115 mm
Verplaatsing langsslede 350 mm
Schaalverdeling sledespindels0,04 mm
Opname en slag schuifbus50 mm; MT-2
Schaalverdeling schuifbus0,05 mm
Gewicht MD-350 110 kg
Gewicht MD-500130 kg
Geluidsdrukniveau L
wa
70 dB(A)
Vibratiewaarde2,8 m/s

Laatst bewerkt:
De motoren en motor regelaars die in de modelbouw worden gebruikt zijn niet geschikt voor constant gebruik. Die motoren kunnen tegenwoordig enorme vermogens verwerken maar alleen korte tijd aan één stuk.
Als je geen of maar een geringe kennis van de elektronica en zo hebt kan je het beste niet zelf gaan "knutselen". Je bent met 230V wisselspanning bezig en dat kan potentieel dodelijk zijn!
Als hij echt kapot is kan je het beste bij een goede winkel een nieuwe en goed passende motor kopen. Dan ben je in één keer klaar en vooral ook veilig. De mensen in die winkel kunnen je ook adviseren over een toerenregeling. Of een frequentie regelaar de beste oplossing is kan ik je niet vertellen maar dat zouden ze in een goede winkel wel moeten kunnen.

Herman Buitelaar is denk ik de juiste winkel voor je ombouw, heeft zowel de motor als de freq.regelaar.
Een 3 gats flens zal heel moeilijk aan een 4 gats aan te passen zijn, zo ook een te kleine flens en idem met de as.

@Ernst Grundmann

ik was ook zeker niet van plan om dat zelf te doen, een maat van me heeft geleerd voor elektrishen maar die wist ook niet zo wat ik nodig had

@Boris100

je bedoeld HBM?
heb eventjes rondgekeken op de website, maar kon niets vinden en het is best een stuk rijden.
en de motor is trouwens je "gewone" motor zoals dit: http://www.vraagenaanbod.nl/indeximages/artikelen_fotos_42133_800.jpg

heb deze motor gevonden weet alleen niet of het een beetje het zelfde vermogen heeft als de oude, een 3 fase motor

https://elektromotoren-online.nl/nl...tor-2_2-kw-3000-tpm/20000003/136#.VqPKD_krKUk

heeft de zelfde ass diameter

Ik heb dit even bekeken en ben tot de volgende conclusie gekomen.

In het manual van de Ferm zie ik en dubbele snaaroverbrenging. Dit met de gegevens van de bank geeft aan dat het hier om een asynchrone enkelfasige motor gaat. Dit zijn die normale motoren, die in meer machines zitten. Dit heeft niets met 3 fasen en snelheidsregelaars te maken.

Wat te doen:
Controleer eerst of de condensator op de motor niet defect is. Dit komt vaak voor. Gewoon even een andere erop zetten. Waarde tussen de 2 en de 7 microfarad. Als die dan wel loopt, de goede kopen bij Conrad. Test ook de schakelaar.
Het is misschien makelijker om de motor uit te bouwen.
Ik lees dat het motortje op zijn eind is. Is die dan verbrand? Dat is namelijk de enige manier om zo'n motor te vernielen. Dan heb je 'm moeten ruiken.
Zet een ohmmeter op de wikkelingen van de motor. Er zijn er twee. Meet enige ohms. Bij voor- en achteruit wordt de condensator in serie met de andere wikkeling geschakeld.

Lukt dit dan niet, dan de afmetingen opnemen en een nieuwe bestellen. Je moet een enkelfasige motor hebben. Misschien hier: http://www.elsto.eu/producten/motoren/eenfase/

Ik heb vroeger ook een ferm bankje gehad. En heb hierop een wasmachinemotor gebouwd met een zelfgebouwde toerenregelaar. Maar als ik jouw was zou ik idd een 3fasemotor met een frequentieregelaar kopen. De motor heeft volgens mij helemaal geen flens maar een voet montage. Het makkelijkste is dan de oude motor eraf sleutelen en meenemen naar een elektromotoren leverancier. Zij hebben ook wel een frequentieregelaar. Het vermogen zal echter wel beperkt blijven omdat je gebonden bent aan de ashoogte van de motor (maat onderkant voet en hart as) omdat anders de as niet meer op dezelfde plek zit. Ik kan me nog wel herinneren dat er een losse koppelplaat tussen zit die je zou kunnen af frezen zodat je een zwaardere motor kan monteren. Je moet dan nog wel de poelie uitdraaien. Wat ook nog kan als je 3fase hebt en een frequentie regelaar is het optoeren van je motor. Je neemt dan een motor van 1450RPM en deze zet je in driehoek (230V geschakeld). In de freqentie regelaar stel je dan de motorgegeven is in op 230V 50Hz of 400V 87Hz, waardoor je de motor tot 87Hz volledig kan belasten. Stel de oude motor is 375W (0.5pK) dan kan de nieuwe exact dezelfde motor maar dan 3fase van 375W bij 87Hz 650W leveren. Let wel op dat je de Vsnaar dan niet meer op de hoogste snelheid hebt liggen, anders draait je klauwplaat veel te snel. zorg er daarnaast voor dat de frequentie regelaar minimaal 650Watt aan kan. Ik houd voor dit soort toepassingen sowieso 1,5 keer reserve aan in de frequentie regelaar, dus een 900W moet de regelaar continu kunnen leveren. Het makkelijkste om dat te bepalen is de motorstroom nemen (bij 400V ster is dat 0,7A, bij 230V driehoek1,2A) en doe die x1,5. dan zit je op1,8A. Ik denk dat je de motor voor een 150euro en de regelaar voor een 200Euro wel moet kunnen kopen. veel succes.

..... Bij voor- en achteruit wordt de condensator in serie met de andere wikkeling geschakeld.
Dit klopt niet! De aansluitingen van één van de wikkelingen, meestal die met de condensator in serie, moeten worden omgewisseld. Dan zal de motor de andere kant op draaien!

Dit klopt niet! De aansluitingen van één van de wikkelingen, meestal die met de condensator in serie, moeten worden omgewisseld. Dan zal de motor de andere kant op draaien!

Inderdaad zo gaat het meestal. Ik zat even met het schakelplan van de ouderwetse dubbele wasmachinemotor in gedachten.
Deze had vaak twee gelijke wikkelparen.

Back