Hulp met profielwerkstuk: Het bouwen van een modelvliegtuig.

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door PeterDeVliegtuigBreker, 31 aug 2010.

  1. PeterDeVliegtuigBreker

    PeterDeVliegtuigBreker

    Lid geworden:
    31 aug 2010
    Berichten:
    27
    Hallo, ik ben Peter ik ben 16 jaar en ik zit in 5 gymnasium. Wij moeten dit jaar beginnen aan ons profielwerkstuk en wij hebben daar 2 jaar de tijd voor. Mijn idee was om een modelvliegtuig te bouwen. Ik wou al eerder een modelvliegtuig maar toen vonden mijn ouders dat niet goed. Maar nu omdat ik nu ouder ben en omdat het voor school is vonden mijn ouders het wel (ineens :p) een goed plan.

    Dus ik ben in de zomervakantie is gaan orienteren. Ben een paar keer naar een modelbouw winkel geweest en heb wat rondgevraagd. Ook maar een vliegsimulator aangeschaft want het is ook wel handig als je al een beetje kan vliegen als je model af is.

    Als eerste wou ik een Boeing 737-800 maken. Maarja, ik kwam er al snel achter dat dat een beetje te hoog gegrepen was. Toen kwam ik op het idee het vliegtuig te bouwen waarmee ik in de simulator het beste vloog. Namelijk de Lockheed Hercules C-130. Dit leek mij een beter plan omdat dit een hoogdekker was, en ik had gehoord (van een ervaren modelvlieger die ik ontmoet had tijdens 1 van mijn bezoekjes aan een modelwinkel) dat hoogdekkers makkelijker te vliegen en te maken zijn dan laagdekkers of dubbeldekkers. Maar uiteindelijk kwam ik er ook achter dat een Hercules C-130 niet zon goed plan was. Ten eerste vond 1 van mijn mogelijke begleiders het vliegtuig geen elegante uitstraling hebben, en ten 2e heeft de C-130 4 motoren en ik denk dat dat wel zeer prijzig zal worden. Dus ik ging weer verder kijken en vond een ander model: De ATR 72. Deze heeft een mooier uiterlijk en 2 motoren minder. (Ik wil geen vliegtuig met een propellor op de neus want ik vind deze ten eerste niet zo fijn vliegen en ten 2e ook niet zo mooi)

    Ik weet nu dus welk vliegtuig ik wil na bouwen. Maar ik ben tot de conclusie gekomen dat ik eigenlijk geen idee heb wat ik nou precies allemaal moet doen. En als ik het aan mensen vraag ik een modelbouw winkel dan zeggen die alleen maar: alles is mogelijk. Dus ik ben op internet gaan kijken en heb op meerdere sites/forums gekeken. Bouwplannen gezocht, maar die kon ik ook niet echt vinden. Ook ben ik door op internet te kijken meer gaan nadenken over andere dingen zoals: grootte, materiaalkeuze, soorten motoren (elektro / brandstof), etc.

    Uiteindelijk dacht ik dus aan iets als:
    Span: Tussen de 2 en 4 meter. (Ik weet dat het mischien redelijk groot is maar ik wil een zon realistisch mogelijk model maken. Ik ook een boottrailer waarop ik hem eventueel zou kunnen vervoeren).
    Materiaalkeuze: Ik dacht aan (balsa)hout? Maar ik heb gelezen dat er ook nog andere opties zijn als Depron, schuim en koolstofvezel?
    Soorten motoren: Ik dacht aan elektro motoren. Ik las dat de accu's in verhouding met brandstofmotoren duur zijn maar aan de andere kant hoef je niet de hele tijd nieuwe brandstof in een accu te doen. Ook wil ik het vliegtuig ook gewoon na mijn profielwerkstuk gaan gebruiken als hobby en volgens mij zijn accu's op lange termijn goedkoper (maar dan kan ik ook geheel naast zitten :confused:)

    Maarja nu zit ik dus een beetje van, wat moet ik nu doen?

    Waar moet ik beginnen?

    Wat voor materiaal kan ik het beste gebruiken?

    Wat voor elektronica is er allemaal nodig?

    Hoe groot zal ik hem maken?

    Heeft iemand plannen van dit vliegtuig? Zo nee, zou ik ze zelf kunnen maken of kan ik beter een ander vliegtuig nemen?

    Alle hulp is gewenst. Ik moet vooral weten waar ik moet beginnen. Alvast bedankt als iemand me een beetje op weg kan helpen. En ook bedankt als je deze lap tekst helemaal hebt gelezen.

    Groetjes, Peter

    ps. Sorry als dit het verkeerde subforum is, ik wist niet waar ik het anders moest zetten!
     
  2. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.837
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Ik zou eerder voor 4.5 meter gaan dan voor 2 meter.
    Het voordeel van meerdere motoren is als er 1 uitvalt je altijd nog vermogen heb.
    Het leukste is om zelf een model te tekenen dan heb je alles in eigen hand.

    Ik zou zeggen lees eerst eens een paar weekjes hier op het forum.
    En begin opnieuw.

    Welkom op dit forum.
     
  3. PeterDeVliegtuigBreker

    PeterDeVliegtuigBreker

    Lid geworden:
    31 aug 2010
    Berichten:
    27
    Zelf een model tekenen lijkt me ook wel leuk. Maar is dat niet erg lastig? Aangezien het model ook nog moet vliegen?
    En wat is het voordeel van 4,5 meter boven 2 meter spanweidte?

    En ik lees al een tijdje mee op dit forum. Ik had alleen nog nooit een account =). Maar ik zal nog wel wat verder rond kijken.

    Bedankt!

    Peter
     
    Laatst bewerkt: 31 aug 2010
  4. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.837
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Ik zal even heel duidelijk zijn.
    Een meermotorige schaalkist van die afmetingen kost allereerst rond de 10.000 euro.
    Een meermotorige kist is niet echt handig om mee te beginnen.
    Als je zegt dat een 1 motorige kist niet lekker stuurt/vliegt heb je er nog nooit mee gevlogen.

    Als je hier niet te duur wil maken kan je een kleine electro kist nemen.
    Als je wat groter gaat gaat het aardig prijzig worden.
    Want je wilt als je gaat vliegen veel vliegen en dat kost accu's en kleine accu's zijn niet duur maar als je groter gaat worden de laders trafo's accu's alles vele malen duurder.

    Ga je voor een brandstofkist is 1.5 meter een leuke maat.
    Maar begin simpel dat wil ik eigenlijk aangeven.

    Als het ook nog voor school is zou je een bouwpakket kunnen kopen en het zelf bouwen.
    Al moet ik zeggen dat arf (dus al afgebouwd) tegenwoordig vaak goedkoper is dan zelf bouwen.
     
  5. PeterDeVliegtuigBreker

    PeterDeVliegtuigBreker

    Lid geworden:
    31 aug 2010
    Berichten:
    27
    Okee, 10.000 euro is een beetje veel :p. Dus het moet kleiner en simpeler. I get the point. Wat zou u aanraden?

    En wat ik bedoelde met dat een 1 motorige kist niet lekker vliegt is dat ze zeg maar iets te gevoelig zijn (tenminste op een simulator). En ik om de een of andere reden bij het landen 50% van de tijd de propeller op de voorkant stuk maak omdat mijn vliegtuig teveel naar voren helt. Terwijl ik meermoterige modellen (en ook grotere) op de simulator wat logger zijn en daardoor (vind ik) makkelijker te besturen.

    En over dat bouwpakket. Het kan aan mij liggen, maar volgens mij is een bouwpakket/arf niet helemaal de bedoeling. Ik moet een profielwerkstuk maken, en het werkstuk is juist dat ik het vliegtuig maak. (Je moet namelijk of iets schrijven, of iets maken, of iets onderzoeken).
     
  6. eliminator

    eliminator

    Lid geworden:
    21 apr 2010
    Berichten:
    116
    Locatie:
    Dronten
    begin simpel en ga dan verder.

    dit is een 450cm c130. komt toch wel meer bij kijken net zoals bertus aangeeft ook een hoop geld.

    [​IMG]

    En ja ik heb toch al heel wat jaren bouw ervaring en loop nog tegen een heleboel leuke uitdagingen aan.

    kijk eens naar een sig kadet leuke bouwdoos en leer je ook nog eens vliegen en wordt eerst lid van een club want je leert daar pas echt vliegen
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  7. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Ik zou als materiaal voor piepschuim kiezen. Dat is denk ik het makkelijkst onder de knie te krijgen. Probeer dit boek te krijgen, is zeer informatief en er staat mooi in uitgebeeld hoe je een (schaal)vliegtuig simpel kan opbouwen uit schuim. Bouwen in schuim is low-cost en vereist denk ik de minste investeringen en kunde.
    Keuze elektro of brandstof: ik zou voor elektro gaan. Het kost wat uitzoekerij om een goede setup (motor - regelaar - accu) bij elkaar te zoeken, maar daarmee kan je op dit forum hulp zoeken. Spullen kan je voor niet veel geld in HongKong kopen. Met elektro heb je geen problemen met geluid, afstellen van de motor, vettigheid etc.
    Tja, en dan de maat. Groter vliegt beter, maar heeft ook een duurdere setup nodig. De kosten van motoren en accu's stijgen meer dan lineair met de grootte van je model. Voorbij de 1,5/2 meter gaan de kosten ineens heel hard oplopen. Je krijgt dan te maken met hogere stromen en spanningen, zwaardere (duurdere) accu's, zwaardere (duurdere) laders, zware (dure) voedingen etc. Een ander nadeel van een groter model is dat je eerder schade hebt als je iets niet goed doet omdat het model veel meer massa heeft. Kleine modellen zullen mogelijk minder schade hebben bij een crash.

    Nog een tip: koop een bestaand beginnersmodel en ga daarmee leren vliegen (bij voorkeur bij een club). Als je voor het eerst gaat sturen met een niet-beproefd model gaat dat gegarandeerd niet goed. En laat je 'airliner' invliegen door iemand met ruime ervaring.
     
  8. PeterDeVliegtuigBreker

    PeterDeVliegtuigBreker

    Lid geworden:
    31 aug 2010
    Berichten:
    27
    Die sig kadet ziet er inderdaad wel leuk uit. En ik zal lid worden van een club (dat leek me zowiso toch ook wel handig).
    Die C-130 ziet er trouwens leuk uit? Is die van jezelf? En zo ja. Hoeveel heeft die gekost? (gewoon even voor het idee).

    Edit: @Fotor: Bedankt voor de informatie! Daar kan ik zeker wat mee :).
     
    Laatst bewerkt: 31 aug 2010
  9. eliminator

    eliminator

    Lid geworden:
    21 apr 2010
    Berichten:
    116
    Locatie:
    Dronten
    wat gekost heeft???

    heb eigenlijk geen idee.

    maar er zitten al 4 40cc 3w motoren op.

    en voor de rest mijn vrouw leest ook wel eens mee;)

    ja een sig kadet is een leuke retro bouw doos en is ook leuke om mee te leren bouwen en vliegen. zowiezo zijn de bouwkits van sig wel goed . allen ga niet gelijk voor een schaal bouwdoos als bijvoorbeeld een piper 1/6 want daarvoor moet je toch eerst meer bouw ervaring op hebben gedaan.

    waar kom je vandaan?
     
  10. PeterDeVliegtuigBreker

    PeterDeVliegtuigBreker

    Lid geworden:
    31 aug 2010
    Berichten:
    27
    Ik kom uit Capelle aan den Ijssel. (Ligt vlak bij Rotterdam). Ik had al een beetje naar modelvliegclubs in de buurt en had al gezien dat er in barendrecht eentje zat, in alphen aan de Rijn en op de Maasvlakte. Ook zag ik dat er eentje in Krimpen aan de Ijssel zat (dit is fietsafstand van mijn huis). Maar die was voor een jaar gesloten wegens werkzaamheden aan de wegen daar :S. Ook had ik gehoord dat er in zwarte waal een goede vliegclub zat (voorne putten).

    En ik zal is kijken in een modelbouw winkel of daar nog leuke bouwdozen voor beginners te vinden zijn. Maar ik neem aan dat bij een bouwdoos geen motor en controler enzo zitten? Tenminste bij de bouwdozen die ik gezien heb niet.
     
  11. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.837
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Ik woon tegenwoordig in Berkenwoude dat is aardig bij je in de buurt.
    Ik vlieg alleen helemaal in brabant ik kan je dus geen club in de buurt aanwijzen.

    Je kan alles kopen wat je wil.
    Modellen kompleet met zender
    Kale modellen dus zonder apparatuur.
    Modellen zonder accu ontvanger en zender, maar verder kompleet.
    En bouwpakketten daar zit ook weer verschil in wat er bij zit.
    Er zijn zo ontzettend veel mogelijkheden dat je er echt de tijd voor moet nemen om te kiezen.
    Wat ook prettig is om eerst naar een club te gaan op iedere club hebben ze zo hun eigen gewoonten en voorkeuren voor beginners modellen.
    Ook heb je verschillende manieren van vliegen wat betreft de indeling van je kanalen op de zender.
    Als je nu lekker op je sim. bezig ben me bijvoorbeeld gas rechts maar op de club waar je bij wil gaan vliegen vliegen ze met gas links is dat lastig.

    Dus begin met naar een club te gaan en stel daar al je vragen die je te binnen schieten of schrijf ze eerst op.
     
  12. ajh

    ajh

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    194
    Locatie:
    Assen
    @Peter: wat is nu de bedoeling? Zelf een vliegtuig ontwerpen, bouwen en vliegen? En het moet er ook nog "echt" uit zien? Vrees dat je dan niet genoeg hebt aan 2 jaar en weinig euro's :lol:

    Zou eerst eens afstemmen met de begeleider wat de requirements (grenzen en voorwaarden) van de opdracht zijn. Pas dan kun je bepalen wat de mogelijkheden zijn en of je je niet teveel op de hals haalt.

    Zag in je eerste post staan dat een Hercules er niet "elegant" uit zou zien? Nou is dat absoluut geen vereiste voor een 1e vliegtuig. Integendeel hoe éénvoudiger, hoe beter. Een simpele bouwpakket trainer is al moeilijk genoeg om te leren bouwen en vliegen.
     
  13. PH-TVS

    PH-TVS verslagschrijvers

    Lid geworden:
    20 dec 2008
    Berichten:
    1.115
    Locatie:
    Lemmer
    Waarom niet starten met een vrije vlucht (depron) model?

    Is vrij eenvoudig te bouwen, niet al te duur en bovendien kun je er voor je profielwerkstuk leuke dingen mee doen. Probeer uit te vinden hoe je jouw model zo ver/hoog mogelijk kunt laten vliegen en onderzoek waarom dat zo is.

    Lijkt mij erg leerzaam ;-)

    Groet,
    Theo
     
  14. Teus

    Teus Guest

    Peter,

    Als je van tekening wilt gaan bouwen en zo'n soortgelijk model als de C-130, dan heb ik nog wel een alternatief voor je.

    CASA C.212 Aviocar

    [​IMG]

    Dit model heeft de volgende gegevens:

    Wingspan: 80" / 2.040 m
    Radio: 5 functions
    Motors: 2 x Astro 10 / 4:1 g/b (11" x 8.4" props)
    Battery: 14 x 2100 mAh NiMH
    Weight: 9 lb / 4 kg


    Mocht je interesse hebben dan kan je de nieuwe ongebruikte tekening e.v.t. van me overnemen.

    edit: Leuk model om te bouwen waar je dan twee jaar de tijd voor heb, en ondertussen ga je leren vliegen met een trainer of een easystar o.i.d.

    Gr. Teus
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 1 sep 2010
  15. Ariel

    Ariel PH-SAM

    Lid geworden:
    8 dec 2009
    Berichten:
    2.821
    Locatie:
    Hoorn NH
  16. andreasfischer

    andreasfischer

    Lid geworden:
    1 aug 2008
    Berichten:
    305
    Locatie:
    rotterdam
    Hallo Peter
    Zit zelf nu in 6 gymnasium. En ik doe nu ongeveer 2 jaar aan modelvliegen en een paar jaar langer aan modelbouw.
    ook ik moest vorige schooljaar beginnen met mijn profielwerkstuk. Ik koos een modelvliegtuig ontwerpen met onderzoek op vleugels, staart en motor. Ik had ook wat grotere plannen met wat ik wou. Maar na even alles op papier gezet te hebben onderzoeksvragen bedacht. Plus en min punten van verschillende type vliegtuigen. En even wat berekeningen gemaakt van de globale kosten van de verschillende vliegtuigen. Kwam ik tot de conclusie dat het beter was een redelijk simpel vliegtuig te nemen. Maar wat dieper op de verschillende kanten van het model in te gaan. Ik heb eerst schetsen gemaakt van het vliegtuig wat ik voor ogen had. En daarna gezocht welke bouw kit het dicht in de buurt van de schetsen zat. Bij mij was dat bijvoorbeeld de trainer 1600 van plotterwelt ook hier op het forum.

    mijn tips zijn
    -Zet alles goed op een rijtje
    - maak duidelijke onderzoek vragen
    -Denk niet te groot beter kleiner en goed dan iets groots wat niet werkt.
    - onderschat de bouw tijd niet.
    - onderschat ook de kosten niet(weet niet wat je al hebt aan accu's lader en zender)
    - schoonheid moet je niet altijd voor functionaliteit laten gaan.
    - zoek op dit mooie forum is veel te vinden en iedereen is wel bereid te helpen.


    veel succes met jullie onderzoek


    mvg.

    Andreas
     
    Laatst bewerkt: 1 sep 2010
  17. Blonde baron

    Blonde baron Guest

    @PeterDeCapellenees:

    Ik vertrouw erop dat Teus het beste met je voorheeft, maar realiseer je wel dat je met deze optie de lat wel al gelijk hoog legt voor jezelf.

    Ik begrijp dat het voor jou niet leuk is om te lezen dat je plannen en dromen door Jan en alleman (inclusief ondergetekende) worden afgedaan als "niet verstandig" maar ik denk dat de meesten spreken uit eigen ervaring en men wil je de mogelijke teleurstellingen besparen.
    Aan de andere kant: als je er echt voor gaat en vooral bljft gaan tot het eind zal het een succes worden. Dat vereist dan wel heel veel van je tijd en energie (en altijd weer dat geld natuurlijk).

    Ik weet om te beginnen niet hoeveel tijd je denkt vrij te willen maken voor het bouwen....het zou m.i. theoretisch wel moeten lukken in twee jaar, maar ja, iemand van 16 heeft ook wel wat anders aan zijn hoofd lijkt me.;)x;)x;)x;) :proost: :celebrate: :music: :rolling: :pc:
    De bouw zal waarschijnlijk ook een aardige impact hebben op de leefruimte om je heen indien je de boel niet permanent ergens op een werkbank kunt laten staan, zoals een hoek van de garage of zo.
    Als je dit op je buro in je kamer gaat doen denk ik dat je daar weinig anders meer zult kunnen doen.

    Daarnaast is het echt niet goedkoop, zoals al eerder terecht door enkele andere forumleden is opgemerkt worden projecten met dit soort maatvoeringen al tamelijk prijzig.
    Ik heb zelf geen ervaring met dit soort modelbouwprojecten maar mijn gevoel zegt dat je zomaar richting de 1000-1500 euro moet kunnen besteden voordat dit vliegt. Ga maar na: het toestel zelf, landingsgestel, motoren, regelaars, accu's, veel servo's, bij voorkeur een "veel"kanaals ontvanger en dito zender met uitgebreide mogelijkheden om het toestel goed te kunnen bedienen, lader en talloze andere geldverslinder(tje)s waarvan je nu nog geen idee hebt dat je ze ooit nodig zult gaan hebben.

    Bottom line van mijn preek:
    Bouw iets van maximaal 1.4 meter; koop bijvoorbeeld een houtbouwdoos van een mooi model, dan heb je toch je bouwproject van iets dat je zelf ook mooi vindt en niet een of ander "suf" toestel.

    Als je in de tussentijd van het bouwen daarnaast ook (bij voorkeur tweedehands) een echt trainingstoestel of een hele beginnerset koopt kun je eerst "goedkoop" leren vliegen en tegen de tijd dat je mooie model dan klaar is kun je waarschijnlijk zo goed vliegen en heb je zoveel contacten opgebouwd dat je ook weet wat je ermee moet doen en hou je het langer heel.
     
  18. PeterDeVliegtuigBreker

    PeterDeVliegtuigBreker

    Lid geworden:
    31 aug 2010
    Berichten:
    27
    Teus, dat model ziet er inderdaad wel erg leuk uit. Ziet er uit als een goed plan. Maar ik weet niet hoe moeilijk het is om dat vliegtuig te bouwen. Ik kan trouwens nu ook al vliegen met een simulator (ik heb nu de EasyFly 3) hoeveel verschillen de simulatoren met echte vluchten?

    Bedankt voor de tips. Ik ga alles is even op papier zetten en dan bedenken wat ik wil. Ookal word ik wel heel erg verleid te grote stappen te nemen bij het zien van al die mooie modellen :p.

    Trouwens nog een hele andere vraag aan iedereen:
    Ik wil binnekort is gaan kijken bij een vereniging (heb er een paar op het oog, moet nog even zien welke het word). En ik wil ook een beginnerskist kopen, zoals Eliminator al zij: een sig kadet. Ik heb een beetje gekeken en ik vond het er best goed uit zien. Maar mijn oog viel ook op een ander model: De Multiplex Twinstar. En ik kreeg net bij toeval een PM van iemand die een Twinstar verkoopt voor 70.00 euro helemaal rtf dus dan hoef ik alleen nog een zender te kopen. Dus, wat is slimmer? Het voordeel aan de Sig kadet is dat ik er bouwervaring mee op doe, maar het voordeel van de Twinstar is dat ik meteen kan leren vliegen met een model dat lijkt op iets wat ik wil maken. Nu heb ik op internet gekeken en daar zijn de Twinstar bouwpaketten allemaal veel duurder. Ook weet ik niet wat er allemaal bij die bouwpaketten zit (ik zag wel dat er dingen inzitten als de motoren en wat elektronica). Zit daar alles bij behalve een zender?

    Dus, samengevat: Wat zal ik doen: Eerst nog even wachten en bij een vliegclub gaan kijken? De sig kadet kopen? De Twinstar rtf kopen? Of een bouwpakket van de Twinstar kopen?

    Groetjes, Peter

    Ps. Is er een manier waarmee je kan meten/uitrekenen hoeveel dB een motor produceerd? Want ik zie dat op sommige clubs er een maximaal aantal dB is. Of moet je dit gewoon vragen in de modelvliegwinkel als je het model/motor koopt?

    Edit: Na het lezen van de post van Blonde Baron heb ik nog een vraagje. Hoe moeilijk zal het zijn om een toestel te bouwen dat vergelijkbaar is met de Twinstar ll? Ik heb wel veel tijd en ik wil ook best proberen een toestel te maken wat Teus voorstelde, maar mischien is het veiliger om iets te maken dat meer lijkt op de Twinstar ll. Goed idee, Slecht idee? Suggesties?
     
    Laatst bewerkt: 1 sep 2010
  19. Thieu

    Thieu Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    6 jan 2008
    Berichten:
    1.440
    Locatie:
    Boxtel (MVC Boxtel) www.mvcboxtel.nl, al 60 jaar!
    Nomad

    Hoi

    Als je een twee-motorig toestel leuk vind zal deze je misschien aanspreken
    [43615] gaf-nomad-61-bouwverslag-update
    In deze draad staat een compleet bouwverslag plus de setup die gebruikt is.
    De originele spanwijdte is ruim 70 cm, echter, de bouwer in bovenstaande draad heeft de tekeningen vergroot naar dubbele grootte :)

    De tekening (PDF) staat hier:Nomad.

    Ik ben zelf van plan hem nog eens ooit te gaan bouwen.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  20. DennisK

    DennisK

    Lid geworden:
    28 feb 2004
    Berichten:
    4.433
    Locatie:
    Tiel
    De C-160 Transall is ook nog een optie. Tot een meter of 2max.

    Als je een beetje handig bent met piepschuim kan je ook een eind komen. Tekeningen van dit soort modellen zijn er wel te vinden. Al dan niet houtbouw maar dat is wel om te zetten naar piepschuim malletjes met wat handigheid.

    Heel slecht vliegen deze modellen niet dus als je ondertussen met een trainerkistje leert vliegen kan dat wel zonder problemen.

    Moet het mooi worden kan je het schuim netjes afwerken met lichtgewicht plamuur en indekken met glasvezel. Al zou ik er niet aan beginnen. Op school gaat het meer om de theorie en werkzaamheden om het project dan het werkelijke project zelf.

    Dit is ook een piepschuim modelletje wat ik gewoon uit wat schuim heb gebouwd. Wel uit het handje zonder tekening maar goed ik heb al wat ervaring opgedaan en dan kan je al snel iets vliegend krijgen.
    betuwsemodelvliegclub.nl • Bekijk onderwerp - Nieuw hebbedingetje EDF projectje.

    Op het BMC forum staan bij indoorvliegtuigen wel wat foto's om schuim te snijden.

    Op RCGroups.com: The ABCs of Radio Control - Aircraft, Boats, and Cars! zijn vast wel wat tekeningen te vinden van een leuk modelletje.

    Maar er komt hoe dan ook een hoop bij kijken.
    Vind het wiel niet opnieuw uit en zoek en vraag een hoop.


    Of..

    [​IMG]
    Wel een maatje meer en ook een klein beetje duurder. vanaf 2x4500 euro voor alleen de turbine

    Gr. Dennis
     
    Laatst bewerkt: 4 sep 2010

Deel Deze Pagina