Hulp nodig bij bepalen motorkeuze 3D kistje

Hoi Modelbouwers,

Ik heb weer even een duwtje in de rug nodig voor het uitkiezen van een motor setup voor een nieuwe kist. Het gaat om de 3D Spirit van Thunder Tiger. Een brandstof kist met een vlieggewicht van rond de 2 - 2,2 Kg en een spanweidte van 1350 mm. Het leeggewicht weet ik nog niet, ik moet op mijn verjaardag wachten totdat ik de kist krijg.. :-(

Ik wil hem elektrisch gaan vliegen met de volgende setup:
TURNIGY 50-55B 600kv Outrunner (Eq.4120/14)
Spec.
Working Voltage: 8~30
Kv: 600
Weight: 300g
Shaft: 8mm
Dimensions: Length: 55mm
Thrust: 2200 ~ 4600g
Stator Size (AXi Measurement): 40-20
Recomended ESC: 80A
Suggested Prop: 5cell:14x9 / 6cell: 14x8
Shaft: 8mm
Power equivalent : .40 to .60 glow engine

Accu: ZIPPY-R 3700mAh 21-35C 5S1P van 469 gram

Regelaar: TURNIGY Plush 80A w/ UBEC Speed Controller van 91 gram

Totaalgewicht hiervan 861 gram

De brandstoif variant komt compleet met volle tank op 837 gram. (Thunder Tiger PRO-46 motor)

Wat denken jullie van deze setup? Welke maat prop zou ik hier het beste op kunnen zetten ?

Alvast bedankt voor de hulp !!

Het gewicht van uw vliegtuig maal min1.5 doen en dat is dan de min trekkrachtig voor 3D.Het vliegklaar gewicht maal 3doen en dat is dan het wattage datie nodig hebt voor 3D.
De vuistregelis dat de motor1/10van uw vlieglklaar gewicht mag wegen.Ik denk wel dat die motor geschikt is voor uw vliegtuig.

Het vliegklaar gewicht maal 3doen en dat is dan het wattage datie nodig hebt voor 3D.
De vuistregelis dat de motor1/10van uw vlieglklaar gewicht mag wegen.Ik denk wel dat die motor geschikt is voor uw vliegtuig.

Vliegklaar gewicht x3 = wattage ??
2200gr x 3 = 6600W (eerder voor een 10kg 3D kist)
2,2x3= 6.6?
klopt dus ergens iets niet vrees ik..

@mrblobby

volgens mij zal het wel lukken met de motor die je gekozen hebt..
Qua prop: 14x4W of 15x4W

Ik denk dat 300 watt/kg bedoelt wordt. Dat is een mooie waarde voor een 3D kist (voor sommige is het echter nooit genoeg).

2.2*300 = 660 watt. Met 5S (17 volt gemiddeld bij belasting) heb je 40A.
Met die motor en cellen mag je echter nog wat hoger. Gaat dus zeker lukken.

Probeer wat props uit. Ik zou niet een te kleine spoed nemen, want dan moet je relatief veel gas blijven geven om een normale vliegsnelheid te houden.

Zeepkist betoog:
Idiote propmaten met "beetje veel diameter" X *idioot weinig spoed" zij verzonnen om met inferieure motoren (= verbrandingsmotoren) ook nog enigzinds trekkracht te krijgen. Een goed gekozen elektromotor heeft van zichzelf al een grotere prop (= veel diameter x veel spoed).
Fabrikant geeft aan: 14*9. Dit als vervanging van een .47 motor waar normaal een 11x7 op gaat geloof ik. Hoop woei, weinig kracht.

Laatst bewerkt:
Heren, Hartelijk dank voor het advies. Ik denk dat ik het gewoon ga bestellen en dan zien we wel hoe goed het werkt. De motor kost € 27,- dus daar kan ik me niet echt een buil aan vallen.

Ik laat nog wel weten of het werkt, gaat wel tot juni duren......

Heren, Hartelijk dank voor het advies. Ik denk dat ik het gewoon ga bestellen en dan zien we wel hoe goed het werkt. De motor kost € 27,- dus daar kan ik me niet echt een buil aan vallen.

Ik laat nog wel weten of het werkt, gaat wel tot juni duren......

ik heb de 3D spirit ook al lang op het oog en zou wel eens willen weten of het een goed 3D vliegtuig is

ik heb de 3D spirit ook al lang op het oog en zou wel eens willen weten of het een goed 3D vliegtuig is

Ik hoop het! Ik vlieg nog niet echt gecontroleerd 3D, ik modder nog maar wat aan in de lucht. Hij is heel licht gebouwd en heeft enorme roervlakken. Ook is het vleugelprofiel erg dik, goed om de snelheid laag te houden.

Back