Hulp nodig met Robbe V15 Nitro

heb dus een 2ehands Mini Cooper met Robbe V15 waar ik weinig vanaf weet,
momenteel alles grondig schoongemaakt en wilde de motor eens starten..
maar ik kan Google´n wat ik wil maar Naald/Needle fabrieks/factory default
helaas kan ik niks bruikbaar vinden... kan iemand me aub helpen?

stel dat niemand de exact waardes weet, wat zouden de truukjes noeten zijn om het te proberen? HT helemaal dicht (dan 1.5slag open), stationair helemaal dicht en dan elke keer klein beetje open totdat ie start? of zijn er betere methode?

thnx

PS. er zat geen ringetje toen ik de bougie los maakte, moet dat altijd wel?
(bougie & glowdriver werken perfect)

PS2: zonder bougie lekker soepeltjes en beetje nitro sputterend,
met bougie dr in trek ik heel de auto omhoog met tegendruk :o

ok heb em draaiende gekregen 1mm stationair 2.5-3 slagen uit vanuit dicht HT
niet slecht waar weer is te slecht om te rijden, dus dat komt van de week wel...

Dat Ringetje wat je mist is een koperen ring, deze koperen ring wordt dan platgedrukt en tussen de gloeiplug en de cilinderkop. Normaal is het altijd wel verstandig om deze ring te gebruiken om zeker te weten dat alles goed afsluit.

idd wat chris zecht.Naast de valse lucht kan de plug zonder ook te laag komen en schade maken aan de kop. Daarnaast stationair nooit helemaal dicht start i nooit. ong 1 mm hou ik aan. En idd als je niks weet main needle beginnen met 2.5 slag open.

Onzin, de plug komt uit in het hoogste punt van de verbrandingskamerm zonder dat ringetje zal de plug nog lang niet dicht tegen de zuiger komen.

Probleem kan hooguit alleen ontstaan als je een plug met een bruggetje gebruikt.

Ah ok maar t is dus wel veiliger zo'n ringetje met name voor de betere afdichting :) thnx

Laatst bewerkt door een moderator:
@ Roelof, Ik spreek je niet graag tegen maar ik heb toch echt een os motortje die met een standaard maat gloeiplug toch echt het ringetje nodig heeft. Ik geef toe ik heb geen idee of er andere maten zijn of waren. Motortje leek origineel zo te horen, en zonder het ringetje tikte het zuigertje toch echt tegen de plug.

Dan had je zeker een .10 OS motor? Of iets waar een korte plug in moet en waar je een normale plug in had zitten?? (OS heeft veel motoren voor een korte plug)

hobbygloei.jpg

Als zonder een rin de plug tegen de zuiger aan komt betekent het dat de verbrandingskamer niet dieper is dan de dikte van zo'n ringetje.....

...
stel dat niemand de exact waardes weet, wat zouden de truukjes noeten zijn om het te proberen? HT helemaal dicht (dan 1.5slag open), stationair helemaal dicht en dan elke keer klein beetje open totdat ie start? of zijn er betere methode?

thnx

Om de basis te vinden doe je het volgende:

Je neemt een stukje brandstofslang en plaatst dit op de carburateurnippel.

Hoofdsproeier:
Je draait de hoofdsproeier helemaal dicht en zet de carburateur helemaal open. Nu blaas je op de slang en draait gelijktijdig de hoofdsproeier open. Totdat je hoort dat de lucht goed door de carburateur stroomt (Dit zal zo'n 2,5 tot 3 slagen zijn).

Mengregelregelschroef:
Met de mengregelschroef doe je hetzelfde, maar nu zet je de carburateur ongeveer 15% open.

Stationairschroef:
De stationairschroef draai je naar binnen, totdat de gasschuif ongeveer 2mm open staat.

Nu heb je de basis afstelling en kan de motor gestart worden.

@roelof, is er nog plaats in je hoofd voor iets anders dan rc? ;p Wandelende encyclopedie?
Niet eens een idee een boek te gaan schrijven? lijkt me reuze interessant iig.

Iig tot dit topic nooit overnagedacht en geweten dat er andere maten gloeipluggen zijn. Maar het klopt idd ik heb hem opgezocht en het is idd een .10. Klein blokje, maar het is niet zo dat de verbrandingskamer kleiner is dan de dikte van zn ring, alhoewel het niet veel scheelt (denk tussen de 1 en 2 mm) de plug met ring steekt nl ook al onder de kop uit.

Genoeg plaats. Leg er een 2e ring bij en deplug zal redelijk goed vallen.

Back